Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Instructies voor Praag. Er waren 786 bevestigde gevallen van covid op een dag.

De ontwikkelingen rond covid-19 in Praag beginnen hun weerslag te vinden in het openbare leven, op scholen en in het privé-leven. Mensen moeten zichzelf beschermen door een paar regels te volgen.

Het aantal nieuwe besmettingen met covid-19 in Praag steeg deze week tot recordhoogtes. Terwijl hygiëne maandag 268 positieve testen meldde, werden er op donderdag 17 september 786 meer toegevoegd. Binnen een paar dagen werden bijna tweeduizend nieuwe gevallen aan de hoofdstad toegevoegd. Meer dan 90 mensen liggen in Praagse ziekenhuizen vanwege Covid-19 op vrijdag.

Burgemeester Zdeněk Hřib kondigde aan dat de metropool nu naar een rood verkeerslicht gaat, wat aangeeft dat de gemeenschap de ziekte heeft verspreid. Naast de bestaande maatregelen is de regeling van afstandsonderwijs aan universiteiten toegevoegd.

"Volg de regel van drie R's in Praag - draag sluiers, blijf op afstand en desinfecteer je handen. Vooral handdesinfectie wordt in ons land naar mijn mening nog steeds sterk onderschat”, aldus burgemeester Zdeněk Hřib

Volgens hygiënisten zouden mensen hun gedrag op een aantal andere gebieden van het dagelijks leven moeten aanpassen, waaronder activiteiten als vervoer naar het werk of het ontmoeten van familieleden.

Indien mogelijk is het beter om het openbaar vervoer te vermijden en voor individueel vervoer te kiezen. Als u echter naar het openbaar vervoer moet, moet u de basisregels volgen.

Mensen moeten voorzichtig zijn, vooral als ze naar een bar, nachtclub, concert of disco gaan.
"Het is belangrijk om afstand te houden en te overwegen of je überhaupt aan het evenement deelneemt en of ik volgende week niet naar het huis van mijn grootmoeder of ergens anders ga en of ik de ziekte eventueel kan overdragen, ook al ben ik misschien vrij van symptomen en moeilijkheden", zegt de hygiënist Zdeněk Jágrová.
De overdracht van de ziekte vindt nu meestal plaats in het gezin en op het werk.

Covid-19 is in de meeste gevallen mild - maar mensen die geen risico lopen, moeten verantwoordelijk zijn en degenen beschermen die meer risico lopen tegen het virus.
Op dezelfde manier moeten senioren en chronisch zieken hun gedrag aanpassen. "Ze moeten zeker evalueren waar ze heen gaan en onder welke omstandigheden, welke activiteiten ze daar zullen uitvoeren - of er iemand in de groep is waar ze heen gaan die net van ergens op vakantie is, enzovoort. Ze zouden dit allemaal moeten evalueren en daarom een masker gebruiken waar dat nodig is. Als ze zichzelf echt willen beschermen, dan zijn er nu betaalbare ademhalingsmaskers, dus die moeten ze inslaan en gebruiken waar ze aannemen dat de overdracht kan worden verhoogd," zei de hygiënist.
Bron seznamzpravy.cz.
-----------------------------------------------------------
Ondertussen is premier Andrej Babiš overstag gegaan en komt er weer een centrale crisisstaf.
 
Wanneer je op de radio een concert hoort vanuit het Concertgebouw te Amsterdam, of daar zelf een concert bijwoont, hoor je in elke korte pauze tijdens een muziekstuk een hoop geblaf. Plotseling lijken veel toehoorders verkouden te zijn.
Het was me al eerder opgevallen hoe stil het is bij concerten in Tsjechië. Ook enkele dagen geleden hoorde ik geen enkel geluid vanuit het publiek komen. In de schouwburg van Liberec is de akoestiek prima: ik zag dat iemand een munt liet vallen op een balkon aan de andere zijde van de zaal; hoorde dat ook.
De vergelijking met Amsterdam is niet helemaal eerlijk omdat daar meer toehoorders zijn dan in de zalen die ik in Tsjechië bezoek.
Zouden de Tsjechen toch wat minder aerosolen produceren?
Ik maak voor mijn eigen veiligheid geen gebruik van de foyer in de pauze.
 

