Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De Darkov-mijn werd afgesloten van mijnbouw, testen lieten 239 geïnfecteerde mensen zien, voornamelijk onder mijnwerkers en hun familieleden. Het gaat niet alleen om Darkov, maar ook om andere OKD-mijnen. De infectie hoefde zich niet alleen in de kleedkamers te verspreiden.
Gemiddeld vonden we bij één geïnfecteerde persoon vijf contacten, maar ook vijftig contacten bij één geïnfecteerde persoon.
Er werden bijna 2500 mensen getest.
Dit verklaart een boel, waarom er een stijgende lijn zat in het aantal nieuwe besmettingen en het reproductiegetal (Rnul). Zo'n besmettingshaard jaagt direct deze cijfers omhoog, terwijl het eigenlijk best goed gaat. Voor Nederland geldt hetzelfde, maar dan met besmettingshaarden in de vleesindustrie met arbeidsmigranten uit Oost Europa. Gelukkig wordt in Tsjechië adequaat opgetreden om deze haard meteen de kop in te drukken. En nu ook in Nederland bij de uitbraken in een AZC en de vleesindustrie. Massaal testen, quarantainemaatregelen en bedrijfssluitingen.
 

kuurgast

Donateur
De overheid heeft een aantal beperkingen aan grenzen, scholen en werkplekken versoepeld. De ministers keurden ook de voortzetting van de ondersteuningsprogramma's goed.

Kinderen op scholen.
Leerlingen in de tweede graad van basisscholen, middelbare scholen, conservatoria en hbo-scholen kunnen op voorstel van minister van onderwijs Robert Plaga op 8 juni in beperkte mate terugkeren naar de schoolbanken.

Slimme quarantaine 2.0.
Het zogenaamde smart quarantine-project is verplaatst naar het ministerie van Volksgezondheid. De regering heeft daarvoor nog eens 148 miljoen kronen gereserveerd. De tot nu toe slimme quarantaine werd geleid door een centraal managementteam van 90 leden dat onder het leger was opgezet als adviesorgaan van de regering onder leiding van adjunct Roman Prymula.

Kappers, strandwachten en anderen zonder maskers en schilden
Het kabinet keurde ook het voorstel van premier Andrej Babiš goed dat kappers geen beschermkappen hoeven te dragen. Ook hoeven werknemers die twee of meer meter uit elkaar werken geen masker meer te dragen, evenals bestuurders van het openbaar vervoer, tenzij ze in direct contact staan met passagiers, en strandwachten of zwemleraren.

Het programma omvatte ook een voorstel van het ministerie van Industrie om de afronding van de overgang naar de nieuwe DVB-T2-standaard voor digitale televisie-uitzendingen met vier maanden uit te stellen tot eind oktober. Voor de verhuizing is maximaal 50 miljoen CZK extra nodig. In maart werd de stopzetting van bestaande zenders opgeschort vanwege coronavirus.
Bron seznamzpravy.cz.
 

kuurgast

Donateur
EU-burgers voor drie dagen en met een test.

Burgers van de Europese Unie met een negatieve test mogen het grondgebied van Tsjechië nieuw binnenkomen voor werk of bezoek van familieleden, maar slechts voor 72 uur.
Bron seznamzpravy.cz.
 
Op zich zou ik met 72 uur uit de voeten kunnen. Als ik naar Tsjechië ging, dan bleef ik in 70% van mijn bezoeken binnen deze termijn (3 nachten). De vraag is, hoe kom ik aan een test. Mag je die ook doen in Tsjechië of mag je ook in quarantaine (dus gewoon op je adres blijven) net als mensen die in Tsjechië wonen en terugkeren. Ik denk dat het voor politie ook erg moeilijk wordt om dit allemaal te controleren. Als ik kom en zeg dat ik bij mijn oom of vriendin op bezoek ga bijvoorbeeld, moet je dan je hele stamboom meenemen om dat te bewijzen? Mij lijkt dit oncontroleerbaar. Maar gelukkig wordt het weer iets makkelijker. Ik ben toch pas van plan om na 15 juni te gaan en misschien is het dan wel weer anders. Nog iets: stel ik ga naar Tsjechië om bijvoorbeeld een verblijfsvergunning aan te vragen. Aan de grens krijg ik geen controle. Hoe weten ze dan of ik 14 dagen in quarantaine ben geweest als ik bijvoorbeeld een oude negatieve test van 2 weken oud laat zien?
 
Ik denk dat het voor politie ook erg moeilijk wordt om dit allemaal te controleren. Als ik kom en zeg dat ik bij mijn oom of vriendin op bezoek ga bijvoorbeeld, moet je dan je hele stamboom meenemen om dat te bewijzen?
Dat is sowieso geen geldige reden...
Aan de grens krijg ik geen controle. Hoe weten ze dan of ik 14 dagen in quarantaine ben geweest als ik bijvoorbeeld een oude negatieve test van 2 weken oud laat zien?
Je moet je melden bij de regionale GGD, anders is je quarantaine niet geldig en overtreed je de regels, waarop een flinke boete staat.
 
Voor het aanvragen van een verblijfsvergunning zul je naar het ministerie in Liberec moeten gaan. Dat is niet te combineren met de eis van in quarantaine te gaan.
 
