Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nederlanders vallen heel erg op met hun gele kentekenplaten en worden dan snel gecontroleerd.
dat is dus inderdaad hetgene waar ik op dit moment een beetje mee zit.
mijn vrouw en zoon hebben beide een rodni cislo, ik niet...
voor hun zal het hoogst waarschijnlijk geen probleem worden, maar in hoeverre zullen ze moeilijk gaan doen om mij.
 
Ja, maar een buurman van ons heeft noch geen CZ kennteken want dat duurt wel erg lang tot het op het gemeentehuis gemaakt kan worden. Een keer is erg lang het gemeentehuis dicht, dann zijn de autopapieren niet origineel, andere keer misst hij weer wat, dann is in de desbetreffende werkplaats het blik op en de verfpot is ook omgevallen ezv. Hij rijd al sinds februari met het mooie opvalende geele kennteken rond en niemand heeft hem noch niet een keertje aangehouden of er op aangesproke. Niemand is in hem geintereseerdt! Raar, he?
 
Klopt maarrr...... Nederlanders vallen heel erg op met hun gele kentekenplaten en worden dan snel gecontroleerd.
Nederlanders moeten een dure negatieve PCR-test kunnen tonen of gaan in 14 daagse quarantaine.
Bedenk daarbij dat als je niet wordt gecontroleerd, er altijd mensen zijn die je wel zullen doorgeven bij politie of gemeente.
Dan krijg je een erg forse boete!!!
Ben al twee keer de grens over geweest naar Duitsland en weer terug, alleen een klein probleem, het brugje over de grensbeek is afgesloten door een Policie lint. Echter 50 meter verder is er een doorwaadbare plaats, paar natte voeten maar dat droogt wel weer. Van controle niets te zien, al tien jaar niet. Omdat ik geen nummerplaat heb op de fiets, val ik ook niet op. Als ik al een een plaat zou monteren, zou ik een S H plaat monteren. Daarmee kan ik bij een eventuele controle de policie duidelijk maken dat ik leef in de goede Tsjechische traditie, ik weet niks, ik hoor niks en ik vertrouw op geluk, zoals de brave soldaat Schweik.
 
Het zou mooi zijn, maar ik geloof er niet echt meer in Dennis:nee:
Ik denk dat je gelijk hebt. Je kan wel gaan, maar door al het Corona-gedoe wordt het toch een heel andere vakantie dan je voor ogen had. Daarom hebben wij onze zomervakantie in Tsjechië ook al een poos terug geannuleerd, het wordt gewoon niet de gebruikelijke ontspannen vakantie zoals we die eerder gewend waren... :snotter:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het Tsjechische Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft vandaag een nieuwe interactieve map gepubliceerd m.b.t. reizen van en naar Tsjechië.
(Nederland nog steeds op oranje, maar dat kan snel veranderen, is mijn gevoel.)
Volgens mij opent zelfs Polen per 13 juni de grenzen voor alle Schengenlanden.

Link: www.mzv.cz/jnp/cz/index.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Buitenlanders mogen nog niet binnenkomen voor toerisme, alleen op basis van door het Ministerie van Volksgezondheid vastgestelde uitzonderingen.

Staat dus duidelijk op die kaart van je dat Nederlanders (nog) niet mogen.
 
Staat dus duidelijk op die kaart van je dat Nederlanders (nog) niet mogen.
Juist, en dat is belangrijk. Wat NL toestaat is voor mij onbelangrijk. Als NL staatsburger kan ik altijd naar NL, maar ik wil CZ weer in kunnen. Nu kan ik dat al (gezinshereniging), maar ik heb liever geen Covid test of 14 dagen. ;) En voor Nederlanders zonder geldige reden is het nog steeds gesloten.
 
Ik denk dat je gelijk hebt. Je kan wel gaan, maar door al het Corona-gedoe wordt het toch een heel andere vakantie dan je voor ogen had. Daarom hebben wij onze zomervakantie in Tsjechië ook al een poos terug geannuleerd, het wordt gewoon niet de gebruikelijke ontspannen vakantie zoals we die eerder gewend waren... :snotter:
Dinsdag vlieg ik naar Praag. Pre Corona waren vijf van de dertien appartementen van het gebouw in gebruik als Airbnb onderkomen voor vaak feestende toeristen, met alle gevolgen van dien. Ik kijk juist wel uit naar een ontspannen (vakantie-)tijd. :)
 

kuurgast

Donateur
Nieuwe info op hartmanova.eu/noodtoestand-inreisverbod-tsjechie.
Inreizen als huiseigenaar vanwege het grensbeleid tijdens de coronacrisis in Tsjechië.
(Ook voor mensen met een huis in een SRO.)
Dus nadrukkelijk NIET als toerist.

PCR testen
RIVM Goedgekeurd! COVID-19 PCR test €97,50.
Heeft u een officieel reisdocument/formulier nodig? Deze maken wij voor u voor €35,- per persoon.
"Omdat wij echter een heel groot volume aan COVID-19 testen per dag kunnen verwerken, hebben wij op dit moment dagelijks nog voldoende testen beschikbaar voor anderen".

Bron hethuisartslab.com.

Testcentra voor PCR Swab in Nederland:
Amsterdam-Zuidoost
Andijk
Baarn
Badhoevendorp/Schiphol
Hoogeveen
Lelystad
Weesp
Binnenkort ook in Amsterdam-West + Enschede
Bron hethuisartslab.com/coronaposten.
 
Dan snap ik de ophef niet, want dat mag toch gewoon?
Ik neem dat risico wel. Ik ga slechts 3 dagen, maar ga officieel in quarantaine. Dat vind ik ook geen probleem, want 3 dagen in mijn huis red ik wel. Daarna gewoon weer naar NL. Geen idee of dat officieel mag, maar ik neem het risico, heb ook weinig keuze.

Opmerking daarbij is dat de EU dit ook van Tsjechië eist sinds vandaag, de druk ligt er dus vol op.
 
Laatst bewerkt:
Zo denk ik er ook over. Ik ga gewoon 20 juni. Met de trein. In Tsjechië rijd ik met mijn Tsjechische auto, dus dat valt ook niet op.
Mocht ik controle krijgen, dan laat ik mijn verblijfsvergunning zien die verlopen is, maar waar geen einddatum op staat en mijn andere documenten, huis, CZ autopapieren. Ik ga niet in quarantaine als ze mij daar niet om vragen, maar blijf gewoon in mijn huis. En af en toe wel boodschappen doen. En ook wel eens een biertje doen op het terras bij het kroegje in de buurt. Qua Covid19 risico ben ik niet anders dan mensen met geldige verblijfsvergunning of Tsjechen die in het buitenland zijn geweest. Maar ik houd wel de veiligheidsregels in acht. Net zoals ik in Nederland doe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt gelijk hoor, maar het hangt er van af ook waar je moet zijn. Als je half Tsjechië door moet is de kans groot dat je een keer aangehouden wordt. Ik zit vlak bij de Poolse grens en Polen gaat zaterdag helemaal open. Hierdoor hoef ik maar 8km in CZ te rijden. Maar ik laat het wel weten hier hoe het ging/gaat.
 

Marcel

Moderator
zojuist op nu.nl verschenen, vol verwachting klopt ons hart … :

Tsjechië: Was van plan om 15 juni grenzen te openen met Duitsland, Oostenrijk en Hongarije, maar dat moment heeft al plaatsgevonden. De Tsjechen willen maandag naar verluidt de grenzen openen voor twintig Europese landen, aldus Reuters. Tsjechië neemt alle landen wekelijks onder de loep voor een aangepast reisadvies.

die 20 zijn waarschijnlijk de reeds eerder genoemde landen op https://www.hartmanova.eu/noodtoestand-inreisverbod-tsjechie/
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan