Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gisteren de grens weer over richting Nederland. Bij de grens controle op pas en de formulieren die aantonen dat je naar je werk gaat. In Duitsland geen controle en ook in Nederland nog niets. Wel berichten dat de Nederlandse politie controleert op het aantal personen in een auto.
 
Ben je nog in Thailand?
Dank voor je bericht.
Maar .... ik ben aan het overwegen om hier nog een maandje langer te blijven tot het gevaar voor besmetting kleiner is.
Ik verblijf a.h.w. in quarantaine in een heel klein dorpje in het Noord-Oosten van Thailand ver van grote steden tussen rijst en cassavevelden. Dus betrekkelijk veilig.
Ook zijn er in Thailand veel minder besmettingen en doden, slechts 1 a 2 per dag (als je de autoriteiten moet geloven).
Ik hoor tot de doelgroep van mensen die meer kans heeft op besmetting te raken (volgende week 80) en waarom zal ik risico lopen tijdens een terugreis.

Ook heeft mijn reisagent Expedia.nl het zo razend druk dat zij mijn e-mails niet beantwoorden en volgens het bandje op hun telefoon mij pas kunnen helpen 72 uur voor mijn oorspronkelijke terugreis. Dat is dus volgende week vrijdag.

Als ik besluit hier nog een maandje te blijven moet ik wel een verklaring hebben van de Tsjechische ambassade, omdat ik mijn visium voor 3 mei moet verlengen. De Nederlandse ambassade doet dat niet omdat ik al 20 jaar ben uitgeschreven in Nederland en hun repatriëringsvluchten voorlopig gestaakt zijn.
Nogmaals dank en voor iedereen Vesele Velikonoce
 

kuurgast

Donateur
@rich?
- op 7.4.2020 maakte het Ministerie van Binnenlandse Zaken bekend dat buitenlanders wier visum was verlopen tussen 26.3.-30.4. een automatische visumverlenging ontvangen tot 30.4. Deze maatregel is geldig voor houders van alle soorten visa, met inbegrip van visa voor 30 dagen of visa die bij binnenkomst worden afgegeven. Buitenlanders die langer dan 90 dagen in Thailand verblijven en dus verplicht zijn hun verblijf te melden, dat verloopt in de periode 26.3.-30.4., Krijgen automatisch een rapportageperiode verlengd tot 30,4. Voor buitenlanders wier visum is verlopen vóór 25.3. en moest eerder een verlenging van het visum aanvragen, de automatische verlenging van het visum tot 30.4. ook.
Více informací naleznete na internetových stránkách Imigračního úřadu.
Meer informatie is beschikbaar op de website van de immigratiedienst.
Bron mzv.cz.

Denk dat die expedia niet veel zal doen voor jou.
Je zal je toch moeten melden bij de ambassade.

Vanaf 7 april 2020 moeten alle burgers die terugkeren van Thailand en Laos naar de Tsjechische Republiek voor de duur van de noodsituatie vooraf de datum en de wijze van repatriëring aankondigen door het online formulier van het Ministerie van Buitenlandse Zaken of de Ambassade van de Tsjechische Republiek in Bangkok in te vullen.

Sinds 7 april 2020, op basis van resolutie 387 van de regering, verblijven burgers van de Tsjechische Republiek, hun familieleden en buitenlanders die tijdelijk langer dan 90 dagen verblijven of permanent in Tsjechië verblijven en die naar Tsjechië repatriëren van Thailand en Laos, om van tevoren de datum en wijze van repatriëring naar de Tsjechische ambassade in Bangkok bekend te maken en geen gebruik te maken van het openbaar vervoer en taxidiensten nadat ze de Tsjechische grens zijn overgestoken om naar hun woonplaats te reizen.
Als de burger niet de mogelijkheid heeft van individueel vervoer (dwz een auto op de luchthaven of een transfer via familieleden), kan een kennisgeving worden aangevraagd in de kennisgeving voor gratis vervoer die door de politie van Tsjechië wordt verstrekt.
Oznámení o návratu do ČR lze učinit vyplněním formuláře na webu MZV ČR.
Kennisgeving van terugkeer naar Tsjechië kan worden gedaan door het formulier op de website van de MFA in te vullen.
Formulář pro cizince naleznete ZDE.
Het formulier voor buitenlanders vind je HIER.
Zie bron mzv.cz.

