Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben er nu ruim een maand niet meer geweest, en moest in quarantaine bij terugkomst. Maar ik hoop over een aantal weken weer te gaan. Niet als toerist maar om mij bezig te houden met mijn huis. Mijn vriendin is er gisteren nog geweest gelukkig en heeft wat werkzaamheden in de tuin gedaan. Maar ik wacht de situatie eerst nog even af. Eerst moet sprake zijn van een stabiele daling van de besmettingen. Want bij stijging zoals nu kun je voor rare verrassingen komen te staan. Dat geldt ook voor Duitsland, waar ik doorheen moet reizen. Ik ga in ieder geval niet wachten tot Tsjechië weer "geel" wordt. Want dat gaat denk ik nog wel even duren, zolang ga ik echt niet wachten. Bovendien heerst Covid19 ook flink in mijn woonplaats in Nederland. Daar loop ik net zoveel risico. Dus gewoon straks stiekem in mijn vrije dagen snel op en neer. Anders valt het teveel op en moet ik 10 dagen in quarantaine bij terugkomst. Dus extra snipperdagen opnemen om wat langer te blijven zit er voorlopig niet in want dan valt het wel op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben er nu ruim een maand niet meer geweest. Maar ik hoop over een aantal weken weer te gaan. Niet als toerist maar om mij bezig te houden met mijn huis. Mijn vriendin is er gisteren nog geweest gelukkig en heeft wat werkzaamheden in de tuin gedaan. Maar ik wacht de situatie eerst nog even af. Eerst moet sprake zijn van een stabiele daling van de besmettingen. Want bij stijging zoals nu kun je voor rare verrassingen komen te staan. Dat geldt ook voor Duitsland, waar ik doorheen moet reizen. Ik ga in ieder geval niet wachten tot Tsjechië weer "geel" wordt. Want dat gaat denk ik nog wel even duren, zolang ga ik echt niet wachten. Bovendien heerst Covid19 ook flink in mijn woonplaats in Nederland. Daar loop ik net zoveel risico. Dus gewoon straks stiekem in mijn vrije dagen. Anders valt het teveel op en moet ik 10 dagen in quarantaine bij terugkomst. Dus extra snipperdagen opnemen om wat langer te blijven zit er voorlopig niet in anders valt het op.

Dus u lapt alle regels aan uw laars omwille van eigen gewin. En u meldt dit ook nog vrolijk hier. Serieus?
Staat u er wel eens bij stil dat het niet alleen om uzelf gaat maar ook om anderen? En dat u met dergelijk gedrag anderen potentieel in gevaar kunt brengen?
"Waarom zou ik 10 dagen in quarantaine gaan?" Nee, ik "moet" iets doen en dan ga ik ook.
Kunt u mij uitleggen waarom die regels voor iedereen gelden maar u van mening bent dat deze niet voor u gelden?
Tsjechie verzoekt een ieder voorlopig weg te blijven, dus ook u. Nederland verzoekt een ieder in quarantaine te gaan, dus ook u.

Het is dat ik niet weet waar u in Tsjechie verblijft, anders zou ik de Tsjechische politie inschakelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik houdt mij aan de regels. Mondkapje hygiëne etc. Maar quarantaine als je van het ene risico gebied reist naar het andere met daarbij in acht genomen dat je geen risico's neemt en geen Covid verschijnselen hebt, zie ik niet echt het nut van in. Ik gebruik mijn boerenverstand. Op mijn werk loop ik meer kans op besmetting dan de paar keer dat ik met mondmasker, afstand en hygiëne boodschappen in de supermarkt doe. Bovendien zoals ik al zei ga ik nu natuurlijk niet.
Eerst moet sprake zijn van een aanzienlijke daling en versoepeling van de situatie. Maar wachten tot het onder de grens van 50 komt per week per 100 duizend doe ik niet. Misschien ga ik zelfs wel 2 weken met aangesloten een quarantaine van 10 dagen. Want vakantiedagen heb ik nog genoeg. En wie bent u om mij het recht te ontnemen om mijn geliefde te zien na vele weken. Dat is nog steeds niet verboden. Dus dat dreigement van u om de Tsjechische politie in te schakelen voor iets wat niet verboden is slaat totaal nergens op. Bovendien over die quarantaine wordt in verschillende landen anders over gedacht. Ik zie meer in het systeem zoals in Duitsland. Quarantaine of een negatieve test.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lees de regels over quarantaine er nog eens op na.
En ik ontzeg u niets, de Tsjechische regering doet dit. En hoe goed uw boerenverstand ook mag zijn, we hebben ons te houden aan de adviezen van de virologen. En dat kan soms pijn doen. En ja, die gelden voor iedereen.
 
