Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Thanks Josef.
En wat je opmerking betreft. Ik las dat Estland - Letland - Litouwen en Slowakije ook Russische diplomaten hebben uitgewezen. Gaat dus lekker hier in dat voormalig Oostblok. Houdt Sputnik nog wel even buiten de deur denk ik ;-)
 
Volgens Worldometers.info staat niet meer Tsjechië genoteerd als het land met het meestal doden per miljoen inwoners, maar Hongarije.

Van de zwaarst getroffen landen is Hongarije het land met het hoogste aantal sterfgevallen in verhouding tot zijn bevolking, met 271 doden per 100.000 inwoners, gevolgd door Tsjechië (270), Bosnië en Herzegovina (250), Montenegro (232) en Bulgarije (226).

bron: hln.be
 

kuurgast

Donateur
De epidemie neemt af, bevestigen de cijfers van vrijdag.

Tsjechië registreerde vrijdag 2.587 nieuwe gevallen van Covid-19, de laagste dagelijkse toename sinds eind september, volgens gegevens die zijn vrijgegeven door het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid. Het aantal mensen dat met Covid in het ziekenhuis is opgenomen, is ook gedaald en staat nu op 3.466, waarvan 765 in een ernstige toestand.

Vrijdag werden 58.042 mensen ingeënt met de eerste of tweede dosis van het vaccin, ongeveer de helft van het aantal waarover premier Andrej Babiš in maart sprak. Sinds de start van de vaccinatie zijn 2.781.560 doses vaccins toegediend. De afgelopen dagen is het vaccinatiesnelheid vertraagd door een gebrek aan vaccins.

Het R-getal is R 0,82.
Het totale dodental in verband met Covid is gedaalt naar circa 70 per dag en bedraagt nu bijna 29.000.
------------------------------------------------
Arenberger: Indiase mutatie van het coronavirus ontdekt in Tsjechië.

Minister van Volksgezondheid Petr Arenberger zegt dat het Nationaal Referentielaboratorium de sequentie bepaalt van wat mogelijk de eerste Indiase mutatie van het coronavirus is die op Tsjechische bodem is ontdekt. Twee mensen met een vermoeden van de zogenaamde Indiase coronavirus-mutatie zitten in isolatie, andere risicocontacten in quarantaine. De mutatie is waarschijnlijk door een student uit India naar Hradec Králové gebracht. Paradoxaal genoeg was het echter niet de studente zelf die het virus opliep, maar haar huisgenoten, zei de minister.
Dinsdag zou het definitieve resultaat bekend moeten zijn.
Volgens Arenberger is de zaak echter relatief goed terug te voeren. De infectie heeft zich nauwelijks verspreid omdat er momenteel geen lessen zijn. Tot dusverre is er echter geen uitspraak over de vraag of de Indiase mutatie besmettelijker of resistenter is tegen het vaccin, voegde de minister eraan toe.
-------------------------------------
Kappers vanaf 3 mei open met negatieve test.

Kappers, massagesalons of bijvoorbeeld pedicures en manicures gaan vanaf 3 mei open. Ongeacht de ontwikkeling van de epidemische situatie. Een negatieve coronavirus-test is vereist. De PCR-test zal gedurende zeven dagen dienen als bewijs van niet-infectiviteit, de professioneel verzamelde antigeentest gedurende drie dagen.
---------------------------------------
Dit jaar was er helemaal geen griepseizoen in Tsjechië.

Volgens het Staatsinstituut voor Volksgezondheid (SZÚ) hebben laboratoria dit jaar geen enkele positieve detectie van het griepvirus geregistreerd. De maatregelen die naar aanleiding van de pandemie van het coronavirus zijn genomen, hebben geholpen. Deskundigen daarentegen stelden vorig jaar ongeveer 300 ernstige gevallen van influenza-infectie vast, waarbij patiënten in het ziekenhuis moesten worden opgenomen op de intensive care. Hiervan stierven er 58 aan de infectie.
Volgens immunoloog Václav Hořejší zal het griepseizoen weer terugkeren zodra de anti-epidemische maatregelen niet langer van toepassing zijn. Maar hij hoopt dat mensen in de toekomst basismaatregelen zullen leren en volgen, zelfs in de griepseizoenen.
Het Coronavirus is besmettelijker, vooral enkele nieuwe varianten. Het verspreidt zich op dezelfde manier door druppeltjes. De griepepidemie bereikt doorgaans niet zulke proporties als het huidige coronavirus. Influenza heeft meestal ook een tien tot twintig keer lager sterftecijfer dan covid-19.
Griepvaccins zijn lang niet zo effectief als de huidige coronavirusvaccins. Voor griep is het doorgaans slechts ongeveer vijftig procent.
-----------------------------------
Het farmaceutische bedrijf Pfizer maakte bekend dat het in Polen een man had ontdekt die mensen een nep-anticoronavirusvaccin aanbood. In feite was het een antirimpelproduct.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznamzpravy.cz. + novinky.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Ik hoorde via iemand dat ze maandag in Tsejchië beginnen met Sputnik te prikken.
Gevalletje klok en klepel.......
Ja er is Sputnik in Tsjechië en zal gebruikt worden, maar...........
Het is vorige week in Tsjechië gearriveerd voor het Russische ambassadepersoneel.
De Russische ambassade is Russisch grondgebied en die mogen het wel gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik kon me op 1 maart aanmelden. Leek goed te gaan. Wachtte 7 weken op verdere informatie. Kreeg toen een code die niet juist bleek te zijn. Heb me opnieuw aangemeld. Nu wel een e-mail dat ik geaccepteerd ben. Blijkbaar werkte de computer nog niet goed toen. Afwachten maar.
 

kuurgast

Donateur
Epidemie vertraagt, dodental overschrijdt 29.000.

De Tsjechische Republiek registreerde zondag 820 nieuwe gevallen van Covid-19, ongeveer een dozijn minder dan op dezelfde dag een week geleden, volgens gegevens die zijn vrijgegeven door het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid. Het reproductiegetal is 0,8. Het totale dodental in verband met Covid is nu de 29.000 overschreden.
------------------------------------
Maandag naar de kapper, maar winkels zijn onzeker.

De regering heeft besloten tot een nieuwe ontmantelingsfase, die maandag 3 mei zal plaatsvinden. Het is echter mogelijk dat op maandag winkels opengaan en middelbare scholieren terugkeren naar de basisscholen. Daarover beslist het kabinet later deze donderdag.

Tijdens de vergadering van vandaag heeft de regering besloten hoe Tsjechië vanaf maandag 3 mei, wanneer de eerste helft van het zogenaamde tweede pakket zal worden vrijgegeven, weer normaal moet worden. Maar het kabinet beslist donderdag volgens de huidige cijfers over de tweede helft. Tot dusver is er een zekere vrijlating van sommige diensten en ook de terugkeer van andere schoolkinderen naar de banken in de drie gewesten.

Wat in heel Tsjechië al zeker is, is dat vanaf maandag 3 mei, ongeacht de groei van de nieuw geïnfecteerden in welke regio, lichaamsverzorgingsdiensten, zoals kappers of pedicures, worden geopend. Ze werken in de zogenaamde één-op-één-modus. Dat wil zeggen, één klant per operator.

Klanten zullen een professioneel uitgevoerde negatieve coronavirus-test moeten bedenken. "De antigeentest die op de verzamelplaats wordt uitgevoerd, is 72 uur na afname geldig, de PCR-test is 7 dagen geldig", aldus minister van Volksgezondheid Petr Arenberger. De diensten zullen ook beschikbaar zijn voor mensen die de afgelopen 90 dagen aan covid-19 hebben geleden, of degenen die al 14 dagen de tijd hebben na voltooiing van de volledige vaccinatie.
Cliënten en personeel zullen ook hygiënemaatregelen moeten nemen, zoals desinfectie of scheiding van andere mensen. Ze zullen ook salons openen voor dieren.

Afhankelijk van het aantal geïnfecteerden wordt donderdag besloten over de opening van andere diensten. Het zou weer een regionale versoepeling zijn van galeries, musea of monumenten zonder groepsreizen in regio's met een goede epidemische situatie.