Permissie voor transfer naar vliegveld in Thailand mzv.cz/.pdf.

Thailand heeft besloten om nog anderhalve week langer passagiersvluchten van en naar het land aan banden te leggen. Tot 18 april zijn die niet welkom. Er wordt een uitzondering gemaakt voor repatriëring, overheidsvluchten en noodlandingen.
waarom zal ik risico lopen tijdens een terugreis.
Als je nog terug kan vliegen zijn deze vluchten zo goed als leeg. De eerste repatriëringsvluchten waren wel vol, maar nu niet meer.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Otevření hranic není záležitost ani nejbližších měsíců
Grenzen openen is geen zaak van de komende maanden

In een interview voor de Tsjechische televisie zegt de minister van Volksgezondheid, Adam Vojtěch, "Wat het openen van de grenzen betreft, gaat het zeker niet om de komende weken, misschien duurt dit zelfs nog maanden."
Volgens hem zou de regering in de toekomst uiteindelijk reizen naar individuele landen kunnen toestaan, afhankelijk van de verspreiding van het coronavirus.

Bron idnes.cz.
 

kuurgast

Donateur
Speelgoed uit Tsjechië draagt mondkapjes

Igráček, een Tsjechische speelgoedfabrikant, maakt speelgoed dat mondkapjes draagt. Er wordt een beperkt aantal poppetjes geproduceerd.
Pomáhej s Igráčkem = Help met Igráček.

Igráček heeft nu een masker en ondersteunt frontliniehelden.
Arbeiders tonen respect en bewondering aan mensen die in de frontlinie staan met coronavirus. Dat betekent voor gezondheidswerkers, brandweerlieden en politieagenten.
De gelimiteerde editie van Igráček met masker is een enorm succes.
Tot de personages in deze editie behoorden ook "burgerfiguren" die familieleden uitbeelden. In totaal kregen twaalf verschillende soorten Igraceks een witte masker. De serie wordt aangevuld met soldaten, postbodes en vuilnisman.

Met een speciale editie van het populaire plastic beeldje Igráček kwam de producent Efko uit Nový Veselí in de regio Žďár. De ontwikkelaars voorzagen de figuur van een beschermend masker. Met de actie "Pomáhej s Igráčkem" reageert het Tsjechisch familiebedrijf met ongeveer 50 werknemers op de actualiteit rond de coronaviruspandemie.
'Nu we aan de masker dachten, realiseerden we ons dat de afdruk van Igracek zou worden belemmerd door zijn neus, die hij in een recentere vorm had verworven en een mooiere uitdrukking heeft. Maar we hebben het magazijn bekeken om te zien of we nog steeds een van de mallen zonder neus in werkende staat hebben. En we hebben er echt een gevonden ', zegt Miroslav Kotík.
Ze maakten de mal schoon, maakten hem klaar en persten 20.000 koppen zonder neus, waarop de masker gemakkelijker te bedrukken is.

