Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een demonstratie tegen de anti-epidemische maatregelen van de regering, die vandaag plaatsvond op het Oude Stadsplein van Praag, veranderde in een gevecht met de politie na het officiële einde van het evenement. Enkele demonstranten uit de gelederen van voetbalfans probeerden het politiekordon te doorbreken en gooiden vuurwerk naar de politie. De politie zette een waterkanon in en hield enkele aanvallers vast. Reddingswerkers behandelden negen mensen. Volgens een schatting van het stadhuis van Praag namen ongeveer 2.000 mensen deel aan het protest, hoewel het toegestane aantal 500 was. De meeste deelnemers droegen geen mondmasker.

bron; https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/p...ych-opatreni-skoncil-bitkou-s-policii/1947189
 
Laatst bewerkt:
Allemachtig inderdaad, het zijn Orken! De beschrijving op Wiki kun je naadloos overhalen naar het volk wat vanmiddag in Praag stond.

Nou,.... hier in Amsterdam liggen de hordes ook op de loer, Wachtend tot de handhavers gaan handhaven en de zooi gaan verspreiden.
Verspreiden richting nieuwe slachtoffers.
Gaat niet lukken, denk ik, Ook niet in Praag.

En maar klagen over welk onrecht hen wordt aangedaan, welke levensvreugde aan hen wordt ontnomen, welke kansen ze niet krijgen en de klaagzang van belangenbehartigers, die deze treurigheid als verdienmodel hebben gekaapt.

Je zou er bijna filosoof van worden.
Al hoewel, dat moet wel een hobby zijn, want daar is geen droog brood mee te verdienen.
En dan kom je voor je onderhoud toch weer terecht bij,.........
Volgens mij, is daar ooit over geschreven. Herbert Spencer,die zijn waarneming ontleende aan een andere wetenschapper. Een ooit verketterde wetenschapper: Charles Darwin.
Survival of the fittest.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Survival_of_the_fittest

Lees het, probeer het te begrijpen en handel ernaar.

Voor vandaag:
Blijf ff lekker binnen.
En doe dat de komende maanden ook.
Ja. Jammer, Kut.
Orks, Inwisselbare, maar gevaarlijke no-no's

Oh ja,
Update:
Ook in Bilenice is nu de eerste Corona vastgesteld. Onze hardwerkende buurjongen bij Atrium in Susice.
Half het dorp nu in quarantaine.

Dus: de hoeveelheid informatie over updates wat er speelt, en waar, en hoeveel, en hoe plotseling en oh wat erg,......de boodschap is: Blijf thuis. Tenzij. En dat "tenzij" zou je moeten kunnen verantwoorden.
En dan snap je het.
En dat is goed.


Het gaat u goed.
 

kuurgast

Donateur
Een mysterieuze man die in het voorjaar "Tsjechië heeft gered"?

Toppolitici, te beginnen met premier Babiš, praten al meer dan een half jaar over hem. Volgens hen is hij een mysterieuze man wiens Excel-model de regering ertoe heeft aangezet te handelen.
De voorbereidingen voor de eerste golf van coronavirus bleken geen professionele ambtenaren te zijn, maar zakenmensen. Onlangs gaven de ietwat mysterieuze woorden van Andrej Babiš dit ook aan: “In maart kwam iemand met het wiskundige model, en in augustus kwam er op een gegeven moment iemand, hoewel het dezelfde persoon was. En degenen die zouden komen, zijn niet gekomen."
Server Seznam Zprávy kwam erachter dat de "redder" van maart Pavel Řehák was, voormalig directeur van Česká pojišťovna en huidig hoofd van verzekeringsmaatschappij Direct.

Het was begin maart toen Pavel Řehák in zijn studeerkamer achter zijn computer ging zitten. Dat weekend meldden de autoriteiten de eerste drie gevallen van corona in Tsjechië. Nu kondigt Italië quarantaine aan voor het noorden van het land - zestien miljoen mensen. Hele regio's gesloten, leven stilgelegd, zaken onderbroken.

