Tsjechië en Corona

Topic in 'Nieuws & Actualiteiten' gestart door kuurgast, 02-02-2020.

1. kuurgast

kuurgast Donateur

Interactieve kaart toont het aantal geïnfecteerden in afzonderlijke gemeenten en delen van Praag.

model kaart.PNG

Het ministerie van Volksgezondheid heeft gegevens gepubliceerd over de aantallen die momenteel in afzonderlijke gemeenten zijn geïnfecteerd. Zo krijgen mensen een overzicht van de verspreiding van de ziekte in hun omgeving en een beeld van de intensiteit van de coronavirus-epidemie, waarvoor noodmaatregelen getroffen zijn.

Op de kaart is het mogelijk om naar elke gemeente in Tsjechië te zoeken door de naam in de linkerbovenhoek in te voeren of rechtstreeks op de kaart te klikken. Donkere kleuren betekenen een groter aantal geïnfecteerden. Ze worden ingedeeld in gemeenten op basis van hun vaste verblijfplaats.

De meest bevestigde gevallen van de infectie zijn logischerwijs in grote steden, die, gezien de omvang van de bevolking, wordt gedomineerd door Praag met bijna zestienduizend geïnfecteerden. In andere regionale steden zijn er meestal honderden tot duizenden gevallen.

Het ministerie van Volksgezondheid krijgt lange tijd kritiek omdat het niet alle beschikbare gegevens publiceert, op basis waarvan het vervolgens besluit over de te nemen maatregelen. Hun implementatie werd door velen als verwarrend en onlogisch beschouwd.

Met de verslechterende situatie in verband met de tweede golf van de epidemie is de situatie veranderd en worden de gegevens geleidelijk vrijgegeven.

Zie interactieve kaart op novinky.cz.
    De gebruikte gegevens lopen enkele dagen achter, waardoor het huidige aantal hoger kan zijn.

hgmw en Plank vinden dit leuk/interessant.
  2. Goede kaart wel. Let wel op: het is een totaal van besmettingen sinds de start van testen.
    En kleur is uiteraard gebaseerd op aantal inwoners. Het kan dus wel een beetje een vertekend beeld geven.
    Zo zie ik bij Spindleruv Mlyn 2 besmettingen maar het is toch rood gekleurd.

De meeste aantallen zijn net als in vele andere landen te vinden in de steden en dichtbevolkte gebieden. Dat is wel een duidelijk patroon in alle landen in deze tweede golf.
    Een logisch verschil, omdat de eerste golf onverwacht kwam en daardoor niet per se de steden trof maar vaak de gebieden waar net ervoor evenementen waren geweest.

3. Jammer dat er in Tsjechië geen app is die vergelijkbaar is met het Coronadashboard in Nederland. Daar vind je landelijk, per veiligheidsregio en per gemeente gedetailleerde informatie. Inclusief trend-grafieken en virus gevonden in rioolwater. Ook wordt goed aangegeven wat het aantal besmettingen per 100000 is. Bovengenoemd kaartje zegt weinig. Je kunt niet goed vergelijken. Dat er bijvoorbeeld heel veel besmettingen zijn in Liberec en veel minder in Semily zegt niets als je niet weet wat het is per 100 duizend inwoners.

4. Informatie genoeg, dat klopt. Maar om het eenvoudig inzichtelijk te maken zoals bij het Coronadashboard in Nederland, dat ontbreekt. Voorbeeld: Wie kan mij een overzicht geven van het aantal bemettingen in de gemeente Semily, per 100 duizend inwoners. inclusief de grafiek vanaf maart? En het aantal besmettingen van gisteren. En dat omgerekend per 100 duizend? De data zijn er. Het wordt goed behouden. Maar om het goed inzichtelijk te krijgen vind ik niet echt handig op die site. Ik kijk daarom ook vaak op Wikipedia daar worden dezelfde cijfers gebruikt en vindt ik het overzichtelijker. Maar daar ontbreekt lokale informatie.

