Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

dennuzzz

Donateur
En we weten allemaal dat zo'n test niet te verkijgen is in Nederland

die test komt eraan volgens mij....gisteren is in spanje volgens de laatste cijfers niemand overleden! eea ontwikkelt zich in west europa in snel tempo de goede kant op. Die test is straks helemaal niet meer nodig....
 

kuurgast

Donateur
Meer mensen samen en geen maskers in zwembaden.

Vanaf 8 juni kunnen er massa-evenementen voor maximaal 500 personen plaatsvinden. Dit geldt bijvoorbeeld voor theaters, bioscopen, concerten of sportlocaties. De regering heeft het maandag goedgekeurd.
De regering heeft ook besloten om de limieten voor bezoekers van dierentuinen, botanische tuinen en arboretums vanaf dezelfde datum te verhogen tot 250 personen per hectare, tot 150.

"De vooruitzichten zijn van dien aard dat we de limiet daarin vanaf 15 juni volledig zouden kunnen opheffen", voegde Vojtěch toe.
Tot dusver konden er slechts 300 mensen op één plek zijn, zelfs onder bepaalde regels.
Maar zelfs dat valt vanaf 8 juni uit elkaar. "We schrappen ook de regels voor enscenering in het auditorium", voegde Vojtěch toe. Dit geldt bijvoorbeeld voor concertzalen, theaters of bioscopen. Tot dusver moesten mensen achter elkaar zitten. Als ze niet uit hetzelfde huishouden kwamen, moesten ze ook minstens één stoel zitten.

"We schaffen de verplichting om een masker in zwembaden te dragen af, deze is alleen nodig als een persoon minder dan 2 meter verwijderd is van een andere persoon", zei minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch tijdens een persconferentie na de regeringsvergadering. De ontspanning geldt volgens de minister voor zowel natuurlijke als buitenzwembaden.

Bron novinky.cz.
 

kuurgast

Donateur
En: https://www.bluenature.nl/testlocaties/ (geen idee of je een bewijs meekrijgt)
Dit is een sneltest die niet wordt geaccepteerd bij binnenkomst in Tsjechië.
KLM Health Services doet het ook, zit op Schiphol. Nadeel kan zijn volgens KLM dat landen het document soms weigeren en alsnog willen afnemen door eigen mensen :( Kosten 170 euro.
Voor contactnummer zie klmhealthservices.com.
In Amsterdam is een andere officiële mogelijkheid voor 149,95 euro bij coronalab.eu/travel-clinic.
In Tsjechië overzicht testlocaties op koronavirus.mzcr.cz. také pro samoplátce = ook voor zelfbetalers.

Je zal nog steeds eerst over een geldig bewijs moeten beschikken waarom je Tsjechië wil bezoeken.
Daarnaast download het formulier op mvcr.cz/mvcren. print die uit en neem mee.
Medisch certificaat voor SARS-CoV-2 PCR-testresultaten die moeten worden overgelegd bij het overschrijden van de Tsjechische grens:
Medical certificate on SARS-CoV-2 PCR testing results (CZ / EN / UK) (docx, 22 kB)


Er zullen vanaf 30 juni directe treinen zijn van Tsjechië naar Kroatië.

Bron novinky.cz.
 

kuurgast

Donateur
Covid-programma's worden door de EU gesubsidieerd. De regering zwijgt.

De Tsjechische regering bagatelliseert financiële steun van de EU aan ondernemers en bedrijven die zijn getroffen door de COVID-19-crisis, schrijft de nieuwssite Neovlivni.

Neovlivni zegt dat een aanzienlijk deel van de hulppakketten die de regering aanbiedt als staatssteun binnen de COVID I- en II-programma's wordt gefinancierd door de Europese Unie. In COVID I komt bijna de helft van het totaal van een miljard kronen uit EU-fondsen; Volgens Magdalena Frouzová van de Tsjechische vertegenwoordiging van de Europese Commissie trekt COVID II, voor een bedrag van vijf miljard kronen, volledig op de EU-financiën.

Premier Andrej Babiš schreef eerder op Twitter dat er niets is om de Europese Unie te "bedanken", aangezien het geld dat naar de COVID-programma's gaat al in de periode 2014-2020 aan Tsjechië was toegewezen en niet was opgebruikt.
Bron radio.cz/en.

Vorige week wees Neovlivni erop dat de regering zich schuilhield naar wie precies het geld van de programma's van Covid was gestuurd. De minister van Industrie Havlíček publiceerde vervolgens donderdag een lijst van ontvangers die onder druk stonden, maar deze bleek onmiddellijk onvolledig.

Vergeleken met de oorspronkelijke aangekondigde steuncijfers ontbrak de helft van de bedrijven in Covid II. En ook slechts de helft van het uitgekeerde geld blijft op de gepubliceerde lijst. Toevallig kwam het precies overeen met het bedrag dat de Europese Unie in het programma had gestort. Het is nog niet duidelijk waar de rest naartoe ging en of de staat ‘zijn’ helft naar het Covid I-programma heeft gestuurd.
Bron neovlivni.cz.
 
