Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

wat ik nu niet begrijp..
als we een beschermde muur moeten hebben van mensen die het coronavirus hebben gehad ,dan gaat het toch te langzaam.
ofwel hebben we toch meer mensen nodig die het virus nu krijgen ?
misschien beginnen met 1 provincie ,alle restricties opheffen voor jongere mensen.
en contacten met ouderen vermijden.
op deze manier duurt het nog een jaar voordat er een beschermde muur van gezonde mensen hebben.
ik hoor iedere keer weer andere argumenten die alle maatregelen weer veranderen.
ben even de weg kwijt ,en wil bijna al het virus om er weer vanaf te zijn....
 
In principe heb je wel gelijk, ware het niet dat het zorgsysteem het dan niet aankan. Er is een maximum aan IC bedden en nog veel meer, er is een maximum aan wat artsen en verpleegkundigen kunnen doen.
Als ik kijk hoe mijn vrouw als arts nu al op haar wenkbrauwen loopt wegens dubbele diensten en enorme drukte, gaat dit simpelweg niet goedkomen.

Wat jij voorstelt zal tot een enorm aantal onnodige doden gaan leiden omdat de zorg het niet aankan. Ook jongere mensen liggen in het ziekenhuis en gaan dood namelijk.
 

kuurgast

Donateur
De regering moet het goede voorbeeld geven, zegt Hamacek en legt de masker op.
We hoeven niet, zegt Babiš......


Leden van de regering spraken maandag zonder beschermende maskers tijdens de persconferentie, hoewel minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamacek eerder de burgers had opgeroepen om ze te dragen wanneer ze naar buiten gaan.
Volgens Hamáček zou de regering echter het goede voorbeeld moeten geven en zal hij zelf de sluier nemen. Alle werknemers van het kabinet van de regering moeten het dragen, maar het is niet verplicht voor ministers.

'Ik zou jullie allemaal willen vragen om bij het verlaten van je huis je mond te bedekken met een mondmasker of een sjaal', vertelde minister van Binnenlandse Zaken Jan Hamacek maandag aan de burgers. Maar tijdens een persconferentie in de avond waar Hamáček niet aanwezig was, had geen van de regeringsleden mond- en neusbescherming.

Premier Andrej Babiš heeft dit uitgelegd op de manier dat het niet nodig is. "Natuurlijk dragen we ze in het openbaar. We hebben op tv gezien dat jullie (journalisten) ze hebben, dus we hebben ze niet nodig. Bovendien zijn we op veilige afstand", zei minister-president, hoewel minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch en minister van Industrie en Vervoer Karel Havlíček in zijn directe omgeving waren.

Hamacek gaf toe dat een toespraak zonder overheidsmaskers niet de juiste stap is. 'De regering moet een voorbeeld stellen', zei hij tegen Aktualne, eraan toevoegend dat hij het voor de volgende briefing zou aannemen. Sinds dinsdag moeten alle medewerkers van het kabinet van de regering het dragen, zoals woordvoerder Jana Adamcová het bevestigde. De verordening is echter niet van toepassing op ministers, aangezien zij niet formeel in dienst zijn bij het kantoor.

Praag en Brno verbood dinsdag mensen zonder hun neus en mond te bedekken om het openbaar vervoer te gebruiken. De Praagse politie zei dat ongeveer 95 procent van de mensen de verordening respecteert.
------------------------------------------------------------------------
De politie in Praag heeft maandag twee mannen aangehouden die volgens hem in supermarkten hebben gestolen. Normaal gesproken zouden ze een gevangenisstraf van twee jaar krijgen.
De daders kunnen tot acht jaar gevangenisstraf krijgen wegens diefstal tijdens een noodtoestand.
-----------------------------------------------------------------------
Met dank aan sponsors en vrijwilligers in Brno ontwikkelt nu met succes een gratis lunchbezorgingsproject voor senioren ouder dan 65 jaar die het grootste risico lopen.
Maandag, de eerste dag van de nieuwe dienst, werden ongeveer 100 porties geleverd vanuit de keuken van het Grand Hotel. Vandaag zouden het er 350 kunnen zijn, op woensdag zelfs meer.
Bron zpravy.aktualne.cz.
----------------------------------------------------------------
@curious , Het lijkt voor veel mensen overdreven en een ver van zijn bed......
Maar dit gaat heel serieus worden en binnen een week zal iedereen er zelf of in directe omgeving mee te maken krijgen.
Lees artikel van Spoedarts over corona :lezen: hoe dat verloopt!
 
