Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij zijn nu heerlijk op vakantie in Strakonice.
We merken hier (helaas) weinig van het Corona gebeuren.
Het eerste dat we kregen bij aankomst was een knuffel van de buren, en later van vrienden toen we daar op de koffie gingen.
Je moet in de supermarkten e.d. zelf afstand houden en de mensen erop wijzen.
Ze houden hier echt geen afstand, al staan er strepen op de vloer.
Dus het verbaast me niets dat het aantal besmettingen toeneemt.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ja! Die knuffel kregen wij ook. En gemeend, en geheel wederzijds.
Die ellebogen werken hier niet. Dit is de Krajina. Dikke hug, ferme handdruk en daarna weer op de traktor.
Je krijgt hier ook geen ontsmettingsdoekje om het handvat van je Pul bier te desinfecteren.
Jawel... Men snapt echt wel er aan de hand is, de meeste bindende dorpsfeesten zijn afgelast. Geen brandweercompetities dit jaar en het eindejaars schoolfeest voor de schoolgaande dorpsjeugd is ook geannuleerd.
Toch treft men elkaar. Kleine groepjes ouders met kinderen, een beetje bijtanken op de lokale speelplaats.
Maar dit jaar geen bierfeest.
Strakonice: Yep, daar doen wij ook (vaak) onze boodschappen. Vaak, en graag, bij de kleine ondernemers/slagers/bakkers in Susice, maar soms ook even weg voor de "Bulk". Of in Klatovy.
Mijn persoonlijke waarneming is dat het gedrag gewoon leeftijdsbepalend is.
Het verschil tussen joelende groepen jeugd die komt voor een snack, ijs of wat te drinken, en hun "ouders" of "grootouders".
De eerste groep gedraagt zich gewoon, volledig onbekommerd, die andere categorieën gedragen zich toch wel gedisciplineerd. Wel nog steeds wat onwennig, zeker na het opheffen van het mondkapjesgebod, maar wel alert.
Als ik erbij sta als een klant zich beklaagt over de lege fles/spray desinfectant bij de ingang van de supermarkt, dan neem ik dat waar en trek mijn conclusies.
Het moet van twee kanten komen. Of drie.
Conclusie:
Het gaat het best goed. Bijna "normaal", en, op de feesten na; Volgend jaar beter, en met mijn buren en vrienden, die er al zijn en nog gaan komen, drink ik gewoon een biertje, hier in de pergola.
De tijd zal het leren.

Overigens:
Nog een hele fijne vakantie in Strakonice en geniet!

Wij zijn er nog wel even!
 
Tsjechië


Jihovychod

Code oranje

Reizen naar Tsjechië is toegelaten. Er geldt verhoogde waakzaamheid voor de regio Jihovýchod. (Zuid-Moravië en Vysočina) Buitenlandse Zaken vraagt om je te laten testen en vrijwillig in quarantaine te gaan bij terugkeer uit dit gebied.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/09/kaart-kleurcodes/

Ik kan wat gemist hebben hoor,.....
Maar per 01-06 mocht je Tsjechie al binnenkomen. Dat deden we dus ook gelijk. Met een document weliswaar, maar nu echt niet meer van toepassing.
Niet.
Volgens de codering is Tsjechie per 01-01 in het Geel!
Al bijna 2 maanden dus.

Grijp je kans!
 

kuurgast

Donateur
De maskers verdeelden het Beskydy-gebergte.

Kocourkov, verwarring, komedie. Dergelijke woorden worden in het Beskydy-gebergte niet alleen door toeristen gebruikt, maar ook door exploitanten van hotels en restaurants op de grens van de regio's Moravië-Silezië en Zlín. Terwijl in de eerste regio de verplichting om maskers te dragen in alle binnenruimtes al bijna twee weken van kracht is, is dit in de regio Zlín niet langer het geval. Het probleem is echter dat toeristen vaak geen idee hebben waar ze zijn.

De absurditeit van de hele situatie is vooral duidelijk in het Pustevny-gebied, dat de grens overschrijdt. Twee van de lokale restaurants bevinden zich in de Moravisch-Silezische regio, op slechts enkele tientallen meters afstand van die in Zlín

Een soortgelijke verwarring heerste de afgelopen weken onder toeristen ook aan de grenzen van de regio's Olomouc en Moravië-Silezië in het Jeseníky-gebergte, waar tot voor kort vergelijkbare regels golden.

Sinds een paar dagen geldt de verplichting om ze te dragen niet meer in de regio Bruntál. De hygiënisten erkenden dat er hier echt maar heel weinig besmette mensen waren, herzagen de voorschriften die voor de hele Moravisch-Silezische regio geldig waren na zes dagen opnieuw en sloten Bruntál daarvan uit.

Hotel Praděd gelegen op de top van de hoogste berg in het Jeseníky-gebergte, bevindt zich in de regio Moravië-Silezië, maar er waren mensen die met ruzie maakten dat het in Olomouc was en dat ze geen masker hoefden te hebben.
Bron novinky.cz.
 

kuurgast

Donateur
Tsjechische coronavirusupdate, 30 juli: 278 nieuwe gevallen.

Tsjechië heeft woensdag 278 nieuwe COVID-19-gevallen gemeld, volgens de laatste cijfers van het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid vanmorgen. Dit is de op één na hoogste dagelijkse stijging van de afgelopen maand.

Het aantal nieuwe dagelijkse gevallen komt overeen met die van de afgelopen week, na 275 nieuwe gevallen op dinsdag en een hoogste punt in juli van 279 gevallen die afgelopen vrijdag zijn gemeld.

Het aantal in heel Tsjechië uitgevoerde COVID-19-tests is de afgelopen dagen echter gestegen. Op dinsdag werden in totaal 7.413 tests uitgevoerd, de meeste sinds eind mei. Het aantal tests dat op woensdag is uitgevoerd, wordt later op de dag bekendgemaakt.
Dinsdag verklaarden functionarissen dat de grote ziekenhuizen van het land hun capaciteit voor het uitvoeren van COVID-19-tests verviervoudigen en verwachten tegen september een potentieel aantal van 30.000 tests te bereiken.

Het totale aantal gevallen van COVID-19 in Tsjechië sinds maart is 16.000 overschreden en bedraagt nu 16.093. Tsjechië heeft in die periode in totaal 11.429 terugvorderingen en 375 aan COVID-19 gerelateerde sterfgevallen gemeld.
Er zijn momenteel 4.289 actieve COVID-19-gevallen bekend in Tsjechië, het hoogste aantal sinds half april.

De afgelopen zeven dagen heeft het district Prachtice in Zuid-Bohemen het hoogste percentage nieuwe gevallen gezien, met ongeveer 57 gevallen per 100.000 inwoners. Jihlava heeft 45 nieuwe gevallen per 100.000 inwoners gemeld.

Gisteren begonnen de massatests bij het bedrijf Intica Systems in Prachtice, waar na ongeveer 300 tests 33 nieuwe COVID-19-gevallen zijn geregistreerd.

In Jihlava heeft het Tsjechische leger soldaten ingezet om te helpen bij het Alzheimercentrum van de stad, waar vorige week bij 57 werknemers en patiënten de diagnose COVID-19 is gesteld. Drie van die patiënten zijn inmiddels overleden.

In Praag zijn er de afgelopen week ongeveer 26 nieuwe gevallen per 100.000 inwoners geweest. Een groot deel van de recente zaken in Praag is medio juli gekoppeld aan een feest in disco Techtle Mechtle. In totaal zijn er nu 158 zaken gelinkt aan de aanwezigen van die partij en hun directe contacten.

Gisteren testte een enkel lid van de Praagse Burchtwacht positief op COVID-19; de soldaat is nu met ziekteverlof, met degenen waarmee hij in preventieve quarantaine in aanraking kwam. Dit heeft geen gevolgen voor de operaties op de Praagse Burcht, vertelde een woordvoerder aan de lokale media.

De Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken Tomáš Petříček maakte gisteren bekend dat Tunesië, een populaire vakantiebestemming in Noord-Afrika, de beperkingen voor reizigers uit Tsjechië heeft opgeheven, waardoor reizen mogelijk is zonder dat een negatieve COVID-19-test nodig is.

Korean Air heeft aangekondigd de vluchten tussen Praag en Seoul vanaf 21 augustus te hervatten; de luchtvaartmaatschappij voert momenteel vluchten uit tussen Praag en Doha en Dubai.
Bron news.expats.cz.

Er zijn momenteel 120 patiënten in Tsjechische ziekenhuizen opgenomen met COVID-19, waarvan 21 in ernstige toestand.
Ter vergelijking: in Nederland lagen op woensdag zeventien patiënten op een intensivecareafdeling. Het aantal coronapatiënten op verpleegafdelingen steeg van 63 naar 66. Bron allecijfers.nl.

Volgens hygiënisten keren maskers terug naar heel het openbaar vervoer van Praag - ze wachten gewoon op het weer, dat wil zeggen, totdat het niet zo heet is. Momenteel is de metropool verplicht om alleen in de metro een masker te dragen. Bron novinky.cz.
 
Ik heb het nagezocht.

Jsem Holanďan:bloem:

:top:
Dat maakt mij, dit in ogenschouw nemende, nog gelukkiger.
:beleefd:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kuurgast

Donateur
Babiš controleerde de test-locatie en loste de wachtrijen op: het was nog gesloten.

Premier Andrej Babiš staat bekend om het vroeg opstaan. Hij stond zelfs zaterdag vroeg op, en zoals hij op Twitter schreef, kwam hij om 7:40 onaangekondigd om het test-punt in het Na Bulovce-ziekenhuis in Praag te controleren. Volgens hem is hij 'wit geworden' van een wachtrij van twee uur afgelopen weekend.
"Om 7:40 ging ik onaangekondigd naar het afhaalpunt in het Na Bulovce-ziekenhuis kijken. In vergelijking met afgelopen zaterdag, toen een foto van de wachtrij van twee uur me wit maakte, wat de reden was waarom ik besloot om in het weekend bij het Tsjechische leger te gaan en de Raad voor gezondheidsrisico's op te richten, is dit een aanzienlijke verbetering", schreef Babiš op Twitter.

“Bestelsysteem, logistiek. Significante informatieborden worden ook voorbereid en hebben daar twee bemonsteringspunten. Hij verdient lof. Ze kunnen alle monsters analyseren die in hun eigen laboratorium zijn genomen, wat tegenovergesteld is, en ze worden ook geholpen door studenten van medische faculteiten ", prees de premier en voegde eraan toe dat hij crisismanager Michaela Papežová ontmoette.
"Volgens adjunct-directeur Hana Roháčová, hoofd van de infectieziekte, lijkt het erop dat het virus verzwakt", besloot Babiš zijn ochtendbezoek.

Het afhaalpunt gaat om acht uur open
Babiš verdiende echter geen lof voor het bezoek, maar kritiek. Het afhaalpunt in het Na Bulovce ziekenhuis in Praag gaat pas om acht uur 's ochtends open.
Hoofd van de afgevaardigden TOP 09 Miroslav Kalousek begon de premier voor zijn vroege bezoek te plagen. "We hebben geen premier nodig die de inzamelpunten persoonlijk gaat controleren, daarvoor is zijn tijd duur. We hebben een premier nodig die een werkend systeem kan runnen. Tot dusver hebben we alleen willekeurige chaos en functionele PR, die ons echter niet zullen beschermen", schreef de politicus op Twitter.

Babiš maakte onmiddellijk bezwaar dat "hij geen idioot is" en dat het doel van zijn bezoek niet was om de wachtrijen bij het verzamelpunt te controleren, maar om te zien hoe het er daar uitziet en het verzamelsysteem. "Ik kwam om 7.40 uur aan, toen er al ongeveer 10 mensen stonden te wachten en er ongeveer 10 paramedici aan het rennen waren, ze gingen om 8.00 uur open, ik was er tot 8.15 uur", legde hij uit.

15.000 tests per dag voor miljoenen
Deze week presenteerde de minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch een nieuwe teststrategie. Grote ziekenhuizen moeten de testcapaciteit voor covid-19 uiterlijk eind september verhogen. Volgens hem zou er in totaal minimaal 1.000 testen per dag moeten zijn, wat ongeveer het dubbele is van de huidige maximale capaciteit.

Ziekenhuizen hebben aangekondigd dat ze, om de testcapaciteit voor covid-19 te vergroten, ongeveer miljoenen kronen nodig zullen hebben om het apparaat in het nieuw opkomende backbone-netwerk van laboratoria aan te passen. Extra geld moet gaan naar de salarissen van het personeel in laboratoria en materialen. In het Universitair Ziekenhuis Motol zou een verhoging van het aantal coronavirustests van de huidige 300 naar 1.000 per dag waarschijnlijk leiden tot een stopzetting van het onderzoek van andere monsters. Volgens hen is de huidige testcapaciteit voldoende voor de huidige vraag.
Bron blesk.cz.
 
Ik ben benieuwd wat bedoelt wordt met "dat het er op lijkt dat het virus verzwakt" ? Betekent dit dat het virus muteert naar een minder dodelijker variant wat een Italiaanse viroloog een paar weken terug ook meldde.
 

kuurgast

Donateur
Ik ben geen deskundige, verre van. Maar dit is ongeveer hetgeen wat je NIET moet doen. Met z'n allen in een kleine kelderruimte en dan met z'n honderden drinken met één rietje.
Daardoor zijn uiteindelijk 165 personen positief getest.

Hoe kan een geval van corona in Praagse Techtle Mechtle club dankzij gezamelijk met rietjes drinken van grote cocktails, uitmonden in 165 positief geteste personen.

Bij de deur werd temperatuur gemeten en gevraagd of ze corona-gerelateerde verschijnselen hadden. Een meisje verspreide het virus volgens hygiënisten en ze reageerde vandaag oa via tyden.cz.
In een interview verklaarde ze dat ze de ziekte niet van tevoren kende, ze voelde zich goed tijdens haar bezoek aan de club en had geen idee waar ze kon zijn besmet.
De dag na het bezoek aan de club voelde ze zich niet lekker, had ze koorts en was ze verkouden, en die dag werd ze op eigen kosten getest op corona. De test was positief, ze nam onmiddellijk contact op met het hygiënestation volgens haar woorden. 'Ze vroegen me om een lijst met mensen waarmee ik in contact kwam.'
Omdat ik wist van vijf contacten, heb ik de rest van de mensen opgespoord die bij ons waren. Helaas ben ik daardoor niet anoniem gebleven,' legde ze uit.
Vervolgens werd ze het doelwit van verbale aanvallen en bedreigingen op sociale netwerken.

Lees verder onderstaande artikel hoe makkelijk verspreiding kan plaatsvinden.

Praagse politieagent geeft verrassend verslag uit de eerste hand van de Tsjechische COVID-19-bureaucratische mislukking.

Een lid van de Praagse politie vertelde op de officiële politiewebsite over de ervaringen van zijn familie met de bureaucratie rond COVID-19, en dat was niet wat ze verwachtten. Uiteindelijk, ze moesten op zichzelf vertrouwen. De ervaring met artsen en gezondheidsfunctionarissen bleef ver achter bij wat de familie verwachtte.

De 20-jarige zoon van de agent bezocht de club in Praag 2, die op 11 juli het middelpunt was van een grote uitbraak, en vijf dagen later had hij een milde hoofdpijn.

Op de avond van 19 juli werden er meer symptomen zichtbaar en de zoon vertelde zijn werkgever dat hij thuis zou blijven. Zijn symptomen waren nu hoofdpijn, verlies van geur en smaak en koorts. Hij nam contact op met zijn huisarts, die de familie telefonisch vertelde dat de jongen gewoon rust nodig had. 'Nou, we vonden het raar, maar een dokter is een dokter', zei de agent.

Aangezien de symptomen niet beter werden, bezocht de zoon op 21 juli de KNO-afdeling van het plaatselijke ziekenhuis.

“Tot onze verbazing bevestigden de behandelende artsen in feite de eerdere telefonische diagnose van de behandelende huisarts. De diagnose was griep en mijn zoon kreeg medicijnen voorgeschreven en werd naar huis gestuurd. Ook al dachten we van niet, we zeiden tegen onszelf dat als een huisarts aan de telefoon het bij het verkeerde eind had, de dokters in het KNO-ziekenhuis geen fout zouden maken. En in feite een witte jassen-syndroom geeft je niet veel ruimte voor een professionele discussie of zelfs oppositie, 'zei de agent.

Op 22 juli begon het nieuws over de uitbraak van een Praagse club in de media te verschijnen.
'Als we het lezen, bevroor ons bloed letterlijk in onze aderen, het is tenslotte een zoon, een familielid en onze hele grote familie. Slapeloze nacht. We belden overal waar we konden, online lijnen, infolijnen, hygiëne, enz. Het resultaat was altijd hetzelfde, ze werkten niet of niemand antwoordde ', zei de agent. Het ziekenhuis dat de ziekte van de zoon als griep vaststelde, hielp ook niet. 'De cirkel is gesloten. We voelden hulpeloosheid, een mengeling van angst en woede.'

De volgende dag stemde de KNO-arts ermee in om de zoon te laten testen, maar geen andere gezinsleden, ook al waren er twee ouder dan 65 jaar. 'Hij zei zelfs dat we niet hysterisch moesten zijn', zei de agent. De familie wilde zo snel mogelijk resultaat, zodat maatregelen genomen konden worden en contacten opgespoord konden worden. De dokter zei dat andere familieleden pas zouden worden getest nadat de resultaten van de tests van de zoon binnen waren, wat enkele dagen zou duren.

De officier zocht een testlocatie die sneller kon werken en vond er een die 60 kilometer verderop lag.
'We hebben 4.500 CZK betaald. We mopperden niet, hoewel we in een droom een vage herinnering hadden van een soort van beperking van de testprijzen. Het belangrijkste is gezondheid en tijdige informatie en resulteert in de strijd tegen deze aandoening. … Het resultaat kwam binnen een paar uur,”zei de agent .

Het testresultaat was positief en het hele gezin ging in quarantaine. 'Ik geef toe dat je op dat moment een gemengt gevoel van angst voor je zoon, agressie tegen alles en afkeer van alles wat officieel en vooral professioneel is. Gelukkig hebben gezond verstand en bezorgdheid voor onze zoon en andere gezinsleden de overhand. Bovendien was het noodzakelijk om het gezin voor te bereiden op het feit dat al zijn leden besmet konden raken, althans degenen in het gemeenschappelijke huishouden, van wie er twee tot de meest bedreigde groep mensen ouder dan 65 jaar behoren ', aldus de agent.

De rest van het gezin, plus de vriendin en moeder van de zoon, zijn nog steeds niet getest. Ze gingen op 24 juli naar een lokaal hygiënestation.

“Ondertussen belt het plaatselijke hygiënestation 's ochtends eindelijk onze zoon en vraagt heel oppervlakkig naar zijn primaire contacten. De zoon probeert alles tot in het kleinste detail te beschrijven, maar de belangstelling aan de andere kant van de telefoon is armzalig', zei de agent.

De nieuwe testronde van het gezin, de vriendin en haar moeder lieten drie nieuwe positieve en vier negatieve zien. Een van de 65-plussers was ook positief voor coronavirus getest.
'Zodra we de resultaten hoorden, namen we weer contact op met het plaatselijke hygiënestation en gingen we ervan uit dat iemand nu misschien eindelijk de nodige aandacht aan de zaak zou besteden', zei de agent.

“Aan de andere kant van de telefoon antwoordde de dame van het hygiënestation ijskoud dat het al vrijdag om 15.30 uur was en dat ze er pas maandag 27 juli mee zou omgaan en dat we al onze contacten of mogelijk bedreigde mensen, zelf moesten bellen.'
"Na deze ervaring weet je echt niet of je moet lachen of huilen - in ieder geval verlies je de illusie dat alles in deze staat werkt," voegde hij eraan toe.

Op 28 juli gingen twee leden van het gewone huishouden die negatief testten naar de hulpdiensten in het plaatselijke ziekenhuis vanwege plotselinge gezondheidscomplicaties. Er is geen nieuwe corona-test uitgevoerd. Gelukkig verbeterde hun toestand even snel na behandeling en gingen ze 's avonds naar huis.

In de namiddag van 30 juli had niemand van het hygiënestation contact opgenomen met een van de drie nieuwe positieve leden van het gemeenschappelijke huishouden of naar contacten voor opsporing gevraagd. De familie moet er zelf weer voor zorgen.

“Helaas is de botsing van een 20-jarige jongen en zijn familie met de realiteit veel pijnlijker dan de worstcasescenario's, 'zei de agent.

'De belangrijkste dingen in de wereld zijn gezondheid, familie, vrienden en zelfredzaamheid, want niemand anders in dit land zal je helpen', voegde de agent eraan toe.

'Ik wens jullie allemaal gezondheid en geluk en niet te maken hebben met drama's zoals de onze. Houd uw vingers voor ons gekruist om er zo snel mogelijk en zonder gevolgen uit te komen, 'besloot de agent.
Bron news.expats.cz.
 

kuurgast

Donateur
VERKLARING VAN HET MINISTERIE VAN GEZONDHEID

'Natuurlijk was de beschreven procedure niet correct. Naar onze mening moeten de huisarts en de KNO-arts onmiddellijk de persoon in kwestie voor de covid-19-test aangeven en op basis van het testresultaat, indien positief, moet het regionale hygiënestation een epidemiologisch onderzoek starten en de dichtstbijzijnde contacten, dwz het gezin, ook voor de covid-test aangeven. Blijkbaar was er een slechte beoordeling van de gezondheidstoestand van de persoon in kwestie door artsen ", aldus Gabriela Štepanyová, woordvoerster van het ministerie.

'Het systeem is ingesteld. Huisartsen hebben duidelijk methodologieën en algoritmen van ons gegeven en via professionele verenigingen worden ze constant geïnformeerd over hoe ze verder moeten gaan. Huisartsen hebben hun patiënten al sinds het begin van de epidemie op coviden aangewezen, dus dit is geen nieuwe situatie. Wat betreft de procedure van het regionale hygiënestation, heeft de hoofdhygiëniste van de Tsjechische Republiek, Jarmila Rážová, al contact opgenomen met de adjunct-directeur van het regionale hygiënestation in de regio Midden-Bohemen en hem opgedragen de zaak te onderzoeken."

Štepanyová voegde toe dat dit een individueel geval is dat moet worden onderzocht, maar daaruit kan niet worden afgeleid dat het hele systeem niet zou werken. Volgens haar kan er sprake zijn geweest van een individueel falen van de arts of aan de kant van het hygiënestation.
Bron irozhlas.cz.
-----------------------------------------------------
De tekst van de agent is verdwenen van Facebook Praagse politie.

De Praagse stadspolitie heeft de tekst vrijdag op haar Facebook gedeeld. Ze kregen het afgelopen weekend honderden reacties en werd gedeeld door tientallen mensen. Een aantal media deed hierover verslag en ook de verantwoordelijke instellingen reageerden op de problemen van de politieagent.
De beschuldiging op internet verdween maandagavond, zowel van de politiewebsite als van sociale netwerken, waar het artikel beschikbaar was.

Volgens het hoofd van de Praagse stadspolitie, Eduard Šuster, heeft de hygiëne zelf verzocht om intrekking van de tekst in het weekend. "Op zaterdag om 14.00 uur had ik als directeur een telefoontje met een medewerker van het Regionale Hygiënestation (KHS) van de Midden-Boheemse Regio, waar ik verwachtte dat ze de details zouden willen weten en de zaak zouden behandelen. Ik had het helemaal mis. De persoon in kwestie wilde onze sociale netwerken censureren en eiste de intrekking van de bijdrage ', vertelde Šuster.
Bron seznamzpravy.cz.
 
Laatst bewerkt:
ik vraag me nog steeds af of testen wel zinvol is .
de maatregelen worden genomen aan de aantallen in de ic ?
blijkbaar worden er steeds minder mensen echt ziek van covid.
interessant dat in de uk iedereen moet afvallen ??
en in nl er sprake is van een tlr7 gen defect ,bij ernstig zieken.
blijft vaag wat de goede maatregelen zijn....
 

kuurgast

Donateur
Tsjechische coronavirusupdates, 5 augustus: 290 nieuwe gevallen, totaal bereikt recordhoogte.

Tsjechië heeft dinsdag 290 nieuwe COVID-19-gevallen gemeld, waarmee het totale aantal geïnfecteerde mensen op een recordaantal van 5.091 komt, volgens de laatste statistieken die vanmorgen door het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid zijn vrijgegeven.

Ondanks het grote aantal mensen waarvan bekend is dat ze besmet zijn met coronavirus, zijn er 123 mensen in het ziekenhuis opgenomen vanwege het virus. Het is cruciaal voor experts dat het aantal ziekenhuisopnames en degenen die intensieve zorg nodig hebben niet lager is drastisch veranderen. Van de opgenomen personen zijn er volgens de functionarissen slechts 19 in ernstige toestand.

Tot dusver zijn er 383 aan COVID-19 gerelateerde sterfgevallen geweest; Volgens het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid zijn ook meer dan 11.800 mensen hersteld van het virus.

Door de week blijven ambtenaren meer COVID-19-tests uitvoeren. Op maandag werden in totaal 7.235 mensen op het virus getest, een vergelijkbaar aantal van vorige week. In het weekend worden er veel minder tests uitgevoerd. Maandag was slechts 2,9 procent van degenen die op het virus waren getest positief. Dat is een verschil met het positieve percentage van 3,83 procent op zondag, volgens de gecorrigeerde gegevens van het ministerie.

De meest getroffen regio is het district Frýdek-Místek, waar de afgelopen zeven dagen 65 positieve gevallen per 100.000 mensen zijn gevallen. Een deel van die toename komt door een uitbraak in de regio bij een koor, waarbij 23 leden van het koor en hun familieleden besmet raakten met het virus. Daarnaast was er een uitbraak in een sanitair gebouw in Jablunkov en kwamen 18 mensen met coronavirus.

In de regio Moravië-Silezië registreerden de functionarissen maandag 46 nieuwe gevallen van COVID-19, een sterke stijging ten opzichte van de 22 positieve gevallen die zondag werden geregistreerd. In het weekend worden er echter veel minder tests uitgevoerd.

Andere getroffen regio's zijn de regio Prachatice, die 35 nieuwe infecties per 100.000 mensen registreerde; Tabor, waar er 21 positieve gevallen zijn per 100.000 mensen; en Praag en Praag West, die elk meer dan 20 nieuwe gevallen per 100.000 hebben.

De regio's Domažlice, Rokycany en Jeseník zijn de enige regio's in het land met nul positieve gevallen per 100.000, hoewel veel regio's in het hele land een laag aantal registreerden.

Epidemisch "semafor".
Maandag onthulde het Ministerie van Volksgezondheid het "stoplichten" -systeem of een kaart van wijken volgens de epidemiologische situatie. Praag, Praag-West, Praag-Oost, Ostrava, Karvina, Frydek-Mistek, Brno, Jihlava en Prachatice zijn de districten binnen het eerste, “groene” risiconiveau.

De rest van de districten is 'wit' of zonder risico op infectie. In de “groene” regio's komen wel nieuwe gevallen voor, maar de ziekte verspreidt zich niet in de gemeenschap.
Bronnen news.expats.cz + onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.

Aktuální epidemiologická situace v ČR = Huidige epidemiologische situatie in Tsjechië.
0, wit: nul of verwaarloosbaar risico
1, groen: het voorkomen van de ziekte zonder overdracht van de gemeenschap
2, geel: begin van gemeenschapsoverdracht
3, rood: toenemende of aanhoudende overdracht door de gemeenschap
----------------------------------------------
Coronavirus werd in een week door 24 Tsjechen uit Kroatië gehaald.

De afgelopen week zijn 24 Tsjechen, die waarschijnlijk in Kroatië besmet zijn geraakt met covid-19, positief getest. Vijf van vakantiegangers brachten de ziekte uit Oostenrijk, vier uit Servië. In totaal raakten 52 mensen besmet in het buitenland tijdens de week rond de jaarwisseling van juli en augustus.
Bron echo24.cz.
 
Laatst bewerkt:
Mjn buurvrouw hier is er duidelijk over!!
Elke avond een slivovits drinken en dat meent ze ook nog :lache:

Dat doe ik ook en ik kan jullie vertellen dat het werkt, want ik ben niet geïnfecteerd! Heerlijk toch zo'n buurvrouw die alle virologen, microbiologen en wat dies meer zij, onder tafel veegt.
Ik ben nog wel op zoek naar een arts die mij op voorschrift slivo wil verstrekken, maar die heb ik nog niet gevonden helaas.
 
Bovenaan