Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

nou ja, 1 gek kan meer vragen stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.
dit geeft dan weer stof tot nadenken.
al geef ik olivier wel gelijk. ik kan me ook voorstellen hoe anderen denken.
covid of 5g zelfde denkwijze...
aan de andere kant lees ik steeds meer dat de 2e golf minder ernstig is??
vreemd. er op het nieuws was dat op de ic mensen met noemenswaardig overgewicht en longproblemen en of andere ernstige ziekten lagen.
er op het wetenschapsforum gesproken wordt over een genetisch gen, waardoor het erger wordt.
https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=210743&sid=17364a4d64b4a33ab00007baebcad122

het is meer de enorme hoeveelheid informatie die allemaal hun waarheid hebben.
tot nu toe komt er geen enkele informatie die daadwerkelijk de risicogroep duidelijk weergeeft.
En daar ligt nu net het probleem. moet iedereen die rookt ook een niet-behandelverklaring tekenen?
Ja ik vind het vreemd als op het nieuws een studentenhuis onder quarantaine is en er 1 covid geval is en dit niet verder verspreidt.
Ja ik vindt het vreemd dat er hier lokaal 1 persoon is met covid en niemand anders...
natuurlijk draag ik mijn mondkapje, maar iedere dag twijfel ik meer en meer...
 
Ja ik vind het vreemd als op het nieuws een studentenhuis onder quarantaine is en er 1 covid geval is en dit niet verder verspreidt.
Als die ene persoon goed geïsoleerd blijft, is de kans op verspreiding klein(er).
Ook is het goed mogelijk dat een deel van die studenten helemaal niets merkt van covid19.
tot nu toe komt er geen enkele informatie die daadwerkelijk de risicogroep duidelijk weergeeft.
Dit blijft inderdaad het moeilijke punt van covid19. Ze weten nog niet exact wie er precies ernstig ziek worden en wie niet. De risicogroepen die nu genoemd worden zijn best wel algemeen. Maar zelfs al val je buiten de genoemde groepen, kan je nog steeds flink ziek worden.
 
Niet te verwonderen dus dat een heleboel Tsjechen aan zelfmedicatie doen en zeer bedreven zijn in het herkennen van kruiden en hiermee zelf aan de slag gaan.
Ons werd bezoek aan de dokter afgeraden, en apotheek aanbevolen.
Ik denk dat de doorsnee-Tsjech met een doorsneeloon, de dokter zoveel mogelijk mijdt als het kan...
Nee hoor, Tsjechen zijn enorme dokterlopers. Met name in de weekenden naar de SEH, omdat ze geen tijd/zin hebben dit doordeweeks bij de reguliere huisarts te doen.
En dat scheelt geheel niet of mensen arm of rijk zijn; iedereen sjouwt evenveel en vaak naar een arts. Wellicht dat de rijkere Tsjechen wat vaker naar privé praktijken gaan, dat scheelt namelijk wachten.

Kenmerkend voor Tsjechie is inderdaad dat men veel met kruiden doet, maar dan in de negatieve zin. Het stikt hier van de alternatieve 'genezers'. Wat een verkeerd woord is, want iets geneest wel of geneest niet. Alternatief genezen is onzinnig derhalve. Tsjechen geven daar absurde bedragen aan uit, feitelijk voor gebakken lucht.
 
Beste Curious, de 2e golf is minder ernstig, omdat de mensen die er erg slecht aan toe waren bij de eerste golf, bijna allemaal al dood zijn. Het treft nu meer jongere mensen die er beter tegen bestand zijn, De ziekte an sich is niet minder erg; de patienten zijn nu jonger en beter weerbaar tegen deze ziekte.
 
Het treft nu meer jongere mensen die er beter tegen bestand zijn, De ziekte an sich is niet minder erg; de patienten zijn nu jonger en beter weerbaar tegen deze ziekte.

Nu wordt uitgebreid getest. Tijdens de eerste golf werden deze jonge mensen niet getest... of waren ze wellicht al genezen nog voordat er aan corona gedacht werd.
Het helpt natuurlijk wel dat er nu meer bekend is over de ziekte en dat ouderen/kwetsbaren zichzelf beter beschermen.
 
Czechia
Number of cases since the beginning of the epidemic; 64 597
Number of deaths since the beginning of the epidemic; 606
Number of cases in the last 14 days Incidence/100,000 for the last 14 days 28 409
Incidence/100,000 for the last 14 days; 267


In Spanje respectievelijk
716 481
31 232
122 751
262

Tsjechië staat nu op kop in Europa, wat betreft het aantal besmettingen tijdens de laatste 14 dagen per 100.000 inwoners.
Hoe is het zo ver kunnen komen?