Als je in Tsjechie bent, kun je de aanvraag ook per post doen (maar ook dat kan natuurlijk niet tijdens een quarantaine-periode). Dus wachten natuurlijk tot de quarantaine afgelopen is :)
 
Laatst bewerkt:
Een kennis van mij die hier ook een huis heeft maar (nog) geen verblijfsvergunning, heeft deze aangevraagd via Hartmanova. Hij was net voor de grenzen dicht gingen, naar Nederland gegaan helaas. Hij heeft nu bericht gekregen dat die klaar ligt in Usti. Er wordt nu een afspraak gemaakt om die op te gaan halen. Met eigendomsbewijs van zijn huis moet dat gaan lukken, daarna hier binnen 72 uur een Covid-test overleggen bij de GGD.
 
Bron: ad.nl 16.35 uur

Tsjechië, Slowakije en Hongarije heropenen de onderlinge grenzen komende nacht. Dat heeft de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken vandaag bekendgemaakt. De grenzen waren gesloten om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

De heropening is wel aan strenge voorwaarden gebonden. Inwoners van de landen hoeven niet in quarantaine als het verblijf in het andere land minder dan 48 uur duurt. Daarnaast mogen de reizigers niet tweemaal in korte tijd door een land trekken. Zo mag een Hongaar via Slowakije naar Tsjechië reizen, maar mag hij op de terugweg niet meer door Slowakije gaan.

Hongarije opende vandaag al de grens met Servië onder strenge voorwaarden.

-----

Lijkt me lastig als je van Tsjechie naar Hongarije reist en weer terug wil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad. Behoorlijk paranoia al die regeltjes. 48 uur verblijf, 72 uur verblijf. Quarantaine, melden bij GGD, getest zijn of laten testen, wel voor werk toegestaan, familiebezoek etc etc. Door een land heen, maar niet terug. Het ene land wel, het andere niet. Bijna wekelijks nieuwe regels. Best ingewikkeld allemaal voor de politie om dit allemaal te onthouden en te controleren. Gewoon straks de boel weer opengooien met hygiënemaatregelen om besmettingen te voorkomen. I.c.m. contactonderzoek, testen en quarantaine bij een nieuw geval, om een besmettingshaard te voorkomen. Dat moet toch voldoende zijn ipv al dit paranoia gedoe?
 
Sinds maandag is het weer mogelijk naar de sauna bij wat ik aanduid als het Sportfondsenbad in Liberec te gaan. Ik koos voor de woensdag en ook om in de sauna tussen de middag te komen. Dan is de eerste groep verdwenen en moeten de mensen die vroeg uit hun werk komen nog arriveren. Als 65+ heb je dan nog korting. Koos er ook voor daar alleen maar naar toe te gaan.
Eerst langs de printservice in Turnov (ik heb geen printer en besteed het printwerk uit) om een afdruk te maken van een tekst die ik aan de huisarts hier wil geven als informatie van wat ik medisch meemaakte. Ook een brief afgedrukt voor het Zilveren Kruis. Omdat het postkantoor daar dicht bij ligt had ik een enveloppe voorbereid. Grote hilariteit dat ik om die te sluiten wil likken op de rand terwijl ik vergeten was eerst mijn mondkapje te verwijderen. Buiten hoef je dat niet meer op. Binnen wel!
In de sauna is het inderdaad rustig. Ik doe alleen een mondkapje op wanneer ik de zaak niet vertrouw. Het lijkt er op dat men de voorschriften toch wel aan de laars lapt. Op een moment dat iemand toch wel flink hoestte (wellicht een rokershoestje) me snel beschermd. Het lijkt er op dat de ouderen zich niet zo zeer het gevaar realiseren. Het is wel jammer dat ik geen handel heb in plexiglas. Overal zijn schermen gemaakt. De laatste keer was ik op 8 maart in een sauna. In de 11 weken daarna heb ik me niet kunnen douchen.
Ik zie nu ook terrassen waar ze eerder niet waren. Zo pakt men blijkbaar weer wat klandizie mee.
De bibliotheek is al wat langer open. Het is nu zo'n burcht geworden dat ik alleen boeken terug breng. Het meeste is afgesloten en ik word aangeschoten met de vraag wat ik kom doen.
Had o.a. een boek geleend over de randgebieden van Tsjechië. Daar woonden voor de oorlog veel Duits sprekenden. Onder extreem slechte omstandigheden zijn die het land direct na de oorlog uitgezet. Onvoorstelbaar hoeveel ellende zo ook is geleden!
 
KLM Health Services doet het ook, zit op Schiphol. Nadeel kan zijn volgens KLM dat landen het document soms weigeren en alsnog willen afnemen door eigen mensen :-( Kosten 170 euro.
 
Goedemorgen.

Bron:
https://ct24.ceskatelevize.cz/domac...e-otevrely-se-prechody-s-rakouskem-a-nemeckem

Gedateerd 26.5
Helemaal onderaan bericht staat het volgende:

' The Minister of the Interior, Hamáček, stated that the Czech Republic could return to the situation before the outbreak of the pandemic on 15 June. Thus, there should be no border controls and it should be possible to cross them anywhere without having to prove a negative covid-19 test.'

Zou dus goed nieuws zijn. Even afwachten dus maar.
 
Dit schreef een kennis van me gisteren:

Ik ben vandaag de grens Tsjechië- Duitsland over gegaan en weer terug, heen en terug stelde ze een paar vragen en kon gewoon door rijden
Geen covid test of 14 dagen thuis zitten.

Zelf ben ik bij Varnsdorf naar de grens gereden om eens te kijken. Daar was totaal geen barricade meer en kon je ook gewoon doorrijden. Aan de andere kant van de weg stonden wel 2 militairen te keuvelen voor de controle van hen die Tsjechië in kwamen. Daar een babbeltje mee gemaakt. Die zeiden ook tegen me als je binnen 24 uur weer terug bent kan je zonder test ook gewoon doorrijden.
 
Bovenaan