Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als ik verder geen bericht krijg van instanties vul ik bij de volgende reis over 16 dagen geen PLF meer in.
Op de luchthaven wordt nog wel degelijk gecontroleerd, althans tot voor kort. Natuurlijk altijd passagiers die het plf niet bij zich hebben; zij kunnen het dan alsnog op hun mobiel aanvragen en zie ik alsnog toegelaten worden na controle.
 
ongelooflijk ,gisteren mocht ik registreren ,en maandag wordt ik al gevaccineerd.
zijn ze nou zo super snel of willen er niet zoveel mensen ?
krijg wel blikken van ongeloof hier dat ik mij laat vaccineren.
soms begrijp ik de wereld even niet....
Ja Curious, zeker het laatste is hierbij een belangrijke factor.
Cultuur verschil speelt hierbij ook een zeer grote rol.
De Tsjechen hebben sowieso een groter wantrouwen t.o.v. de overheid. Logisch als je de geschiedenis kent.
Een apart verhaal is ook nog Jižní Morava (Zuid-Moravie), hebben hun eigen vlag, beschouwen zich vaak als een eigen (deel) staat en minder aan Praag (overheid aldaar) gebonden. Zeker geldt dat voor de oudere populatie in de dorpen alhier.
 

kuurgast

Donateur
Jongeren willen niet gevaccineerd worden, vrezen epidemiologen. Motivatie in de toekomst kan reizen en het bijwonen van evenementen zijn.

Het aantal vaccins tegen besmetting met het coronavirus neemt toe en de ruimte voor het vaccin staat steeds meer open voor jongeren. Maar volgens de bevindingen van de Lidovky-website plannen ze geen haast in de wachtkamers voor de injectie. De angst zakte weg, het enthousiasme zakte.

"Mijn ouders zijn ingeënt, ik wacht nog steeds, ik wil het eigenlijk niet", zei Andrea, een 45-jarige Andrea uit Pilsen, tegen Lidovky voor wie het vaccinatiehek aanstaande woensdag zou moeten openen.

Voor de achtenveertigjarige Sylva uit Praag is de injectie tegen het tegengif geen kwestie van leven en dood, maar ze beschouwt het als een doorgang naar de zee.
"Ik wil helemaal niet worden ingeënt, maar ik denk aan zoals de meeste van mijn leeftijdsgenoten: daarna zal het comfortabeler zijn met alle voorschriften voor reizen en het dagelijks leven. Dus dit jaar zullen we het waarschijnlijk toch niet vermijden, ”zei ze.

Hij geeft er de voorkeur aan om vóór de vaccinatie zelf het gehalte aan antistoffen in zijn bloed te laten meten. "Dat zal waarschijnlijk gedeeltelijk doorslaggevend zijn", voegde ze eraan toe. De meerderheid van de veertigers en jonger die Lidovky benaderden, had een soortgelijke mening. Ze stemmen ermee in op de vaccinatie te wachten tot de omstandigheden hen dwingen.

Er zijn al vaccinatielocaties waar het aanbod groter is dan de vraag. Een voorbeeld is het gemeentelijk ziekenhuis van Ostrava, waar aan het begin van de week meer vaccins waren dan degenen die ze zouden willen. Huisartsen vormen nog steeds een uitzondering, integendeel, ze krijgen helaas geen vaccins.

De afnemende belangstelling voor het vaccin begint ook epidemiologen bang te maken, volgens wie het de opbouw van collectieve immuniteit kan verstoren.
'Daar ben ik bang voor. De belangstelling moet dus worden gewekt door uitleg, motivaties, bijvoorbeeld door de belofte dat mensen kunnen reizen ”, aldus Petr Smejkal, hoofd van de Interdisciplinaire Groep voor Epidemische Situaties (MeSES).

De epidemioloog Roman Prymula drukte een soortgelijke geest uit, die ook zijn angsten over de lauwe belangstelling van de jaren veertig of dertig niet onder stoelen of banken steekt. "Misschien is de motivatie gemakkelijker naar het buitenland te reizen en evenementen bij te wonen".

De bal staat nu aan de kant van de regering en haar vaccinatiecampagne, die in mei en juni zou moeten intensiveren. "De 'Udělejme tečku'-campagne richt zich ook op jongeren die aarzelen of niet genoeg informatie hebben. En we denken er nu al over om het nog sterker te maken,” zei premier Andrej Babiš.

Volgens viroloog Libor Grubhoffer is de minder lauwe belangstelling van veertigers of dertigers wellicht minder bang voor de ziekte onder de indruk van een teruglopende pandemie. "Ik zie de oplossing in de intensieve, slimme promotie van vaccinatie, in de geduldige uitleg van de verraderlijkheid van deze nieuwe luchtwegaandoening, waarmee de mensheid net bekend raakt en die veel onbeantwoorde vragen voor ons verbergt", zei hij tegen Lidovky. cz zeggen dat het onverantwoord zou zijn om jonge mensen te vaccineren. "We hebben ook hun immuniteit, verkregen door veilige vaccinatie, nodig in de algemene balans voor collectieve immuniteit", zei hij.

Aan de andere kant wedt immunoloog Vojtěch Thon dat veel jongere mensen in het land al het coronavirus zijn tegengekomen en antilichamen hebben. "Vaccinatie zal voor hen belangrijk zijn met een langer interval in de herfst in één dosis vanwege de seizoensgebondenheid van het virus", schreef hij.

Hoewel er, vooral van huisartsen, kritiek is dat het openen van leeftijdscategorieën in een razend tempo verloopt en duizenden senioren nog steeds wachten op het vaccin, is er volgens de bestuurders geen andere optie. "We moeten de leeftijdsgroepen nu openstellen. Als we deze week geen 50+ hadden geopend, zouden we binnen twee of drie dagen niemand hebben om te vaccineren. In jongere leeftijdsgroepen melden zich veel minder mensen, dus ongeveer twintig tot vijfentwintig procent gedurende de eerste twee dagen, maar dan springt het niet te veel ”, zei de gouverneur van de Moravisch-Silezische regio Ivo Vondrák.

Dezelfde woorden zijn gehoord van de gouverneur van de regio Zuid-Bohemen, Martin Kuba. "Oudere mensen melden zich niet meer, degenen die dat wilden, zijn al gevaccineerd, sommigen wachten nog steeds op huisartsen waar er een probleem is met het ontbreken van het AstraZeneca- en Johnson & Johnson-vaccin," vertelde Kuba aan Lidovky. Daarom roept hij jongeren op om zich exclusief in te schrijven voor vaccinatiecentra. "Als je snel gevaccineerd wilt worden, moet je naar het vaccinatiecentrum", zei hij.

Bron lidovky.cz.
 
ongelooflijk ,gisteren mocht ik registreren ,en maandag wordt ik al gevaccineerd.
zijn ze nou zo super snel of willen er niet zoveel mensen ?
krijg wel blikken van ongeloof hier dat ik mij laat vaccineren.
soms begrijp ik de wereld even niet....
Ik denk ook dat veel mensen in Tsjechië het niet willen. Mijn ervaring is dat veel Tsjechen net als Duitsers en Oostenrijkers veel meer alternatieve geneeswijzen aanhangen en veel van deze mensen hebben ook een afkeer van vaccins omdat ze volgens hun onnatuurlijk zijn. En wat nu ook een rol gaat spelen is dat het virus in Tsjechië aan het uitdoven is. Hopelijk kan een verplicht vaccinatie paspoort bij reizen naar het buitenland deze mensen nog over de streep trekken
Op de luchthaven wordt nog wel degelijk gecontroleerd, althans tot voor kort. Natuurlijk altijd passagiers die het plf niet bij zich hebben; zij kunnen het dan alsnog op hun mobiel aanvragen en zie ik alsnog toegelaten worden na controle.
Bij reizen met het vliegtuig of per NL auto zou ik zeker nog een plf invullen omdat de kans op controle groot is
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op zaterdag zijn voor het eerst sinds september de besmettingen gedaald tot onder de 1000

Laboratoria in Tsjechië hebben zaterdag 717 gevallen van coronavirus ontdekt, ongeveer 450 minder dan een week geleden. Voor het eerst sinds september vorig jaar daalden de besmettingen van zaterdag tot onder de 1000. Voor het eerst sinds oktober zijn minder dan 2.000 mensen in het land opgenomen in het ziekenhuis. Dit cijfer is de sleutel tot het ontmantelen van maatregelen tegen epidemieën.


Sinds het begin van de epidemie zijn in Tsjechië 1.645.061 mensen besmet met het coronavirus. Tot dusver zijn er 1.575.449 genezen. 29.667 geïnfecteerde mensen stierven aan covid. Het aantal doden is de afgelopen dagen afgenomen. Begin april vielen er meer dan 100 doden per dag, waarna de situatie begon te verbeteren. Vrijdag waren er 23 slachtoffers en zaterdag slechts tien.

Tot op heden zijn 3.628.177 doses van het covid-19-vaccin toegediend in Tsjechië, waarbij meer dan een miljoen mensen twee doses hebben gekregen. Zaterdag werden 29.623 mensen gevaccineerd. Dat is beduidend minder dan in de voorgaande drie recorddagen, maar vergeleken met afgelopen zaterdag is het een stijging van ongeveer 6.300. Er wordt minder gevaccineerd in het weekend, vergelijkbaar met het aantal testen.

Er zijn slechts 1.886 Corona patiënten opgenomen in ziekenhuizen, dat was geleden van vorig jaar op 7 oktober, onder hen 366 die op de intensieve care liggen. De capaciteit van vrije zuurstofbedden is licht toegenomen. Vanaf vanochtend zijn dat er bijna 6.700, wat neerkomt op 29 procent van het totaal. Van het aantal bedden met kunstmatige longventilatie staan er 28 procent, of ongeveer 650 leeg.

Verlaging reproductieaantal
Het zogenaamde reproductiegetal, dat aangeeft hoeveel andere mensen besmet zullen worden door iemand die positief getest is, is licht gedaald. Volgens gegevens over het anti-epidemische systeem is de PES tot nu toe gedaald van 0,79 naar 0,78 in Tsjechië. Hoe lager het getal onder één, hoe langzamer de epidemie zich verspreidt.

De meest besmettingen worden gemeld door Jihlava (208,58 per 100.000 inwoners), gevolgd door Prachatice (200.09) en České Budějovice (194.48).

bron: denik.cz
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Coronavirus update:

De dagelijkse nieuwe besmettingen nemen af, momenteel heeft Tsjechië een 7-daagse incidentie van 101 gevallen per 100.000 inwoners.

In de ziekenhuizen worden 1.819 mensen behandeld voor Covid-19, waarvan 363 op IC.
De statistieken die op de website van het ministerie zijn opgenomen, omvatten echter geen patiënten die na tien dagen geen symptomen van covid-19 vertonen, dus het aantal bezette ziekenhuisbedden is hoger.
Het aantal doden neemt gelukkig ook af naar circa 40 per dag.
Vanaf begin van de pandemie zijn er 29.711 mensen met corona overleden in Tsjechië.

Het R-getal schommelt tussen R 0,7 en R 0,9.
------------------------------------------------
Naar restaurant of culturele evenementen met een actuele coronatest of een bewijs van een vaccinatie of herstelde covid-19 infectie.
Testen moeten al worden getoond door mensen bij bezoek aan kappers, cosmetica, manicures en massage.
Het controleren van de testen is alleen onduidelijk wie dat moet doen.......

Tsjechische regering kondigt verdere corona-versoepeling aan.

De restaurants in Tsjechië kunnen aanstaande maandag hun buitenruimte heropenen. Aan één tafel kunnen dan maximaal vier personen uit verschillende huishoudens plaatsnemen. De gasten moeten ook een actuele coronatest of een bewijs van een vaccinatie of een overleefde infectie overleggen. Dat maakte minister van Industrie en Handel, Karel Havlíček, maandag op Twitter bekend. Op een persconferentie na de regeringsvergadering maakte hij ook bekend dat hotels en pensions op 24 mei weer open kunnen gaan. Het kabinet werkt aan een concept waardoor ze niet beperkt hoeven plaats te vinden, vervolgde Havlíček.
Er is geen datum vastgesteld voor de heropening van binnenruimtes van restaurants, maar die stap zou deel uitmaken van het vijfde pakket ontspanningsmaatregelen, dat van kracht zou worden wanneer het aantal nieuw geïnfecteerde mensen in zeven dagen tot minder dan 50 gevallen per 100.000 daalt.

