Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

... Waaraan dit te wijten is? Het beleid??? De mentaliteit van de mensen???

Ik denk beiden Rainbow.
Hoe haal je het in je hoofd om na een zeer strenge lockdown de maatregelen niet een beetje te versoepelen maar rigoreus. Mondkapjes waren niet meer nodig en zelfs de 1,5 meter hoefde op gegeven moment ook niet meer.
En wat de mensen betreft: Zo voorzichtig als alles en iedereen was eind maart toen de zaak echt op slot ging, zo nonchalant zie ik ze nu zijn om me heen. Een Tsjechische vriendin komend uit Praag was verbaasd/verbolgen dat ik ze niet gelijk, uit Praag komend, hier op de koffie wilde. En ik vrees dat ze echt niet de enige is die er zo over denkt.
 
Wij wonen in België niet ver van de Nederlandse grens... Een van de zonen werkt als kassier in een supermarkt. Hij kwam enkele dagen geleden met volgend verhaal; 2 seizoensarbeiders in de tomatenpluk komen samen winkelen. Eentje wacht in de inkomhal. Als de eerste zijn inkopen heeft beëindigd geeft hij zijn mondmasker door aan collega/vriend, en komt de tweede de winkel binnen, mondmasker onder de neus. Wanneer hier aan de kassa een opmerking over gemaakt wordt, lacht hij smalend. Hoezo, ik ben toch in orde?

Hoe dom kan je zijn! Elkaars mondmasker gebruiken, en het dan nog verkeerd dragen.
In België zijn er nu waarschuwingen over het kruisen van de elastiekjes. Het incorrect gebruik van de neus-mondmaskers kan evengoed een besmetting tot gevolgd hebben.

Het jammerlijke is dat dit deel van de bevolking de mensen in gevaar brengt die de regels wel ernstig nemen.
We moeten het samen doen, anders geraken we er heus niet vanaf, maakt niet uit waar je ook woont, want het virus zit overal.
 

kuurgast

Donateur
11.549 nieuwe besmettingen op vrijdag.

Bij de PCR-tests die vrijdag in Tsjechië zijn uitgevoerd, zijn 11.549 nieuwe besmettingen met het coronavirus gevonden. Dat zijn er circa 1700 minder dan op donderdag, vergeleken met vrijdag vorige week zijn er circa 2000 coronagevallen minder.
Momenteel worden in Tsjechische ziekenhuizen 8.276 mensen die besmet zijn met corona behandeld, waarvan 1180 een ernstige vorm van Covid-19. Nog eens 42 mensen zijn vrijdag overleden in verband met de infectie, waardoor het aantal coronadoden oploopt tot 4.526.

De coronasituatie in Tsjechië is gestabiliseerd, maar geeft nog "geen reden tot overdreven optimisme". Dat zei minister Jan Blatný van Volksgezondheid vrijdagmiddag tijdens een persconferentie in Praag. Volgens hem geven de huidige gegevens aan dat de vertraging van de tweede coronagolf in dit land de hele maand november zal doorzetten.
Blatný riep de mensen daarom nogmaals op zich te houden aan de beperkingen die door de overheid zijn ingevoerd. Hoe beter de follow-up, hoe eerder de beperkingen konden worden opgeheven, zei de minister van Volksgezondheid. Volgens het hoofd van het Instituut voor gezondheidsinformatie, Ladislav Dušek, bedraagt het aantal reproducties in Tsjechië nog steeds R 1,01. Om de epidemie sneller in te dammen, moet het aantal onder de R 1,0 worden gedrukt, zei Dušek.
Minister van Volksgezondheid Blatný legde ook uit dat de coronasituatie per regio verschilt. Ze zou de beste zijn in Praag. In de hoofdstad daalt zowel het aantal nieuwe besmettingen als het aandeel positieve tests, zei Blatný.
Bron deutsch.radio.cz.
Alle cijfertjes en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
-----------------------------------------------------
De statistieken van Euromomo, laten zien dat de verhoogde mortaliteit niet alleen in het voorjaar werd gerapporteerd voor de 65-plussers, maar ook voor de 45-64-jarigen.
Zie euromomo.eu.

Het idee dat we de epidemie kunnen beheersen zonder ernstige economische verliezen, is een gevaarlijke illusie.
Hoe langer de covid-19-epidemie zich ongecontroleerd verspreidt, hoe hoger de economische verliezen uiteindelijk zullen zijn.