Situatie in Europa (EU/EEA en UK), bron ECDC

https://covid-19.sciensano.be/sites/default/files/Covid19/Meest recente update.pdf

pagina 18
 
Laatst bewerkt:
Mijn huisarts houdt geen spreekuur meer. Je moet bellen. Ik heb hem nodig om een nieuw recept uit te schrijven. Omdat ik nog geen mogelijkheid heb dit via een smartphone te realiseren vraag ik hem een recept te printen. Ik moet me dan telefonisch melden wanneer ik bij zijn deur ben. De assistente komt me dan het recept brengen en ik loop naar de apotheek daar vlakbij om de pillen te halen. Moest hem ook een keer persoonlijk spreken. Dat lukt ook op afspraak.
Voor het e-recept heb je geen smartphone nodig. Een SMS-je kan ook gewoon naar je "domme" mobiel gestuurd worden. Scheelt een hoop gedoe, toch?
Beste Curious, de 2e golf is minder ernstig, omdat de mensen die er erg slecht aan toe waren bij de eerste golf, bijna allemaal al dood zijn.
Dat klopt niet Olivier, want dan ga je ervan uit dat iedereen, dus de hele bevolking, al een keer besmet is geweest ...
 
Waar schrijf ik dat? De zwakkeren en met name ouderen die erg ziek waren in de eerste golf hadden een hoge mortaliteit. Dat bedoel ik. En die groep is of beter en veelal overleden.
 
Hier schrijf je dat: "omdat de mensen die er erg slecht aan toe waren bij de eerste golf, bijna allemaal al dood zijn"

Het virus maakt echt geen onderscheid en valt echt niet EERST de zwakkeren aan. Er zijn maar heel weinig besmettingen geweest in Tsjechie in de eerste golf. Dus niet ALLE zwakkeren kunnen "al dood zijn". Dat is nonsens.
 

kuurgast

Donateur
Dinsdag zijn 1965 mensen positief getest. Er liggen 825 in het ziekenhuis, waarvan bijna 200 in ernstige toestand.

Vanaf maandag noodtoestand en nieuwe beperkingen

Een noodtoestand en nieuwe anti-COVID-beperkingen gaan vanaf aanstaande maandag in werking vanwege het groeiend aantal gevallen van coronavirus en de overbelaste gezondheidszorg in Tsjechië.

Het kabinet stemt woensdag over de door de minister van Volksgezondheid, Roman Prymula, voorgestelde noodtoestand. "De regering heeft het recht om het gedurende 30 dagen te verklaren, dat is de tijd waarin de tweede golf moet worden beheerd", zei hij.

Prymula zei vandaag in een persconferentie dat het besluit nodig was om het kabinet in staat te stellen algemene maatregelen te nemen om het huidige COVID-19 reproductienummer te verlagen, nu op R 1.2.

"De huidige ongelukkige epidemiologische situatie vereist een drastische oplossing en is de reden om de noodtoestand uit te roepen. Het reproductiegetal is nog steeds 1,2, wat de capaciteit van ziekenhuizen eind volgende maand in gevaar zou kunnen brengen", zei hij.

De noodtoestand begint op maandag en duurt 30 dagen. Middelbare scholen in de districten die oranje en rood zijn geclassificeerd, zullen ook vanaf maandag 5 oktober sluiten, maar slechts voor 14 dagen, maakten Prymula en minister van Onderwijs Robert Plaga bekend.

De minister van Volksgezondheid zei dat hij hoopt dat de nieuwe maatregelen het huidige reproductieve aantal van R 1,2 met 30 tot 40 procent verminderen, dwz R 0,8 tot R 0,9.

"Vrijetijdsbesteding is absoluut alles. Het samenkomen van mensen zal worden beperkt," zei Prymula. Hij zei dat de nieuwe maatregelen de economie niet zouden raken.

Beperkingen op het aantal gasten in restaurants en mogelijk winkelcentra zouden kunnen worden ingevoerd om te voorkomen dat de studenten van gesloten scholen zich daar verzamelen, zei Prymula.

Binnenactiviteiten worden beperkt tot 10 personen, buiten tot 20.
Grote concerten zullen worden afgelast. Maar gewone theatervoorstellingen, toneelstukken, ballet en dergelijke zijn vrijwel onbeperkt.
De sportcompetities stoppen niet, maar de wedstrijden zijn vanaf volgende week geheel zonder toeschouwers.
Bronnen expats.cz + irozhlas.cz.

-------------------------------------------------------------

Redding voor ernstige gevallen: nieuwe doses remdesivir aangekomen in Tsjechië

960 doses remdesivir kwamen aan in Tsjechië. Tegen het einde van de week zouden er nog eens duizend het land moeten bereiken. Tsjechië onderhandelt niet rechtstreeks met de leverancier over verdere leveringen,
de Europese Unie onderhandelt met hem. De voorraden van het medicijn, dat wordt gebruikt bij het ernstige verloop van covid-19, zijn raakte op in Tsjechië. Nieuwe voorraad zal genoeg zijn voor 200 patiënten. Gewoonlijk krijgt één patiënt tien doses van het medicijn.