Volgens mij heeft news.expats.cz het fout. Tot nu toe is alleen 10 dagen quarantaine verplicht wanneer je uit de regio Praag komt. Staat te lezen op de site van de Nederlandse overheid. Maar gezien de actuele cijfers zal het niet lang duren tot het voor heel Tsjechië gaat gelden.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/tsjechie/reizen/reisadvies
 

kuurgast

Donateur
Tsjechië is momenteel het derde meest getroffen land in Europa, aangezien de COVID-19-gevallen sterk blijven stijgen.

Slechts een dag nadat Tsjechië voor de eerste keer 2.000 gerapporteerde COVID-19-gevallen had getroffen, is al de 3.000 overschreden volgens gegevens die vanmorgen zijn vrijgegeven van het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid.

Er zijn gisteren 3.130 nieuwe COVID-19-gevallen gemeld in Tsjechië, een stijging van 46% ten opzichte van het vorige record dat woensdag werd vastgesteld op 2.139 gevallen. Het aantal nieuwe gevallen dat gisteren werd gemeld, was ongeveer gelijk aan de hele maand maart, op het vorige hoogtepunt van de epidemie.

In de hele EU is Tsjechië nu de derde meest getroffen staat in termen van COVID-19-gevallen per 100.000 inwoners in de afgelopen 14 dagen, na Frankrijk en Spanje. Als het aantal gevallen blijft stijgen zoals het de afgelopen dagen heeft gedaan, zal Tsjechië volgende week die staten overtreffen.
In vergelijking met buurland Slowakije meldt Tsjechië dagelijks tien keer meer COVID-19-gevallen.

Het aantal COVID-19-tests dat wordt uitgevoerd, neemt ook toe, met meer dan 15.000 gedurende de eerste drie dagen van deze week, na het bereiken van een recordhoogte van 19.000 afgelopen vrijdag; in augustus waren er nooit meer dan 10.000 tests op één dag. De huidige capaciteit van laboratoria in Tsjechië is ongeveer 20.700 tests, met als doel dit tegen het einde van de maand te verhogen tot 25.000 testen.

Het percentage bevestigde COVID-19-gevallen per uitgevoerde tests stijgt deze week snel, van 6% op maandag naar 10% dinsdag en 12% woensdag. Het aantal tests dat donderdag is uitgevoerd, wordt later vandaag vrijgegeven, maar die verhouding zal blijven stijgen gezien de toename van het aantal bevestigde gevallen.
Tussenstand vanavond is 1074, wat vannacht wordt bijgewerkt.

Praag blijft het meest getroffen gebied van Tsjechië, met 191 nieuwe COVID-19-gevallen per 100.000 inwoners die de afgelopen week zijn gemeld. Bijna alle districten in het hele land hebben in die tijd een scherpe piek in gevallen gezien.

Nieuwe beperkingen worden snel ingevoerd om de verspreiding van COVID-19-gevallen in het land te helpen vertragen.
Gisteren kondigde de Tsjechische minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch aan dat gezichtsmaskers vanaf vandaag verplicht worden voor leerlingen in de hogere klassen, vanaf het tweede leerjaar van de basisschool (groep 6).

Bovendien wordt de eis dat horeca sluit van middernacht tot 6 uur 's ochtends, die momenteel van kracht is in Praag, vanaf vanavond over het hele land uitgebreid. Ook zijn vanaf vandaag alle indoor evenementen voor meer dan 10 personen waar mensen staan verboden.

Het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid heeft zijn nieuwste "verkeerslicht" -kaart van Tsjechische regio's publiceert, met vermelding van COVID-19-risiconiveaus in het hele land.
mapka_nahled.png

Praag is de eerste regio die rood is, wat een constant groeiende of constante trend van verspreiding van de ziekte onder de bevolking betekent.
De districten Cheb, Praag - West, Praag - Oost, Příbram, Beroun, Mělník, Kladno, Nymburk, Kolín en Uherské Hradiště zijn oranje middelgroot risico. De meeste andere regio's zijn groen laag risico.