5. Bedankt, maar het is hetzelfde interactieve kaartje dat hier al eerder werd genoemd. Als ik op "mijn dorp" Chuchelna bij Semily zoek, dan vind ik 5 besmettingen. Je kunt terugkijken naar eerdere dagen in oktober. In oktober werd de eerste positieve test gemeld. Daarna liep het geleidelijk op tot 5 nu (= totaal van tot nu toe gemelde besmettingen). De laatste week komt er ongeveer 0,5 per dag bij (zelf uitrekenen). Maar trendjes en grafiekje en het getal per 100 duizend omgerekend vind je niet. Juist dit getal is belangrijk om een vergelijking te maken en om te zien hoe ernstig de situatie is. Chuchelna heeft ongeveer 900 inwoners. 1 per dag is omgerekend per 100 duizend dus 111 besmettingen per 100 duizend per dag. Per week zijn dat dus 777 besmettingen per 100 duizend. De afgelopen week was het ongeveer 0.5 besmettingen per dag, wat dus neerkomt op 388 besmettingen per week per honderdduizend. Dus best hoog. Op het Coronadashboard in Nederland is dit inzichtelijker. En kun je beter inzien hoe ernstig de situatie nu werkelijk is in je gemeente. Inclusief trendgrafiekjes waar je kunt zien of de situatie verslechtert of verbetert. Maar ik zal een snelkoppeling maken naar de link met het kaartje. Tot nu toe is het de beste manier om uit te vinden hoe de situatie is in mijn gemeente.

Bewerkt door een moderator: 19-10-2020
    camyl vindt dit leuk/interessant.
  6. Hoewel ik het snap dat je graag een inzichtelijke site hebt zoals die nu in Nederland is, lijkt mij op zulke kleine aantallen een beetje nutteloos om te gaan omrekenen naar "per 100.000". Zeker als een dorp of gemeente maar zo weinig inwoners heeft. 5 besmettingen op 1000 inwoners is inderdaad relatief veel, maar het kan bv. in 1 gezin zitten die toevallig daar in dat kleine dorp wonen. 1 gezinslid komt wellicht elke dag in een grote stad en neemt het zo mee.

Stel ze zouden alleen maar "per 100.000" rapporteren, dan kan je dus steeds gaan omrekenen naar hoeveel besmettingen het nou werkelijk waren. Dat is ook niet handig.

Dus ja, ik snap je vraag wel, maar in je specifieke voorbeeld lijkt het mij niet echt handig of nuttig.
    Voor grotere dorpen en gemeenten is het wel handig om te vergelijken met andere.

Bewerkt door een moderator: 19-10-2020
    Josef vindt dit leuk/interessant.
  7. Per dag krijg je inderdaad te grote schommelingen om een goed beeld te krijgen. Maar per week wordt dat al beter. Maar als er in een gezin 3 besmettingen worden geconstateerd, dan krijg je natuurlijk een flinke piek. Daarom kun je het beter per "okres" of provincie bekijken. Maar ook daar weet ik zo niet op een eenvoudige wijze deze gegevens te vinden zonder zelf ingewikkeld te gaan zitten omrekenen. Of iemand anders zou een goede link kunnen geven waar ik direkt kan zien hoeveel besmettingen er de afgelopen 7 dagen waren in, voor mij belangrijk, de provincie Liberec en okres Semily. Ook in mijn regio in Nederland zie ik bij buurgemeentes de ene dag 30 en de andere dag 90 per honderdduizend. Dus ik schrik dan niet gelijk, omdat ik weet dat er bij kleine gemeenten natuurlijk grote schommelingen zijn. Hoewel de gemeenten in Nederland over het algemeen groter zijn. Daarom interesseert het cijfer van mijn dorp mij minder dan dat van de okres. Als je van de okres het weekgemiddelde weet, dan heb je al een vrij nauwkeurig beeld.

Plank vindt dit leuk/interessant.
  8. Joaninha vindt dit leuk/interessant.
  9. Mondkapjes verplicht in steden en in auto's met vreemden, vanaf woensdag

Tijdens de vergadering van maandag keurde de regering het verplicht dragen van mondkapjes in auto's goed. Het is niet van toepassing op bestuurders die alleen rijden of met gezinsleden. Sinds kort worden de sluiers gedragen in de bebouwde kom van het dorp op minder dan twee meter afstand van andere mensen. De verplichting geldt vanaf woensdag.

bron: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/...da-koronavirus-auto.A201019_183806_domaci_vlc

Joaninha vindt dit leuk/interessant.
  10. Tsjechen vragen om humanitaire hulp, ze willen een voorraad longventilatoren
    Op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid heeft de Brandweer en Reddingsdienst vanwege Covid-19 humanitaire hulp aangevraagd via het EU-mechanisme voor civiele bescherming. Tsjechië heeft longventilatoren en apparaten aangevraagd om de longfunctie te ondersteunen.