Oorspronkelijk dienden artsen dit medicijn alleen toe in deze drie Praagse ziekenhuizen en in het Universitair Ziekenhuis van St. Anne's in Brno, later konden andere ziekenhuizen in de regio's het aanvragen.

Verdere onderhandelingen over de levering van het medicijn van Gilead Sciences worden gevoerd door de Europese Unie. "Er is hier geen directe lijn voor het ministerie van Volksgezondheid om te onderhandelen met de fabrikant", legt Prymula uit. Volgens hem stelt het bedrijf tot twee miljoen ampullen beschikbaar en zal Tsjechië ze via de EU kopen.
Bron idnes.cz.
 
Dat is nu net het punt , ze zijn helemaal niet geïsoleerd.
misschien nadat bekend werd dat er 1 covid had.
als op de kleuterschool hier 1 kind een verkoudheid heeft ,verspreidt dit zich sneller dan het internet.
En als een groot deel van de mensen niets merkt van covid , is het dus waarschijnlijk dat het totaal aantal geïnfecteerden vele malen hoger is, met dus een hoger reproductiegetal.
Ik kan mij dus goed voorstellen dat er veel mensen zijn die steeds sceptischer worden.
kijk ik nu op de website van de rijksoverheid ,aantal overledenen leeftijd en geslacht .
vraag ik mij af of het zinvoller is deze risicogroep af te zonderen ipv de gehele bevolking en economie te stagneren.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken.
daarentegen volgens het cbs ,met uitzondering van een week , valt het sterftecijfer samen met de normale griep ???
https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/corona/medisch/hoeveel-sterfgevallen-zijn-er-per-week-
Ik maak me zorgen, maar ook zorgen om de informatie die zorgt voor verdeeldheid .
dit verduidelijkt het iets meer , https://www.nu.nl/283352/video/hoogleraar-accepteren-dat-er-meer-coronaslachtoffers-gaan-vallen.html
 

kuurgast

Donateur
Gisteren zijn er na een "rustig" lang weekend weer 2932 positief geteste mensen bijgekomen.
Er liggen bijna 1000 mensen in het ziekenhuis, waarvan zo'n 200 in ernstige omstandigheden.

25 jaar geleden werd Tsjechië getroffen door de grootste griepepidemie.

Het lijkt misschien dat het land niets heeft meegemaakt dat ook maar enigszins doet denken aan de Covid-19-epidemie. Het is echter nog maar een kwart eeuw geleden dat de grootste griepepidemie in de geschiedenis van het onafhankelijke Tsjechië plaatsvond. In de herfst en winter van 1995 raakte een groot deel van de bevolking besmet met het H3N2-virus, kregen duizenden patiënten ernstige complicaties en stierven er duizenden.

Eind november 1995 registreerden epidemiologen het eerste optreden van griepziekten in Zuid-Moravië. Van daaruit begon de griep zich geleidelijk over het land te verspreiden.
Op 11 december was de griep al een nationale epidemie.
Voor scholen werd 13 december een landelijke griepvakantie aangekondigd.
Op dezelfde dag dat basisscholen en middelbare scholen sloten, meldden artsen de eerste slachtoffers van de epidemie.
Volgens hygiënisten bereikte de griep half december een hoogtepunt in het grootste deel van Tsjechië. Patiënten moesten in ziekenhuizen zelfs op ligstoelen slapen of geïmproviseerde bedden.

Tsjechië was het enige land in Europa waar de epidemie zich door het hele land verspreidde. In december 1995 werd door Portugal ook een toenemend aantal patiënten gemeld, enkele deelstaten van Duitsland en delen van het Verenigd Koninkrijk. Ze worstelden ook met de epidemie in Slowakije, maar volgens artsen hielp vaccinatie daar aanzienlijk. De morbiditeit in verpleeghuizen, waar bijna 80 procent van de burgers is hervaccineerd, is significant lager dan in andere bevolkingsgroepen.
Voor artsen in Tsjechië bleef het griepvaccin daarentegen in de schappen liggen vanwege het vroege begin van de epidemie.

Een van de meest voorkomende complicaties van influenza is longontsteking. Tijdens de epidemie van 1995 registreerden artsen er honderden in ziekenhuizen, maar vergeleken met normaal hadden patiënten veel meer kans op een ernstige, levensbedreigende ziekte. Zelfs kinderen kregen ernstige longontsteking.

Na het nieuwe jaar begon de epidemie langzaam af te nemen. Na drie weken vrij, keerden de leerlingen op 3 januari terug naar school.

De griepepidemie van 1995 was de grootste in de geschiedenis van de onafhankelijke Tsjechische Republiek. Het exacte aantal slachtoffers is niet bekend, maar volgens het statistische model zijn er meer dan 6000 doden gevallen als gevolg van de epidemie en zijn er in het winterseizoen in totaal vier keer meer mensen omgekomen dan normaal.