Volgens mij zijn er toch versoepelingen per 15 juni voor Nederlanders die naar Tsjechië reizen. Dit las ik op de Facebook-pagina van Pardubicky Kraj. Tsjechen kunnen straks ook op vakantie naar landen die epidemiologisch in het midden segment vallen zoals Nederland. (gele zone) Bij terugkomst uit deze landen hoeven ze niet in quarantaine of een negatieve test te doen. Voor buitenlanders uit deze landen geldt dat ze wel naar Tsjechië kunnen reizen maar dan in quarantaine moeten gaan of een test ondergaan. Dus voor hun wordt het straks hetzelfde zoals nu mensen met een verblijfsvergunning in Tsjechië. Voor mensen uit de rode zone (Groot Brittannië en Zweden) blijven de huidige regels van kracht.

https://www.facebook.com/267751653384029/posts/1565440256948489/
 
Ik ga in ieder geval 20 juni. Ik ga ervan uit dat de trein van Zittau naar Liberec dan ook weer gaat. Papieren van mijn huis, auto en oude verblijfsvergunning neem ik mee. Dus ik maak mij er niet meer zoveel zorgen over als ik de berichten hier lees hoe het er nu al aan de grens aan toe gaat bij controles. 15 juni wordt dat nog soepeler.
 
  • Leuk
Waarderingen: cor
Waar in Tsjechie kan ik dan precies die test afnemen?
Ik reis per trein, dus in de regel kom ik allereerst aan in Decin hlavni nadrazi, alhoewel er natuurlijk meerdere routes mogelijk zijn. Moet ik me bij de grens melden? Het grensstation is Bad Schandau in de voormalige DDR of Hrensko geloof ik in Tsjechie.

Op Decin kan ik euro's wisselen in Kc, ik neem aan dat ik niet in Euro's kan betalen. Ik heb nog wel iets van 1600 Kc hier thuis liggen, maar dat zal wel ontoereikend zijn.

Enfin, ik ben erg blij met deze informatie. Ja jsem mhono rad s tento informacie. :D Dekuje Vam.
 
Let wel, dat je (als toerist uit Nederland of Belgie) in de situatie vanaf 15 juni al een recente, negatieve coronatest (PCR) moet hebben voorafgaand aan het inreizen!
 
De uitslag van de GGD test wordt telefonisch gegeven, dus daar heb je weinig aan wanneer je naar CZ gaat. Of zie ik dat fout?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klopt, je moet de uitslag van de test (natuurlijk) schriftelijk kunnen aantonen bij de grens....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat laatste kan niet als toerist op camping of hotel. Daarom vanaf 15 juni al test voorafgaand aan reizen naar CZ.
 
Quarantaine in hotel of camping lijkt mij ook erg lastig inderdaad. Maar zou misschien wel kunnen als Nederlanders naar kennissen of familie gaan in CR.

https://brnodaily.com/2020/06/02/ne...m-selected-european-countries-from-june-15th/

Quote:

Orange Zone
Foreigners without Czech residence will need a negative Covid-19 test
when entering from Belgium, Denmark, France, Ireland, Italy, the Netherlands, Portugal, Spain, or they must enter quarantine for 14 days. Czechs and residents will be able to enter test-free without quarantine.'

En ja, het is maar net hoe je het bekijkt. Theoretisch zou een toerist dus 14 dagen in quarentaine moeten gaan. Praktisch natuurlijk bijna onmogelijk.
 
Haha. Weinig controle zo lijkt het...

De boetes bij het overtreden van de quarantaine-regels zijn echter honderden tot duizenden malen hoger dan bij te hard rijden. Zou jij het riskeren?
 
Ik waag de gok. Doe rustig aan. Blijf alleen in mijn huis in een soort quarantaine. Bovendien heb ik een verlopen verblijfsvergunning. Het enige verschil met een Tsjech of Nederlander met verblijfsvergunning die vanuit Nederland naar Tsjechië reist, is het papiertje van mij. En die mogen wel zonder beperking. En wellicht is het risico van een Tsjech die in Nederland op vakantie is geweest en drukke plekken heeft bezocht, vele malen groter dan dat van mij omdat ik in een gebied woon waar net als in Tsjechië weinig Covid19 gevallen zijn. Sommige boetes zijn heel erg hoog. Maar dat zijn maximum boetes. Als ik lees hoe soepel ze aan de grens zijn en de politie de inreisregels en quarantaineregels niet strikt handhaaft, dan wordt de soep niet zo heet gegeten als zij wordt opgediend. Maar ik ga niet met mijn Nederlandse auto, dan val je gewoon op. Het echte toerisme houd je met deze regels wel tegen en dat is denk ik de bedoeling. En waarschijnlijk komt Nederland ook snel in dezelfde zone als Duitsland als de ontwikkelingen zo doorgaan.
 
Bovenaan