Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben bang dat de genoemde "Czech health insurance company" je direct inschrijft als verzekerde, met alle maandelijkse kosten van dien.

Nee ik denk dat je gewoon een aanvullende registratie moet doen omdat dit hele vaccinatie gebeuren nu eenmaal via ziektekosten verzekeringen loopt. Die CZ registratie zal dan mogelijk wel de kostern verhalen op het land waar je vandaan komt.
Maar ik kan me ook vergissen hoor.
 
Reactie op Bohemian: Als het goed is, is die registratie in CZ al lang geregeld. In EU-landen houdt het land van de gepensioneerde eerst een premie in alsof die gepensioneerde nog steeds in "eigen land" woont. Daarop wordt wel een woonlandfactor toegepast, een korting als de ziektekosten in het echte woonland lager zijn. Wat er dan ingehouden of betaald wordt, wordt door het CAK betaald aan het woonland, waar dan een normale verzekering voor geregeld wordt. Ruime tijd later volgt dan een jaarafrekening van het CAK, gebaseerd op het inmiddels vastgestelde jaarinkomen en de definitieve woonlandfactor.

Bij dit alles worden twee verzekeringskaarten verstrekt. In ons geval een gele van de CZ-verzekering bij VZP en een blauwe Europese kaart voor gebruik buiten CZ én in NL.
De gele kaart moet één keer opgevraagd worden bij de CZ-verzekering. Daarna wordt die automatisch verstuurd. De blauwe komt volgens mij rechtstreeks per post uit NL.

Gebruik van de EU-kaart in NL was voor ons eenmalig geen succes. Medicijnen gehaald in NL, betaald omdat de EU-kaart niet geaccepteerd werd. Dat bedrag moesten we dan maar terugvragen in NL. Dat werd niks omdat daarvoor een soort elektronische registratie van de Digi-D gebruikt moest worden. Het regelen daarvan lukte niet vanuit het buitenland.

Overigens hebben wij tussendoor ook wel een verzekeringsmaatschappij af moeten poeieren. Die meldde dat hun gebleken was dat we niet verzekerd waren en dat zoiets wel geregeld moest worden. Terug geschreven dat dit flauwekul was omdat dit al lang geregeld was via CAK/VZP. Nooit meer wat over gehoord.

Voor de vaccinatieregistratie dus het verzekeringsnummer van de gele kaart gebruiken (hetzelfde als voor de CZ-belastingen) .
 
Ik begrijp alleen niet de handeling beschreven onder 2 en/of 3.
Registration using the policyholder number which foreigners obtain from their Czech health insurance company. These individuals must perform auxiliary registration with a Czech health insurance company. This is a simple and quick task, the insurance company registers the individual immediately.
De vraag is waar je daadwerkelijk woont. M.b.t. sociale premies/verzekeringen kun je niet in twee landen tegelijk "wonen". Eén land is het woonland. Dus, Bohemian, ben je daadwerkelijk geemigreerd uit Nederland, d.w.z. geheel uitgeschreven uit de GBA?
Zo ja, dan klopt het wat Feertje en JdeJonge schrijven, en kun je je in Tsjechie laten vaccineren. Zo niet, dan kom je alleen in Nederland in aanmerking voor vaccinatie.
 
De "Braziliaanse variant" die in Decin is vastgesteld, is waarschijnlijk niet vanuit het buitenland in Tsjechië gekomen, maar is een in Tsjechië gemuteerde variant die er veel op lijkt. Dat baart wel enige zorgen, omdat mogelijk niet alle vaccins er goed tegen werken. Hoewel in Brazilië het aantal besmettingen in de zwaar getroffen deelstaat Amazonas, waar deze Braziliaanse variant ontstond, momenteel sterk terugloopt na extra vaccinaties in dat gebied.
 
Dank je voor de verduidelijking, Josef.

Ik heb ook nog een toevoeging voor personen die in deze tijd zowel met CZ als NL te maken hebben.
Lees ook het volgende eens :
Het is simpel om je gratis op deze - vaak interessante - mededelingen te abonneren.
Pas als je lid wordt kan je bijvoorbeeld de maandelijkse nieuwsbrief ook lezen.
Ik weet niet wat die toevoegt, dus ik heb die inhoud nog niet gemist.
 

kuurgast

Donateur
Covid-sterfgevallen in Tsjechië passeerde 28.000.

In de Tsjechische Republiek, die een bevolking van 10,7 miljoen inwoners heeft, zijn nu meer dan 28.000 Covid-sterfgevallen geregistreerd. Het aantal bereikte maandag 28.038. In de afgelopen dagen is het sterftecijfer echter gedaald en ligt momenteel onder de 100 per dag. In maart bedroeg het dodental per dag soms meer dan 200.

Maandag werden 3.843 nieuwe gevallen van het virus geregistreerd.
In de ziekenhuizen worden 5.129 mensen behandeld voor Covid-19, in bijna 1.100 gevallen is de longziekte ernstig.
De statistieken die op de website van het ministerie zijn opgenomen, omvatten echter geen patiënten die na tien dagen geen symptomen van covid-19 vertonen, dus het aantal bezette ziekenhuisbedden is hoger.........

Maandag werden in totaal 54.263 vaccins toegediend, de vierde hoogste eendaagse aantal tot nu toe.
Inmiddels hebben meer dan driekwart miljoen mensen in Tsjechië een volledige vaccinatie tegen Covid-19 gekregen. De eerste dosis vaccin is aan meer dan 1,4 miljoen mensen gegeven. Vanaf woensdag kunnen alle burgers tussen 65 en 69 jaar zich aanmelden voor de vaccinatie.

Het R-getal is gestegen naar R 1,07.
---------------------------------------
Honderden Tsjechische huisartsen missen coronavaccins.

Enkele honderden huisartsen in Tsjechië hebben voor hun patiënten nog geen coronavaccins gekregen. Sinds begin maart kunnen mensen zich bij hun huisarts aanmelden voor een vaccinatie. De levering van vaccins aan praktijken is echter in de eerste paar weken vertraagd en hun verdeling tussen vaccinatiecentra en medische praktijken is ongelijk.
Momenteel registreren 3614 artsen in het land patiënten voor vaccinatie. Tot dusver zijn in 2900 praktijken vaccins afgeleverd, waarbij een arts gemiddeld 75 doses ter beschikking heeft gesteld. In de praktijken hebben tot nu toe 510.000 mensen zich aangemeld om te worden gevaccineerd en zijn er al 218.000 doses toegediend.
------------------------------------------------
Steeds meer mensen met Long Covid - speciale centra ontstaan in Tsjechië.

Sinds het begin van de pandemie zijn bijna 1,6 miljoen mensen in Tsjechië officieel besmet met Corona. Sommigen van hen lijden nu aan het Post-Covid-syndroom, ook wel bekend als Long Covid. Daarom hebben tal van klinieken in dit land speciale centra opgericht die dergelijke langdurige schade behandelen.

Kortademigheid en vermoeidheid zijn de meest voorkomende symptomen na infectie met het virus. De longfunctie wordt meestal gecontroleerd in het Post-Covid Center. De getroffenen zijn niet noodzakelijk degenen met ernstige ziekteprocessen.
De dokter noemt het geval van een jonge atleet. Tijdens zijn regelmatige runs van tien kilometer merkte hij dat zijn hartslag werd versneld. De CT-beelden lieten hem een ernstige longembolie zien ...

In het algemeen bevelen de artsen dan ook aan dat coronapatiënten zonder verdere symptomen de fysieke belasting slechts langzaam verhogen. Verhoog daarom eerst het tempo tijdens het lopen en wen aan de intensievere ademhaling. Maar niet alleen de longen kunnen na de infectie worden aangetast, maar ook het hart.