Het virus verspreidde zich explosief door de bevolking, veroorzaakte een grootschalige epidemie, verspreidde zich over een groot deel van de bevolking en zakte daarna weg. In het voorjaar, in maart 1996, kwam de tweede griepgolf, maar deze werd veroorzaakt door influenza B.
Bron idnes.cz.

Bovenstaande gaat over een "normaal" griepvirus die vroeg kwam, waardoor de zwakkeren en ouderen nog niet waren beschermd door de jaarlijkse griepprik.
Probleem is dat voor corona geen vaccin is en de tijd die mensen in het ziekenhuis doorbrengen veel langer is en daarna grotere schade overhouden. Veel van deze mensen hebben na een half jaar nog steeds revalidatie nodig en kunnen niet werken.
De hele gezondheidszorg wordt daardoor overbelast.
Als er geen maatregelen worden genomen krijg je Italiaanse toestanden.
Dan de vele doden.....hoe zou je dat vinden als daar je partner, broer of ouders bij zitten die altijd gezond en actief waren........

Succes met de niet medische mondkapjes.....de papieren blaas je zo doorheen en de andere krijg je het benauwd in.
Overdracht gebeurt veelal achter de voordeur, bij feesten en op werk.....waar geen mondkapjes gedragen worden.....
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Tsjechië heeft vrijdag nieuw hoogtepunt bereikt in het totale aantal gerapporteerde covid-gevallen.

corona 2 oktober.PNG
Afbeelding onemocneni-aktualne.mzcr.cz.
De kaart van de epidemiologische situatie rond het coronavirus in Tsjechië is donkerder geworden. Sinds vrijdag zijn niet alleen de hoofdstad Praag, maar ook de aangrenzende wijken Praag-West en Praag-Oost en de wijk Uherské Hradiště / Hongaars Hradisch in Zuid-Moravië rood gekleurd. Dit is de kleur met het hoogste infectierisico. Het merendeel van de districten, 55, is oranje gekleurd. Dit betekent het tweede niveau in termen van infectierisico.

In de laatste week van september zijn de meest besmette personen sinds het begin van de epidemie toegenomen. Dit ondanks het feit dat het weekend werd verlengd vanwege de nationale feestdag en er minder werd getest.

Er werden donderdag in het hele land 3.493 nieuwe gevallen van corona gemeld en vrijdag 3.793, wat hoger is dan het vorige record van 3.126 gevallen van corona op 17 september. Het aantal nieuwe gevallen lag op zeven van de laatste 14 dagen sindsdien tussen 2.000 en 3.000.

Tsjechië is momenteel het op één na meest getroffen land in de Europese Unie per hoofd van de bevolking, met ongeveer 262 covid-gevallen per 100.000 inwoners in de afgelopen twee weken. Alleen Spanje (330 gevallen) heeft in die periode meer gevallen per persoon gemeld, terwijl Frankrijk (237 gevallen) het enige andere land is dat meer dan 200 gevallen per 100.000 inwoners meldt.

Van de Tsjechische buren heeft alleen Oostenrijk (116 gevallen) de afgelopen twee weken meer dan 100 nieuwe covid-gevallen per 100.000 inwoners geplaatst, waarbij Slowakije (79 gevallen), Polen (42) en Duitsland (31) alle ver onder de recente totalen van Tsjechië.

Momenteel worden 1.134 zieke mensen behandeld in een kliniek, waarvan 198 patiënten op de IC.
Het totaal aantal covid-gerelateerde sterfgevallen sinds maart is 699.

Hoewel Praag de afgelopen dagen meer dan 500 nieuwe dagelijkse covid-gevallen heeft gemeld, is de 193 gevallen per 100.000 inwoners van de Tsjechische hoofdstad de afgelopen week niet langer het hoogste percentage in het land.
De snelheid van corona verspreidde zich de afgelopen zeven dagen het snelst in Uherské Hradiště, met ongeveer 276 nieuwe gevallen per 100.000 inwoners in die periode. Benešov (245), Náchod (220) en Pelhřimov (210) hebben de afgelopen week ook meer dan 200 gevallen per 100.000 inwoners gemeld.

De politie gaat helpen bij het vinden van contactpersonen van mensen die besmet zijn met corona. Vooral Praag heeft grote problemen met het opsporen van contactpersonen van besmette mensen.

Postkantoren en arbeidsbureaus hebben aangepaste openingstijden vanwege corona.

De meeste middelbare scholen introduceren afstandsonderwijs vanaf maandag gedurende 14 dagen. Scholen worden nergens in Tsjechië gesloten voor leerplichtige leerlingen. Scholen in bijvoorbeeld de regio's Liberec of Olomouc blijven open.

De jaarlijkse ceremonie ter ere van de slachtoffers van de Holocaust in het voormalige concentratiekamp Terezín in Midden-Bohemen is voor het eerst sinds 1946 geannuleerd, vanwege corona.