Om samen te werken met de overheid moeten burgers er het volste vertrouwen in hebben en ook de zekerheid dat ze, als de maatregelen zijn ingevoerd, het aantal besmettingen zal afnemen en uiteindelijk volledig worden uitgeschakeld.
Geschat wordt dat er minstens drie keer meer patiënten in de populatie zijn dan er getest kunnen worden.

Volgens Dušek is de ontwikkeling van de epidemie in de regio's echter niet overal hetzelfde. Het beste is in Praag, waar het aantal nieuwe gevallen en het aandeel positieve tests al afneemt. In andere regio's stagneert of groeit de ziekte.
"Een mogelijke verklaring is dat Praag eerder een hoge incidentie had dan andere regio's, en tegelijkertijd door maatregelen te nemen en de mobiliteit op een significante manier terug te dringen, vooral in alle regio's ”, legt hoofdhygiëniste Jarmila Rážová uit. Volgens haar zullen andere regio's Praag inhalen in overeenstemming met de maatregelen.

Twee keer zoveel mensen op straat en minder angst voor infectie. Dit is een vergelijking van de eerste en tweede golf, die al lange tijd wordt gevolgd door de Universiteit van Ostrava (VŠB-TUO). Terwijl in het voorjaar de beweging naar buiten bijna tot stilstand is gekomen, zijn nu grote verschillen te zien in verschillende delen van het land.
In het voorjaar was het moeilijk om iemand in Karviná te ontmoeten. Nu is het andersom. Het aantal mensen op straat is met ongeveer een vijfde gestegen ten opzichte van normaal. Er is zelfs een toename van de mobiliteit. Er reizen nu meer mensen in Karviná dan normaal. Het is gebaseerd op gegevens uit de zogenaamde Mobiliteitsatlas, die werkt met alleen anonieme operationele gegevens van mobiele operators.
De beweging van enkele miljoenen simkaarten wordt elke dag geëvalueerd door een supercomputer bij VŠB-TUO.
De grootste toename van het aantal thuisblijvers vindt plaats in Ústí nad Labem, in Praag ongeveer 20 procent, terwijl het in de regio's Moravië-Silezië en Olomouc aanzienlijk minder is. De mensen blijven vooral in Moravië-Silezië buitenshuis verplaatsen, dat neemt niet af maar eerder toe.
Een van de mogelijke verklaringen voor de verschillen tussen de hoofdstad en Ostrava is volgens de universiteit het aantal mensen dat vanuit huis kan werken, wat lastig is op het gebied van zware industrie.
Bronnen oa ostrava.rozhlas.cz + atlas-mobility.danse.tech.

Het lijkt een beetje vreemd, maar boven 0% is vermindering van bewegingen ten opzichte van normaal.
grafiek verplaatsingen.PNG Hieronder zie je de regio Usti en Praag meer thuis blijven dan Moravië.
grafiek verplaatsingen een week.PNG
Al die tijd wel vreemd gevonden dat de grootste brandhaarden juist buiten de hoofdstad zijn (of zijn geweest), terwijl elders in Europa een ander beeld laat zien.
Meer thuiswerk en minder verplaatsingen/contacten.En ik denk dat wie kon de stad uit is gegaan naar hun huisjes.
In regio's zijn veel bejaarden/verpleeghuizen besmet wat de verhouding to van inwoners meteen flink omhoog brengt.
 
Laatst bewerkt:
Beste Curious, nu klinkt u net als een viruswaanzinnige in Nederland en dat ben ik niet van u gewend. De Godwin is zelfs ook al gemaakt.
als virus waanzinnige kan ik mij inleven in beide kanten, enerzijds jouw kant als alwetende ..
Die 2 voorbeelden noemt van 1 van 14 jr en 1 van 80 jr . en de dagelijkse realiteit hier in de dorpen waar we hier van een paar mensen horen dat ze het gehad hebben , en nagenoeg geen klachten hadden.
dan kijken we naar het nieuws en zien dat hele oude mensen , rokers en personen met obesitas de grootste problemen hebben.
kortom als je wilt dat mensen zich aan de voorschriften houden zul je ze wel moeten informeren of overtuigen.
op deze manier krijg je meer tegendruk.
dus a: het is niet waar dat deze groepen het grootste risico vormen,en daarmee is dus alle info niet waar !
b:het is wel waar en er zouden enorme informatie campagnes en waarschuwingen van de overheid moeten komen ivm corona ,overgewicht,roken etc.
c:voorlichtings campagnes die mensen er op wijzen niet voortdurend te kussen bij elke begroeting, of kleine kinderen vol op de mond.........
Verplaats je in de gewone burger niet in een student die naar je moet luisteren .
weinig mensen zullen problemen hebben met een mondkapje ,enige bewegings-vrijheid ,minder winkelen.
maar een avond klok gaat mij veeeel te ver.