Vanaf aanstaande maandag zijn er weer culturele evenementen mogelijk, en dat in de buitenlucht voor maximaal 700 toeschouwers. Voorwaarden zijn ook een test, een vaccinatie of een infectie die is overwonnen. Dat maakte minister van Cultuur Lubomír Zaorálek bekend. Toestemming voor indoor-evenementen zal waarschijnlijk een week later worden aangekondigd, zegt hij.

Op dezelfde persconferentie zei minister van Onderwijs Robert Plaga dat maandag het rotatieprincipe voor de eerste vijf leerjaren zou worden afgeschaft en dat het algemene face-to-face onderwijs weer zou worden hervat.
-------------------------------
Vandaag was een nieuwe golf van heropeningen als onderdeel van de geleidelijke opheffing van de coronavirusbeperkingen in Tsjechië. Winkels en een breed scala aan diensten mogen nu heropenen voor klanten. Verder vanaf vandaag ook het herstel van klassikaal onderwijs voor basisschoolleerlingen.

Door het opheffen van beperkingen mogen alle kleine winkels in alle regio's van het land nu weer open. Medewerkers en klanten zijn verplicht om maskers te dragen en er mag niet meer dan één persoon binnen zijn per 15 vierkante meter ruimte. Markten die allerlei soorten goederen verkopen, mogen ook actief zijn.

Maskers zijn nu alleen verplicht in situaties waar sociale afstand van twee meter of meer niet mogelijk is, maar blijven in binnenruimtes verplicht.

Als het om diensten gaat, kunnen horlogemakers, autosalons, fotografiediensten, schietbanen, zonnebanken, goudsmeden, timmerlieden en kinderopvang voor minderjarigen onder de drie jaar, zoals crèches, nu heropenen.
Bovendien mogen nu ook kabelbanen opereren.
Kastelen en chateaus in het hele land kunnen nu ook bezoekers verwelkomen in hun buitenruimtes.

Het maximale aantal aanwezigen op bruiloften en begrafenissen is verhoogd naar 30.

Minister van Cultuur Lubomír Zaorálek heeft gezinspeeld op de mogelijkheid om vanaf 17 mei bioscopen en binnenevenementen te heropenen met een capaciteit van 400 mensen. Het voorstel moet echter eerst worden goedgekeurd door de regering.
--------------------------------
Vaccinatie-registratie 45+.

Vanaf dinsdag wordt ook de minimumleeftijd voor vaccinregistratie verlaagd van 50+ naar 45+. Minister van Volksgezondheid Petr Arenberger zei vorige week dat technisch gezien zelfs jongere groepen nu in aanmerking kunnen komen voor het vaccin, maar de regering vermijdt een te snelle uitbreiding om het registratiesysteem niet te overbelasten.
Ondertussen wachten 130.000 van de 70+ nog op een vaccin bij huisartsen.

Tsjechië is van plan om het aantal Covid-19-vaccinatiecentra geleidelijk te verlagen en de capaciteit van de grote centra te vergroten, zei premier Andrej Babiš. Hij zou ook willen dat er meer mobiele vaccinatieteams in het land opereren. Deze teams zouden naar de huizen moeten komen van mensen die ziek zijn en problemen hebben om naar hun huisarts of naar een vaccinatiecentrum te gaan.
Babiš vroeg de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, om te proberen de levering te versnellen van enkele doses Covid-19-vaccins die in het derde kwartaal van het jaar in Tsjechië zouden aankomen, zodat ze al in juni zouden worden afgeleverd.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + expats.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
 
Laatst bewerkt:

29.700 kaarsjes in Praag ter nagedachtenis van coronaslachtoffers

Gisteravond zijn 29.700 kaarsjes aangestoken op het plein voor de Burcht van Praag, waar de president zijn kantoren heeft, om de mensen in Tsjechië te herdenken die overleden zijn aan de gevolgen van het coronavirus. President Milos Zeman stak het eerste kaarsje aan, na een minuut stilte in acht te hebben genomen. In een korte toespraak bedankte hij het zorgpersoneel en iedereen die het virus bestrijdt.