Ik ga heel verantwoord om het de Covid risico's. Zelfs met de huidige regels kan ik nog steeds naar Tsjechië. Grensarbeiders mogen het ook. En eigenlijk ben ik dat ook. Hoewel de afstand en interval iets langer is. Tijdens de vorige lockdown heb ik 3.5 maand mijn vriendin niet gezien. Niet om de risico's, maar puur om de regels. Omdat toevallig mijn verblijfsvergunning was verlopen mocht ik niet. Iemand in dezelfde situatie maar met wel een geldig papiertje mocht wel. Ik heb nu nog geen nieuwe regels gelezen dat ik niet naar mijn huis in Tsjechië mag reizen en als ik dat niet mag doe ik dat niet. De grenzen zijn open, treinen rijden. De lockdown die er nu is, is nog niet dezelfde als die in het voorjaar. Toch ga ik niet. Daarvoor is de situatie nu te ernstig zoals ik al eerder zei. Maar ik wacht niet tot de boel weer geel is. Toen ik in juli in de trein zat had plotseling niemand meer een mondkapje op omdat dat niet meer verplicht was. Ik wel. Ik volgde de Corona cijfers en zag die toen al stijgen. Als iedereen zo voorzichtig zou zijn als ik, was de besmettingsgraad allang onder de 0,8.
Overigens zover ik weet is er nog steeds geen wetgeving in Nederland om in quarantaine te gaan bij terugkeer uit een oranje gebied. Er is wetgeving in de maak, maar het is nog steeds een dringend advies. Ik ben voorstander van het Duitse systeem. Kom je terug uit een oranje gebied dan in quarantaine of je moet met een actuele test aantonen dat je negatief bent. Volgens mij hetzelfde systeem als in Tsjechië.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Overigens nog een aanvulling van mijn kant. Vanaf morgen worden de regels veranderd voor wat betreft het reizen naar Tsjechië. Niet alleen toerisme wordt verboden. Vanaf 06: 00 22/10 geldt een inreisverbod voor niet essentiële reizen. Dus eigenlijk dezelfde maatregelen die eerder dit jaar van kracht waren. Voorlopig blijven ze tot 3 november van kracht. Dus zolang dit van kracht is ga ik zowiezo niet naar Tsjechië. Zoals ik al eerder zei ik wacht tot de situatie beter wordt en er weer een versoepeling komt. En het aantal besmettingen aanzienlijk is gedaald.
 

kuurgast

Donateur
Alsjeblieft, neem het serieus. Maar liefst 15.000 zullen vandaag besmet zijn, zei Babiš.

Premier Andrej Babiš deed een beroep op de mensen om te voldoen aan de maatregelen die de regering woensdag enigszins onverwacht heeft aanvaard. Dat zei de premier in een interview voor de Tsjechische televisie. Hij gaat ervan uit dat volgens de tussentijdse cijfers van woensdag (8840 geïnfecteerd tegen 18.00 uur) woensdag een toename van ongeveer 15.000 geïnfecteerden kan worden verwacht. Dinsdag waren dat er bijna 12.000.

In het interview gaf Babiš toe dat de regering fouten had gemaakt, maar net als de vorige bracht hij ze vooral in verband met de versoepeling van maatregelen.
"We hebben fouten gemaakt omdat we bezweken aan de druk van het losmaken dat we in de zomer geen maskers meer droegen. We hadden allemaal het gevoel dat het virus verdwenen was, er werden meer fouten gemaakt, "zei Babiš.

Hij voegde eraan toe dat hij wil dat mensen zich hetzelfde gaan gedragen als tijdens de eerste golven, nu is dit niet het geval. "Ik vraag mensen liever om de situatie serieus te nemen", zei hij.

Hij zei dat laboratoria steeds meer tests uitvoeren - meer dan 40.000 werden dinsdag uitgevoerd, 30 procent van hen is positief.
Bron novinky.cz.
---------------------------------------------------
15.000......Babiš zat er niet ver naast.....