ik leef niet in noord korea.(om de godwin te ontzien)
nog steeds zoek ik naar info , en met elk antwoord ,komen er 10 nieuwe vragen.
tot nu toe worden de regels gehandhaafd met conditionerings tactieken ,en dat werkt vaak maar niet altijd.
Ja ik ben bezorgd ,maar vraag me ook af of ik niet wordt gek gemaakt .(voor zover ik het nog niet/al ben)
 
Ik denk beiden Rainbow.
Hoe haal je het in je hoofd om na een zeer strenge lockdown de maatregelen niet een beetje te versoepelen maar rigoreus. Mondkapjes waren niet meer nodig en zelfs de 1,5 meter hoefde op gegeven moment ook niet meer.
En wat de mensen betreft: Zo voorzichtig als alles en iedereen was eind maart toen de zaak echt op slot ging, zo nonchalant zie ik ze nu zijn om me heen. Een Tsjechische vriendin komend uit Praag was verbaasd/verbolgen dat ik ze niet gelijk, uit Praag komend, hier op de koffie wilde. En ik vrees dat ze echt niet de enige is die er zo over denkt.

Wij wonen in Tsjechie en gaan in het weekend ook vaak naar ons eigen zomerhuisje (chata), we wandelen alleen met ons gezin in het bos, nodigen niemand uit en gaan ook naar niemand toe. Maar dat is helaas bij de huisjes om ons heen wel anders! Veel huisjes zijn bezet met dit mooie weer, en je ziet mensen uit verschillende huishoudens in en om het huisje...

Soms heb ik het idee, dat een groot deel van de mensen de regels helemaal niet begrijpt (het andere deel dat de regels overtreedt, doet dit dan welbewust).
De regel is dat je wel bij familie op bezoek mag, maar alleen als het "noodzakelijk" is. Dat is op zich natuurlijk ook een onduidelijke regel. Voor de een is noodzakelijk iets heel anders dan voor een ander.
 
Ik kan mij grotendeels vinden ik het standpunt van Curious. Je kunt de strengste maatregelen opleggen, maar als de mensen het nut er niet van inzien, dan is de werking ervan maar matig. Ik was gedurende de periode juni-september in regelmatig in Tsjechië en het leek erop dat de mensen zich niet bewust waren van de risico's. Mensen droegen mondkapjes omdat het MOEST. Ik was in Tsjechië toen dat werd opgeheven en van de ene op de andere dag droeg niemand er nog een. Toen het aantal besmettingen begon te stijgen, maakte ik mij al zorgen.
Begin september ging ik naar de bouwhandel in mijn dorp en droeg een mondkapje. Ze vonden dat toen erg overdreven, want bij ons in het dorp was geen Corona, zo was de mentaliteit. Nu weten ze wel beter, hoop ik.
Ik was niet alleen voorzichtig voor mijzelf, maar ook om mijn vriendin niet te besmetten die in de risicogroep zit en ook nog eens mantelzorger is voor haar ouders, die waarschijnlijk een Covid besmetting niet zullen overleven. Ik maak mij daar grote zorgen om. Ook haar zuster, kinderen, kleinkinderen en vrienden daarvan komen er vaak over de vloer en elk weekend was het feest rond hun zwembad en tuin. De mentaliteit ook bij hun. Hier in het dorp zijn geen besmettingen. En zijn die er wel, dan wordt erover geroddeld en stiekem en schijnheilig over gedaan. Je kunt reisverboden, avondklokken, mondkapjesplicht (die velen onder de neus dragen) instellen, maar dat zet weinig zoden aan de dijk als de mensen niet goed bewust zijn van de gevaren. Mijn vriendin moest van de week naar de cardioloog in het ziekenhuis. Ik heb haar vaak gewaarschuwd dat daar de risico's zeer groot zijn en ze voorzichtig moet zijn. Want als het virus in de familie komt, vallen er doden. 3 weken geleden heeft een collega van mij in Nederland zijn moeder verloren. Ze was onder behandeling tegen kanker en had een genezingskans van 80%. In het ziekenhuis van Emmen liep zij een besmetting op en in korte tijd bezweek ze eraan. Mijn collega raakte ook besmet en hoewel hij in de risicogroep valt ivm suikerziekte, had hij slechts milde verschijnselen. Ik maak mij best zorgen om mijn vriendin en haar familie in Tsjechië. Ik hoop dat iedereen er goed door komt. Maar de kans dat dat niet gebeurt is erg groot als zij zich niet bewust zijn van de gevaren. Het virus is nu overal in Tsjechië. Nu vooral op het platteland. In Praag lijkt het uitgewoed. Ik denk dat een beperkte groepsimmuniteit daar ook een rol speelt. Als rond 20% besmet is geweest in combinatie met mensen die sowieso immuun zijn en de hygiënemaatregelen, komt de besmettingsfactor snel onder de 1 en dooft het virus uit. Hopelijk volgt de rest van Tsjechië ook snel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat is ook het grote probleem in nl en ik denk ook in de rest van europa.de meeste denken de eerste golf is geweest zal wel meevallen...........
 