Hamáček zei donderdag dat brandweerlieden op deze manier om hulp met bedden uit het buitenland hadden gevraagd en ook een verzoek om uitrusting en personeel in het systeem zouden invoeren. Volgens hem zal het afhangen van de individuele lidstaten van de vakbond hoe zij op het verzoek zullen reageren.

Zondag waren er 5.059 bevestigde gevallen van covid-19 in Tsjechië , ongeveer 3.600 minder dan op zaterdag. Maar dit is de hoogste stijging op zondag sinds het begin van de epidemie. Van de hele week is de dagelijkse verhoging op zondag meestal altijd het laagst, het minste wordt getest. Momenteel zijn er meer dan 100.000 mensen ziek.

bron https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/...ovid-19-koronavirus.A201019_100226_domaci_hm1

Joaninha vindt dit leuk/interessant.
  11. Hoewel de situatie zeer ernstig is, denk ik dat Tsjechië hier goed op gaat improviseren. In Nederland loopt het vast op regeltjes en procedures. Tsjechen kunnen in dit soort situaties beter improviseren. En dan moet je je soms niet altijd aan de goedbedoelde regels houden. Ik kan mij herinneren dat ik in de trein zat tussen Turnov en Liberec. De trein stopte omdat er een boom op het spoor lag. De machinist had een zaag in de trein en de conducteur vroeg om 5 mannen die wilden helpen om de boom van het spoor te duwen. Na 20 minuten reden we weer. Het zal wel helemaal tegen de regels zijn en in Nederland was misschien de trein na lang overleg terug gereden naar het vorige station. En lag het treinverkeer een groot deel van de dag stil.

Bij de Covid19 crisis zie je dezelfde aanpak. Er is een noodtoestand waardoor bestaande wetten tijdelijk buiten werking kunnen worden gezet. En er is een apparaat dat in dergelijke situaties ingezet kan worden. Daarbij bedoel ik bijvoorbeeld de brandweer, die in Tsjechië heel goed is georganiseerd ook wordt ingeschakeld.

rainbow, Josef, Plank en 1 andere persoon vinden dit leuk/interessant.
  12. Zeker, dat bewonder ik ook zo in de Tsjechen.
    En de brandweer, hasici (klinkt als een verkoudheid :D) echt elk gehucht met meer dan vier inwoners en een geit heeft een dobrovolnich hasici en er worden heel veel activiteiten vanuit de brandweer georganiseerd, het is veel meer dan alleen brand blussen.
    In een land met veel houten woningen en heel, heel erg veel bos is een goede brandweer ook wel erg noodzakelijk. Sowieso zijn de Tsjechen ook wel erg bevoordeeld met zo'n schitterende natuur, Jeseniky hora, Krkokonose, Sumava ....:wow:

Bewerkt door een moderator: 20-10-2020
    Joaninha en Plank vinden dit leuk/interessant.
  13. Vlak na de eerste golf werd door een aantal ziekenhuizen al aangegeven dat de bureaucratie volledig over boord ging. Er was simpelweg geen tijd voor. Ga het maar gewoon doen was de boodschap. Dus ook in Nederland kán het wel. Ze gaven ook aan dat ze gingen kijken wat hier uit te leren valt zodat er áltijd minder bureaucratie is.

14. Dat klopt, ziekenhuizen namen ook zelf veel initiatieven. Maar ik kan ook een voorbeeld geven over mondkapjes. Ik woon in Emmen. In het voorjaar was er een groot tekort aan mondkapjes. Een naaiatelier in mijn woonplaats ging ze zelf maken en bood ze gratis aan in verzorgingshuizen. Die gingen ze echter niet gebruiken omdat ze niet gekeurd waren. Maar ze gingen wel helemaal zonder mondkapjes werken. Nu lees ik vaak artikelen, dat personeel om Covid19 patiënten niet zomaar op te schalen is omdat een opleiding minimaal 1.5 jaar duurt. In Tsjechië zie je wel dat gebruik wordt gemaakt van studenten etc. om dit tekort aan te vullen. Hoewel in Nederland ook verpleegkundigen die net gepensioneerd waren werden gevraagd om bij te springen. We zullen het zien hoe het gaat. Maar naar mijn mening is het qua capaciteit beter in Tsjechië gesteld dan in Nederland. Vrijwel ieder stadje heeft nog een eigen ziekenhuis, die weliswaar niet alle behandelingen kunnen doen maar toch de basiszorg. Terwijl in Nederland het aantal bedden is teruggebracht tot het minimum. En natuurlijk zijn er de vele kuuroorden, die kunnen ook nog gebruikt worden om het aantal bedden voor Corona patiënten die nog geen IC nodig hebben snel op te schalen.

15. kuurgast

kuurgast Donateur

In Tsjechië waren er maandag 8.076 bevestigde positieve testen van corona.
    Het aantal mensen met covid dat in ziekenhuizen behandeld moet worden steeg tot 3.721, waarvan circa 600 op de IC.
    Het totaal aantal covid-gerelateerde sterfgevallen sinds maart is 1.513.
    Covid-19 grijpt ook in bij de werking van de brandweer in Tsjechië. Momenteel registreren de brandweercorpsen 282 positieve leden.
    Burčák-feesten met veel zingen, het was een broedplaats voor covid, zegt de directeur van het ziekenhuis in Uherské Hradiště. Uherské Hradiště behoort momenteel tot de regio's met het grootste aantal positieve mensen in het land, wat blijkt uit het hoge aantal ziekenhuisopnames met een moeilijker verloop (IC) in het plaatselijke ziekenhuis.
    Van het ziekenhuispersoneel is circa 10% thuis ivm corona.
    Voorlopig zijn er bedden genoeg, het personeelstekort is grootste probleem.
    Ziekenhuizen hebben niet genoeg personeel. Ze zoeken hulp bij klinieken en scholen. De hulp die ze vragen zijn 4de- en 5de-jaarsstudenten van de medische scholen, leraren van medische scholen en mensen die al in de andere vormen van zorg werken met een medische opleiding.
    Ook hebben ze een oproep gedaan aan artsen die de afgelopen jaren naar het buitenland zijn vertrokken. Er zijn zo'n 15 van deze artsen die nu hun hulp hebben aangeboden.
    Tweehonderd universiteitsstudenten gaan het ziekenhuis van Brno helpen. Deze studenten zijn vaak al afgestudeerd aan een middelbare medische school en hebben dus de basisinhoud van het werk van verpleegsters vervuld, maar ze kunnen het veeleisende werk van verpleegsters niet volledig vervangen.
    Die kleinere ziekenhuizen hebben een beperkt aantal bedden met zuurstof. Plaatselijke ziekenhuizen bestaan niet alleen uit gewone bedden, maar daaronder vallen couveuses, kinderbedden en andere soorten zoals dialyse-bedden etc.
    De kuuroorden zijn nog in bedrijf en niet ingesteld op corona patiënten en vaak te ver van ziekenhuizen vandaan als er spoedeisende zorg nodig is.
    Bronnen novinky.cz + idnes.cz.
    Alle cijfers onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19

rainbow, Joaninha en elske vinden dit leuk/interessant.
  16. Ik las net een artikel over de situatie in het ziekenhuis in Liberec. Ook daar een groot tekort aan personeel. Niet acute zorg wordt stopgezet en sommige behandelingen overgeplaatst naar het ziekenhuis in Turnov. Laten we hopen dat ze de situatie snel onder controle krijgen. Morgen vrees ik weer een record besmettingen gezien het aantal dat vanavond gemeld is. Het cijfer van de afgelopen 24 uur is wat moeilijk te volgen omdat ze meerdere keren per dag met een update komen. En ook al gaat binnenkort het aantal besmettingen mogelijk dalen de piek in de ziekenhuizen moet nog komen omdat die een paar weken achterloopt op de besmettingspiek. En onbegrijpelijk dat sommige mensen het in hun hoofd haalden om tegen de maatregelen te demonstreren. Maar datzelfde geldt ook voor Nederland.

rainbow en cor vinden dit leuk/interessant.
  17. "De piek van deze golf van de epidemie zal rond 11 november zijn, vertelde het hoofd van gezondheid Roman Prymula aan de afgevaardigden. We proberen oxygenators en ventilatoren te kopen, voegde hij eraan toe."

Bron: www.denik.cz

curious vindt dit leuk/interessant.
  18. 11984 gisteren.

Morris2016 vindt dit leuk/interessant.

Deel deze pagina