Bijna 15.000 positieve tests op woensdag in Tsjechië.

In Tsjechië waren er maandag 14.968 bevestigde positieve testen van corona.
Het aantal mensen met covid dat in ziekenhuizen behandeld moet worden steeg tot 4.417, van wie 15 procent (657) in ernstige toestand verkeert.
Het totaal aantal covid-gerelateerde sterfgevallen sinds maart is 1.739.
Het dodental loopt nu op van 80 tot 100 per dag.
Bronnen irozhlas.cz + onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
------------------------------------------------------
De Tsjechische overheid heeft winkels gesloten. Deze hebben uitzonderingen:

De regering heeft woensdag besloten om vanaf donderdagochtend een groot deel van de winkels en servicepunten te sluiten. Tegelijkertijd kondigde het echter een aantal uitzonderingen aan. Zo blijven supermarkten, drogisterijen, banken, makelaars en tuinhandel open. Volgens de minister van Volksgezondheid Roman Prymula zijn ook hobbywinkels gesloten.

Fournituren blijven bijvoorbeeld open, die waren vrijgesteld tijdens de quarantaine in het voorjaar. Destijds liet de regering ze openen op verzoek van burgers die naaibenodigdheden wilden kopen voor de maskers, die verplicht waren maar nergens te koop waren.

Winkels met tuinartikelen en dierenwinkels zullen ook open zijn. Tegelijkertijd behoorden ze ook tot de eersten die een uitzondering kregen in de context van desintegratie tijdens de lentegolf.

Ook apotheken, krantenwinkels, wasserijen, stomerijen, autowasstraten, winkels voor huishoudelijke artikelen en bouwmarkten blijven gewoon open.

Het regeringsbesluit treedt donderdag om zes uur 's ochtends in werking.
De botanische tuinen zijn tot nu toe open gebleven, en dat verandert ook met de nieuwe maatregel. Ze sluiten donderdag.
Bron oa novinky.cz.
----------------------------------------
En wat gebeurde er? Juist ......mensen ging op de valreep massaal naar de winkels die donderdag dicht moeten......


De winkelcentra die, met uitzondering van enkele winkels, zullen sluiten, werden woensdagavond overstroomd door de Tsjechen. Op de laatste dag voor de sluiting kwamen tientallen mensen bijeen in de winkelcentra van Praag en bij de Ikea-warenhuizen. Het verkeer in Černý Most en Zličín liep helemaal vast.
Bron idnes.cz.
-----------------------------------------
Artsen melden een gebrek aan wegwerphandschoenen. Bedrijven hebben dit voorspeld.

Dit is precies waar de distributeurs van beschermingsmiddelen in de zomer voor waarschuwden. De Aziatische productie van handschoenen werd in de zomer al gebruikt voor grondstoffen.

Het was zomer en de redactie van Neovlivní was aan het onderzoeken hoe de staat is voorbereid op een mogelijke tweede golf van de covid-19-epidemie. Een deel van de sonde betrof beschermende uitrusting, die de regering van Babiš tijdens de eerste golf niet genoeg kon bieden aan paramedici en artsen.

Bedrijven die ademhalingstoestellen, schilden, pakken en wegwerppakken verhandelen waren het in de zomer over één ding eens: als de vraag toeneemt, wordt het een probleem om latex wegwerphandschoenen te krijgen.

"In het geval van handschoenen stopte de productie in Azië", beschreef een van de distributeurs van beschermingsmiddelen de oorzaak van mogelijke problemen voor het tijdschrift Neovlivní.

Na drie maanden blijken de waarschuwingen terecht, maar de staat heeft niet voldoende bevoorraad. Omar Šerý, een neurobioloog en expert in DNA-diagnostiek van de Masaryk Universiteit in Brno, sprak zondag tijdens op Prima TV over het gebrek aan wegwerphandschoenen.
Hij verklaarde dit in verband met het plan voor het uitvoerig testen van mensen op covid. Šerý zei dat er 12 miljoen onderzoekshandschoenen nodig zijn om zes miljoen mensen te testen. "En je krijgt het niet. Ons laboratorium haalt ze uit de hele Europese Unie en China, omdat we enorme hoeveelheden verbruiken”, zei Šerý.

Tot op heden bevatten de websites van de bedrijven ook mededelingen van andere distributeurs waarom ze niet in de bestelde hoeveelheden kunnen leveren.
“In alle landen waar wegwerphandschoenen worden geproduceerd, is er een tekort aan grondstoffen voor de productie van deze handschoenen. Al deze landen hebben inmiddels beperkingen aangekondigd op de aanvoer van deze grondstoffen. Dit vermindert de productiecapaciteit van individuele productie-installaties aanzienlijk. Als gevolg hiervan worden reeds geplaatste bestellingen verminderd”, schrijven handelaren aan klanten.
En ze voegen een onzekere voorspelling toe: “De verbetering van de situatie is in zicht vanwege de wereldwijde ontwikkeling van de pandemie. Aangenomen wordt dat de situatie met wegwerphandschoenen pas in de tweede helft van 2021 zal verbeteren. Naast een verminderde beschikbaarheid is de ontwikkeling van de prijs van handschoenen ook erg steil en volkomen onvoorspelbaar. Helaas zijn er met de toegenomen vraag en beperkingen voor fabrikanten geen prijslimieten."
Bron neovlivni.cz.
 
Laatst bewerkt:
Overigens nog een aanvulling van mijn kant. Vanaf morgen worden de regels veranderd voor wat betreft het reizen naar Tsjechië. Niet alleen toerisme wordt verboden. Vanaf 06: 00 22/10 geldt een inreisverbod voor niet essentiële reizen. Dus eigenlijk dezelfde maatregelen die eerder dit jaar van kracht waren. Voorlopig blijven ze tot 3 november van kracht. Dus zolang dit van kracht is ga ik zowiezo niet naar Tsjechië. Zoals ik al eerder zei ik wacht tot de situatie beter wordt en er weer een versoepeling komt. En het aantal besmettingen aanzienlijk is gedaald.
Er zijn ook genoeg Tsjechen trouwens die de regels aan hun laars lappen en toch de grens overgaan om boodschappen in bv Zitau te gaan doen... Tja.

In het ziekenhuis bij mijn vrouw hebben ze intussen een 7e (!) Covid afdeling geopend omdat de andere 6 vol zijn. Mensen sterven ook door Covid op de gewone afdelingen. Als ze niet aan de beademing hoeven, blijven ze op een aparte Covid interne afdeling. En daar sterven ze vaak...
Die 7e Covid afdeling waar ik op doelde is een 7e IC, moet je nagaan...

Ik ben wellicht wat feller op, in mijn ogen, mensen die nogal losjes omgaan met het hele COVID gebeuren. Ik zie en hoor de gevolgen van deze rotziekte vrijwel dagelijks via mijn vrouw en dat is niet mals. Vandaar.
 
Er zijn ook genoeg Tsjechen trouwens die de regels aan hun laars lappen en toch de grens overgaan om boodschappen in bv Zitau te gaan doen...
Maar dat mag toch? Althans als je naar de supermarkt gaat.
De supermarkten zijn gewoon open hier in Tsjechië en daar mag je naartoe. Woon je tegen de grens aan, dan is toevallig de dichtsbijzijnde supermarkt een Duitse supermarkt, maar ik heb nergens gelezen dat je daar dan niet naar toe mag.
 
Nieuw dagrecord met bijna 15.000 besmettingen in Tsjechië
In Tsjechië zijn de voorbije 24 uur bijna 15.000 nieuwe besmettingen met het coronavirus geregistreerd. Dat is een nieuw dagrecord. Meer dan 4.400 mensen liggen er in het ziekenhuis met COVID-19.

Vandaag werden in het land drastische maatregelen van kracht om fel woekerende epidemie een halt toe te roepen. Die komen neer op een lockdown.

Burgers mogen alleen nog het huis uit om naar het werk te gaan, de nodige inkopen te doen of naar de dokter te gaan. De meeste winkels moeten sluiten, op supermarkten en apotheken na. Er geldt een uitgaansverbod. Wandelen in parken en in de natuur is wel nog toegelaten. In tegenstelling tot het voorjaar blijven de grenzen wel open.

bron; https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/22/liveblog-22-oktober-2020/
 
Er zijn ook genoeg Tsjechen trouwens die de regels aan hun laars lappen en toch de grens overgaan om boodschappen in bv Zitau te gaan doen... Tja.

In het ziekenhuis bij mijn vrouw hebben ze intussen een 7e (!) Covid afdeling geopend omdat de andere 6 vol zijn. Mensen sterven ook door Covid op de gewone afdelingen. Als ze niet aan de beademing hoeven, blijven ze op een aparte Covid interne afdeling. En daar sterven ze vaak...
Die 7e Covid afdeling waar ik op doelde is een 7e IC, moet je nagaan...

Ik ben wellicht wat feller op, in mijn ogen, mensen die nogal losjes omgaan met het hele COVID gebeuren. Ik zie en hoor de gevolgen van deze rotziekte vrijwel dagelijks via mijn vrouw en dat is niet mals. Vandaar.

Zo'n mensen als u, Olivier, mogen voor mijn part meer naar buiten komen met hun verhaal, zodat het deel van de bevolking die het niet snappen, misschien toch overtuigd geraakt van de maatregelen, en ze uiteindelijk dan toch gaat opvolgen. Voor velen is het nog steeds een ver van mijn bed show...
 
het is niet dat de mensen het niet snappen , het is de informatie die je krijgt .
en je omgeving die bepaalt of je dit een risico vind of niet.
We hebben aan de ene kant olivier die dit door zijn vrouw dichtbij meemaakt.
en aan de andere kant de mensen hier die in hun omgeving misschien 1 persoon kennen die het gehad heeft.
graag had ik van de informatie verstrekkers info welke categorien daadwerkelijk een risico zijn.
hier lees en hoor je dat het 99% oudere over 60 .dikke mensen,en rokers ,of ze hadden andere lichamelijke problemen.
Maatregelen en restricties opleggen/nemen zonder kritiek of debat ,is best wel communistisch........
 
graag had ik van de informatie verstrekkers info welke categorien daadwerkelijk een risico zijn.

Hier dan een verhaal uit eerste hand ;-)
2 weken geleden op dinsdagochtend hier een man op de koffie gehad. 69 jaar, geen overgewicht en verder gezond.
S' avonds begon hij klachten te krijgen ( geen geur en smaak meer) en op woensdagochtend keelpijn, hoofdpijn, geen koorts.
Getest en positief bevonden. Na 5 dagen was hij zijn klachten weer kwijt op de geur en smaak na.
Ik ( 64 ) ben gelijk 10 dagen in quarantaine gegaan maar nooit klachten gekregen gelukkig
We hadden hier wel 2 meter afstand tijdens zijn bezoek.
 
het is niet dat de mensen het niet snappen , het is de informatie die je krijgt .
en je omgeving die bepaalt of je dit een risico vind of niet.
We hebben aan de ene kant olivier die dit door zijn vrouw dichtbij meemaakt.
en aan de andere kant de mensen hier die in hun omgeving misschien 1 persoon kennen die het gehad heeft.
graag had ik van de informatie verstrekkers info welke categorien daadwerkelijk een risico zijn.
hier lees en hoor je dat het 99% oudere over 60 .dikke mensen,en rokers ,of ze hadden andere lichamelijke problemen.
Maatregelen en restricties opleggen/nemen zonder kritiek of debat ,is best wel communistisch........

Beste Curious,
Dit was tijdens de eerste golf zo. Nu liggen ook tieners, primair gezond zonder onderliggend lijden, doodziek in het ziekenhuis. Ook veel mensen tussen de 25 en 45, die vaak uitgaan, in kroegen en restaurants komen. Kortom, iedereen is een risicogroep. Echt niet alleen meer de oudere zwaarlijvige rokers onder ons. Zij lopen meer risico maar dit is zeker niet nul.

Het gaat er niet om welke restricties voor welke groepen gelden, het gaat erom dat de restricties voor iedereen gelden, omdat de lagere risicogroepen de hogere risicogroepen besmetten en de ziekenhuizen dit straks niet meer aankunnen.
Je doet het dus primair niet voor jezelf maar je doet het voor de zwakkeren onder ons.
En daarom gelden die restricties voor iedereen. Een mondkapje draag je niet primair voor eigen bescherming maar ter bescherming van anderen zodat ze jouw eventuele virusdeeltjes niet overnemen.
De restricties zijn er simpelweg op gericht een overflow in ziekenhuizen te voorkomen. Omdat bij dit tempo van geinfecteerden en zieken, de ziekenhuizen het binnen twee weken niet meer aankunnen.
 
graag had ik van de informatie verstrekkers info welke categorien daadwerkelijk een risico zijn.

Dat is toch al vanaf het begin globaal bekend?
Hoe ouder, des te meer risico op zwaardere klachten.
Onderliggende aandoeningen: meer risico op zwaardere klachten.
(Zegt dus niets over de "besmettingskans", die zal i.h.a. gelijk zijn bij mensen "van gelijk gedrag", dus met evenveel sociale contacten...)

Helaas zegt het "risico op zwaardere klachten" helemaal niets over een individu, we hebben het hier over kansberekening.
 
Europese Unie stuurt 30 beademingstoestellen naar Tsjechië

De Europese Unie stuurt 30 beademingstoestellen naar Tsjechië. Tsjechië kampt met een zeer hoog aantal besmettingen met het coronavirus. De voorbije 24 uur werden er bijna 15.000 besmettingen genoteerd, een nieuw dagrecord. Er liggen 4400 mensen in het ziekenhuis, het Tsjechische gezondheidssysteem kan dit moeilijk bolwerken.

In maart, toen Italië om hulp vroeg, beschikte de Europese Unie nog niet over een centrale voorraad van beademingstoestellen of mondmaskers. De voorbije maanden is die geleidelijk aan aangelegd, met de naam "rescEU". Er werden uit die voorraad al mondmaskers verdeeld, het is de eerste keer dat een lidstaat beademingstoestellen krijgt.

Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen bracht de Tsjechische premier Andrej Babis in een telefoongesprek op de hoogte over de hulp. Ze staat ook in contact met andere lidstaten om hulp te bieden aan Tsjechië. Dankzij strenge maatregelen bleef Tsjechië in het voorjaar relatief gespaard, maar nu is Tsjechië de zwaarst getroffen EU-lidstaat. Er is opnieuw een lockdown van kracht. Burgers mogen alleen nog het huis uit om naar het werk te gaan, de nodige inkopen te doen of naar de dokter te gaan. De meeste winkels moeten sluiten, op supermarkten en apotheken na. Er geldt een uitgaansverbod. Wandelen in parken en in de natuur is wel nog toegelaten. In tegenstelling tot het voorjaar blijven de grenzen wel open.

bron; https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/22/liveblog-22-oktober-2020/
 
Dat is toch al vanaf het begin globaal bekend?
Hoe ouder, des te meer risico op zwaardere klachten.
Onderliggende aandoeningen: meer risico op zwaardere klachten.
(Zegt dus niets over de "besmettingskans", die zal i.h.a. gelijk zijn bij mensen "van gelijk gedrag", dus met evenveel sociale contacten...)

Helaas zegt het "risico op zwaardere klachten" helemaal niets over een individu, we hebben het hier over kansberekening.
Daarom: als je het over kansberekening hebt en de cijfers bekijkt, heb ik meer kans de lotto te winnen of door de bliksem geraakt te worden.
Best wel leuk om de andere kant te kiezen in dit debat. :)

upload_2020-10-22_16-50-59.png
 
Neem je graag een Smartie uit een doosje van 100 stuks, waarvan je weet, dat er eentje dodelijk is?

En verder, als zometeen de ziekenhuizen vol zitten, heb je ook een probleem als je een hartaanval krijgt...
 

kuurgast

Donateur
Waarom zijn scholen gesloten? Ze zijn de eerste dingen die we effectief kunnen beïnvloeden, zegt Prymula.

De regering wees scholen aan als een van de belangrijkste uitbraken van coronavirusinfectie en sloot ze geleidelijk aan. Uit de gegevens van het Instituut voor Gezondheidsinformatie en Statistiek (ÚZIS) blijkt echter dat de besmetting door scholen beslist niet zo significant was als door bijvoorbeeld werk. Donderdag verdedigde de minister van Volksgezondheid Roman Prymula echter het standpunt van de regering en zei dat de situatie zou kunnen worden beïnvloed door het sluiten van scholen.

Uit de huidige gegevens blijkt dat in totaal 8012 mensen op basisscholen zijn besmet sinds het begin van de epidemie, en slechts 4,8% van de algehele positieve. 4257 mensen (2,6%) raakten besmet op middelbare scholen, die op 12 oktober volledig door de overheid werden gesloten. En aan universiteiten, waarvan de werking het eerst beperkt was, werden slechts 2.785 mensen (1,7%) ziek.

Het is echter niet zeker tot welke rubriek de docenten behoren: volgens het ÚZIS is de belangrijkste focus de werkplek waar 64.553 mensen besmet raakten, minder dan 39 procent van het totaal. Op de tweede plaats staat het huishouden, in de gezinsomgeving is het coronavirus gestegen naar in totaal 36.081 mensen (21,8%).

Minister van Volksgezondheid Roman Prymula maakte donderdag op de persconferentie van de regering bezwaar tegen de interpretatie dat scholen niet gesloten hoefden te worden omdat daar weinig mensen besmet raakten. "Dit is een grote vergissing. Als we naar de eerste plaatsen kijken, zijn er dingen die we niet sluiten. We zullen geen families sluiten en we willen de industrie niet sluiten. Scholen zijn het belangrijkste waarop we effectief invloed kunnen uitoefenen”, aldus Prymula.
“Binnen ongeveer tien weken is er een sterke stijging, een trend van positiviteit op scholen ging dramatisch omhoog, "voegde hij eraan toe.

Volgens hem kunnen geïnfecteerde leraren in beide groepen vallen. "Ze zijn met elkaar verbonden, als ik een leraar op school ben en besmet raak, is dat een probleem. Dan kan de leraar de leerling besmetten. Het is een groep van vijfentwintig mensen die de ziekte kunnen verspreiden. In veel landen zijn scholen een kritiek punt. We proberen de kinderen zo snel mogelijk terug te laten komen, maar met deze cijfers lukt dat niet ”, aldus de minister.
Bron novinky.cz.
--------------------------------------------------
De belangrijkste gegevens zijn gelekt: waar de meeste mensen besmet raken.

De ÚZIS heeft woensdag per abuis gegevens naar de media gestuurd, die geldig was voor vorige week. Het instituut weigerde vragen over scholen te beantwoorden. "De tabel toont het aantal positief gediagnosticeerde personen met covid-19 in de Tsjechische Republiek naar sociale omgeving en waarschijnlijke plaats van infectie. Met de groeiende epidemiologische last voor de bevolking neemt ook de kans op infectie tijdens normale activiteiten gedurende de dag toe, en vaak kan de plaats van infectie niet duidelijk worden aangetoond”, zei ÚZIS-woordvoerster Lenka Svobodová woensdag.
"Daarom combineert de tabel infectieplaatsen met de sociale omgeving of activiteit die de patiënt identificeerde als een waarschijnlijke plaats of bron van infectie", voegde ze eraan toe.

De meeste mensen raakten op het werk (32%) en thuis (21,8%) besmet met het coronavirus.
14,5% van de mensen raakte besmet tijdens "normale activiteiten zonder specificatie", waaronder waarschijnlijk bijvoorbeeld restaurants vallen.
Openbare en gemeenschapsevenementen was in augustus goed voor 3,4%.
2,3 procent van de mensen bracht het coronavirus mee uit het buitenland.
1,1% raakte besmet met sport.
Zie novinky.cz.

Deze cijfers geven een vertekend beeld, want die mensen waren besmet voor de versnelling van het virus.
In Tsjechië geloven heel veel mensen fake nieuws wat via social media verspreidt wordt.
Ik vraag me echt af of de dappere ontkenners allemaal nog zo dapper zullen zijn, als ze niet kunt ademen en zuurstof nodig hebben. En als een van hun dierbaren ziek is, willen ze die dan ook vertellen dat het gewoon de griep is?
Ik denk eerder dat ze zullen klagen dat ze niet genoeg zorg krijgen.
Kunnen de ontkenners zich ergens laten registreren zodat de artsen weten wie ze moeten behandelen en wie ze niet hoeven te behandelen, omdat ze iemand met de "griep" niet hoeven aansluiten op een beademingsapparaat.........
Alle maatregelen intrekken en de economie volop laten draaien klinkt leuk......alleen draait die economie dan helemaal de soep in omdat een maand later het halve land ziek thuis ligt en de ziekenhuizen geen ruimte meer hebben.
Horeca open en dan dode kroegbazen.....beetje dode boel.....
 
Bovenaan