Sinds donderdag helpt een speciale bus bij het testen van het coronavirus in Zuid-Moravië. Paramedici van het Universitair Ziekenhuis Brno hebben de eerste dag op het beursterrein meer dan zestig mensen getest.

Het ministerie van Volksgezondheid verwacht dat er in de eerste helft van oktober ongeveer 4.500 nieuwe gevallen van corona per dag zullen zijn. In de tweede helft van de maand kan dit oplopen tot 8.500 per dag.
De verspreiding van corona zal blijven toenemen naarmate het R-getal - een reproductief getal dat aangeeft hoeveel mensen elke positieve infectie voortduurt - nog steeds boven de 1 ligt. "Op dit moment ligt de schatting van het reproductieve getal ergens rond de R 1,24 met een betrouwbaarheidsinterval tussen 1.14 en 1.34,” beschreef minister Roman Prymula.

De komende week wil Prymula een perspectiefstrategie presenteren in de strijd tegen corona. Het zal maatregelen omvatten waarmee rekening moet worden gehouden in het geval dat de epidemie zich verder uitbreidt.
Bronnen expats.cz + deutsch.radio.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfers onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.

Nieuwe interactieve kaart met huidige aantallen covid gedetecteerde personen + gemeentes. Vrijgegeven door het ministerie van Volksgezondheid en zal dagelijks bijgewerkt worden.
De ontwikkeling vanaf de eerste dag kan worden gespeeld door op de afspeelknop te klikken. Door op een specifieke gemeente te klikken, wordt nu informatie weergegeven over het aantal momenteel besmette personen, de toename van het aantal besmette personen ten opzichte van de vorige week en conversies per 100.000 inwoners.
Zie kaart op seznamzpravy.cz.
 

kuurgast

Donateur
Het groeitempo van het aantal coronavirusinfecties in Tsjechië versnelt nog steeds.

Op zaterdag waren er 2.556 bevestigde gevallen van covid-19 in Tsjechië, de hoogste stijging in een weekend sinds het begin van de epidemie.
Zondag kwamen daar 1841 positieve testen bij, terwijl het aantal uitgevoerde tests in het weekend meestal lager is dan op weekdagen.

Momenteel worden 1.182 zieke mensen behandeld in een kliniek, waarvan 274 patiënten op de IC.
Het totaal aantal covid-gerelateerde sterfgevallen sinds maart is 727.

Het Motol University Hospital in Praag opende een speciale covid-afdeling.

Door het toenemende aantal geïnfecteerden is back-upcapaciteit voor ouderen nodig die besmet zijn met het coronavirus en van wie de gezondheid niet ernstig genoeg is om in het ziekenhuis te blijven. Volgens Andrej Babiš zou hiervoor een kuuroord kunnen worden gereserveerd.

De nieuwe minister van Volksgezondheid Roman Prymula maakte bezwaar tegen het verzoekschrift tot intrekking van maatregelen in verband met de strijd tegen het coronavirus. Hij beschreef het gedrag van de ondertekenaars, geleid door de president van de Tsjechische tandheelkundige kamer Roman Šmucler en hartchirurg Jan Pirk, als onverantwoordelijk en zei dat ze de huidige epidemiologische ontwikkeling niet begrijpen.
In een open petitie roepen de ondertekenaars de regering onder meer op om het op de markt brengen van ‘haastig bereide’ vaccins te voorkomen en vaccinatie niet verplicht te stellen.
Ze eisen ook het afzien van het verplicht dragen van maskers, behalve op plaatsen waar de epidemiologische situatie dit naar hun mening vereist, evenals het verplicht testen van asymptomatische personen.
Aan het einde van de petitie, die bijvoorbeeld werd ondertekend door psychiater Radkin Honzák en pionier op het gebied van psychosomatische geneeskunde Jan Hnízdil, roepen artsen de regering op om zich in plaats daarvan te concentreren op het herstel van de "verwoeste" economie.
De minister heeft nu aangegeven dat soortgelijke informatie zinloos is, het vaccin mag volgens hem niet verplicht zijn
"Als we niets doen, zullen in een gunstig scenario in de komende maand 200 mensen elke dag sterven", voegde Prymula eraan toe.
----------------------------
Enkele genomen maatregelen en maandag wordt er meer besproken:

Restaurants en bars hebben nog steeds beperkingen op de openingstijden. De faciliteit moet gesloten zijn van 22.00 uur tot 06.00 uur 's ochtends. Maar hier komen nog andere maatregelen bij. Zo moet er een afstand zijn tussen de tafels zodat klanten niet dichterbij zitten dan 1,5 meter van twee verschillende tafels. Bovendien kunnen er maar zes mensen aan één tafel zitten. Er kunnen niet meer mensen in het restaurant zijn dan er zitplaatsen zijn.
Als iemand voedsel koopt bij het raambuffet en het in de buurt van het etablissement consumeert, moet hij/zij twee meter bij de anderen vandaan blijven als hij/zij geen huishouden met hen deelt.

