Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben nu onderweg per trein naar Semily. Ik zou eerst woensdag gaan. Gelukkig kon ik een paar dagen eerder vrij krijgen. Nu het nog geel is kon ik gaan. Maar mogelijk is het voor woensdag oranje gebied. Ik bereid mijn huis voor op de winter. De schoorsteen vegen, brandstof regelen en de tuin zoveel mogelijk voorbereiden. Want mogelijk is het voorlopig de laatste keer de komende maand(en), want mijn werkgever eist 10 dagen quarantaine op eigen kosten wanneer je naar een oranje gebied gaat. Wanneer het geel is bij vertrek uit Nederland en wordt het oranje, dan is de quarantaine niet op eigen rekening. Maar ik ben voorzichtig. Net als mijn vriendin. Ze wil ook haar ouders niet besmetten die in de risicogroep vallen. Ik heb nu wat betere mondkapjes FFP2 bij me (dat beschermt iets beter, zeker als er mensen zoals op de foto in een van de vorige berichten in de trein zitten) en houd me aan de afstand en hygiëneregels. Dus het risico zie ik voor mij niet groter als een dagje naar Amsterdam of Rotterdam, want dat zijn eigenlijk ook risicogebieden. Maar als je daar bent geweest, geldt geen quarantaineplicht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kuurgast

Donateur
Zondag aanzienlijk minder nieuwe besmettingen in Tsjechië.

Het aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus in Tsjechië is zondag fors gedaald ten opzichte van de dagen ervoor. De dagelijkse toename was 792 gevallen. In het weekend worden echter doorgaans minder tests uitgevoerd dan doordeweeks.
In klinieken worden momenteel 288 coronapatiënten behandeld, van wie 69 met een ernstig beloop van de ziekte.
-----------------------------------
Slowakije verklaart Tsjechië tot coronarisicogebied.

Slowakije verklaart Tsjechië met ingang van vrijdag tot coronarisicogebied. Dit werd besloten door het centrale crisismanagementteam in Bratislava. Dit betekent dat ofwel een negatieve coronatest vereist is voor binnenkomst vanuit Tsjechië naar het buurland, ofwel dat je in quarantaine moet. Er zijn echter uitzonderingen voor pendelaars en andere werknemers.

Premier Andrej Babiš antwoordde dat hij teleurgesteld was over de beslissing van zijn geboorteland. Volgens de Tsjechische regeringsleider is het onbegrijpelijk tegen de achtergrond van het lage sterftecijfer als gevolg van coronaziekte in beide landen.

Slowakije is het vijfde land sinds vorige week dat Tsjechië of Praag tot risicogebied hebben uitgeroepen vanwege het toenemende aantal besmettingen. Quarantaine is sinds maandag ook verplicht voor reizigers uit Tsjechië in Zwitserland. Duitsland had eerder een reiswaarschuwing afgegeven voor Praag en België en Denemarken voor heel Tsjechië.
---------------------------------------------
Tsjechië wijzigt de quarantainevoorschriften voor contactpersonen.

Vanaf dinsdag hoeven contactpersonen in Tsjechië niet meer in quarantaine te zijn als zij en de besmette persoon mond- en neusbescherming droegen bij een ontmoeting. Minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch zei dit maandag. Evenzo hoeven mensen die de afgelopen 90 dagen een coronabesmetting hebben gehad niet in quarantaine te worden geplaatst.

De bevoegde Tsjechische gezondheidsdienst beslist over de quarantaine van een contactpersoon thuis. Begin september werd de duur van de quarantaine teruggebracht van 14 naar 10 dagen. Covid-19-patiënten moeten drie tot vier dagen in isolatie blijven nadat hun symptomen zijn verdwenen.
-------------------------------
Aangescherpte anticoronamaatregelen in Praag en andere Tsjechische regio's.