Laatst bewerkt:
Hoe kun je het uit je toetsenbord krijgen, werkelijk.

Patienten stikken door zuurstofgebrek. Ze hoesten bloed op, hebben hoge koorts, houden niets binnen.
Werkelijk, wat een opmerking....
Ik liep met dezelfde gedachte, temeer omdat er nog steeds een algemene gedachte is dat het een soort griep is waar de meeste mensen maar weinig last hebben. Dus de gedachte is helemaal niet zo vreemd. En zeker in Nederland is de gedachte van laat maar komen, dan hebben we dat maar gehad volop aanwezig.
 
Hoe kun je het uit je toetsenbord krijgen, werkelijk.

Patienten stikken door zuurstofgebrek. Ze hoesten bloed op, hebben hoge koorts, houden niets binnen.
Werkelijk, wat een opmerking....
trek het noou niet in het belachelijke ethische moralistische ,volgens de cijfers gaat 60% van de bevolking dit virus krijgen.
dus waarschijnlijk zal het wel meer zijn.
het is een gedachte van waarschijnlijk de meerderheid van de mensen die geïnformeerd worden door de overheid.
kijk maar naar de tv .
de regering wil dat een grote meerderheid dit krijgt.
Zolang er geen vaccin is, gaat Nederland het virus te lijf met het opbouwen van gecontroleerde groepsimmuniteit. Hoe groter de immune groep, hoe kleiner de kans dat kwetsbare ouderen en mensen met een zwakke gezondheid het virus kunnen krijgen.
dus je of je het nu wilt of niet........
dus wie is nu die immune groep ,degene die het niet wil of wel wil ...
ik wil geïnformeerd worden op basis van gegevens ,niet of andere mensen vinden dat het uit mijn toetsenbord moet.
gecontroleerde groepsimmuniteit wil toch zeggen dat de groep met de statistisch minste klachten dit virus zou moeten krijgen.
of heeft rutte het weer mis......
 
En zeker in Nederland is de gedachte van laat maar komen, dan hebben we dat maar gehad volop aanwezig.

Sterker nog, daar sturen ze op. 50-60% gaat dat virus krijgen is de verwachting. Het enige dat ze echt willen is dit zodanig spreiden dat de zorg het aan kan en de economie niet te veel gaat lijden omdat het te lang gaat duren.

Bekijk dit filmpje maar eens
 

kuurgast

Donateur
Ik zag enkele dagen geleden een oproepje voorbij komen voor leerkrachten gezocht voor Tsjechische televisie ivm schoolsluitingen vanwege corona. In zeer korte tijd is dit het resultaat:

Nieuw school-tv!

Vanaf maandag 16 maart lanceert ČT2 een unieke programma genaamd UčíTelka.
Elke weekdag wacht een lesprogramma voor leerlingen van basisscholen via televisiescherm.
Op dinsdag en donderdag helpt het met voorbereiding op toelatingsexamens!
Nieuw school-radio!

De Tsjechische radio heeft in haar uitzending een nieuw educatief programma voor kinderen opgenomen. Het wordt elke weekdag uitgezonden van 10.00 tot 11.00 uur op het Radio Junior Station. Een programma genaamd Skoro školní vysílání z pokojíčku Vendy, Fráni = Schooluitzending vanuit Vendy's kamer en Fráni, zal onderwijs aanbieden.
Kijk in de kamer waar Venda en Fráňa op je wachten. Voor alle leerlingen van de eerste klas van de basisschool, die gewoon niet naar school kunnen, hebben ze een speciaal programma vol interessante feiten voorbereid.
Het favoriete duo Venda en Fráňa zal de komende dagen alle fans van Junior begeleiden, bijvoorbeeld de wereld van woordklassen.
Kinderen konden vandaag de eerste aflevering horen.
Radiouitzending wordt voorbereid door Tomáš Vacek en Jirka Kohout.
Bron junior.rozhlas.cz.