Pavel Řehák wilde weten wanneer, in theorie, dezelfde situatie zich in Tsjechië zou kunnen voordoen. Hij wilde zich voorbereiden, weten wat zijn bedrijf staat te wachten. Sinds het begin van de crisis heeft hij een computermodel gemaakt, een eenvoudig Excel-model die de ontwikkeling van de ziekte voorspelde op basis van de situatie in andere landen. Voor het eerst verlengde hij de vertoningen tot het einde van de maand.

Wat hij op het computerscherm zag, maakte hem bang. "Dit betekent dat de republiek uiterlijk eind maart definitief gesloten zal zijn", herinnert hij zich in het boek Pandemics. 'Als Italië met vijf- of zesduizend gevallen dergelijke maatregelen neemt, hebben we het helemaal mis. En heel snel.” Hetzelfde aantal gevallen dat Italië dwong om het leven te verminderen, toonde zijn model binnen een paar weken.

Zelfs het mildste scenario gaf aan dat hetzelfde aantal gevallen in Tsjechië binnen een maand zou plaatsvinden.
"Dat is gewoon niet mogelijk!"
Hij wist dat het geen voorspelling van de werkelijkheid of een voorspelling van evolutie was, het was een puur wiskundig model - wat er zou gebeuren als niemand iets deed. Toch voorspelden de cijfers een ontwikkeling waarmee de gebeurtenissen in het land helemaal niet overeenkwamen. Hij zag geen grote maatregelen, hij wist niets van voorbereidingen op een mogelijke quarantaine: 'Het kan niet. Dat is simpelweg niet mogelijk. Ofwel is er iets mis in de openbare ruimte, of is er iets mis in mijn Excel."

De volgende dag stuurde hij zijn modellen naar zijn kennis, de voormalige vice-minister van Volksgezondheid Pavel Hroboň. Hij wilde dat hij controleerde waar hij een fout had gemaakt in zijn berekeningen. Hij wilde iemand die het medische systeem kende om zijn projectie te controleren. Het antwoord maakte hem niet blij: "Er zit geen fout in dat model, alles klopt."

Hij vond de situatie te ernstig om voor zichzelf te houden. Hij nam ook contact op met twee leden van de regering: minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamáček en minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch. Hij wilde doen wat hij dacht dat juist was. Maar hij kon nog steeds niet geloven dat iemand anders dit niet had uitgevonden.

Maandagochtend 9 maart zaten Jan Hamáček en de hoofden van brandweer en politie al in de vergaderzaal van de minister van Binnenlandse Zaken. Toen Pavel Řehák klaar was met zijn presentatie, viel het stil in de kamer. Een lange stilte die werd verbroken door een enkel woord: "Shit."

Die avond presenteerde Pavel Řehák ook zijn cijfers op het ministerie van Volksgezondheid. Hier begreep hij dat de staat geen andere modellen heeft. Dat zijn excel-spreadsheet destijds de enige inschatting was van de mogelijke ontwikkeling van de crisis.

Adam Vojtěch wilde aanvankelijk de gegevens niet geloven. Die dag ontving Vojtěch echter informatie over de eerste overdracht van de gemeenschap in het land - het geval van een taxichauffeur in Praag bij wie hygiënisten de bron van de infectie niet konden achterhalen.
De combinatie van deze zaak en de projecties die hem in de grote vergaderzaal van zijn ministerie werden getoond, overtuigde hem van de ernst van de situatie. Hij keek naar het risico van tienduizenden gevallen - in het geval van een milder verloop van verspreiding. Hij nam de telefoon op en belde premier Babiš om meer substantiële maatregelen te nemen.

De premier zag het model van Pavel Řehák de volgende dag, dinsdagochtend 10 maart, voor een vergadering van de Staatsveiligheidsraad. "Een man bedacht een model en er waren totaal gekke cijfers", keek Andrej Babiš terug op de eerste ontmoeting. Die ochtend verwierp hij zijn conclusies echter nog steeds. 'Dit is niet mogelijk', zei hij. "Ik geloof dat niet."

De ernst van de situatie die hij voorspelde, dwong de Tsjechische regering tot actie in de eerste helft van maart. Het riep de noodtoestand uit en legde strikte beperkingen op tegen de verspreiding van COVID-19.

Er vonden die dag twee belangrijke dingen plaats in de Tsjechische benadering van de epidemie.
Ten eerste: vanwege het geval van een Praagse taxichauffeur en de sterke toename van het aantal besmette mensen kondigde de regering de sluiting van scholen en het einde van culturele en sportieve evenementen aan.
En de tweede: premier Babiš liet een printscreen afdrukken van de modellen van Pavel Řehák.

model.PNG

Aanvankelijk weigerde Babiš de cijfers te geloven, tot de derde dag, toen het vooraf afgesproken scenario uitkwam, besloot hij door te gaan. Dankzij deze voorspelling deed zich een keerpunt voor, begon de actie en werden de eerste grote maatregelen genomen, wat hielp om het virus aanzienlijk te vertragen.

De toenmalige vice-minister, de huidige minister van Volksgezondheid Roman Prymula wist, net als Pavel Řehák, dat het wiskundige model geen nauwkeurige voorspelling was van de ontwikkeling van de epidemie. Maar hij gaf ook toe dat het een keerpunt betekende. Premier Andrej Babiš geloofde dat de crisis het land zou kunnen verlammen. Dit maakte de weg vrij voor de regering om snel te handelen.

Weinigen luisterden naar Řeháks verdere waarschuwing. Zijn model droeg bij aan het succes van het land in de lentegolf in termen van gezondheidseffecten. Zo succesvol dat ze vergat dat het gevaar nog steeds bestond. "I denk, dat het zal de komende maanden terugkomen ”, zei Pavel Řehák eind juni.

De regering had een plan met in totaal 32 aanbevelingen van Pavel Řehák over wat te doen, zodat Tsjechië de tweede golf van coronavirus goed aankan. Het plan was op 26 mei beschikbaar voor de regering. Adam Vojtěch, die naar verluidt gebruikte enkele van de aanbevelingen uit die 32 punten, maar niet allemaal.
Řehák adviseerde onder meer om een grootschalige campagne te lanceren voor mensen om maskers te dragen, afstand te houden, hun handen te wassen, maar dat was slechts een van de punten.
Ondertussen hielden de bovenstaande regeringsleden de gegevens voor zichzelf.
Als de oppositie over dezelfde gegevens zou beschikken als de regering, zou zij bijvoorbeeld de noodzaak om de noodtoestand af te kondigen niet in twijfel trekken. Het probleem is echter dat de oppositie niet over deze gegevens beschikte, en premier Andrej Babiš zei en deed toen niets.

Het hele verhaal heeft Pavel Řehák nu in een boek uitgebracht.
Bron seznamzpravy.cz.

Dit verhaal deed me aan een talkshow denken in het voorjaar waar ook een simpele berekening werd gemaakt over hoe het virus zou versnellen in Nederland.....je zag Diederik Gommers wit wegtrekken en daarna vocht hij voor de opschaling van ziekenhuiscapaciteit.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
In Tsjechië waren er zaterdag 8.712 bevestigde positieve testen van corona. Zondag kwamen daar 5.059 bij.
Volgens gegevens van het ministerie van Volksgezondheid lagen zaterdag 3.519 patiënten in het ziekenhuis, waarvan 587 op de IC.
Het totaal aantal covid-gerelateerde sterfgevallen sinds maart is 1.422. Dat is momenteel dagelijks 50 á 60 doden.

Het virus verspreidt zich nu het snelst in de regio Zlín, waar de afgelopen zeven dagen bijna 787 nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners zijn geregistreerd. Het wordt gevolgd door de districten Plzeň-sever met 754 geïnfecteerden, Příbram met 751 en Uherské Hradiště met 745 geïnfecteerden per 100.000 inwoners in de afgelopen week. Het laagste cijfer is in regio Cheb, met 227 per 100.000 inwoners.
Het hoogste aantal besmette per honderdduizend inwoners wordt gerapporteerd door de gemeenten Kralovice (1.610 besmette per 100 duizend) en Sedlčany (1.382 besmette per 100 duizend).

Op zaterdag voerden de laboratoria 28.834 tests uit, ongeveer 10.000 minder dan een record op vrijdag. In het weekend wordt in de regel minder getest. Van de geteste personen was zaterdag 30,21 procent besmet.

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamáček gaf toe dat de regering verschillende fouten heeft gemaakt, zoals de opening van scholen op 1 september of de chaos in augustus over het dragen van maskers.

De eerste regeringsfunctionaris die positief is getest op coronavirus, is minister van Landbouw Miroslav Toman. Enkele leden van het kabinet bevonden zich voorheen alleen in preventieve quarantaine vanwege contact met een besmette persoon.
De 60-jarige minister bevestigde het positieve resultaat van de test op de server Lidovky en schreef hen dat hij zich tot nu toe goed voelde.
De vraag is of andere overheidsfunctionarissen, politici of mensen die in contact zijn gekomen met de minister in quarantaine zullen worden geplaatst vanwege de positieve test van Toman. Op woensdag 14 oktober had Toman bijvoorbeeld ook een ontmoeting met president Miloš Zeman in Lány. Volgens de reactie van zijn woordvoerder Jiří Ovčáček loopt hij echter geen gevaar.
Bron oa seznamzpravy.cz.
Alle cijfers onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Interactieve kaart toont het aantal geïnfecteerden in afzonderlijke gemeenten en delen van Praag.

model kaart.PNG

Het ministerie van Volksgezondheid heeft gegevens gepubliceerd over de aantallen die momenteel in afzonderlijke gemeenten zijn geïnfecteerd. Zo krijgen mensen een overzicht van de verspreiding van de ziekte in hun omgeving en een beeld van de intensiteit van de coronavirus-epidemie, waarvoor noodmaatregelen getroffen zijn.

Op de kaart is het mogelijk om naar elke gemeente in Tsjechië te zoeken door de naam in de linkerbovenhoek in te voeren of rechtstreeks op de kaart te klikken. Donkere kleuren betekenen een groter aantal geïnfecteerden. Ze worden ingedeeld in gemeenten op basis van hun vaste verblijfplaats.

De meest bevestigde gevallen van de infectie zijn logischerwijs in grote steden, die, gezien de omvang van de bevolking, wordt gedomineerd door Praag met bijna zestienduizend geïnfecteerden. In andere regionale steden zijn er meestal honderden tot duizenden gevallen.

Het ministerie van Volksgezondheid krijgt lange tijd kritiek omdat het niet alle beschikbare gegevens publiceert, op basis waarvan het vervolgens besluit over de te nemen maatregelen. Hun implementatie werd door velen als verwarrend en onlogisch beschouwd.

Met de verslechterende situatie in verband met de tweede golf van de epidemie is de situatie veranderd en worden de gegevens geleidelijk vrijgegeven.

Zie interactieve kaart op novinky.cz.
De gebruikte gegevens lopen enkele dagen achter, waardoor het huidige aantal hoger kan zijn.
 
Goede kaart wel. Let wel op: het is een totaal van besmettingen sinds de start van testen.
En kleur is uiteraard gebaseerd op aantal inwoners. Het kan dus wel een beetje een vertekend beeld geven.
Zo zie ik bij Spindleruv Mlyn 2 besmettingen maar het is toch rood gekleurd.

De meeste aantallen zijn net als in vele andere landen te vinden in de steden en dichtbevolkte gebieden. Dat is wel een duidelijk patroon in alle landen in deze tweede golf.
Een logisch verschil, omdat de eerste golf onverwacht kwam en daardoor niet per se de steden trof maar vaak de gebieden waar net ervoor evenementen waren geweest.
 
Jammer dat er in Tsjechië geen app is die vergelijkbaar is met het Coronadashboard in Nederland. Daar vind je landelijk, per veiligheidsregio en per gemeente gedetailleerde informatie. Inclusief trend-grafieken en virus gevonden in rioolwater. Ook wordt goed aangegeven wat het aantal besmettingen per 100000 is. Bovengenoemd kaartje zegt weinig. Je kunt niet goed vergelijken. Dat er bijvoorbeeld heel veel besmettingen zijn in Liberec en veel minder in Semily zegt niets als je niet weet wat het is per 100 duizend inwoners.
 
Informatie genoeg, dat klopt. Maar om het eenvoudig inzichtelijk te maken zoals bij het Coronadashboard in Nederland, dat ontbreekt. Voorbeeld: Wie kan mij een overzicht geven van het aantal bemettingen in de gemeente Semily, per 100 duizend inwoners. inclusief de grafiek vanaf maart? En het aantal besmettingen van gisteren. En dat omgerekend per 100 duizend? De data zijn er. Het wordt goed behouden. Maar om het goed inzichtelijk te krijgen vind ik niet echt handig op die site. Ik kijk daarom ook vaak op Wikipedia daar worden dezelfde cijfers gebruikt en vindt ik het overzichtelijker. Maar daar ontbreekt lokale informatie.
 
Bedankt, maar het is hetzelfde interactieve kaartje dat hier al eerder werd genoemd. Als ik op "mijn dorp" Chuchelna bij Semily zoek, dan vind ik 5 besmettingen. Je kunt terugkijken naar eerdere dagen in oktober. In oktober werd de eerste positieve test gemeld. Daarna liep het geleidelijk op tot 5 nu (= totaal van tot nu toe gemelde besmettingen). De laatste week komt er ongeveer 0,5 per dag bij (zelf uitrekenen). Maar trendjes en grafiekje en het getal per 100 duizend omgerekend vind je niet. Juist dit getal is belangrijk om een vergelijking te maken en om te zien hoe ernstig de situatie is. Chuchelna heeft ongeveer 900 inwoners. 1 per dag is omgerekend per 100 duizend dus 111 besmettingen per 100 duizend per dag. Per week zijn dat dus 777 besmettingen per 100 duizend. De afgelopen week was het ongeveer 0.5 besmettingen per dag, wat dus neerkomt op 388 besmettingen per week per honderdduizend. Dus best hoog. Op het Coronadashboard in Nederland is dit inzichtelijker. En kun je beter inzien hoe ernstig de situatie nu werkelijk is in je gemeente. Inclusief trendgrafiekjes waar je kunt zien of de situatie verslechtert of verbetert. Maar ik zal een snelkoppeling maken naar de link met het kaartje. Tot nu toe is het de beste manier om uit te vinden hoe de situatie is in mijn gemeente.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoewel ik het snap dat je graag een inzichtelijke site hebt zoals die nu in Nederland is, lijkt mij op zulke kleine aantallen een beetje nutteloos om te gaan omrekenen naar "per 100.000". Zeker als een dorp of gemeente maar zo weinig inwoners heeft. 5 besmettingen op 1000 inwoners is inderdaad relatief veel, maar het kan bv. in 1 gezin zitten die toevallig daar in dat kleine dorp wonen. 1 gezinslid komt wellicht elke dag in een grote stad en neemt het zo mee.

Stel ze zouden alleen maar "per 100.000" rapporteren, dan kan je dus steeds gaan omrekenen naar hoeveel besmettingen het nou werkelijk waren. Dat is ook niet handig.

Dus ja, ik snap je vraag wel, maar in je specifieke voorbeeld lijkt het mij niet echt handig of nuttig.
Voor grotere dorpen en gemeenten is het wel handig om te vergelijken met andere.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Per dag krijg je inderdaad te grote schommelingen om een goed beeld te krijgen. Maar per week wordt dat al beter. Maar als er in een gezin 3 besmettingen worden geconstateerd, dan krijg je natuurlijk een flinke piek. Daarom kun je het beter per "okres" of provincie bekijken. Maar ook daar weet ik zo niet op een eenvoudige wijze deze gegevens te vinden zonder zelf ingewikkeld te gaan zitten omrekenen. Of iemand anders zou een goede link kunnen geven waar ik direkt kan zien hoeveel besmettingen er de afgelopen 7 dagen waren in, voor mij belangrijk, de provincie Liberec en okres Semily. Ook in mijn regio in Nederland zie ik bij buurgemeentes de ene dag 30 en de andere dag 90 per honderdduizend. Dus ik schrik dan niet gelijk, omdat ik weet dat er bij kleine gemeenten natuurlijk grote schommelingen zijn. Hoewel de gemeenten in Nederland over het algemeen groter zijn. Daarom interesseert het cijfer van mijn dorp mij minder dan dat van de okres. Als je van de okres het weekgemiddelde weet, dan heb je al een vrij nauwkeurig beeld.
 
Mondkapjes verplicht in steden en in auto's met vreemden, vanaf woensdag

Tijdens de vergadering van maandag keurde de regering het verplicht dragen van mondkapjes in auto's goed. Het is niet van toepassing op bestuurders die alleen rijden of met gezinsleden. Sinds kort worden de sluiers gedragen in de bebouwde kom van het dorp op minder dan twee meter afstand van andere mensen. De verplichting geldt vanaf woensdag.

bron: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/...da-koronavirus-auto.A201019_183806_domaci_vlc
 
Tsjechen vragen om humanitaire hulp, ze willen een voorraad longventilatoren
Op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid heeft de Brandweer en Reddingsdienst vanwege Covid-19 humanitaire hulp aangevraagd via het EU-mechanisme voor civiele bescherming. Tsjechië heeft longventilatoren en apparaten aangevraagd om de longfunctie te ondersteunen.

Hamáček zei donderdag dat brandweerlieden op deze manier om hulp met bedden uit het buitenland hadden gevraagd en ook een verzoek om uitrusting en personeel in het systeem zouden invoeren. Volgens hem zal het afhangen van de individuele lidstaten van de vakbond hoe zij op het verzoek zullen reageren.

Zondag waren er 5.059 bevestigde gevallen van covid-19 in Tsjechië , ongeveer 3.600 minder dan op zaterdag. Maar dit is de hoogste stijging op zondag sinds het begin van de epidemie. Van de hele week is de dagelijkse verhoging op zondag meestal altijd het laagst, het minste wordt getest. Momenteel zijn er meer dan 100.000 mensen ziek.


bron https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/...ovid-19-koronavirus.A201019_100226_domaci_hm1
 
Hoewel de situatie zeer ernstig is, denk ik dat Tsjechië hier goed op gaat improviseren. In Nederland loopt het vast op regeltjes en procedures. Tsjechen kunnen in dit soort situaties beter improviseren. En dan moet je je soms niet altijd aan de goedbedoelde regels houden. Ik kan mij herinneren dat ik in de trein zat tussen Turnov en Liberec. De trein stopte omdat er een boom op het spoor lag. De machinist had een zaag in de trein en de conducteur vroeg om 5 mannen die wilden helpen om de boom van het spoor te duwen. Na 20 minuten reden we weer. Het zal wel helemaal tegen de regels zijn en in Nederland was misschien de trein na lang overleg terug gereden naar het vorige station. En lag het treinverkeer een groot deel van de dag stil.

Bij de Covid19 crisis zie je dezelfde aanpak. Er is een noodtoestand waardoor bestaande wetten tijdelijk buiten werking kunnen worden gezet. En er is een apparaat dat in dergelijke situaties ingezet kan worden. Daarbij bedoel ik bijvoorbeeld de brandweer, die in Tsjechië heel goed is georganiseerd ook wordt ingeschakeld.
 
Bovenaan