Zelfs theatervoorstellingen zullen niet ontsnappen aan de beperkingen. Hoewel hun activiteiten niet verboden zijn, zijn er bepaalde maatregelen op hen van toepassing. Twee meter afstand tussen publiek en acteurs/podium en geen consumptieverkoop.
De fundamentele verandering zal vooral gevoeld worden door artiesten, met name zangers. Vanaf maandag zijn alle evenementen verboden, waar het meestal wordt gezongen. Het gaat over concerten, musicals, opera's en andere uitvoeringen en evenementen die gebaseerd zijn op zang.
"Door te zingen is de verspreiding van de ziekte erg intens, dus we beperken het", legde Roman Prymula de nieuwe maatregel uit.

Veel middelbare scholen en universiteiten gaan over op online lessen, uitgezonderd het praktijkonderwijs. Sport en zang wordt op scholen tijdelijk verboden.
In de regio's Zuid-Bohemen, Hradec Králové, Olomouc en Liberec mogen scholen gewoon open blijven, tenzij het stoplicht van hun groene kleur overgaat naar oranje of rood.

De tribunes bij sportwedstrijden zullen de komende 14 dagen leeg zijn. Dit is vooral omdat na afloop van de wedstrijden vee; mensen samenstromen om winst/verlies te delen.

Zelfs religieuze evenementen kunnen beperkingen niet vermijden. In het bijzonder zal het een dienst zijn waarbij elke gelovige zijn of haar plaats moet hebben om te zitten. Het maximale aantal deelnemers aan de dienst is echter 100 personen en er mag niet gezongen worden.
"Iedereen moet zitten en erediensten moeten worden gedaan zonder te zingen, zonder koorzang, wat erg riskant is", legt Prymula uit.

Voor bruiloften en begrafenissen gelden speciale regels. Hun beperkingen zullen pas op 19 oktober van toepassing zijn.
De beperkingen zijn echter relatief streng. Voor bruiloften en begrafenissen is de capaciteit slechts 30 personen. De maatregel geldt opnieuw voor 14 dagen tot het einde van de noodsituatie.

Volgens de minister van Volksgezondheid Roman Prymula wordt op vrijdag 9 oktober het langetermijnplan van maatregelen tegen de epidemie gepresenteerd.
Bron novinky.cz + seznamzpravy.cz.
 
Laatst bewerkt:
Noodtoestand in Tsjechië afgekondigd

In Tsjechië wordt de noodtoestand afgekondigd. Het land is met meer dan 3.000 besmettingen per dag zwaar getroffen. Enkel Spanje heeft een hoger aantal besmettingen per inwoner dan Tsjechië.


Op sommige plaatsen gaan de middelbare scholen dicht, bijeenkomsten met meer dan 20 mensen tegelijk in openlucht worden verboden en in restaurants, die open mogen zijn tot 22.00 uur, mag je met niet meer dan zes personen aan een tafel zitten. Bij theatervoorstellingen en concerten mogen 500 mensen worden toegelaten, maar er mogen geen pauzes zijn.

Middelbare scholieren in wijken die bij het epidemiologische stoplicht een rode of oranje kleur hebben, moesten overstappen op afstandsonderwijs. Grote muziekconcerten worden afgelast en opera's en musicals zijn veertien dagen verboden. Bij erediensten mag niet worden gezongen, ook niet tijdens muziekonderwijs op scholen.

De noodtoestand blijft een maand van kracht.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/05/liveblog-5-oktober-2020/

-----

Tsjechië koopt 3 miljoen coronavaccins. Prymula dreigt te verharden

Na de regeringsvergadering maakte de minister van Volksgezondheid, Roman Prymula, bekend dat Tsjechië drie miljoen doses van het coronavirusvaccin, dat wordt ontwikkeld door het bedrijf Astra Zeneca, gaat kopen. "Drie miljoen doses betekent dat we 1,5 miljoen mensen zullen dekken", zei Prymula. De regering heeft besloten hiervoor 150 miljoen kronen vrij te maken. Sommige vaccins zouden tegen het einde van het jaar in Tsjechië kunnen aankomen.

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/vlada-koronaviru-vakciny-prymula.A201005_044438_domaci_kop
 

kuurgast

Donateur
Maandag kwamen er 3119 positieve testen bij in Tsjechië.
Momenteel worden 1.242 zieke mensen behandeld in een kliniek, waarvan 274 patiënten op de IC.
Een recordaantal van 24 mensen met covid stierven zondag in Tsjechië. Het totaal aantal covid-gerelateerde sterfgevallen sinds maart is 758.
---------------------------------------------------------------
Gemeente Praag zal folders uitdelen aan alle huishoudens in de stad.