Dit is ook binnen 2 dagen georganiseerd.
--------------------------------------------------------------------
Ondertussen in de gesloten stad Uničov.
f7054cb407d83aa0941ccfd15d5f545c.jpg

Zelfgemaakte mondmaskers voor buurtgenoten aangeboden.
Bron 11:14 zpravy.aktualne.cz.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand enig idee wanneer ik weer naar Tsjechie kan reizen?

Ik heb er geen officiele verblijfsstatus helaas en ik ben hier nu tegen heug en meug thuis in Nederland en heb bovendien last van een psychopaat hier, situatie is dus uitermate precair. Politie in Nederland weigert iets te ondernemen. Hij dreigt vrienden van mij en mij te doden en een brandbom naar binnen te gooien. Hij heeft in het verleden reeds diverse mensen, waaronder twee vrouwen, helemaal in elkaar gerost. Niet een fijn persoon dus. Hij heeft wapens in huis.

Dus ik ben wat veiliger buiten Nederland. Tsjechie kent dit soort taferelen niet volgens mij van psychopaten die met brandbommen dreigen en een politie die geheel onverschillig is.

Enfin, het is ook niet mijn intentie in Tsjechie mensen te besmetten natuurlijk, ik geloof niet dat ik besmet ben trouwens, ik heb geen enkel verschijnsel.

Maar gedood worden door een psychopaat is ook niet erg fijn.

Ik blijf het volgen en hoop snel weer terug te kunnen naar voor mij in elk geval veilig gebied. Ik heb in al die jaren dat ik in Tsjechie kom nog nooit iets vervelends meegemaakt, nooit is er iets gestolen en geweld heb ik er helemaal nooit gezien. Tof land, dat zaken goed op orde heeft. Heel anders dan Nederland met onze 'clown'politie, die misschien pas de psychopaat arresteert wanneer hij vrienden van me familie van mij en mijzelf heeft gedood.
 
Heel erg naar voor je, maar er lopen op dit forum helaas geen helderzienden rond die kunnen vertellen wanneer het coronaleed geleden is. Ga er voor de zekerheid maar vanuit dat Tsjechië nog een flinke tijd een no-go is. :snotter:
 
Je hebt je profielpagina afgeschermd, dus niemand kan zien wie je bent.
Je verhaal is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk.
Naar Tsjechië nu kan niet, in ieder geval tot en met woensdag.
Daarna wordt het zeer waarschijnlijk met 20 dagen verlengd.
Daarna???? Niemand weet het.
 
Ik vrees ook dat het nog wel een tijdje gaat duren. En dat er eerst ook nog extra eisen zullen zijn en grenscontroles. Misschien een gezondheidsverklaring dat door een test bewezen is dat je kort voor de reis Covid19-vrij was. In combinatie met quarantaine? We zullen het zien. Als ik kijk naar de wijze waarop Tsjechië het virus bestrijdt, denk ik niet dat ze op groepsimmuniteit gokken. Maar de ziekte de kop indrukken en ingedrukt houden tot er een vaccin, serum of goed werkend medicijn beschikbaar is. De toekomst zal uitwijzen wie de beste oplossing had. Maar persoonlijk gok ik op Tsjechië.
 
Ons dorp is uitgestorven. Iedereen is binnen en blijft binnen. Wel soms in de tuin, maar verder binnen het eigen terrein. Uiteraard zijn er velen die aan het werk gaan. Maar ze gaan snel weg, komen snel weer thuis en blijven daar ook.
Dorpswinkel dicht, dorpskroeg dicht, gemeentehuis(je) dicht, alle acties afgelast. Het voelt onwerkelijk bijna.