Volgens de gegevens tot nu toe ontwikkelt vijf tot zeven procent van degenen die besmet zijn met corona een Long Covid. Tot dusverre weten artsen echter niet waarom het sommige mensen treft en anderen niet. Ze raden in ieder geval aan om voorzichtig te werk te gaan.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de verduidelijkingen. Ik ben -nog- niet gepensioneerd. En NL is nog mijn "woonland". Ik zal eens langs VZP gaan voor meer info.
 
Vandaag 3697 nieuwe besmettingen gemeld. De laagste op een werkdag sinds november. Het weekgemiddelde is nu gezakt naar 244 per honderduizend inw per week.
Wanneer deze daling zich voortzet zal het volgende week onder de 200 zakken.
Boven 200 is bijvoorbeeld voor Duitsland hoogrisico gebied. Daaronder wordt het een gewoon risico gebied.
Dat het leek dat het R getal was gestegen kwam puur door de paasdagen. Rond het paasweekend werd er 4 dagen veel minder getest. Daardoor leek het even dat er daarna weer een toename was.
De ziekenhuiscijfers blijven gestaag dalen en zitten nu onder de 5000.
Het mooie weer dat gaat komen in combinatie met de flink op gang gekomen vaccinatie gaan het virus verder de nek omdraaien.
En persoonlijk; dinsdag in NL mijn eerste prik AZ gehad. Een paar weken eerder dan verwacht omdat ik mij bij de huisarts op de reservelijst kon plaatsen en de volgende dag s'middags al gebeld werd of ik s'avonds geprikt wilde worden. 🙂
 
Gisteren ben ik met onze auto (CZ-kenteken) via grensovergang Rozvadov/Waidhous naar Nederland gereisd. Alle personenauto's werden gecontroleerd (wachttijd 45 min), Had geen negatieve covid-test bij mij, maar wel (voor de zekerheid) het transit-reizigersformulier (info site Hartmanova). Het formulier werd bekeken en ik kon zonder verdere vragen doorrijden. Hoorde daar dat de grenscontroles de volgende dag (vandaag dus) komen te vervallen. Alle maatregelen blijven echter van kracht en onderweg zal zeker wel gecontroleerd worden. Er kunnen extreem hoge boetes gelden bij overtreding! Zolang er voor transitverkeer gunstige uitzonderingen gelden, zou ik dus voor de zekerheid toch het transit-reizigersformulier invullen en meenemen om discussies bij controle te voorkomen.
 
Hoorde daar dat de grenscontroles de volgende dag (vandaag dus) komen te vervallen. Er kunnen extreem hoge boetes gelden bij overtreding!
Ik sprak gisteren Duitse politieagenten bij ons aan de grens. Dat kwam omdat ik 2 keer in de week ga hardlopen en dacht weer een rondje over Duitskand te kunnen gaan lopen. Hij zei dat de controles niet waren opgeheven, maar dat ze gewoon wat minder gingen controleren. Kan kloppen, want er werd gezegd: "Am Mittwoch wird Deutschland die dauerhaften Kontrollen an der Grenze zu Tschechien einstellen." Ik werd tegengehouden, mocht niet verder en had een boete van €30,- kunnen krijgen zei hij. Misschien omdat wij elkaar al kenden, kwam ik er deze keer vanaf zonder boete. ;) Transit naar Nederland was voor wat hem betreft geen enkel probleem, zei hij.
 
Testen geven überhaupt niet alles aan. Als je besmet bent geweest test je nog weken positief bij een PCR test maar je bent vaak allang niet meer besmettelijk. En als je veel zelftesten uitvoert zijn er ook meer mensen die weten of ze positief zijn. Velen zullen dan een pcr test aanvragen maar misschien dat ook sommigen gewoon thuisblijven tot het over is. En voorzichtig zijn om geen anderen te besmetten. Ook dat helpt. Een belangrijke indicatie zijn de ziekenhuiscijfers. Die dalen gestaag en dat is een goed teken. Kan er ook mee te maken hebben dat steeds meer ouderen gevaccineerd zijn en niet meer in het ziekenhuis terecht komen.
Nog wel even afwachten wat er gebeurt als de scholen verder opengaan. In Nederland leidde dat tot een nieuwe golf toen die in februari weer openden.
 
Per deelstaat (Bundesland) kunnen maatregelen ook nog eens verschillen. Ik krijg de indruk dat het met name in Saksen mogelijk strenger is dan in Beieren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Had geen negatieve covid-test bij mij, maar wel (voor de zekerheid) het transit-reizigersformulier (info site Hartmanova). Het formulier werd bekeken en ik kon zonder verdere vragen doorrijden.
Leuk om te horen, dat je hiermee door een serieuze controle bent gekomen. De knalrode en grote letters "TRANSIT" hebben we er zelf maar in vermeld, aangezien er GEEN adres in Duitsland is.
Al die regels gelden voor reizen NAAR Duitsland, en niet als je DOOR Duitsland reist (dus zonder overnachting).

Voor eenieder dus:
 
Door de reisbeperkingen kon ik niet bij mijn vaste leverancier van briketten komen. Ik brand resthout van een houtzagerij, maar wat extra briketten is plezierig om af en toe het vuur flink aan te wakkeren.
Ik kon niet naar mijn boekhoudster gaan omdat die in een andere provincie woont. De afstand is maar 8,2 km. Mijn afstand tot de provinciegrens is 3 km. Ik zit er niet op te wachten om in Harrachov van een schans te kunnen springen. Daar zou ik wel naar toe kunnen gaan.
Natuurlijk is nog veel gesloten en kun je geen concerten bezoeken. De bibliotheek is beperkt open. Dat alles maakt het niet prettig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Expats.cz van vandaag: Slowakije zal de lockdown-regels voor reizen naar Slowakije enigszins versoepelen door geen verplichte quarantaine te eisen van toeristen die alleen in geselecteerde EU-staten en het VK en Zwitserland verbleven, vertelde de belangrijkste sanitaire officier van het land gisteren aan verslaggevers. De reisvoorwaarden naar Slowakije omvatten ten minste twee weken na ontvangst van het tweede vaccin van Moderna of Pfizer of ten minste vier weken na het verstrijken van de eerste dosis van een vectorvaccin zoals AstraZeneca.

Mooi. Nu Tsjechië zelf nog.
De "beloning" voor inenting houdt hier nog steeds in dat je een PCR-test mag halen als je - ook als permanent inwoner - terug gaat naar CZ.
Als ik het goed begrijp ( bericht kuurgast over de rechtbank en nieuwe reisregels ) mag dat nu wel na terugkomst in CZ, mits niet met het OV.
Ik weet het. De inenting doe je voor jezelf en voor anderen om je heen. Maar de tegenstrijdigheid met alsnog testen begrijp ik echt niet.

Ik ben blij met de berichten dat de transit door DE werkt zoals gehoopt.

Overigens heb ik zelf (65+) een probleempje. Mijn aanmelding voor vaccinatie werd 14-4 geaccepteerd. Korte tijd later werd echter gemeld dat er een tegenstrijdigheid was gebleken met de gegevens volgens het bevolkingsregister. Op welk punt is mij een raadsel. Het enige wat ik kon bedenken dat mijn voornaam niet Jan P moest zijn (conform de zorgpas), maar het volledige Jan Pieter (hoewel ik Pieter nooit gebruik). De aanmelding aldus aangepast en de techneuten achter de software ('crs-podpora@nakit.cz') gemeld dat ik dit probleem had. Geen reactie van mzcr.cz of de techneuten gehad. Als dat maar goed gaat met password deel 2, waarmee de eigenlijke afspraak gemaakt kan worden !
 
Bovenaan