In een open brief heeft het bestuur van de Tsjechische wetenschappelijke vereniging kritiek geuit op de reactie van de regering op de toename van het aantal COVID-19-zaken, en benadrukt het dat de volgende stappen die het land neemt, gebaseerd zijn op de aanbeveling van experts en niet op overheidsfunctionarissen.

Op een persconferentie gisteren schatten gezondheidsfunctionarissen tussen de 44.000 en 70.000 nieuwe COVID-19-gevallen in september in Tsjechië. Dat zou meer dan het dubbele zijn van het totale aantal COVID-19-gevallen dat in het land is gemeld tijdens de eerste zes maanden van de epidemie van maart tot augustus.

Er zijn momenteel 480 COVID-19-patiënten die in Tsjechische ziekenhuizen worden behandeld, van wie meer dan 90 wordt beschouwd als ernstig. Beide cijfers zijn de afgelopen maand ongeveer verdrievoudigd.

Het aantal COVID-19-gerelateerde sterfgevallen is deze week ook gestegen, met dagelijks tot en met donderdag tussen de vier en acht doden tot een totaal van 494.

Ambtenaren benadrukken dat handen wassen, sociale afstand nemen en het dragen van gezichtsmaskers vereist zijn om de verspreiding van het virus tegen te gaan.
In Praag, de Midden-Bohemen en de regio Cheb is het vanaf maandag ook verplicht om een masker te dragen bij grote openluchtevenementen, waar meer dan 100 mensen tegelijkertijd zullen zijn.

Donderdag vroeg de minister van Volksgezondheid staatsinstellingen, particuliere bedrijven en alle anderen om alle grote evenementen te annuleren.
Ondanks waarschuwingen zullen er enkele massa-evenementen plaatsvinden.
De 400ste verjaardag van de Slag om de Witte Berg gaat gewoon door in Praag 6.
Zaterdag wordt een halve marathon gehouden in Ústí nad Labem met maskers.

Vanaf maandag dienen mensen die terugkeren uit het buitenland het aankomstformulier in te vullen. Uitzonderingen zijn reizigers die een van de huidige lijst van veilige landen hebben bezocht.

De werkzaamheden van de Centrale Crisisstaf (ÚKŠ) worden hervat. Dat maakte premier Andrej Babiš bekend, die tot dusver heeft geweigerd tot hervatting van de crisisstaf. Volgens hem is het herinvoeren van een noodtoestand niet uitgesloten.
Bronnen oa news.expats.cz + seznamzpravy.cz.
Kaart koronavirus.mzcr.cz/en.
Alle cijfers worden om 18.00uur en 01.00uur bijgewerkt op onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
"Aankomstformulier"

Er is een online aankomstformulier voor Tsjechië gelanceerd. Het moet vooraf worden ingevuld door alle reizigers die vanaf maandag 21 september naar Tsjechië terugkeren en meer dan 12 uur voor aankomst in de afgelopen 14 dagen waren in landen die niet op de lijst staan van landen met een laag risico op COVID-19. Zie formulier plf.uzis.cz.

Met uitzondering van internationale transportmedewerkers, EU-burgers en buitenlanders met een langdurige of permanente verblijfsvergunning in de EU die binnen 12 uur door Tsjechië reizen, evenals diplomaten en functionarissen van internationale organisaties die zijn geregistreerd bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, op voorwaarde dat hun verblijf op het grondgebied niet langer duurt dan 14 dagen.

In Europa is nu alleen Spanje, inclusief de Canarische Eilanden, rood en uitgesloten van de lijst. De rest van EU is groen.
Het omgekeerde is heel anders, bijna geen vrije toegang voor Tsjechen binnen Europa.
Maar buiten de EU zijn Australië, Japan, Canada, de Republiek Korea, Nieuw-Zeeland, Thailand en Tunesië groen.