Gelukkig hebben we een Whatsapp groep waarin we elkaar op de hoogte houden van ons welbevinden. Dorpje zelf is maar klein, Boheems Paradijs, 250 inwoners, dus dat gaat goed.
We zorgen voor de ongeveer 30 ouderen in onze gemeenschap. Inkopen worden gedaan voor hen, soms gekookt als ze zelf niet kunnen en we houden een oogje in het zeil.

De kinderen in het dorp hebben een online community opgezet waarmee ze online gaming doen, maar ook zorgen voor de communicatie. Werkt feilloos.

Het voelt raar, onwerkelijk, maar de solidariteit onderling voelt erg prettig.

Dit is voor mij ook echt de enige wijze waarop we het met elkaar gaan redden. Mensen zijn kuddedieren en dat is helaas ook nu weer ruimschoots gebleken. Iemand begint met hamsteren en de rest holt daar gedachteloos achter aan. Zij die helemaal achter de grote groep aan lopen weten eigenlijk niet zo erg goed waarom zij dit nu eigenlijk doen. Enkel maar dat zij nu flink moeten gaan lopen want anders gebeurt er vast en zeker iets erg naars en iets wat heel ingrijpend is in hun leven (m.a.w. men voelt gevaar en er is daarna meteen een overlevingsdrang).

Mijn grootste angst is dat het systeem het straks niet meer aankan, oftewel de bekende kettingreactie. Je ziet nu al in Nederland dat al die betrouwbare Polen die jarenlang onze plek innamen (omdat wij het werk zelf niet meer wilden doen) nu plotsklaps als sneeuw voor de zon allemaal richting Polen (hun thuisland) verdwijnen. In dat gat springen gelukkig weer de Nederlandse horecamedewerkers, want die hebben nu ook allemaal ineens geen werk meer enz. Maar hoelang gaat dit nog goed, dat is mijn vraag. Want het is precies zoals alle bekende economen steeds weer zeggen: "De keten is zo sterk als de zwakste schakel en valt die er uit dan valt alles uit". Dit hebben we keer op keer gezien in alle voortijden van oorlog, natuurrampen, kernrampen, hongersnood enz. Mensen zouden hiervan moeten leren, maar doen dit helaas systematisch niet (het zit eenvoudigweg niet in hun overlevingssysteem opgeslagen).

Dit kun je daarom volgens mij dan ook echt alleen maar winnen als je solidair bent met elkaar, kunt delen met elkaar en dat je op elkaar let en daar helpt waar nodig is. In Italië worden er momenteel keuzes gemaakt, zij die oud en zwak zijn komen niet meer in aanmerking voor een behandeling op de IC, want er zijn simpelweg te weinig bedden hiervoor aanwezig. Als het er echt op aan komt dan zijn mensen niet anders dan dieren en dan gebeurt er dat wat ook in de natuur steeds weer plaatsvindt (ik ga het woord bewust niet gebruiken). Daar moeten wij natuurlijk boven staan. Er worden nu keuzes gemaakt en tot dusver zijn die gelukkig nog erg rationeel, want dat blijkt uit de gehele aanpak hiervan, uit de buffers die we gelukkig met elkaar hebben opgebouwd (blijkbaar hebben nu nog een geruststellende enorme dikke portemonnee, maar op een dag is die natuurlijk ook gewoon een keertje leeg). Daarom snap ik die geruststellende woorden zo goed, maar krijg er eerlijk gezegd ook een beetje een benauwd gevoel bij. "Waarom moet ik gerustgesteld worden?".

Juist daarom spreekt het bovenstaande van Olivier mij zo aan, want zijn kleine wereld (het Boheemse Paradijs) is een afspiegeling van de grote mensenwereld om ons heen. Het is een miniatuur daarvan en daar doen ze het blijkbaar wel heel goed met elkaar. Vanavond ga ik applaudisseren (om 8 uur is de nationale applausactie) voor mijn echtgenote die elke dag weer in de thuiszorg werkt, voor mijn nichtje die internist is, voor mijn zwager die een tankstation runt, voor alle mensen in de supermarkt die elke dag weer voor ons klaarstaan en natuurlijk ook voor de partner van Olivier die nu heel hard werkt in het ziekenhuis daar ver weg (ik ken het, want ik heb er 2 keer in gelegen in Tsjechië). Het zal raar staan, want ik woon in een boerderij en niet echt in een dorp, ik zit in de huiskamer en er is geen ander mens die het hoort, behalve mijn echtgenote natuurlijk. Want deze mensen zijn nu wel de echte helden voor mij die het allemaal voor ons doen.
 

kuurgast

Donateur
Je ziet nu al in Nederland dat al die betrouwbare Polen die jarenlang onze plek innamen (omdat wij het werk zelf niet meer wilden doen) nu plotsklaps als sneeuw voor de zon allemaal richting Polen (hun thuisland) verdwijnen. In dat gat springen gelukkig weer de
In Tsjechië zelfde......de Oekraïners zijn naar huis vertrokken en zijn er tekort aan bouwvakkers en wegwerkers. Dat gat wordt nog niet ingevuld.
52 Oekraïners zijn gestrand in Nachod omdat hun bus niet door de Poolse grens mag. Bron idnes.cz.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
De noodsituatie kan weken duren, zegt het hoofd van de Crisisstaf Prymula.

De epidemioloog en vice-minister van Volksgezondheid Roman Prymula verwacht dat de komende dagen meer coronavirusinfecties zullen toenemen. Volgens de ontwikkelingen in andere landen gaat het ervan uit dat de noodtoestand in Tsjechië wekenlang kan blijven gelden. Hij zei het in een interview voor MF DNES.

Wat staat Tsjechië de komende uren te wachten?
Waarschijnlijk de grootste toename van corona gevallen. Maar in de komende dagen afwachten hoe de ziektetrend wordt beïnvloed door krachtige maatregelen die de regering heeft geaccepteerd. Over het algemeen doen we een beroep op burgers om hun contact met anderen zo veel mogelijk te beperken en zoveel mogelijk thuis te blijven.
De sluiting van andere gebieden kan op dit moment niet worden voorspeld, maar we zullen dit in zéér uitzonderlijke situaties doen.

Hoe moeten mensen zich nu gedragen?
Wees vooral kalm en houd je aan de regels die de overheid heeft ingevoerd. Hun doel is om het contact tussen mensen te verminderen en zo de verspreiding van de ziekte te voorkomen. Als de burgers dat kunnen, laat ze dan thuis blijven.
Als het niet mogelijk is, moeten ze bij het verlaten van het huis, vooral in het openbaar vervoer, in winkels, apotheken, ziekenhuizen en bij verplaatsingen waar mensen in contact komen, niet vergeten bescherming van neus, mond en ogen.
Het enige wat je nodig hebt is een simpele sjaal en doe er een tissue in. Ze mogen ook geen voorwerpen aanraken zonder handschoenen. Door deze simpele regels beschermen we onszelf en onze omgeving. Tegelijkertijd moedigen we werkgevers aan om optimaal te profiteren van telewerken, vakanties en betaalde vrije tijd voor werknemers aan te moedigen.

Kunnen mensen, ondanks de beperkingen naar buiten gaan?
Dat kan, maar alleen als het absoluut noodzakelijk is, bijvoorbeeld om te werken, voor basisvoorzieningen of medische voorzieningen.
We verbieden niet het verblijf in de natuur of parken, maar het is zeker noodzakelijk om niet op één plek te clusteren en een veilige afstand te behouden.
Omdat we het leven in Tsjechië niet volledig willen stoppen en we willen dat mensen gaan werken, is het verbod niet van toepassing op openbaar vervoer, diensten voor bewoners, inclusief bevoorrading, bezorgservice of veterinaire zorg.

Wat zou je momenteel aan senioren adviseren?
Momenteel raden we senioren aan om zoveel mogelijk tijd thuis door te brengen en het contact met mensen tot een minimum te beperken. Ga, indien mogelijk, niet naar supermarkten en maak gebruik van bijvoorbeeld voedselbezorging en thuisbezorging of familiehulp. We raden u aan om uw dierbaren op oudere leeftijd uitsluitend met maskers te bezoeken, of ze niet te bezoeken en voedsel achter te laten. Senioren vormen een risicogroep.

Is het nog steeds veilig voor jongere mensen om hun oudere familieleden te bezoeken? Kan van de regering worden verwacht dat zij dit contact beperkt?
Vanwege de risicogroep, die senioren zijn, raden we aanom over het algemeen contact met andere mensen te vermijden.
Ook is het raadzaam een veilige afstand aan te houden (ca. 2 meter).

Hoe kwetsbaar zijn werknemers zoals bij autofabrikanten en hoe zouden ze in een groter team moeten werken?
De regering riep werkgevers op om het meeste uit hun thuiswerk voor hun werknemers te halen, zoveel mogelijk te voldoen aan verlofaanvragen of betaald verlof, en de uitvoering van werk te beperken dat niet essentieel is voor de activiteit van de werkgever. Als de situatie het niet toelaat, is het raadzaam dat werkgevers de situatie met de grootste voorzichtigheid behandelen, wat bijvoorbeeld kan leiden tot een vermindering van het aantal ploegen of de aanwezigheid van ontsmettingsmiddelen. Tegelijkertijd is het raadzaam dat werknemers voldoende afstand tussen hen bewaren.

Hoelang gaat deze crisis duren en wat moet er gebeuren om de status in te trekken?
We zullen zien. We evalueren de situatie continu. Volgens de ontwikkeling van de ziekte in andere landen gaan we er echter van uit dat deze situatie weken kan aanhouden.
Bron idnes.cz.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Nieuw school-radio!

De Tsjechische radio heeft in haar uitzending een nieuw educatief programma voor kinderen opgenomen. Het wordt elke weekdag uitgezonden van 10.00 tot 11.00 uur op het Radio Junior Station
Nieuw .....Věda na doma = Wetenschap thuis.

De Tsjechische Academie van Wetenschappen geeft dagelijks tips voor ouders en kinderen tijdens de pandemie.
In een situatie waarin kinderen niet naar school kunnen, heeft de Academie van Wetenschappen van Tsjechië besloten ouders tips te geven over verschillende thuisexperimenten, e-bronnen, elektronische versies van tijdschriften, online tentoonstellingen enzovoort. Je vindt ze op de sociale netwerken van de ASCR onder de hashtag #veda_na_doma.en op de AVČR -website. De Academie van Wetenschappen brengt meer dan vijftig wetenschappelijke werkplekken samen en elk heeft iets te bieden.

We brengen alle kinderen, ouders, leerkrachten en wetenschapsfans actuele tips over hoe ze tijd met de wetenschap kunnen doorbrengen. Wij geloven dat ons aanbod u zal helpen om uitdagende dagen van quarantaine, beperkte bewegingsvrijheid buiten en schoolsluiting tijdens de Covid-19-epidemie te overleven. Alles vind je voornamelijk op sociale netwerken AVČR onder de hashtag #veda_na_doma en ook op avcr.cz/cs/pro-verejnost/veda-na-doma.
We zullen geleidelijk activiteiten toevoegen.

Vandaag om 13:00uur livestream :
Een lezing over de reis van de Tsjechische astronaut Mole met de Amerikaanse astronaut Andrew Feustel naar de baan van de aarde. Pavel Suchan van het Astronomical Institute van de Academie van Wetenschappen van de Tsjechische Republiek zal de echte Mole-astronaut met zich meebrengen, over wiens vlucht we het zullen hebben.
Makkelijk interactief, licht vermakelijk en vooral leerzaam half uur is bedoeld voor eersteklas kinderen, maar zelfs oudere mensen kunnen het.
Aan het einde van het verhaal is er een bonus, leg je balpen klaar!
 
Bovenaan