Mijns inziens heeft de Tsjechische politiek deze slordige wijze van omgaan met mondkapjes en afstand houden, zelf veroorzaakt. Het was immers Babis c.s. die begin juni op TV aangaf, dat alles veilig was. Hij wilde de Tsjechen hun geliefde Kroatie niet onthouden. En dus vervielen feitelijk van de een op de andere dag alle maatregelen. Alles en iedereen die wel wisten waar ze over spraken gaven de waarschuwing dit niet te doen. Maar ja, de verkiezingen waren in oktober en politiek opportunisme is ook hier niemand vreemd.
Daarbij heeft ook de politiek zelf de mondkapjesplicht nog lang tegengehouden, de scholen te lang open gelaten en, met name in Praag, de nachtclubs en kroegen veel te lang opengelaten. In mijn optiek puur politiek opportunisme.

Babis ging nota bene naar Griekenland en Slovenie om de regeringen aldaar te bewegen Tsjechen doorgang te verlenen.
Na de zomervakanties kwam een vloedgolf van geinfecteerde Tsjechen terug uit Kroatie.
Onze premier en consorten hebben niet alleen boter op hun hoofd, maar hebben ook een kerkhof opgericht met hun wangedrag.
 
Sinds enkele dagen ligt de incidentie weer hoger in Tsjechië (1.551 gevallen per 100.000 inwoners de voorbije twee weken) en intussen ook in Luxemburg (1.459). In het Groothertogdom gaat het in absolute aantallen wel maar om 8.955 besmettingen tijdens voorbije twee weken, tegen ruim 152.000 in België.

De tabel geeft slechts een indicatie, want vergelijken tussen landen is moeilijk. Dat komt onder meer omdat ze verschillende teststrategieën hebben.

bron: hln.be


694
 
Laatst bewerkt:
De ergste situatie met nieuw besmette mensen in de Tsjechische Republiek is momenteel in de regio Pelhřimov, waar de afgelopen zeven dagen 1.223 besmette mensen per 100.000 inwoners zijn. Het op een na grootste incident is in het district Jindřichův Hradec en het derde is de regio Vsetín met 1.047 gevallen per honderdduizend inwoners.

De vakbonden stellen de regering voor om op 16 november of 13 november een vrije dag vast te stellen , die samen met het weekend en de nationale feestdag op 17 november de verspreiding van het coronavirus zou helpen voorkomen en de kritieke situatie in ziekenhuizen zou verbeteren. De voorzitter van de Tsjechisch-Moravische vakbondsconfederatie Josef Středula zei dit vandaag in het Tsjechische televisieprogramma Otázky Václava Moravec.

bron; aktualne.cz
 
Tsjech laat speelgoedhond uit tijdens avondklok

Bron: PZC - Matthias Van Den Bossche 08-11-20

Een Tsjech komt er vanaf met een vermaning na een opmerkelijke overtreding van de avondklok. De man liet vorige week na 21.00 uur zijn hond uit in de stad České Budějovice. De hond bleek pluchen speelgoed, zo stelden agenten en een cameraploeg vast.