Bovendien is het noodzakelijk om binnen 5 dagen na binnenkomst op het grondgebied van Tsjechië op eigen kosten een test op de aanwezigheid van COVID-19 te ondergaan. Het resultaat van de test moet uiterlijk 7 dagen na aankomst in Tsjechië aan het hygiënestation worden gemeld. Tot de bekendmaking van het testresultaat hebben reizigers uit deze gebieden beperkt vrij verkeer, met uitzondering van reizen naar het werk, onderwijsinstellingen, reizen die nodig zijn om zakelijke activiteiten uit te voeren of reizen die nodig zijn om te voorzien in elementaire levensbehoeften, waaronder kinderopvang, opvang o dieren, gebruik van de nodige financiële en postdiensten, reizen naar medische en sociale voorzieningen, reizen om dringende officiële zaken te regelen, enz.

Na het invullen en verzenden van het formulier, wordt een bevestiging van voltooiing naar de gebruiker gestuurd op de e-mail die in het formulier is opgegeven. De e-mail bevat een QR-code en een link om de volledige bevestiging weer te geven, inclusief alle ingevulde gegevens. Na het lezen van de QR-code op een mobiele telefoon, wordt de online versie van de bevestiging weergegeven ter verificatie. De weergegeven verificatie bevat alle ingevulde gegevens.
Bron oa cysnews.cz + koronavirus.mzcr.cz/en + mzv.cz.

Adam Vojtěch tweette over het aankomstformulier. Natuurlijk heel veel commentaar daarop zoals:
"Maak je een grap? Misschien heeft u me dit voor de vakantie verteld, toen andere landen riskant voor ons waren en er een besmettingsgevaar bestond. Nu lopen we risico voor hen."
 
Laatst bewerkt:
Dien je dit formulier in te vullen als je uit Nederland komt?
Ik heb geen smartphone, hoe kom ik aan een QR-code? ik snap smartphones niet (ik heb wel geld genoeg er een aan te schaffen, maar ze zijn zo ingewikkeld, ik snap die dingen echt niet).
 
Er is een online aankomstformulier voor Tsjechië gelanceerd.

Hier word ik nou zo moe van. Hoe verzinnen ze het!!
Ik heb het al eerder gezegd dat het totaal geen zin heeft om iets te gaan lanceren als het echt niet te controleren is.

Bij de 3 grensovergangen die we hier in het dorp hebben komen dagelijk honderden misschien wel duizend auto's de grens over. De helft zijn Duiters die onze straat gebruiken als kortere route om van Eberbach naar Neugersdorf te gaan of andersom. De andere helft zijn Tsjechen die boodschappen doen in Duitsland, er werken of om nog een andere reden even in Duitsland moeten zijn. Gaan ze al die mensen fysiek aan de grens controleren of ze een formulier bij zich hebben? Nee want 99,9% hoeft dat formulier ook niet te hebben. Nu staat Nederland nog niet op rood maar als dat onverhoop wel mocht gebeuren dan moeten ze dus gaan controleren of er van die 1000 auto's per dag niet toevallig eentje tussen zit die daar een paar dagen geweest is.

Dan moeten ze dus alle auto, s die het land uit gaan registreren, als ze weer terug komen ook weer controleren om te kunnen zien dat ze kanger dan 12 uur weggeweest zijn en als dat het geval is ook aantonen dat de betreffende auto in een rood land is geweest.

Of ze moeten hopen dat iedereen dat vrijwillig gaat zeggen en ook vrijwillig OP EIGEN KOSTEN een covid-test gaat doen en met een QR code aan de slag gaat. Nou succes er mee zou ik zeggen.
 
Hier word ik nou zo moe van. Hoe verzinnen ze het!!
Ik heb het al eerder gezegd dat het totaal geen zin heeft om iets te gaan lanceren als het echt niet te controleren is.
Ik ben na de lockdown vier keer retour naar Praag gevlogen. KLM, CSA, Transavia en Easyjet meldden mij telkens dat ik een ingevuld "Health Screening Form" bij mij moest hebben. Dus acht keer ingevuld meegenomen. Nooit iemand ergens om gevraagd.
 
Ik ben na de lockdown ook een paar keer heen en weer tussen Praag en Amsterdam gevlogen, dan alleen met KLM. Telkens braaf het formulier ingevuld en inderdaad, er is nooit om gevraagd. Papieren waarheid versus realiteit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dan gaan jullie nog met een vliegtuig wat in principe makkelijk te controleren zou zijn.
Ga je met de auto dan is dat zowat onmogelijk tenzij je alle grenzen weer dicht gaat gooien zoals in Maart.
 

kuurgast

Donateur
Dien je dit formulier in te vullen als je uit Nederland komt?
@Kde domov můj lees eerst eens goed voordat je vragen stelt.
In Europa is nu alleen Spanje, inclusief de Canarische Eilanden, rood en uitgesloten van de lijst. De rest van EU is groen.
Alleen als men in Spanje geweest is moet je een formulier opsturen.
ingevuld "Health Screening Form" bij mij moest hebben.
Die gezondheidsverklaring is een regel van Nederland zoals Schiphol.
 
Laatst bewerkt:
Ik moest ook even goed lezen voor ik zeker wist dat het nog niet geldt voor mensen die uit Nederland komen. Het staat in typische Tsjechische ambtenaren/juristen taal geschreven. Met de gebruikelijke aanwijzingen naar wets- paragrafen etc. :lezen:

Maar in Duitsland is het ook vrij ingewikkeld en het lijkt op de Tsjechische regels. . Als je uit een risicogebied ( dus ook Praag, Noord- en Zuid Holland) komt, moet je daar ook een formulier invullen etc. Maar dat hoeft volgens mij weer niet als je op doorreis bent.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tsjechen zijn wel erg dol op bureaucratie en formulieren, liefst zo onbegrijpelijk mogelijk.

Ik krijg bij Tsjechen altijd het idee dat ze echt vrolijk worden van formulieren invullen, liefst zo moeilijk mogelijk. Een soort tijdverdrijf a.h.w. Zoals sommige Nederlanders het leuk vinden kruiswoordpuzzels op te lossen, vinden Tsjechen het leuk om zo vroeg in de ochtend mogelijk van overheidskantoor naar overheidskantoor te wandelen met een stapel documenten en zo veel mogelijk en zo moeilijk mogelijke formulieren in te vullen.
 

kuurgast

Donateur
Vojtěch: Ik stel voor om de noodtoestand uit te roepen als het getal R de twee nadert.

Minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch sloot in een interview met Seznam Zprávy niet uit dat er in Tsjechië opnieuw een noodtoestand kan worden uitgeroepen vanwege het coronavirus, waardoor het ministerie ingrijpender maatregelen zou kunnen nemen.
Vrijdag zei premier Andrej Babiš dat de afkondiging van de noodtoestand aan de minister van Volksgezondheid, Adam Vojtěch, was. "Het is een vraag aan de minister van Volksgezondheid, die moet rechtvaardigen of de maatregelen die hij voorstelt in overeenstemming zijn met de wet", zei Babiš.
Volgens de laatste gegevens van het Institute of Health Information and Statistics is het reproductiegetal nu 1,59.
---------------------------------
Hamáček: Het is tijd om massa-actie te beperken en het was een fatale fout om het opnieuw dragen van maskers uit te stellen.
"De enige methode die op het virus werkt, is het verminderen van contacten en het bemoeilijken van de overdracht van de ziekte,” vertelde Hamáček zaterdag aan de Tsjechische televisie. Volgens hem is het nodig om de meest ingrijpende maatregelen te nemen die de verspreiding van het virus voorkomen, maar de economie niet doen instorten. "Dit betekent dat de verplichting om maskers te dragen, zelfs bij massa-evenementen, waarschijnlijk in dit stadium en in dit weer, is het niet waard om maskers buiten te dragen, dat zou komen als het een beetje koud zou worden. Beperk massa-evenementen zeker, overweeg of het nodig is om voetbal, hockey enzovoort te behouden," zei hij. Volgens Hamáček is het noodzakelijk om vergaderingen te beperken, vooral op risicovolle plaatsen als Praag en Midden-Bohemen.
Hamáček verklaarde ook dat het noodzakelijk is om "koste wat kost" onder de 120.000 geïnfecteerden te houden, zodat het systeem niet instort. Momenteel zijn 22.768 mensen besmet.

Volgens Roman Prymula, een epidemioloog en regeringscommissaris voor gezondheidswetenschappen en onderzoek, kan verwacht worden dat er de komende weken dagelijks drie- tot vierduizend nieuwe besmettingen zullen zijn. Hij zei tegen Lidové noviny van zaterdag dat de situatie binnen drie weken zou moeten verbeteren, wanneer de huidige maatregelen van kracht worden. De curve van de geïnfecteerde kan beginnen af te nemen.

Vanwege de verspreiding van de ziekte zal vanaf volgende week op afstand les worden gegeven van universiteiten in Praag. Het ministerie van Volksgezondheid heeft sinds vrijdag maskers geïntroduceerd in het onderwijs in het hele land.
De meeste indoor massa-evenementen voor meer dan tien personen zijn al verboden in heel Tsjechië. Restaurants, bars of clubs hebben beperkte openingstijden en mogen niet meer gasten toelaten dan de capaciteit zitplaatsen.

Vrijdag werden in Tsjechië 2111 nieuwe coronagevallen geregistreerd.
Zaterdag kwamen er 2046 positief geteste personen bij.
Er liggen 516 mensen in het ziekenhuis door Covid-19. waarvan 93 in ernstige toestand.
In totaal zijn 499 mensen aan de ziekte overleden sinds het begin van de pandemie.

Bronnen seznamzpravy.cz + irozhlas.cz.
 
Tsjechië staat sinds vandaag op de 2 de plaats wat het aantal besmettingen betreft in Europa, per 100.000 inwoners voor de laatste 14 dagen, met 179, volgend op Spanje die de meeste besmettingen heeft, nl 301.
Tsjechië word hierin gevolgd door Frankrijk, met 178...

Country
Number of cases since the beginning of the epidemic
Number of deaths since the beginning of the epidemic
Number of cases in the last 14 days Incidence/100,000 for the last 14 days

Spain 640 040 / 30 495 / 141 051 / 301
Czechia 46 262 / 495 / 19 013 / 179
France 428 696 / 31 249 / 119 540 / 178

https://covid-19.sciensano.be/sites/default/files/Covid19/Meest recente update.pdf

pagina 18

Ter vergelijking,
Nederland, 97
België 96
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Dat is niet goed voor Tsjechië die aan het begin van de pandemie een van de beste was.
Als het niet binnen een week afvlakt, komen ze op de eerste plaats.
Morgen begint eindelijk de centrale crisisstaf. Die willen regionale maatregelen nemen.
Zoals de situatie nu is zou het verstandiger zijn om eerst 2 weken het landelijk te doen om omzeiling te voorkomen dat mensen dan buiten hun regio vrolijk verder gaan. Als de curve dan afvlakt kan er naar regio's afgeschaald worden.


Een weetje over griep versus corona in Tsjechië;
Gemiddeld zijn er ongeveer 1.500 sterfgevallen in Tsjechië die jaarlijks verband houden met influenza, maar niet allemaal in de statistieken zijn opgenomen.
Volgens officiële SZÚ griep-seizoen in Tsjechië jaartal + aantal doden / IC-opnames:
2015/2016 .......109 / 298
2016/2017 .......114 / 333
2017/2018 ........261 / 667
2018/2019 ........195 / 625

2020 coronavirus ......499 doden en honderden op de IC tot nu.
Bron PDF szu.cz.

Dan verschijnt op Tsjechische media in reacties het volgende:
De vrouwen gingen voor een test, maar het was druk en ze vulden een formulier in...hoewel ze niet kwamen opdagen voor de test, later ontvingen ze een sms dat ze positief waren.
Dit is een hoax, zie cnn.iprima.cz.
 