De gemeenteraad van Praag heeft 687.000 pamfletten gedrukt met informatie over de covid-19-epidemie, die onder alle Praagse huishoudens zal worden verspreid. Dat zei burgemeester Zdeněk Hřib na de vergadering van vandaag van de gemeenteraad.
De burgemeester voegde eraan toe dat de stad ook andere voorlichtingscampagnes plant om ervoor te zorgen dat ouderen, die minder internetten, geïnformeerd worden. In de folder vinden mensen bijvoorbeeld telefoonnummers en een overzicht van actuele regelgeving van het ministerie van Binnenlandse Zaken. "Het gaat erom dat de informatie zelfs bij het meest kwetsbare deel van de bevolking terechtkomt, dat wil zeggen de ouderen", zei Hřib. Er komen ook radiospots, ander gedrukt materiaal en een buitencampagne.
------------------------------------------------
Mensen in Pilsen ontvangen valse sms-berichten over het annuleren van operaties vanwege covid.

Politieagenten van Pilsen onderzoeken frauduleuze sms-berichten waarin wordt aangekondigd dat de datum van de operatie of het onderzoek is geannuleerd vanwege het coronavirus.
Ziekenhuiswoordvoerster Gabriela Levor vertelde de televisie dat een van de patiënten het bericht vorige week had ontvangen. "Dit sms-bericht had een ongebruikelijke woordvolgorde, een slechte grammatica en werd verzonden vanaf een ander telefoonnummer dan het nummer dat wordt gebruikt door ons belsysteem voor informatie", aldus Levorová.
----------------------------------------
In een verpleeghuis voor ouderen in Ostrava zijn 124 bewoners en personeelsleden positief getest.
-----------------------------------------
Middelbare scholen in regio Liberec gaan ook over naar online lessen.

Bron seznamzpravy.cz.
Alle cijfers onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.

Als je de toename van corona ziet in Tsjechië, dan zijn ze iets verder dan Nederland.
In Tsjechië is de toename eerder begonnen omdat aan het eind van de vakantie veel samenkomsten waren.
 

kuurgast

Donateur
Prymula waarschuwt: respecteer de maatregelen of we scherpen ze aan.

Minister van Volksgezondheid Roman Prymula zei dat de regering op dit moment geen plannen heeft voor een lockdown zoals die wordt uitgevoerd in Israël of Madrid, maar waarschuwde dat als mensen de aangekondigde beperkende maatregelen niet respecteren, de regering de teugels zou moeten aanscherpen, om de verspreiding van de epidemie tegen te gaan.
Hij zei dat de maatregelen binnen tien dagen zouden worden herzien, afhankelijk van de epidemiologische situatie.
De minister van Volksgezondheid zal vrijdag een plan presenteren met verschillende scenario's en de verschillende maatregelen die eraan verbonden zijn.

Op zondag om middernacht trad een noodtoestand van een maand in werking als reactie op de tweede golf van corona. De noodtoestand, die de regering meer bevoegdheden geeft, werd afgekondigd om de weg vrij te maken voor snellere en effectievere maatregelen in de strijd tegen de epidemie. Hiermee kunnen ze wettelijk meer dan in Nederland.

Door de noodtoestand kunnen ministeries beschermende kleding aanschaffen zonder een open competitie en kunnen medische studenten helpen in ziekenhuizen vanwege het groeiend aantal artsen en verpleegkundigen dat Covid-19-positief is of in quarantaine zit.
In Tsjechië zitten bijna 2500 zorgmedewerkers momenteel in quarantaine vanwege een positief coronavirusresultaat, van wie meer dan duizend verpleegkundigen, 575 doktoren en 889 andere gezondheidswerkers. Dat is tien keer zoveel als begin september. Meer dan 1000 van hen zijn verpleegsters, de meesten van hen waren op het werk besmet geraakt.
Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz.
 
Spanje 302.4 besmettingen gedurende de laatste 2 weken per 100.000 inwoners.
Tsjechië 326.8 besmettingen gedurende de laatste 2 weken per 100.000 inwoners.

Tsjechië staat nu genoteerd als ergst getroffen land de 2 voorbije weken...

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Tsjechië heeft momenteel het hoogste percentage positieve tests van alle landen van de Europese Unie, al in de tweede helft van september bedroeg het meer dan tien procent en groeit nog steeds. Volgens gegevens op de website van het ministerie van Volksgezondheid is het voortschrijdend gemiddelde over de afgelopen zeven dagen meer dan 15 procent.

https://www.idnes.cz/koronavirus/online?item=640847#i640847
 

kuurgast

Donateur
Tsjechië heeft het hoogste percentage positieve resultaten in de EU.

Tsjechië heeft het hoogste percentage positieve tests van het totale aantal testen dat door alle EU-lidstaten is uitgevoerd. Dit aandeel bedroeg in de tweede helft van september meer dan 10 procent en blijft stijgen. Volgens gegevens van het ministerie van Volksgezondheid die op haar website zijn gepubliceerd, bedroeg het gemiddelde over de afgelopen zeven dagen meer dan 15 procent, maar was het veel hoger op weekenddagen met minder tests. Op zondag 4 oktober liet bijna een kwart van de testen positieve resultaten zien.

Dinsdag kwamen er 4457 positieve testen bij in Tsjechië.
Momenteel worden 1.387 zieke mensen behandeld in een kliniek, waarvan 326 patiënten op de IC.
Het totaal aantal covid-gerelateerde sterfgevallen sinds maart is 794.

Bij de meeste patiënten heeft covid-19 een mild beloop, slechts ongeveer 3,8 procent van de patiënten ligt momenteel in het ziekenhuis. Het aantal ziekenhuisopnames groeit de laatste tijd echter snel.
De meeste covid-19 verspreidt zich nu in de regio Uherské Hradiště.
Er waren dinsdag een recordaantal van 856 nieuwe gevallen in Praag.
-------------------------------------------------------
Huizen van senioren worden getroffen door de ziekte.

Votice in de regio Benešov werden plotseling, in termen van aantallen, de "meest besmette" gemeente in Tsjechië.
Het kleine dorp met 4.000 inwoners ligt zo'n vijf kilometer ten zuiden van de mediaberoemde Stork's Nest.
Het Midden-Boheemse dorp Votice werd bijna van de ene op de andere dag het gebied met de hoogste toename van de besmette bevolking per 100.000 in Tsjechië. De sterke stijging van het coronavirus in het plaatselijke bejaardentehuis ligt achter de sterke stijging.
Op dit moment zijn er op een totaal van ongeveer 100 bewoners 58 positieve testen. Een personeelslid behoort tot de geïnfecteerden.
Volgens informatie van het hygiënestation staat momenteel het hele bejaardenhuis in quarantaine. De meeste mensen die in het huis besmet zijn, hebben nog geen ziekenhuisopname nodig, ook al behoren ze tot een van de kwetsbare groepen.
Volgens de laatste berichten zijn slechts vijf geïnfecteerde bewoners in het ziekenhuis opgenomen. Helaas is een van hen overleden”, zegt Šalamunová over de situatie van het huis.
Bron seznamzpravy.cz.
---------------------------------------------
Tsjechische pandemische ontkenners geloven niet in maskers of doden.

In Tsjechië klinkt niet alleen de vermoeidheid door de epidemie, maar ook de diepe onvrede van de bevolking steeds meer door. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in weerstand tegen maskers.

Hoewel een half jaar geleden de meerderheid van de bevolking de regering prees voor de harde maatregelen die werden genomen - bijvoorbeeld in de vorm van een landelijke quarantaine - en samen met het kabinet van trots zwol over hoe goed Tsjechië zich toen met het coronavirus keerde, is de situatie vandaag heel anders. En niet alleen met betrekking tot de slecht evoluerende covid-curve.

Er is verontwaardiging over elke nieuwe regelgeving. Het is bekend dat de samenleving weer verdeeld is. En een deel van de afkeer van politici en de huidige situatie weigeren ze ook makers te dragen. Voor hen symboliseert het masker, in plaats van minimale bescherming tegen de verspreiding van een gevaarlijk virus, de onderdrukking van de democratie. Ze zien de maatregelen van de regering als een samenzwering, die volgens hen de schuld is van de machtigen in samenwerking met farmaceutische bedrijven.

Wat is er eigenlijk veranderd in de afgelopen zes maanden bij sommige mensen dat ze de strijd tegen het coronavirus niet langer steunen? Het antwoord op de vraag wordt bijvoorbeeld gegeven door een van de demonstranten in de menigte op de Palackého náměstí in Praag, waar afgelopen zondag een protest tegen de maskers plaatsvond. Er kwamen naar schatting tweeduizend mensen. Onder hen bevinden zich bekende pro-Russische samenzweerders, zoals Jiří Černohorský of Norbert Naxera.
"Niemand had echt informatie in maart. Dus veel mensen wilden fatsoen tonen en waren bereid om deze maatregelen te respecteren. Maar vandaag, als we veel informatie hebben, denk ik dat het niet meer past”, zegt een demonstrant.
Hij onderbouwt zijn claim op de ervaring die hij heeft opgedaan in het buitenland. "In een tijd dat de pandemie de ergste was, reisden we de wereld rond. En we zijn de pandemie absoluut nergens ter wereld tegengekomen”, zegt de man.
Hij acht het echter een fundamenteel probleem dat de leden van het kabinet de nieuwe maatregelen niet vergezellen met argumenten voor het publiek. Hij zou graag zien dat experts controle hebben in plaats van politici, wiens stem in het publieke debat ontbreekt.
Dergelijke woorden worden gedeeld door andere demonstranten.

Verder in het artikel de gebruikelijke complot theoriën en ontkenning van de doden, dat niemand is overleden aan het coronavirus. Het meest opvallend is de gele davidster met de doorgestreepte inscriptie Jude, die werd vervangen door het woord "masker" of "covid".
Bron seznamzpravy.cz.
 
Bovenaan