Opening van scholen.
In de regio's met de beste scores, dat wil zeggen in Karlovy Vary, Hradec Králové en Pilsen, zullen leerlingen van het 2e niveau van de basisschool vanaf 3 mei terugkeren naar het voltijds onderwijs, zogeheten rotatie, aangezien het al werkt in de eerste niveaus. .
Twee andere regio's hebben een kans op terugkeer van de tweede klas naar scholen en ook op de volledige opening van kleuterscholen zonder tests en gordijnen - Praag en de regio Midden-Bohemen. "Het wordt bepaald door de goede ontwikkeling van de epidemische situatie en de daling tot onder de 100 nieuw geïnfecteerde per 100.000 inwoners. De definitieve beslissing wordt donderdag genomen ”, aldus minister van Onderwijs Robert Plaga.

Winkels? Ze zullen het zien op donderdag.
Donderdag beslist het kabinet of de overige winkels opengaan. Volgens de zogenaamde pakketten is hun opening gekoppeld aan het landelijke aantal nieuw geïnfecteerden in zeven dagen. Het aantal nieuwe besmettingen per 100.000 mensen moet onder de 100 komen, momenteel ligt het landelijk gemiddelde op 163.

Als de regering zou besluiten om winkels te openen, zou ze voltijds onderwijs moeten openen op het 2e niveau van basisscholen in alle regio's, in overeenstemming met haar eerdere proclamaties over de prioriteit van scholen.
“Ons doel is om zoveel mogelijk te wachten, zodat scholen in de regio's kunnen openen, als de epidemische situatie het toelaat. Alleen dan in de weinige regio's die riskant zouden zijn, zou het tegelijkertijd openen”, legt Arenberger uit. Volgens Plaga is het nodig om zoveel mogelijk te laten zakken tot de limiet van 100 per 100 duizend om voldoende epidemische reserve te creëren.
------------------------------------------
Minister van Volksgezondheid Petr Arenberger kondigde aan dat de PCR-test is toegenomen van de oorspronkelijke vijf naar zeven dagen geldig zal zijn en de professioneel geteste antigeentest drie dagen.

Een negatieve coronavirus-test moet als het ware vanaf maandag volgende week een ticket worden voor kapsalons, massagestudio's en soortgelijke dienstverleners. Daarnaast wordt overwogen om het mogelijk te maken om bijvoorbeeld restaurants of culturele of sportevenementen te bezoeken met een test in verdere fasen van de versoepeling. Uit een onderzoek blijkt echter dat niet alle Tsjechen klaar zijn om getest te worden.

Inwoners van Tsjechië kunnen in medische instellingen nu al elke drie dagen een gratis snelle antigeentest doen. Daarnaast worden de meeste medewerkers regelmatig gecontroleerd, want er is een testplicht voor bedrijven en zzp'ers met klantcontact. Als u de nauwkeurigere PCR-methode wilt, moet u deze zelf betalen. De prijs is het equivalent van ongeveer 60 euro. Het opinieonderzoeksinstituut Median wilde nu weten hoeveel mensen in dit land bereid zijn een zelfbetaalde PCR-test af te leggen voordat ze een restaurant of een cultureel of sportevenement bezoeken. Het resultaat liet een duidelijke trend zien: 59 procent van de ondervraagden wees een dergelijke optie af. 39 procent van de mensen was voor.
Mensen in Tsjechië staan positiever tegenover antigeentesten, waarvoor de zorgverzekeraars de kosten dekken. Maar zelfs daar kan niet van massale steun worden gesproken. De bereidheid om getest te worden is slechts ongeveer 50 procent. Het behaalde de hoogste waarde bij het winkelen in winkels, namelijk 59 procent, en de laagste bij het bijwonen van sportevenementen - namelijk 44 procent.
--------------------------------------------
Mensen tussen de 55 en 59 jaar kunnen zich waarschijnlijk vanaf woensdag inschrijven voor vaccinatie.
Babiš breidt vaccinatie uit, maar een half miljoen geregistreerde mensen hebben geen deadline.

