Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Feertje, met alle respect, hoeveel grensovergangen controleer jij dagelijks?

Wij hebben er hier in de onmiddellijke omgeving 4.
Gisteren een rondje van 6,3 km wezen hardlopen en kon ik eindelijk weer mijn vertrouwde rondje lopen waarbij ik er 2 passeer, allebei ongeveer 1 - 1,5 km van mijn huis
 
Super en gezond. Maar dan zijn er nog enkele honderden te gaan. En die andere 23 uur van de dag, dat je jouw grensovergangen niet controleert :)

Anyway, ik ben het met je eens dat het zo allemaal niet te handhaven is en dat er weinig controles zijn. Neemt niet weg dat campings en hotels de juiste informatie moeten geven. Als toerist zou ik het wel vooraf willen weten of ik wel/niet in overtreding ben.
 
Weet iemand hoe het zit op dit moment met de grens van Dresden naar ustí n.l. is deze ook alweer open?

Ik reed afgelopen maandag op de snelweg van Usti nad Labem naar Dresden. Uitreizen was geen probleem, maar ik zag dat er bij het inreizende verkeer naar CZ nog wel enkele personenauto's gecontroleerd werden. Er reden overigens zeer weinig personenauto's over de grens, bijna al het verkeer sloeg af bij de laatste afslag voor de grens.
 
Maar dan snap ik één ding niet.
Er is hier dus helemaal geen controle meer. Wat dan als een Nederlander hier gewoon de grens over rijdt op weg naar bijv. Camping de Regenboog?
Wij zijn vandaag boodschappen wezen doen in Duitsland en konden gewoon, ongehinderd heen en weer rijden.
Dan kan een Nederlander dat dus ook, lijkt mij.
Beste feertje, in menige publicatie heeft gestaan dat grenscontroles zouden worden opgeheven maar de mogelijkheid van steekproefsgewijze controle (ook ik in Švihov zou in mijn dorp kunnen worden gecontroleerd, dat hoeft geen grenscontrole te zijn!) blijft gehandhaafd!
Zolang de "dirigent Andrej Babiš" de Corona-partituur dirigeert moeten de Nederlandse- en ieder andere buitenlandse toerist, naar zijn pijpen blijven dansen.
Zoals menig forummer al wees op het afwachten van eventuele situatie veranderingen.
Ikzelf was bezig met informatie en aanvragen ten behoeve van mijn remigratie naar Nederland, toen het virus toesloeg en ik genoopt was mij in vrijwillige quarantaine te begeven.
Nee, nee, val nu niet over mij heen, ik weet dat ik a la minuut terug kan, het vervelende is dat ik vanuit Nederland opgehaald moet worden en dat kan pas als ik een CIZ besluit heb gekregen, waarmede ook een zorgwoning kan worden toegewezen. Als ik nu ga heb ik nog geen barrierevrij onderkomen in Nederland.
 
Maandag 15 juni is het leed "VOORLOPIG" geleden!

upload_2020-6-8_7-26-46.png

Nederlanders kunnen volgens het Nederlandse reisadvies vanaf 15 juni weer op bezoek in Tsjechië. In het land is het dragen van een mondmasker in het openbaar vervoer en bij bezoek aan een winkel verplicht. Daarnaast moeten inwoners en bezoekers afstand houden. Daarvoor geldt een minimum van twee meter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit kaartje is voor Nederland. Nederlanders mogen van de Nederlandse overheid per 15 juni naar Tsjechië. Tsjechië laat Nederlanders alleen toe met een negatieve test, maar die is, als je geen klachten hebt, alleen commercieel, dus duur, te krijgen. Dit is per 15 juni, wat er daarna per 1 juli gaat veranderen, is nu nog niet bekend. Maar volgens mij stond dat ook al in een van de berichtjes. Er is sinds gisteren toch nog niets veranderd?
 
Er is sinds gisteren toch nog niets veranderd?
Niet echt, nee. Events zijn opgeschaald naar 500 vanaf vandaag, indoor restaurants mogen nu tot 23.00 uur. Buiten ook na die tijd. Bioscopen, theaters etc. hoeven nu geen stoelen meer leeg te laten.

Het zou wel fijn zijn als we hier nu eens duidelijk alleen maar neerzetten wat Nederlanders van de Tsjechen mogen en moeten in Tsjechië. Wat Rutte zegt, daar hebben we hier helemaal niets aan.
 
Maandag 15 juni is het leed "VOORLOPIG" geleden!
Niet dus... :nee:
Het zou wel fijn zijn als we hier nu eens duidelijk alleen maar neerzetten wat Nederlanders van de Tsjechen mogen en moeten in Tsjechië. Wat Rutte zegt, daar hebben we hier helemaal niets aan.
Helemaal mee eens. :top: Dit schept alleen maar onnodig verwarring.
Alleen de (toegangs)regels die de Tsjechische overheid stelt, zijn van belang.
 
Mapa-Seznamu-evropsk%C3%BDch-zem%C3%AD-podle-m%C3%ADry-rizika-n%C3%A1kazy-01062020.png


De stand op 1 juni 2020
(soortgelijk kaartje meen ik in een ander draadje ook al ergens gezien te hebben, maar ik vind hem even niet)

Volgens de Tsjechische website (bron) zou deze op wekelijkse basis een update ontvangen, dus dat zou inhouden dat er vandaag of morgen een nieuwe beoordeling van risico-landen zou kunnen komen.

Grofweg samengevat vanuit toeristisch oogpunt:

Groen - laag risico:
  • Vrij reizen van en naar Tsjechië toegestaan zonder beperkingen.
Oranje - middel risico:
  • Reizen vanuit Tsjechië en weer terug is toegestaan zonder beperkingen voor CZ burgers.
  • Reizen naar Tsjechië vanuit deze landen kunnen voor Tsjechen worden beperkt door quarantaine en/of testmaatregelen (afhankelijk van de status van de reiziger; is het een staatsburger/wel of geen verblijfsvergunning).
  • Niet-Tsjechen moeten een dringende reden hebben en een Covid-test kunnen overleggen.
Rood - hoog risico:
  • Zowel inwoners van deze landen als terugkerende Tsjechen moeten een Covid-test overleggen.
  • Niet-Tsjechen worden alleen toegelaten met een negatieve testuitslag en een dringende reden.
Een Nederlandse toerist mag van Rutte dan wel naar Tsjechië, van Tsjechië mag het voor de doorsnee toerist vooralsnog niet.

Meer info vanuit NL over CZ geeft -in tegenstelling tot de uitspraak van Rutte- wel duidelijk aan dat het ook na 15 juni nog allerminst zeker is dat Nederlands vakantieverkeer naar Tsjechië is toegestaan.

Overigens maakt het in ons "één Europa" werken met kleuren om risico-landen aan te duiden er ook niet overzichtelijker op doordat de gehanteerde verkeerslichten niet identiek zijn. Sommige landen werken met groen, geel, oranje, rood terwijl anderen werken met groen, oranje, rood.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even voor de duidelijkheid van de website van het Tsjechische ministerie!!!!!!!!!!!!

Od 15. června mohou občané EU vracející se ze zemí s nízkým a středním rizikem nákazy koronavirem přijet do ČR bez nutnosti testu

wat betekent:

Vanaf 15 juni kunnen EU-burgers die terugkeren uit landen met een laag en gemiddeld risico op infectie met het coronavirus, zonder een test in Tsjechië aankomen.

Zou ik het dan toch goed beschreven hebben hierboven?

Voor diegenen die me nu nog niet geloven, zie: https://koronavirus.mzcr.cz/
 
Nee, Camyl, helaas. Dat gaat over terugkeer naar CZ, dus dat geldt enkel voor degenen die er wonen... Geen toeristen dus.
 
Het ziekenhuis en de apotheek zijn weer normaal open. Wel binnen een mondkapje op. Buiten lopen velen met het kapje afgezakt omdat je het binnen weer op moet.
 
Wij hebben een permanente verblijfsvergunning en moeten binnenkort naar Nederland. We komen na 15 juni terug en mogen gewoon Tsjechië binnen, zonder test. Stel dat wij een Nederlandse toerist zouden meenemen (geen idee waarom we dat zouden doen), dan zou die een test moeten hebben. Maar die is alleen commercieel te krijgen.
 

kuurgast

Donateur
Oranje - middel risico:
- Niet-Tsjechen moeten een dringende reden hebben en een Covid-test kunnen overleggen.
 
Bovenaan