In Praag en in enkele andere Tsjechische regio's zijn maandag de anticoronamaatregelen aangescherpt. In de hele regio Midden-Bohemen en in de regio Uherské Hradiště moeten restaurants en pubs tussen middernacht en 06.00 uur gesloten zijn. Dezelfde regeling is al van toepassing in Praag. De achtergrond is de indeling van de gebieden op het zogenaamde Corona-stoplicht. Ze zijn sinds vrijdag geel gemarkeerd, het op een na hoogste waarschuwingsniveau.
Bron deutsch.radio.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
Europese samenwerking Corona-app

Duitsland, Italië, Denemarken, Tsjechië, Ierland en Letland gaan kijken of hun nationale corona-apps kunnen samenwerken. Ook Nederland doet mee, maar pas wanneer onze corona-app live is en wanneer de tijdelijke wet door de Eerste Kamer is. Dit zegt Brenno de Winter, verantwoordelijk voor de beveiliging en privacy van de corona-app in Nederland.

'Nederland doet wel mee, er is een heel traject gaande, maar kunnen nog niet aanhaken omdat we nu nog geen operationele app hebben', zegt De Winter. 'Waar anderen kunnen beginnen met het uitwisselen van informatie kunnen wij dat nog niet omdat we nog niet live zijn. We wachten nog op de tijdelijke wet voor de corona-app die nu in de Eerste Kamer ligt en als die is aangenomen, dan kunnen we gaan beginnen.' Volgens De Winter wordt er ook al software geschreven om snel te kunnen meedoen. De apps die de deelnemende landen gebruiken zijn wel verschillend, maar aan de binnenkant zit dezelfde technologie van Apple en Google. Dat maakt het koppelen van de apps eenvoudig.

Bron: bnr.nl
 

kuurgast

Donateur
Oranje: alleen noodzakelijke reizen naar de stad Praag.

In de stad Praag is het aantal besmettingen met het coronavirus ernstig gestegen. Daarom verandert de kleurcode voor deze stad van ‘geel’ (let op veiligheidsrisico’s) naar ‘oranje’ (alleen noodzakelijke reizen). Na een verblijf in deze stad gaat u bij terugkeer in Nederland 10 dagen in thuisquarantaine. Lees meer informatie in de rubriek ‘Coronavirus’.

U moet zichzelf in quarantaine plaatsen, ook als u bent getest voordat u naar Nederland kwam en uit de test bleek dat u geen COVID-19 had. Dit geldt ook als u direct na aankomst in Nederland, bijvoorbeeld op Schiphol Airport, bent getest en het testresultaat negatief was.

Na infectie met het coronavirus duurt het tussen de 2 en 14 dagen voordat de symptomen optreden. In de meeste gevallen verschijnen de symptomen binnen 10 dagen. Een test is een momentopname van een bepaald moment in de tijd. Het geeft niet aan of u COVID-19 gaat ontwikkelen, dus het is belangrijk dat u 10 dagen thuis blijft. U moet zich opnieuw laten testen als u symptomen ontwikkelt, ook al zijn ze maar mild.
Zelfquarantaine als u door een land of regio bent gereisd waarop het zelfquarantaineadvies van toepassing is

Er is één uitzondering. Als u in een eigen auto rijdt en zonder te stoppen door een gebied waarop het Nederlandse zelfquarantaineadvies van toepassing is, hoeft u bij aankomst in Nederland niet in zelfquarantaine te gaan. Als u echter voor een bepaalde tijd stopt, zelfs alleen voor brandstof, moet u zichzelf in quarantaine plaatsen.
Bron nederlandwereldwijd.nl + government.nl.
 
Dus wanneer je met het OV reist dien je een reis te maken die niet via Praag gaat. Dat is nogal lastig aangezien vrijwel alle lijnen via Praag lopen en ook de reisplanner idos.cz vrijwel altijd via Praag aanbeveelt.
Ik zie wel een optie 'via', maar geen optie om bijvoorbeeld niet via Praag te reizen.
Hopelijk kunnen conducteurs me hierbij behulpzaam zijn. Ik reis sowieso niet graag via Praag, de stad is veel te druk en chaotisch, maar soms ontkom je er niet aan.
Enfin, ik ga mijn best doen niet via Praag te reizen, dan is dus eigenlijk weer een papieren spoorboekje handig en werkt digitale informatie totaal niet. In een spoorboekje kan ik zelf beslissen hoe ik reis, digitaal is louter de snelste route mogelijk.
 

kuurgast

Donateur
aangezien vrijwel alle lijnen via Praag lopen
Onzin, vanuit Nederland zijn er wel treinroutes zonder door Praag te hoeven reizen. Mag je zelf verder opzoeken!
of dit ook voor het vliegveld geldt
U hoeft ook niet in quarantaine als u uit een veilig gebied komt en u vliegt via een vliegveld dat zich bevindt in een gebied waarvoor quarantaine geldt. Ook daarbij geldt wel: alleen als u niet in het quarantainegebied buiten het vliegveld geweest bent, hoeft u niet in quarantaine.
Bron rijksoverheid.nl.

Dus zodra je buiten de deur van vliegveld Praag komt, moet je bij terugkomst in Nederland in quarantaine.
Heb je daar alleen een tussenlanding en kom je niet buiten het vliegveldterrein, dan is het niet nodig.
 
Gelukkig geldt het vooralsnog alleen voor Praag. Maar dan nog, als je je verantwoordelijk gedraagt heb je minder kans om besmet te raken dan wanneer je je onverantwoord gedraagt in een geel gebied. Bovendien valt moeilijk te controleren of je in Praag bent geweest of erdoor gereisd. Bij ons nog geen Chinese toestanden waarbij de overheid inzicht op alle date heeft en gezichtsherkenning overal gebruikt. Maar misschien je smartphone uitzetten wanneer je via Praag reist. En wil je met het OV Praag mijden is dat zeker mogelijk. Waarom ingewikkeld de conducteur vragen. Er zijn tegenwoordig goede apps die je prima de weg per OV wijzen. In Tsjechië bijvoorbeeld Idos.cz
 
Onzin, vanuit Nederland zijn er wel treinroutes zonder door Praag te hoeven reizen. Mag je zelf verder opzoeken!
U hoeft ook niet in quarantaine als u uit een veilig gebied komt en u vliegt via een vliegveld dat zich bevindt in een gebied waarvoor quarantaine geldt. Ook daarbij geldt wel: alleen als u niet in het quarantainegebied buiten het vliegveld geweest bent, hoeft u niet in quarantaine.
Bron rijksoverheid.nl.

Dus zodra je buiten de deur van vliegveld Praag komt, moet je bij terugkomst in Nederland in quarantaine.
Heb je daar alleen een tussenlanding en kom je niet buiten het vliegveldterrein, dan is het niet nodig.

Dus ik rijd vanaf huis naar de luchthaven Praag, stap nergens uit, tank niet, en parkeer in de luchthavenparkeergarage. Neem het vliegtuig naar Amsterdam. Dan moet ik toch tien dagen in quarantaine.
Pfff, blij dat mij universiteit nog steeds grotendeels online colleges en onderzoek geeft, want dit gaat het niet worden voorlopig....
 
Ha forumleden,

Nu Praag op "oranje" is gegaan zoek ik een alternatief voor een dag of 3 a 4 in Tsjechië.
Wat is een leuke/levendige stad? Mag best een beetje rauw zijn. Verder houd ik van goed eten/nachtleven en minder van musea's en toeristische hotspots!

Alvast bedankt!
 

kuurgast

Donateur
Risk-score-summary-week-37.png

De coronakaart van Tsjechië op koronavirus.mzcr.cz/en.
Waar Nederland geel gebruikt, gebruiken ze groen in Tsjechië en hun geel staat gelijk aan het NLse oranje.
Goed alternatief voor Praag zou Brno zijn. gotobrno.cz. Of Ostrava zie visitostrava.eu.
Maar neem wel mondmaskers mee want die heb je bijna overal nodig in Tsjechië.
 
Laatst bewerkt:
Dus zodra je buiten de deur van vliegveld Praag komt, moet je bij terugkomst in Nederland in quarantaine.
Heb je daar alleen een tussenlanding en kom je niet buiten het vliegveldterrein, dan is het niet nodig.
Ik moet wel vaak lachen met die Nederlandse Overheid. Ik heb mijn hele leven in het onderwijs gewerkt en regel 1 is dat je geen eisen stelt aan leerlingen waarvan je op voorhand al weet dat je ze niet kunt handhaven. Hier doen ze niet anders.
Ik heb een auto met kenteken U, dus Usti nad labem en ga volgende maand voor een paar dagen naar Nederland.
Niemand, echt niemand weet waar ik de week daarvoor geweest ben met die auto (ja google zal het wel weten, maar dat terzijde) Wat zeuren ze dan over 10 dagen quarantaine? En zelfs met een A kenteken hoeft het helemaal niet te zijn dat je ook onlangs in Praag bent geweest.
 
Ze weten natuurlijk ook wel dat als je maar één regio op oranje zet, je dit vrij makkelijk kan omzeilen, zolang de grenzen gewoon open zijn. Maar het schrikt wel toeristen af. Die paar mensen die toch via of vanaf Praag reizen, zijn geen echt groot risico. Het wil ook helemaal niet zeggen dat iedereen besmet is die vanaf Praag komt. Het is allemaal persoonlijk hoe groot de kans is dat je het virus meebrengt. Een toerist die risico's in Praag vermeden heeft is minder risicovol dan een iemand die flink uit is gegaan in een plaats die bijvoorbeeld de helft minder besmettingen heeft en daardoor in de gele zone staat. Het wordt anders als mensen zoals begin dit jaar met honderdduizenden op wintersport gaan en grote risico's nemen door bijvoorbeeld après skiparties bezoeken. Hetzelfde met de jongeren waarvan deze zomer velen naar Griekenland gingen. Ondanks alle regels en controles zijn dat toch Corona hotspots gebleken.
 
Ik heb een auto met kenteken U, dus Usti nad labem en ga volgende maand voor een paar dagen naar Nederland.
Niemand, echt niemand weet waar ik de week daarvoor geweest ben met die auto.
Dan ga je ervan uit, dat de situatie volgende maand hetzelfde is...
Ik denk dat heel Tsjechie dan inmiddels op oranje staat voor Nederland (en wat doet Duitsland...?).
 
Tsjechië dreigt met zwaardere maatregelen, Vojtěch stelt persconferentie een dag uit

16 september 2020 - 11:27 uur

Minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch stelt een persconferentie met één dag uit om commentaar te geven op de huidige trend van toename nieuwe gevallen van coronavirus. Na drie dagen op dinsdag viel het record weer, de laboratoria onthulden 1.677 nieuw geïnfecteerden. De persconferentie zou woensdagmiddag plaatsvinden; dat wordt donderdag om 12.30 uur.

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/...e-data-o-covidu-19.A200916_093847_domaci_chtl

1.677 op 1 dag, dit gaat volgens mij inderdaad de verkeerde kant uit. Dit zie je ook als je de statistieken bekijkt...

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/czech-republic/
 

kuurgast

Donateur
Er komt nog geen Centrale Crisisstaf.

De Kamer van Afgevaardigden keurde het verzoek aan de regering om een crisisstaf bijeen te roepen niet goed.
De Centrale Crisisstaf werkte tijdens de voorjaarscrisis van het coronavirus. Babiš heeft eerder gezegd dat het onderwerp "helemaal niet op tafel ligt" en dat de rol van het personeel wordt gespeeld door de Regeringsraad voor Gezondheidsrisico's.
Vandaag was er een stemming om de Crisisstaf weer in te voeren. 43 van de 88 aanwezige afgevaardigden stemden voor het verzoek van de regering om een centrale crisisstaf bijeen te roepen. Babiš woonde de parlementaire vergadering niet bij.
Minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamacek wacht op een nieuw debat over het activeren van de Centrale Crisisstaf, maar premier Andrej Babis is ertegen.
Hamacek vertelde parlementsleden dat het bijeenroepen van de Centrale Crisisstaf niet betekende dat de noodtoestand opnieuw zou worden uitgeroepen. Hij zei dat mechanismen die succesvol zijn gebleken, moeten worden gebruikt.
Hij zei dat de ingevoerde maatregelen over ongeveer twee weken enig effect zouden moeten hebben.
Als de stijging van het aantal nieuwe gevallen blijft toenemen, kan Tsjechië in een situatie komen die vergelijkbaar is met de lente-ontwikkelingen in Italië of de huidige ontwikkeling in Israël, zei Hamacek. We willen de economie niet stoppen en scholen sluiten, zei hij.
Bron oa irozhlas.cz.
 
Bovenaan