Tsjechië zou in mei meer dan 2,3 miljoen doses coronavaccins kunnen krijgen. Dit is gebaseerd op schattingen van het ministerie van Volksgezondheid. Dienovereenkomstig is de gezondheidsafdeling van plan om in mei elke week een nieuwe groep bewoners te laten vaccineren. Het aantal dagelijkse vaccinaties zou daarom moeten toenemen tot 100.000 per dag.
---------------------------------------
Zelfs in de zomer halen we de maskers niet weg, waarschuwt Arenberger.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznamzpravy.cz.

Bij alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19 staat nu:
Potvrzené případy za posledních 7 dní na 100 000 obyvatel = Bevestigde gevallen in de afgelopen 7 dagen per 100.000 inwoners.
Aan de hand van dat getal wordt bepaald wat en wanneer open kan.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Slechts 127 mensen hadden na vaccinatie een moeilijk covid-beloop. Ik verwachtte meer, zei Dušek.

In totaal raakten 2993 mensen in Tsjechië besmet met covid-19, zelfs na de tweede dosis van het vaccin. 1414 van hen werden twee weken na vaccinatie ziek, dat wil zeggen op een tijdstip waarop het vaccin had moeten worden toegediend. Hiervan kwamen er slechts 127 met een moeilijk verloop in het ziekenhuis.

Uit de gegevens blijkt dat zelfs na vaccins infecties kunnen ontstaan, zelfs als ze in het ziekenhuis eindigen. Geen enkel vaccin beschermt honderd procent. Er zijn er echter maar heel weinig ”, zegt Ladislav Dušek, directeur van ÚZIS. Hij wees er ook op dat het alleen pilootgegevens zijn.

"Naarmate meer gevaccineerde mensen vorderen en het tijdsinterval tussen vaccinatie toeneemt, kunnen de gegevens drastisch veranderen. Het is nog een korte tijd om te kijken," zei hij. Het instituut wil deze cijfers op een later tijdstip publiceren.

Na de eerste dosis van het vaccin raakten 16.824 mensen besmet met covid, dat wil zeggen ongeveer twee procent van de gevaccineerden, waarvan 189 een ernstig beloop. "De overgrote meerderheid zijn mensen die net voor of net na vaccinatie besmet zijn geraakt. Ze zijn nog niet in staat geweest om een immuunrespons te ontwikkelen," zei Dušek. Na de tweede dosis verscheen de ziekte volgens hem het vaakst bij ernstig zieke senioren ouder dan 80 jaar die niet over voldoende immuniteit beschikten.

Het blijkt dat vaccinatie niet alleen de kans op infectie aanzienlijk vermindert, maar vooral het risico op een ernstig beloop. Ik had zelf verwacht dat de cijfers hoger zouden zijn,” zei Dušek.

Het vaccin van Pfizer/BioNTech, dat door de meeste mensen in Tsjechië wordt gevaccineerd, heeft een verklaarde effectiviteit van 94%, de eerste dosis moet 57 procent beschermen tegen ziekten.

Voor andere vaccins die in Tsjechië worden gebruikt (Moderna, AstraZeneca en sinds vorige week ook Johnson & Johnson) is de effectiviteit zelfs nog lager. Pilootgegevens uit Tsjechië zijn dus nog optimistischer, omdat ze laten zien dat het aantal besmettingsgevallen na vaccinatie nog niet is gestegen tot eenheden van procent. Dit geldt echter alleen voor mensen bij wie is aangetoond dat ze na vaccinatie een coronavirus hebben, dus de cijfers kunnen scheef zijn.

President Miloš Zeman zei zondag op TV Prima dat als er een tekort zou zijn aan andere vaccins, hij nog steeds zou proberen het tot dusver niet goedgekeurde Russische Spoetnik-vaccin te importeren.

Bron goochelvertaling van novinky.cz.
 
Vertaling doet wellicht een beetje vreemd, maar het lijkt erop dat die cijfers toch alles te maken hebben met moment van besmetting.
De meeste vaccins hebben pas effect 10-14 dagen na eerste dosis, maar de hoogste effectiviteit wordt bereikt na de tweede dosis (volgens mij ook 10-14 dagen).
En dan is het ook nog eens per leeftijd anders. Op hogere leeftijden is het effect na eerste dosis lager.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kuurgast

Donateur
Oostenrijk schenkt 30.000 doses vaccins aan Tsjechië.
Deze stap is een uiting van solidariteit nadat de Europese Unie onlangs niet heeft onderhandeld over een zo eerlijk mogelijke distributie van vaccins aan de lidstaten.............
Slovenen zullen 10.000 doses delen, schreef Babiš.
Ik heb nog 80.000 vaccins onderhandeld, pochte Babiš.

Ze hebben nog niets gekregen........
"We onderhandelen bilateraal met de afzonderlijke landen en we krijgen de belofte van hen tegen eind juni vaccins af te leveren", zegt een woordvoerster.
Bron seznamzpravy.cz.
 
Je kunt nu weer vrijwel normaal naar de bibliotheek. In Liberec loopt er een bewaker rond want je mag niet langer dan 1 uur in de bieb blijven tenzij je een test met een negatieve uitkomst kunt aantonen. Voor mij erg gunstig want ik bekijk er Der Spiegel en wanneer je vele weken moet inhalen is een uur bladeren echt wel genoeg. Van de artikelen die ik interessant vindt maak ik een elektronische kopie en lees ze 'thuis'.
Er zijn maar heel weinig mensen in de bieb. Situatie dus nog zeker niet normaal.
 

Tsjechië gaat Covid-paspoort testen vanaf mei​


De Tsjechen zullen als één van de eersten - eerste helft van mei - de nieuwe Covid-paspoorten testen, bedoeld om het reizen in de zomer tussen de Europese lidstaten gemakkelijker te maken. Aldus Lukáš Dolanský, correspondent van de Tsjechische televisie in Brussel. Volgens hem zal de Europese Unie een miljoen euro (minder dan 26 miljoen kronen) aan elke staat bijdragen.

Dit is bevestigd door vertegenwoordigers van de Europese Commissie. Tsjechië wordt genoemd als een van de twaalf landen die betrokken zullen worden bij de eerste proeven. In de tweede helft van mei zullen nog meer lidstaten deelnemen. Ongeveer twintig staten hebben hun belangstelling bevestigd. Vooralsnog zullen het alleen technische tests zijn.

De Europese Commissie heeft de afgelopen dagen zogenaamde Covid-paspoorten geïntroduceerd, "digitale groencertificaten" genaamd, "Met dit certificaat willen we ervoor zorgen dat burgers van de EU en hun gezinnen deze zomer veilig en met een minimum aan beperkingen kunnen reizen", zei EU-commissaris Didier Reynders eerder.

Het paspoort moet betrekking hebben op drie soorten certificaten: vaccinatie, test of bevestiging van covid-19. Certificaten moeten zowel op papier als in digitale vorm zijn. De Commissie heeft herhaaldelijk gezegd dat het project niemand zal discrimineren.

bron: seznamzpravy.cz
 
Het plan voor de genoemde app ligt voor de hand en lijkt eenvoudig. Ik heb echter weinig vertrouwen in de uitwerking ervan, zowel politiek als technisch. Jammer genoeg.
 
Het plan voor de genoemde app ligt voor de hand en lijkt eenvoudig. Ik heb echter weinig vertrouwen in de uitwerking ervan, zowel politiek als technisch. Jammer genoeg.
Er gaat genoeg mis zowel in NL als CZ, maar ik zou het wel erg fijn vinden als ik met zo'n certificaat weer wat makkelijker naar Nederland kan (en terug). :ja:
Mijn eerste prik heb ik al en dat ging trouwens erg vlot en was goed geregeld, als ik de berichten lees, beter dan in NL :toppie:
 
Mijn eerste prik heb ik al en dat ging trouwens erg vlot en was goed geregeld, als ik de berichten lees, beter dan in NL :toppie:
Ik heb mijn eerste prik ook gehad en direct ook de datum voor mijn 2e gekregen. Gisteren met mijn broers/zussen/zwagers in een "familieconferentie" gezeten en wat ik van hen hoorde kan ik concluderen dat het hier inderdaad een heel stuk beter en overzichtelijker geregeld is dan in Nederland.
 
Het zit in de hele EU gewoon rond de 30% (alleen de registratie in NL is blijkbaar niet al te best, en de aantallen met name gebaseerd op schattingen....)
 
Bovenaan