Voor elke Igráček met een masker, die wordt verkocht voor 79 kronen, gaan 15 kronen naar kopen van extra beschermingsmiddelen voor medische professionals en andere helden van de afgelopen weken.
"Van het eerste ingezamelde geld bestellen we overalls, beschermende pakken en beschermende jassen, die de regio Vysočina zal verdelen over medische en sociale voorzieningen", beschrijft Miroslav Kotík.
Volgens de ondernemer is dit het dubbele van de hulp. De huidige economische situatie is zelfs voor fabrikanten van speelgoed en bordspellen niet eenvoudig.
"We worstelen om leveringen aan winkels op te schorten en landelijke tentoonstellingen Phenomenon Igráček te sluiten", zei de eigenaar van het bedrijf. Medewerkers hebben nu voldoende werk en worden niet ontslagen.
'Ik denk dat alle collega's beseffen dat het een' overlevingsstrijd 'is. Door hun inzet te vergroten, geven ze zichzelf een betere kans om hun baan te behouden ”, zegt de eigenaar van het bedrijf.

Over Igráček.
Veel mensen geloven dat Igráček een imitatie is van Playmobil. Maar dat is niet waar, Igráček en Playmobil zijn broers en zussen, gemaakt door dezelfde mensen.
Playmobil is speelgoed gemaakt door ontwerper Hans Beck en sinds 1974 geproduceerd door het Duitse bedrijf Geobra Brandstätter. In tegenstelling tot Igracek was dit speelgoed populair in het Westen.
Beck faalde echter met zijn idee aanvankelijk. Daarom heeft hij het naar verluidt overgedragen aan Jiří Kalin, die het vervolgens samen met Marie Krejchová heeft omgevormd tot Tsjechoslowaaks Igráček.
Igráček werd gemaakt door de Igra-coöperatie in Mnichovice bij Praag in 1976. De allereerste figuur uit een grote familie van plastic arbeiders was een metselaar.
In 2006 was Igra failliet. Twee jaar later namen Miroslav Kotík en zijn bedrijf het over. Hij kocht 150 originele spuitgietmatrijzen voor de productie van beeldjes en accessoires.
In 2010 is de productie opnieuw gestart. In Korouhev (okres Svitavy) worden onderdelen geperst, figuren worden geassembleerd in Nový Veselí. De vernieuwde Igráček glimlacht meer, het heeft ook een roterende pols.

In plaats van speelgoed gezichtsschilden.
Het bedrijf geeft toe dat speelgoed nu niet wordt verkocht. Daarom is het begonnen met het produceren van wat er weinig op de markt is: plastic gelaatsschermen die helpen beschermen tegen virale infectie.
Aanvankelijk drukten ze alleen beschermfolies op schilden van 3D-printers, zegt de bedrijfseigenaar. Uiteindelijk besloten ze om de hele schildconstructie te lanceren. 'In drie dagen tijd was er een prototype. Een week later begonnen we met massaproductie, 'beschreef Miroslav Kotík. Nu produceren ze twee tot drieduizend complete schilden per dag - zowel voor de regionale voorzieningen in de Hooglanden als voor particuliere klanten.

Sommige producten gaan ook naar Frankrijk om de regio Grand Est te helpen.
'Dit gebied wordt enorm getroffen door Covid-19. We sturen stoffen maskers naar Grand Est. Het bedrijf EFKO sluit zich bij ons aan en schenkt 500 stuks volgelaatsschermen, die ze een paar dagen geleden begonnen te produceren, ”voegde Jiří Běhounek, gouverneur van de regio Vysočina, toe.
Zie facebook.com/efko.hracky.
 

kuurgast

Donateur
21:41 - Mezi nakaženými v Česku je i 315 dětí.

Onder de geïnfecteerden in Tsjechië zijn 315 kinderen onder de 14 jaar, zo blijkt uit gegevens op de website van het Ministerie van Volksgezondheid. De meest geïnfecteerden zitten in de groep ouder dan 65 jaar (1110) en er zijn er meer dan duizend besmet in de groep 45 tot 54 jaar (1074).
Een week geleden, toen Tsjechië ongeveer 4.000 gevallen had, waren er 199 kinderen besmet, de meest besmette groep was 45 tot 54 jaar (713).

Bron novinky.cz.
 

kuurgast

Donateur
Nieuw initiatief Piloti Lidem = Piloten mensen.

Sportpiloten hebben een paar dagen geleden groen licht kregen om verdere beperkingen vrij te geven. Het is onder bepaalde voorwaarden mogelijk, op de luchthaven is het nog steeds niet toegestaan met meer mensen samen te scholen.

Piloten die vrijwilligerswerk doen binnen het Pilots to People-project, begonnen met de distributie van medische benodigdheden. Afgelopen week hebben ze 20 vluchten gemaakt.
In de meeste gevallen waren dit vluchten met beschermende maskers van Covmask voor eerstelijnsartsen. Deze worden door Tsjechische Technische Universiteit ČVUT-studenten gratis voor hen geproduceerd en de piloten vervoeren ze vervolgens vanaf Letiště Praha Letňany op eigen kosten naar ziekenhuizen in heel Tsjechië.
Ze beloven het niet, politiseren het niet, nemen het aan en leveren het af.
De belangstelling voor vrijwillige vluchten blijft toenemen.

Het systeem heeft al vrijwillig meer dan 300 piloten geregistreerd die de republiek kunnen bestrijken vanaf 90 luchthavens. Dit zijn de piloten die het grootste deel van hun luchtvaartcarrière op de luchthavens van de aeroclub vliegen op sportmachines en helikopterpiloten. Ze kunnen en zullen hun hobby graag omzetten in het helpen van anderen en de broodnodige logistiek van medisch materiaal aanzienlijk versnellen.

Het Pilots People-project werd ondersteund door de Air Amateur Association, Air Navigation Services of the Czech Republic of FIC Prague. Ze registreren interesse van individuele ziekenhuizen en hulpdiensten.

Red Bull Air Race wereldkampioen Martin Šonka, nam ook deel aan het project. Hij vervoerde medische voorraden van Brno naar Ostrava.
“De kans is gekomen om te helpen, wat ik doe en wat ik leuk vind. Ik vertrok op de Zlin 143, een vliegtuig met vier zitplaatsen dat 350 kilogram vracht kon vervoeren, 'zei Martin Šonka.
Red Bull Air Race wereldkampioen Martin Šonka:
"Mijn pech is dat ik toch geen acrobatiek kan beoefenen, want ik heb een vliegtuig in reparatie en wacht op onderdelen die vertraging hebben opgelopen door de moeilijke situatie over de hele wereld."
Het was acrobatiek waar Šonka zich dit jaar op wilde richten in afwachting van de vernieuwing van de Red Bull Air Race - voor augustus staat er een gepland Europees kampioenschap in Tsjechië, dat Šonka in het verleden drie keer heeft gewonnen. Maar nu accepteert hij dat zelfs dit kampioenschap waarschijnlijk niet op de geplande datum zal plaatsvinden. 'Als de grenzen deze zomer nog gesloten zijn, wordt het moeilijk', vermoedt hij.

Zie facebook.com/pilotilidem + facebook.com/letiste.letnany.LKLT.
 
Het is allemaal nog wat koffiedik kijken maar ik denk dat het geen vele maanden gaat duren tot de situatie gaat normaliseren en de grenzen weer opengaan, waarschijnlijk wel met extra voorwaarden. De lockdown bestaat nog maar een maand en het lijkt erop dat de meeste landen in Europa de situatie redelijk onder controle beginnen te krijgen. En je kan kritiek hebben op het beleid in Nederland en Duitsland. Toch begint het aantal nieuwe besmettingen daar ook af te nemen. Dus ook de zogenaamde intelligente lockdown zoals die in Nederland en Duitsland wordt toegepast, werkt. Het aantal dagelijkse genezen gevallen in Duitsland is nu hoger dan het aantal nieuwe besmettingen. Als deze trend zich doorzet zal de situatie er over een maand weer redelijk goed uitzien. In Nederland verlopen de nieuwe besmettingen vooral via de zorg. Veel zorgmedewerkers zijn besmet en zij moeten gewoon goede bescherming gebruiken omdat zij geen afstand kunnen houden. Maar het afstand houden in winkels en op straat lijkt effect te hebben en is in mijn ogen voldoende. Misschien moet je wel mondkapjesplicht gaan toepassen in het OV en andere plaatsen waar je moeilijk de 1,5 meter regel kunt handhaven. Als ik kijk naar de grafiek van het aantal nieuwe opgenomen patiënten in Nederland vertoont deze een sterk dalende lijn. Als je die een maand doortrekt is er geen sprake meer van een epidemie. Met een beter testbeleid, snelle (zelf) testen en zelfisolatie en een corona app houd je het virus dan onder controle. Ik ben optimistisch.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Coronacrisis_in_Nederland
 
Het is allemaal nog wat koffiedik kijken maar ik denk dat het geen vele maanden gaat duren tot de situatie gaat normaliseren en de grenzen weer opengaan ..... Ik ben optimistisch.
Tja, je zegt het zelf al: het is koffiedik kijken. Het zou kunnen, maar het zou ook niet kunnen... :confused:
Ik ben van nature ook optimistisch ingesteld, maar met dit coronagedoe toch een stuk minder. :(
 

kuurgast

Donateur
Tsjechië heeft 5952 bevestigde coronagevallen zondagavond.

Totaal zijn er nu 138 mensen overleden.
464 mensen zijn in totaal genezen verklaard.

Bron onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
----------------------------------------------------------------------------------
Als ze 400 per dag worden geïnfecteerd, zullen we de maatregel niet vrijgeven, zei Prymula.

De regering stopt met vrijgeven anti-epidemische maatregelen als de met coronavirus besmette mensen zullen beginnen te groeien met een snelheid van ongeveer 400 per dag. Vice-minister van Volksgezondheid Roman Prymula presenteerde deze grens zondag op de vragen van Václav Moravec. Hygiënisten registreren momenteel ongeveer 200 nieuwe gevallen per dag.

Over een week komen er zieke mensen bij.
Na de gedeeltelijke vrijgave van enkele anti-epidemische maatregelen en vanwege het gebrek aan discipline van een deel van het publiek tijdens de paasvakantie, verwacht Prymula een toename van het aantal geïnfecteerden in ongeveer een week wanneer de ziekte zich manifesteert.

Na het weekend kunnen de regels voor zorginstellingen echter worden versoepeld. Prymula wil dat ziekenhuizen vertraagde niet-acute operaties starten. Er moeten maatregelen in de gezondheidszorg worden genomen zodat deze geen gevolgen hebben voor mensen met andere ziekten dan covidem-19.
Volgens Prymula werkt het gezondheidszorgsysteem nu nog maar op ongeveer vijftig procent.

Hij verklaarde dat patiënten de coronaviruscapaciteit niet overbelasten. 'We hebben een relatief hoge reservecapaciteit', zei hij. Volgens hem kan een deel van de gereserveerde bedden worden gebruikt voor geplande operaties, in geval van nood zouden ze binnen acht dagen weer beschikbaar kunnen zijn.

Na de bijeenkomst van dinsdag zal de regering scenario's publiceren om de beperkingen op handel en diensten te versoepelen. Volgens vice-premier Karel Havlíček worden drie vrijgavegolven verwacht.
Bron idnes.cz.
 
Het gaat er enkel om of de Tsjechische regering (en parlement) vinden, dat het in Duitsland en Nederland "goed" gaat. Zo niet, dan blijven de grenzen dicht...

Ik zie ook wel een versoepeling aankomen, maar pas in juni wellicht, en dan enkel misschien voor Slowakije/Polen/Oostenrijk in eerste instantie, afhankelijk van de maatregelen en uitkomsten in elk afzonderlijk land.
 
In de tussentijd doet zich wel een hele bizarre situatie voor. Vele (Nederlandse) toeristen (waaronder o.g.) hebben een huis met zwembad in Tsjechië geboekt in de zomervakantie, maar kunnen de grens misschien niet over. Althans nu nog niet en onzeker wanneer wel. Daarentegen stimuleert de Tsjechische regering het binnenlandse toerisme en daarbij zijn huizen met een zwembad zeer populair, maar vooralsnog bezet door buitenlandse toeristen. Die allen tot het laatste moment wachten met annuleren:denk:. Ben benieuwd hoe deze impasse wordt doorbroken....
 

kuurgast

Donateur
Massaproductie van nanovezelmaskers en ademhalingsmaskers start in mei in Technology Park Brno.

Twee volledig geautomatiseerde lijnen produceren meer dan 100.000 nieuwe Virus Killer-maskers per dag. De nanovezel maskers en ademhalingstoestellen, verrijkt met versneld koperoxide, zijn voornamelijk bedoeld voor de Tsjechische markt.

“We ondersteunen het gebruik van lokale productiecapaciteit. Het is zeker voordelig voor alle burgers om niet afhankelijk te zijn van onzekere buitenlandse invoer van zulke essentiële apparatuur die hun gezondheid beschermt. Daarnaast vind ik het belangrijk om de Tsjechische productie te ondersteunen ', zegt burgemeester van Brno Markéta Vaňková.

In samenwerking met de stad Brno heeft Technology Park een lege ruimte van 750m2 beschikbaar gesteld voor het Respilon-project. De twee hallen voldoen aan de strengste eisen voor het gehalte aan fijn stof en aerosolen in de lucht. De maskers en ademhalingstoestellen die op de locatie worden gemaakt, worden gebouwd volgens specificaties waardoor ze niet alleen door burgers kunnen worden gebruikt, maar ook door artsen, paramedici, politieagenten en andere belangrijke werknemers.

Technology Park verhuurt 60.000 m2 kantoorruimte aan innovatieve bedrijven en onderzoeksinstellingen in Brno en bestaat al meer dan 20 jaar. De stad Brno werd in januari de grootste eigenaar van het park.
Bron brnodaily.com.
 

kuurgast

Donateur
Quarantainemaatregelen verlengd tot 30 april

De Tsjechische regering heeft de maatregelen verlengd tot het einde van de noodtoestand, die nu is gepland voor 30 april.
Het is echter mogelijk dat deze datum verder wordt teruggeschoven.
Tot de quarantainemaatregelen behoren een verzamelverbod in groepen van meer dan twee personen en een verplichte gezichtsbedekking.
De lijst met huidige maatregelen is gepubliceerd op de website van de Tsjechische regering en is beschikbaar in het Engels.

Measures adopted by the Czech Government against coronavirus
Maatregelen van de Tsjechische regering tegen coronavirus.

Zie vlada.cz/en.
 
Dit speelt ook voor ons. We hebben een huis in Tsjechië geboekt in juli/augustus. Afgezien van een al dan niet gesloten grens: in hoeverre is een vakantie de moeite waard als allerlei (horeca)voorzieningen en toeristische attracties niet of slechts beperkt toegankelijk zijn.
 
Wij hebben geboekt voor begin juni maar kunnen pas een paar dagen van tevoren annuleren, we zijn zelfs verplicht om volgende week de hele reissom te betalen
 
Wij zijn zoals ook veel Tsjechen op zoek naar een vakantiehuis. Want zoals jullie niet naar binnen kunnen, kunnen wij niet naar buiten. Dat zal dit jaar in Kroatie en Egypte wel zeer doen.
 
Want Kroatie en Egypte zijn zeer gewilde vakantiebestemmingen van Tsjechen?
..... in hoeverre is een vakantie de moeite waard als allerlei (horeca)voorzieningen en toeristische attracties niet of slechts beperkt toegankelijk zijn.
Dat lijkt mij nou weer niet logisch als men het (binnenlands) toerisme wil aanjagen:denk:
 
Bovenaan