Maandag zijn in Tsjechië meerdere versoepelingen doorgevoerd. Zo mogen winkels en winkelcentra weer de deuren openen. Vanaf volgende week mogen en kunnen leerlingen van lagere school gedeeltelijk weer naar school en mogen cafés en restaurants buiten weer klanten ontvangen. Beperkte culturele evenementen in het openbaar, met een maximum van 700 aanwezigen, zullen ook weer kunnen doorgaan in openlucht.

1620720479420.png

bron: vrt.be
 
Laatst bewerkt:
ze hadden beter meer vaccinaties kunnen kopen van dat geld. Steeds meer krijg ik te horen, dat er gewoon om geld te verdienen enorm veel leed is veroorzaakt.
 
Nou Curious, het een sluit het ander niet uit. 29.700 slachtoffers, 29.700 families die verdriet moeten verwerken en meestal ook niet in staat waren om afscheid van hun dierbaren te kunnen nemen, wat een een geestelijk lijden! Zo'n kaarsjes-actie, waarbij ook de overheid hun medeleven wil tonen aan deze families, is toch heel mooi en zeker voor hen een klein beetje troost! Dat is hun gegund en kan je niet in geld uitdrukken! En als je het dan wel in geld wilt uitdrukken (wat ik beslist niet zou willen). dan is het wellicht en goede investering, dat het (bij het zien van zoveel kaarsjes) er wellicht toe bijdraagt aan het bewustwordingsproces bij de mensen over de noodzaak van vaccinatie en mogelijk verlaagt dit wellicht ook een heel klein beetje het aantal mensen dat psychische hulp nodig heeft. Voila!
 
ze hadden beter meer vaccinaties kunnen kopen van dat geld. Steeds meer krijg ik te horen, dat er gewoon om geld te verdienen enorm veel leed is veroorzaakt.
Op wat voor manier krijg je dat te horen ?

De EU heeft samen ingekocht. Dat dit wellicht later en/of goedkoper was dan landen als UK/USA/Israël, staat los van wat Tsjechië of Nederland doet. De meeste landen in de EU hebben er voor gekozen om niet zelf te gaan inkopen...
 

kuurgast

Donateur
In eerste instantie is maar 43% van de vaccins besteld door de toenmalige ministers van Volksgezondheid Vojtech en Prymula.
Daarna heeft voormalige minister van volksgezondheid Blatny er veel meer besteld. Zie aantallen op seznamzpravy.cz.
De ceremonie op de Praagse burcht is een mooi gebaar, maar veel Tsjechen vielen over de lelijke plastic bierglazen die vervormden en goedkoop overkwamen.
Het voelde voor velen ook als mosterd na de maaltijd en een dekmantel om alles wat afgelopen week boven tafel kwam ivm Rusland glad te strijken.

Op het Staroměstské náměstí=oude stadsplein in Praag hebben ze op 22 maart 22.000 kruizen aangebracht ter herinnering aan de covid-slachtoffers.
Dat was een jaar nadat de eerste coronadode viel in Tsjechië. In de dagen erna kwamen mensen uit het hele land om daar namen bij te schrijven van hun geliefden met bloemen en kaarsen erbij. Zie expats.cz.
 