Laatst bewerkt:
Minister van volksgezondheid Vojtech neemt ontslag....

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ministr-zdravotnictvi-adam-vojtech-rezignoval-120681

Goed tijdstip ook, nu de tweede golf niet alleen voor de deur staat maar al is binnengekomen....

Het geeft Babis weer de allure van de man die daadkrachtig kan handelen als het land het nodig heeft. Vojtech weg, want de jongste trekpop van Babis en nu op zoek naar een nieuwe trekpop. Manmanman...:stom:
 

kuurgast

Donateur
@Olivier Prymula is geen trekpop van Babiš.

Adam Vojtěch maakt plaats voor Roman Prymula

Zelfs de achttiende minister van Volksgezondheid in de geschiedenis van de onafhankelijke Tsjechische Republiek zal niet de hele verkiezingsperiode in functie blijven. Tot op de dag van vandaag is het niemand gelukt om vier jaar lang het hoofd van de gezondheidszorg in functie te blijven.

In zijn korte ontslagrede merkte Vojtěch heel treffend op dat hij minister van Volksgezondheid wilde worden, maar door omstandigheden werd hij minister van Covid. Hij blijft parlementslid en zal zich richten op gezondheid.
Adam Vojtěch slaagde erin een redelijk goede minister van Volksgezondheid te zijn. Maar het Ministerie van Covid, waarin het kantoor begin dit jaar veranderde, was en is iets heel anders.

Bij de eerste corona golf was er al veel kritiek op Vojtěch van allerlei kanten over testen, maskers en sluitingen. Toen werd er al aangedrongen op zijn ontslag, maar hield Babiš hem een hand boven het hoofd want hij kon zijn trekpop niet missen.
Het hoogtepunt kwam half augustus, toen hij de verplichting aankondigde om bij overdekte evenementen maskers te dragen, toen maakte Babiš hem publiekelijk belachelijk door die beslissing te annuleren.
De laatste druppel was dat hij in het televisiedebat van zondag hij niet kon garanderen dat de aan senioren verzonden beschermingsmiddelen veilig en bruikbaar zouden zijn.

Nu zal een van de helden van de eerste golf van de epidemie en Vojtěch's grote vijand en grote vriend van de Praagse Burcht, Roman Prymula, de handen van de gezondheidszorg overnemen. Roman Prymula is niet zo loyaal is aan Babiš.
Prymula als voormalig directeur van het academisch ziekenhuis gemaakt van een heel ander deeg en heeft geen reden om zich gebonden te voelen aan het programma van Vojtěch. Naast de verwachte anti-epidemische beperkingen, zal het bijvoorbeeld interessant zijn om te zien over het ontwerp-betalingsbesluit van Vojtěch voor volgend jaar, die rekent op een nulgroei van salarissen in ziekenhuizen.

-----------------------------------------------

Babiš: De crisisstaf zal anders werken

Volgens de premier zal Roman Prymula verantwoordelijk zijn voor crisisbeheersing. Hij bekritiseerde het eerdere functioneren van de Centrale Crisisstaf en gaf aan minder bevoegdheden zal hebben dan voorheen. "Ik neem aan dat de crisisstaf nu vooral een platform zal zijn voor de regio's om te communiceren met de heer Hamáček en om samenwerking tussen de staat en de regio's te laten werken. Projecten zoals slimme quarantaine, de capaciteit van ziekenhuizen, het valt onder de minister van Volksgezondheid", aldus Babiš.
------------------------------------------------------------
Corona is momenteel de meest wijdverspreide in Praag. In de hoofdstad hebben hygiënisten de afgelopen zeven dagen bijna 217 gevallen per 100.000 inwoners bevestigd, gevolgd door Uherské Hradiště met ongeveer 202 gevallen en Kroměříž met ongeveer 194 gevallen. Er zijn 185 gevallen in het district Praag-Oost, 182 in de regio Liberec en 180 gevallen in het district Praag-West. Beroun, Plzeň-město en Cheb hebben meer dan 150 besmette mensen per 100.000 inwoners.

Bron seznamzpravy.cz
 
Bovenaan