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan heeft de Tsjechische regering een avondklok ingesteld die sinds woensdag van kracht is. Tussen 21.00 en 5.00 uur moeten de Tsjechen thuisblijven. Even de hond uitlaten mag wel.

Een cameraploeg volgde op de eerste avond twee agenten op hun patrouille door een verlaten České Budějovice, de grootste stad in Zuid-Bohemen. Groot was hun verbazing toen ze een man tegenkwamen die in het historische centrum een pluchen hond voorttrok. Hij had het speelgoed met riemen vastgemaakt aan een geïmproviseerde brancard. ,,Ik laat mijn hond uit, ik doe niets illegaals”, zei de man tegen de agenten. Hij overhandigde hen zijn identiteitskaart en kreeg de vraag alsnog huiswaarts te keren. "Het was een grap, ik heb er geen spijt van”, verklaarde hij later aan een lokale krant.

Net als ons land kampt Tsjechië met een tweede golf aan coronabesmettingen. De noodtoestand is op 5 oktober afgekondigd. Restaurants en scholen werden al gesloten, en op de meeste plaatsen zijn mondmaskers verplicht. Die maatregelen bleken niet voldoende, met een avondklok tot gevolg.
 

kuurgast

Donateur
Nieuw Tsjechisch en Engels-talig COVID-19-informatieportaal met informatie over de huidige beperkingen en meer.

De nieuwe site, die vrijdagavond is gelanceerd, is gemaakt door vrijwilligers van het Česko.Digital-initiatief.
Tijdens de afgelopen acht maanden van snel veranderende COVID-19-maatregelen is de Tsjechische regering er niet in geslaagd haar burgers en inwoners een centraal loket te bieden om een compleet overzicht te vinden van de huidige maatregelen, middelen, testinformatie en andere relevante gegevens.

Vrijdag werd echter een nieuw informatieportaal gelanceerd dat tot doel heeft al deze informatie op één gemakkelijke plaats op te nemen. Naast een Tsjechische versie bevat de nieuwe site ook uitgebreide informatie in het Engels.

De site wordt momenteel gepresenteerd in bètavorm en de informatie is mogelijk nog niet helemaal volledig. Bovendien bevat de Engelstalige versie momenteel geen volledige vertaling van alle informatie in de Tsjechische versie van de site.

Hoewel deze informatie kan worden verkregen via officiële instanties zoals het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid of het ministerie van Binnenlandse Zaken, kan het vaak moeilijk zijn om alle gegevens te doorzoeken. Vooral informatie in het Engels is vaak onvolledig of verouderd. Het nieuwe COVID-19-informatieportaal hoopt daar verandering in te brengen door op één centrale locatie antwoorden te bieden op alle veelgestelde vragen over corona.

De site bevat bijvoorbeeld niet alleen up-to-date informatie over waar Tsjechische ingezetenen momenteel verplicht zijn om een gezichtsmasker te dragen op binnen- en buitenlocaties, maar ook informatie over hoe je een gezichtsmasker kunt maken, hoe je uw gezichtsmasker moet verzorgen en hoe u huidproblemen kunt voorkomen die kunnen optreden als gevolg van het dragen van een gezichtsmasker.

De site biedt ook uitgebreide informatie over economische programma's voor COVID-19-noodhulp voor zowel bedrijven als individuen, maar deze informatie is nog niet volledig in het Engels vertaald.

De nieuwe site is het resultaat van een initiatief van TOP 09-parlementslid Dominik Feri, die de behoefte aan een duidelijk COVID-19-informatieportaal had vastgesteld en twee weken geleden met de Tsjechische premier Andrej Babiš instemde met de oprichting van de nieuwe site.
Feri verklaarde eerder dat hij het betreurde dat het acht maanden duurde voordat de Tsjechische Republiek een dergelijk informatieportaal beschikbaar had en dat er een lid van een oppositiepartij nodig was om de oprichting ervan voort te zetten.

De nieuwe site is samengesteld door vrijwilligers van het Česko.Digital-initiatief, een groep IT-professionals die sinds het begin van de COVID-19-epidemie hun vrije tijd besteden aan het verstrekken van nuttige projecten en informatie.

Naast het nieuwe COVID-19-informatieportaal was de groep ook verantwoordelijk voor het Dáme roušky-project, dat mensen die gezichtsmaskers maken in contact brengt met degenen die ze nodig hebben, en Učíme online, dat lokale scholen, leerkrachten en ouders helpt bij het verkrijgen van de het meeste uit onderwijs op afstand.

Hoewel de Tsjechische regering de afgelopen acht maanden niet in staat was om een soortgelijk hulpmiddel samen te stellen, slaagden Česko.Digital-vrijwilligers erin om de bètaversie in slechts twee weken te creëren en te lanceren.

Česko.Digital zal samenwerken met de officiële Tsjechische overheidspartner NAKIT om de komende weken en maanden up-to-date informatie te verstrekken over het nieuwe COVID-19-informatieportaal.
Bron expats.cz/czech-news.

Zie de nieuwe website op covid.gov.cz + covid.gov.cz/en.

Ik zie nu dat ze zelfs uitleg over hoax en fake nieuws hebben staan op covid.gov.cz/en/situations/hoaxes.

ergste situatie met nieuw besmette mensen in de Tsjechische Republiek is momenteel in de regio Pelhřimov,
De regio Pelhřimov is al lange tijd corona hotspot, vraag me nu wel af waarom?
Het waren daar vooral besmettingen in bejaardenhuizen, maar dat moet toch een keer onder controle zijn?
-------------------------------------------------------
7722 mensen haalden zaterdag een positieve test. Dit is minder dan vorige week, maar ook veel minder getest.
7.779 mensen liggen momenteel in het ziekenhuis met Covid-19, van wie er meer dan 1.196 in een ernstige toestand op IC verkeren. Dit is een hele kleine daling.
In totaal zijn nu in Tsjechië 4.703 mensen aan de ziekte overleden sinds het begin van de pandemie.
Bron onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
------------------------------------------------------------
In Praag zijn mensen meestal thuis vanwege covid en is de interesse in pubs afgenomen.

Het verkeer van mensen als gevolg van anticoronavirusmaatregelen is tot nu toe het meest afgenomen in Praag. Dit volgt uit een overzicht van de mobiliteit van mensen in afzonderlijke regio's, dat op Twitter werd geïnformeerd door het hoofd van de laboratoriumgroep van het ministerie van Volksgezondheid, Marián Hajdúch. Volgens hem komen de resultaten overeen met de afnemende nieuwe gevallen van covid-19 die voornamelijk in Praag zijn geïnfecteerd.
Bron seznamzpravy.cz.
 
Laatst bewerkt:
Ontwikkeling van coronavirus in het district Pelhřimov

Commentaar van de epidemioloog:
In de regio Vysočina wordt op langere termijn een verhoogde incidentie van COVID19-gevallen waargenomen, meer dan 870 gevallen per 100.000 inwoners worden gerapporteerd bij een incidentie van 7 dagen (dwz in% van de voorgaande week: 108%), en de 14-daagse toename is hoger dan 1.650 gevallen per 100.000. bevolking bevindt de slechtste situatie zich momenteel in de districten Jihlava en Žďár nad Sázavou, waar het 7-daagse aantal gevallen aanzienlijk boven het regionale gemiddelde ligt. In alle districten wordt ook een verhoogde detectie van gevallen bij de seniorenpopulatie waargenomen. Het aandeel gevallen in de leeftijdsgroep 65+ bedraagt circa 17% van het totale aantal. In het district Jihlava ligt het aandeel inbeslagnames onder de seniorenpopulatie zelfs nog hoger, rond de 20%. wat vervolgens wordt weerspiegeld in het aantal ziekenhuisopnames als gevolg van de arrestatie van een kwetsbare, immuungecompromitteerde groep. In de districten Jihlava en Pelhřimov worden massale inbeslagnames waargenomen in medische instellingen. Op basis van de analyse van relevante parameters voor opname in individuele noodniveaus, inclusief epidemiologische criteria, werd besloten dat de regio Vysočina vanwege de trendmatige toename van de ziekte, inclusief het aantal gevallen zonder bekende infectiebron en een toenemend aantal gevallen blijf alert op niveau III, de zogenaamde rode zone.

bron: novinykraje.cz

Hier vind je per regio een stand van zaken betreffende het verloop van de ziekte:

https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19/stupne-pohotovosti#dalsi-informace-CZ0633
 
Laatst bewerkt:
De regio Pelhřimov is al lange tijd corona hotspot, vraag me nu wel af waarom?
Het waren daar vooral besmettingen in bejaardenhuizen, maar dat moet toch een keer onder controle zijn?

Het aantal besmettingen bij bejaarden ligt er nog steeds erg hoog, maar ook in het ziekenhuis zijn er al behoorlijk veel personeelsleden besmet, zie website plaatselijk ziekenhuis.

http://www.hospital-pe.cz/

Sinds woensdag 14 oktober 2020 beperkt het Pelhřimov-ziekenhuis geplande operaties op alle afdelingen. Na overleg binnen de Covid-groep, met als leden ziekenhuizen, een sanitairstation en een oprichter, staat de maatregel momenteel gepland voor 14 dagen. Acute zorg en ambulante zorg voor patiënten wordt nog steeds geboden. De reden voor deze maatregel is het toenemende aantal ziekenhuispatiënten met de ziekte van Covid-19, inclusief de noodzaak om extra bedden toe te wijzen aan patiënten met deze ziekte en de ongunstige epidemiologische situatie in het Pelhřimov-district.

Het aantal in het ziekenhuis opgenomen Covid-19-positieve patiënten is de afgelopen dagen toegenomen. Momenteel hebben we in totaal 22 patiënten, van wie er 2 in de ARO-afdeling worden opgenomen. De situatie evolueert voortdurend. Sinds gisteren heeft het ziekenhuis 17 werknemers in gearresteerde isolatie en 5 in quarantaine, en dit aantal zal naar verwachting toenemen ondanks de genomen maatregelen. Door de zorg te beperken tot procedures die kunnen worden uitgesteld, zorgen we voor voldoende personeel voor acute en gehospitaliseerde patiënten die deze zorg nu nodig hebben. Voorlopig verlenen wij de volledige ambulante zorg.

Het aantal patiënten op de afdeling spoedeisende hulp van ons ziekenhuis groeit ook, en het verzekeren van hun gezondheidstoestand vereist meer tijdrovend werk
 
Laatst bewerkt:
Hard getroffen Tsjechië meldt kleinste aantal positieve coronatests in 4 weken

Bron: nu.nl - 9 november 2020

Tsjechië heeft zondag 3.608 nieuwe positieve coronatests geregistreerd, blijkt maandag uit cijfers van de lokale autoriteiten. Dat is het kleinste aantal in vier weken tijd. Het land staat al weken met België bovenaan de EU-lijst met de meeste besmettingen per 100.000 inwoners.

Voor de vierde keer deze maand registreert Tsjechië minder dan tienduizend nieuwe besmettingen per dag. Het land met 10,7 miljoen inwoners telt 414.828 vastgestelde besmettingen met het coronavirus.

Sinds halverwege september is het totale aantal positieve coronatests in Tsjechië vertienvoudigd. Vorige week woensdag werden de meeste nieuwe gevallen op dagbasis gemeld: 15.729. Twee dagen na het dagrecord meldde het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid dat het land mogelijk voorbij de top van de besmettingspiek was.

Hoewel de situatie zich lijkt te stabiliseren, waarschuwen de autoriteiten dat de druk op de zorg voorlopig niet afneemt. Ziekenhuizen schalen veel non-urgente zorg af zodat ze alle opgenomen coronapatiënten kunnen behandelen.

Het officiële dodental in Tsjechië staat maandag op 4.858. Dat zijn er 177 meer dan zondag. De autoriteiten meldden in de afgelopen twee weken 24,5 sterfgevallen per 100.000 inwoners. Dat is fors meer dan in de twee andere landen met relatief veel sterfgevallen: België (18,5) en Hongarije (10,4).

Tsjechië voerde medio oktober een lockdown in om de verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen. De regering heeft onder meer scholen, restaurants en diverse winkels gesloten. Ook geldt er een avondklok en mogen inwoners alleen hun huis verlaten als het noodzakelijk is.
 

kuurgast

Donateur
Maandag 2.354 positieve testen........teller bleef van 18.00uur tot 01.00uur gelijk staan.
Denk dat hier toch echt iets niet klopt...eerst maar een paar dagen aanzien, daarna pas geloven......

De relatief lage cijfers van de afgelopen dagen zijn te wijten aan een lager aantal tests. De verhouding van de positieve is nog steeds rond de 30%. Zondag werden 3.608 nieuwe infecties bevestigd en waren 13.690 mensen getest. Zaterdag 7.722 positief met 26.000 testen, terwijl afgelopen weken circa 40.000 testen per dag waren.

Het aantal patiënten dat momenteel met de ziekte in het ziekenhuis liggen is 7787, waarvan 1199 op IC. Het aantal ziekenhuisopnames is weer licht gestegen na een forse daling ten opzichte van het weekend.

Momenteel tonen statistieken aan dat 5028 sterfgevallen werden gediagnosticeerd met covid-19. Sterfgevallen worden met terugwerkende kracht toegevoegd aan voorgaande dagen. In Tsjechië sterven dagelijks gemiddeld 190 mensen in verband met de ziekte.
--------------------------------------------------------------
Blatný: Neem vier fijne dagen buiten de grote steden.

17 november is een Tsjechische vrije dag. Nu heeft de minister van Volksgezondheid Jan Blatný opgeroepen om maandag 16 november ook vrij te nemen. "Er is geen rechtsvorm voor de staat om het te bevelen. Beschouw het als mijn verzoek of een oproep voor maximaal gebruik van het thuiskantoor of feestdagen tijdens maandag 16 november, zodat de meesten van ons een fijne vier dagen buiten de grote steden kunnen doorbrengen met maximale contactbeperkingen. Het kan een grote impact hebben op de ontwikkeling van de epidemie ”, zei Blatný maandag.
-----------------------------------------------------------------
Dokter uit Liberec: Patiënten met corona zoeken laat hulp.

Sommige patiënten met corona zoeken laat hulp. Ze moeten een arts raadplegen als hun gezondheid niet binnen vijf dagen na ziekte verbetert. Dit geldt vooral voor oudere patiënten, zegt Adam Vitouš, hoofd van de afdeling infectieziekten van het regionale ziekenhuis van Liberec.
“We zien pas patiënten bij ons komen als ze moeite krijgen met ademhalen, bijvoorbeeld op de zevende of tiende dag. En daar bevinden we ons al in een situatie waarin we sommige medicijnen niet kunnen gebruiken en de gezondheidstoestand echt ernstig begint te worden", zei de arts.
Bron seznamzpravy.cz.
Alle cijfertjes en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.

Nog even extra onder de aandacht brengen:
Nieuw Tsjechisch en Engels-talig COVID-19-informatieportaal met informatie over de huidige beperkingen en meer.
Zie de nieuwe website op covid.gov.cz + covid.gov.cz/en.
 
Maandag 2.354 positieve testen........teller bleef van 18.00uur tot 01.00uur gelijk staan.
Denk dat hier toch echt iets niet klopt...eerst maar een paar dagen aanzien, daarna pas geloven......
Klopt. Het zijn er uiteindelijk 6.048 geworden.

Vandaag (afgelopen donderdag) gemeld mbt Praag: 379(/100.000/7 dagen) "osob s pozitivni nakazou Covid 19". Eén van de laagste waarden in CR.
In Praag nu 265 (/100.000/7 dagen).
 
Lagere dagcijfers geven aan dat er weinig wordt getest, we zijn nog steeds ongeveer 30% van de positieve tests, maatregelen zijn duidelijk niet voldoende. Maar de epidemie kan deze of volgende week zijn hoogtepunt bereiken, zegt Jan Trnka, een biochemicus bij het Center for Modelling Biological and Social Processes. De situatie wordt gehouden door ondergefinancierde gezondheidszorg, de overheid onderschatte de epidemie, de grootste schuld was in communicatie, voegt hij eraan toe.
bron: aktualne.cz
 
Er is de laatste dagen inderdaad minder getest, wat de daling van het aantal gevallen deels verklaart. Maar ook op de grafiekjes van mzcr kun je zien dat het percentage van de tests die positief zijn, ook aan het dalen is. Ook in de grafiekjes van het aantal mensen in het ziekenhuis zie je een stabilisatie/daling. En dat het aantal afgenomen tests daalt, kan ook komen omdat zich minder mensen met klachten melden om zich te laten testen.
 
Bovenaan