Nou Curious, het een sluit het ander niet uit. 29.700 slachtoffers, 29.700 families die verdriet moeten verwerken en meestal ook niet in staat waren om afscheid van hun dierbaren te kunnen nemen, wat een een geestelijk lijden! Zo'n kaarsjes-actie, waarbij ook de overheid hun medeleven wil tonen aan deze families, is toch heel mooi en zeker voor hen een klein beetje troost! Dat is hun gegund en kan je niet in geld uitdrukken! En als je het dan wel in geld wilt uitdrukken (wat ik beslist niet zou willen). dan is het wellicht en goede investering, dat het (bij het zien van zoveel kaarsjes) er wellicht toe bijdraagt aan het bewustwordingsproces bij de mensen over de noodzaak van vaccinatie en mogelijk verlaagt dit wellicht ook een heel klein beetje het aantal mensen dat psychische hulp nodig heeft. Voila!
ja, daar kan ik mij wel in vinden. Ik was meer gefrustreerd over het feit dat babis ongeveer 1 miljoen vaccins niet nodig vond om aan te kopen.
En het feit dat de risico categorieën meer afgeschermd zouden moeten worden in het begin.

Het liegen van regeringen (brd het ergst)
Het manipuleren van tekorten ,business met maskers (subsidies geldstromen ,verdienen aan bepaalde patiënten groep en andere groepen gewoon niet helpen of de afdelingen dicht gooien . Waarbij er dan medewerkers in de gezondheids zorg geen werk hebben,terwijl aan de andere kant sommigen overwerkt raken.

Een herdenking is aan de ene kant mooi ,maar gezien de historie van alle herdenkingen maken we nog steeds dezelfde fouten keer op keer..
 

kuurgast

Donateur
Zevendaagse incidentie is gedaald tot 88 in Tsjechië.
----------------------------------------
Tsjechië wil coronavaccinaties uit het buitenland voorlopig niet erkennen.

Wie in het buitenland tegen het coronavirus is ingeënt, heeft in Tsjechië in eerste instantie geen voordelen. Dat meldde het nieuwsportaal Novinky woensdag. Het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid wil dan ook voorlopig geen coronavaccinaties uit het buitenland erkennen. De afdeling rechtvaardigde dit met de vrees voor vervalste vaccinatiecertificaten. Het is niet duidelijk hoeveel mensen naar het buitenland zijn gereisd voor een Covid-vaccin.

Een vaccinatiecertificaat in dit land moet vanaf aanstaande maandag bijvoorbeeld bezoeken aan restaurants, pubs en cafés mogelijk maken. Als u ingeënt bent, hoeft u bij het binnenkomen van Tsjechië al geen coronatest te doen. Volgens een reactie van het ministerie van Volksgezondheid mag de ongelijke behandeling pas eindigen met het geplande Europese Corona-paspoort.
------------------------------------------
Minister van Buitenlandse Zaken Kulhánek onderhandelt over reisvoorwaarden in omringende landen..

De Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken Jakub Kulhánek had dinsdag een ontmoeting met zijn ambtgenoot Péter Szijjártó in Boedapest. De politici wisselden van gedachten over reisvoorwaarden tussen Tsjechië en Hongarije en over economische samenwerking.
Als het om reisvoorwaarden gaat, wordt voorrang gegeven aan een Europabrede oplossing met een zogenaamde Covid-pas. Niets belette hem echter zijn best te doen om ervoor te zorgen dat de Tsjechen in mei en juni zo vrij en veilig mogelijk kunnen reizen, zei het hoofd van de Tsjechische diplomatie. Als gevolg hiervan konden reeds gevaccineerde burgers vrijelijk over de grenzen reizen op basis van bilaterale overeenkomsten met sommige staten. Volgens Kulhánek zouden dergelijke overeenkomsten naast Hongarije ook kunnen bestaan met Duitsland, Oostenrijk, Polen, Slovenië en Slowakije.
----------------------------------------------------
Burgemeester van Praag wijst op een maas in het systeem waardoor onverzekerde inwoners geen vaccin kunnen krijgen.

De burgemeester van Praag, Zdeněk Hřib, heeft de kwestie aan de orde gesteld dat buitenlandse ingezetenen in Tsjechië, die geen openbare ziektekostenverzekering hebben, zich niet kunnen registreren voor het COVID-19-vaccin. Tot dusver kunnen alleen degenen die een openbare ziektekostenverzekering hebben het vaccin krijgen in Tsjechië - hetzij Tsjechisch, hetzij uit de landen van de Europese Unie.
Hij drong er bij het ministerie van Volksgezondheid op aan om de situatie snel op te lossen en waarschuwde dat dit zou kunnen leiden tot onbeschermde delen van de bevolking.
“Ze hebben een ziektekostenverzekering, ze zijn legaal in Tsjechië, ze zijn gewoon niet verzekerd binnen het openbare verzekeringsstelsel. Ze behoren tot risicogroepen, maar krijgen geen toegang tot het vaccin. De ambassades kunnen hen niet helpen, het ministerie van Volksgezondheid zegt steeds dat 'hun registratie mogelijk zal zijn in de tweede fase van de uitrol van vaccinaties. Dat is nog steeds niet gebeurd."
Momenteel kunnen in Tsjechië alleen mensen met een openbare ziektekostenverzekering tegen Covid worden ingeënt.
Het probleem lijkt vooral te liggen bij die buitenlanders die een beroep moeten doen op een commerciële ziektekostenverzekering, hetzij illegalen, hetzij degenen die als zelfstandige geregistreerd staan. Arbeidsbureaus registreren momenteel meer dan 280.000 werknemers uit landen buiten de EU.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + expats.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
 
Een beetje krom allemaal die zogenaamde bilaterale verdragen met bijvoorbeeld Hongarije en Polen. Alsof die landen het zo goed doen wat betreft Covid19. Ik geloof er geen bal van. Je maakt mij niet wijs dat Hongarije vandaag maar 905 besmettingen had terwijl het aantal gemelde doden op 96 staat. Polen met slechts 4255 besmettingen maar met 343 doden. Volgens mij testen ze heel weinig daar of ze flessen de boel. Want het staat totaal niet in verhouding tot bijvoorbeeld Nederland met 6356 besmettingen, maar met slechts 16 doden.
 
Vijf landen in Oost-Centraal-Europa plannen wederzijdse overeenkomsten die volledig geïmmuniseerde mensen in staat moeten stellen ongehinderd naar de respectieve landen te reizen. Dit werd medegedeeld door de ministers van Buitenlandse Zaken van Tsjechië, Oostenrijk, Slowakije, Hongarije en Slovenië na hun bijeenkomst in Bratislava op donderdag.
 
Zo, vandaag het eerste vaccin gekregen en nu even afwachten hoe de reactie erop gaat worden. Sommigen worden ietwat ziek, anderen geheel niet. Morgenochtend weet ik het.
Wel weer gelachen trouwens. In de wachtruimte, waar je moet wachten nadat je de formulieren hebt ingevuld , hing een bord van een fictieve bierbrouwer: 'vandaag op de tap: Pfizer'.
Iedereen die binnenkwam moest toch wel breed grijnzen..:toppie:
 
..... overeenkomsten die volledig geïmmuniseerde mensen in staat moeten stellen ongehinderd naar de respectieve landen te reizen.
Even voor de zekerheid: volledig geïmmuniseerd of gevaccinneerd?
Zo, vandaag het eerste vaccin gekregen en nu even afwachten hoe de reactie erop gaat worden. Sommigen worden ietwat ziek, anderen geheel niet. Morgenochtend weet ik het.
Bij mij geen enkele bijwerking, bijna 3 weken geleden geprikt, maar dat was AstraZeneca. Good luck, Olivier!
 
Voor de mensen die wonen aan de grens met Duitsland:

Tsjechië is momenteel een "normaal" risicogebied voor wat de Duitsers betreft
In het kleine grensverkeer tussen Saksen en Tsjechië zijn er sinds 13 mei geen beperkingen voor reizen van maximaal 12 uur naar het buurland. Deze zijn mogelijk zonder geldige reden, ook voor toerisme en winkelen.
Van Duitse zijde kun je zonder goede reden 24 uur naar Tsjechië rijden, zonder dat je bij terugkomst in quarantaine hoeft te gaan.
Tsjechië staat slechts 12 uur toegang vanuit Duitsland toe zonder quarantaine en zonder een belangrijke reden.

Bron: https://www.elbelabe.eu/
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan