Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ben benieuwd hoe het straks zal gaan in juni. Ondertussen stijgt het reproductiegetal gestaag (de R nul). In mei is dat gestaag opgelopen van 0.8 naar nu 1.2. Dit betekent dat het aantal infecties weer toeneemt. Vandaag 115 nieuwe meldingen. Dat waren er zelfs meer dan in Nederland waar vandaag 112 nieuwe infecties zijn gemeld. Voor Nederland het laagste aantal nieuwe besmettingen op een dinsdag gemeld sinds vele weken. De maatregelen in Nederland die door sommigen halfslachtig worden genoemd, blijken dus wel te werken. Dus Nederland als risicoland bestempelen is onjuist. Het is vergelijkbaar met Duitsland, waar ook grote regionale verschillen zijn. Ik woon zelf in Drenthe, daar zijn de laatste dagen geen nieuwe gevallen gemeld, net als in Groningen.
 
Wij hebben ook een wit nummerbord :)

Maar daar gaat het eigenlijk niet om.
Ook Tsjechen, of inwoners van Tsjechie, die terugkeren uit een risicoland zullen in quarantaine moeten, of een test ondergaan.

Zoals het begin maart was, zeg maar (heb toen ook 14 dagen in quar. gezeten).
..... Nederland als risicoland bestempelen is onjuist. Het is vergelijkbaar met Duitsland, waar ook grote regionale verschillen zijn. Ik woon zelf in Drenthe, daar zijn de laatste dagen geen nieuwe gevallen gemeld, net als in Groningen.
Ik vind het onderscheid tussen wel/geen risicolanden ook vrij onzinnig.

Maar ga het maar eens op de grens uitleggen als de Tsjechische regering dit zo gaat besluiten...
 
Maar daar gaat het eigenlijk niet om.
Ook Tsjechen, of inwoners van Tsjechie, die terugkeren uit een risicoland zullen in quarantaine moeten, of een test ondergaan.
Ook daar gaat het niet om, het gaat erom of je binnenkomt. Dus of je nu een test doet of 14 dagen thuis gaat zitten, de hoofdzaak is dat je er bent. Heb nu 2x quarantaine achter de rug en begin morgen aan de 3e. Maar ik ben wel waar ik zijn wil.
Ik neem aan dat het nog steeds gaat om dingen die geregeld moeten worden en niet om een vakantie.
 
Tsjechië, Oostenrijk en Slowakije willen “mini-Schengenzone” oprichten

Tegen midden juni willen Tsjechië, Oostenrijk en Slowakije een “mini-Schengenzone” oprichten. Dat heeft de Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken Tomas Petricek aangekondigd na gesprekken met zijn Oostenrijkse en Slovaakse collega’s. Ook Duitsland, Polen en Hongarije zouden betrokken zijn bij de onderhandelingen.

Als het plan doorgaat, zullen de grenzen tussen de landen onderling opengaan en kan er gereisd worden zoals voor de Coronacrisis. Volgende week zal een precieze datum voor de opening van de grenzen bekendgemaakt worden.

Eerder richtten ook al de Baltische staten Estland, Letland en Litouwen een bubbel op waarbinnen vrij gereisd kan worden. Vanaf vandaag mogen ook in Slowakije inwoners van buurland Kroatië binnen zonder dat ze daarna in quarantaine moeten.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/19/liveblog-19-mei/

-----

België en Nederland worden hierin niet genoemd....
 
Ook daar gaat het niet om, het gaat erom of je binnenkomt. Dus of je nu een test doet of 14 dagen thuis gaat zitten, de hoofdzaak is dat je er bent. Heb nu 2x quarantaine achter de rug en begin morgen aan de 3e. Maar ik ben wel waar ik zijn wil.
Ik neem aan dat het nog steeds gaat om dingen die geregeld moeten worden en niet om een vakantie.
Nou, als we het nog steeds over het nieuws van vandaag hebben:

Oostenrijkers en Tsjechen mogen dus straks in elkaars landen met vakantie, zonder test of quarantaine!

Maar dat geldt NIET voor mensen uit risico-landen...
 
Het vervelende is dat het zo onzeker is wat betreft de zomervakantie. Mogen er in juli en augustus nu wel of geen Nederlanders op vakantie in Tsjechië? Moeten wij nu wel of niet onze reserveringen annuleren? Mijn gevoel zegt dat we de camping beter gesloten kunnen houden deze zomer, maar mijn verstand zegt dat we beter het officiële besluit voor juli en augustus kunnen afwachten.
 
Ik zet mijn geld, helaas, in op geen toeristen uit Nederland. :(

Maar ik zou het inderdaad wel afwachten. Daarna de reserveringen annuleren, en de camping "opengooien" voor Tsjechen, Slowaken, Oostenrijkers, Duitsers etc.?
 
Jij denkt hetzelfde als wij. We hebben de advertenties voor de binnenlandse markt en ook de Duitse en Oostenrijkse markt al gedaan. Het punt is alleen dat de Tsjechen de voorkeur geven aan Kroatië, Slowakije en Oostenrijk en minder aan een binnenlandse vakantie.
 
Ben benieuwd naar mijn auto als ik weer naar Tsjechië kan. Ik parkeerde hem in Turnov, in de buurt van het station. Ik zou na 7 dagen terugkomen. Dat worden straks al 3 maanden. Gelukkig heeft hij een lokaal kenteken, dus valt het niet zo op. Maar wel het stof wat erop ligt, denk ik. :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gelukkig heeft hij een lokaal kenteken, dus valt het niet zo op. Maar wel het stof wat erop ligt, denk ik. :)

Hier snap ik dus geen bal van.
Ik heb ook een auto op Tsjechisch kenteken, maar die kon ik alleen kopen omdat ik een rodni cislo had en die had ik alleen maar omdat ik een verblijfsvergunning had en daarom is Tsjechië voor mij niet gesloten.
 
Dat snap ikzelf ook niet. Maar ik had ooit een tijdelijke verblijfsvergunning. Toen ik de auto kocht en op naam liet zetten, gebruikten ze het nummer van het document dat verlopen was. Ik rijd er nu 7 jaar in.
 
Ik lees hier dat er toch forumgenoten naar Tsjechie zijn gegaan en er voor kozen om in quarantaine te gaan. Ik begrijp ook dat de test vrij kostbaar is. Waarom kiezen mensen voor de quarantaine? Omdat zij de test te duur vinden of omdat (wat ik begrepen heb) de test erg vervelend/pijnlijk is?
Zijn er mensen op het forum die de test hebben laten doen, en was het ook erg onplezierig?

Groetjes Luigi.
 
Mijn dochter en schoonzoon hebben de test in Pardubice laten doen. De kosten waren per persoon 2300 kč. Ze gingen met een wattenstaafje in de neus, wat niet erg lekker was. Maar toch handiger dan 14 dagen thuis zitten als je een eigen bedrijf hebt en de paarden moet verzorgen.
 
Ik vind het onderscheid tussen wel/geen risicolanden ook vrij onzinnig.

Maar ga het maar eens op de grens uitleggen als de Tsjechische regering dit zo gaat besluiten...
Het is ook onzin, Nederland heeft nog nauwelijks nieuwe besmettingen, minder dan in Tsjechië officieel. Ik woon in Noord Holland en in de gehele provincie zijn 8 nieuwe gevallen geteld in de afgelopen 7 dagen. Maar goed, ze doen maar, de maatregelen in Nederland zijn niet veel anders dan in Tsjechië of Duitsland, dus besmettingsgraad zal niet veel verschillen.

Ik ga volgende week niet naar Tsjechië, veel te veel gedoe, hoewel het een drama is om op deze manier gasten te gaan ontvangen in juni. :( Op hoop van zegen.
 
Vanmorgen weer over de grens naar binnen. Volgens mij vinden ze het wel best. Niet genoteerd en gewoon doorgelaten na het laten zien van de formulieren. Geen gedoe. Het is jouw keuze, maar als ik zie hoe mijn tuin erbij ligt na 2 weken, kan je in juni beter gelijk een bosmaaier meenemen.
 
grens.jpg
Volgens mij vinden ze het wel best.
Bij ons aan de grens staan militairen en je ziet ze ook met de week lamlendiger worden.
Direct naast hun caravan loopt een Duitse straat evenwijdig aan de grens. Een vietnamees met restaurant verkoopt van alles en nog wat aan Duitsers die daar gewoon op de weg stoppen en over de railing de spullen aanpakken.
Ze kijken ernaar en vinden het ook wel best.
 
Vanmorgen weer over de grens naar binnen. Volgens mij vinden ze het wel best. Niet genoteerd en gewoon doorgelaten na het laten zien van de formulieren. Geen gedoe. Het is jou keuze, maar als ik ie hoe mijn tuin erbij ligt na 2 weken kan je in Juni beter gelijk een bosmaaier meenemen.

Hoi Kobus.

Jij schrijft na het laten zien van de formulieren.
Bedoel jij hiermee je verblijfsvergunning of gaat het ook nog over andere formulieren? Zo ja, Welke?
Ik ben sinds december niet meer bij mijn huisje geweest, zal nu wel verstopt achter mijn tuin liggen:lmfao:.

Groet Luigi.
 
Ze willen er een mini-Schengenzone van maken. Schengenzone betekent geen controle aan de grens. Dus als Duitsland ook van deze mini-Schengenzone gaat deel uitmaken, dan kunnen we weer gewoon vrij reizen. Want tussen Nederland en Duitsland bestaat nog steeds de gewone Schengenzone. Of gaat Tsjechië straks van Duitsland eisen de grens met Nederland etc. te sluiten? Hopelijk komen ze tot het besef dat grenzen dicht voor bepaalde landen niet echt effectief is als de mensen uit die landen straks wel in Kroatië en Griekenland in/op hetzelfde zwembad en terras zitten als de Tsjechen die daar op vakantie zijn. Gezond verstand om besmettingen te voorkomen door bijvoorbeeld social distancing helpt veel beter.
En het is eigenlijk absurd en lijkt op de communistische periode. Dat je niet vrij kan reizen. Ik kan mijn vriendin in Tsjechië niet eens opzoeken die thuis ligt te herstellen van een licht hartinfarct, omdat ik toevallig geen tijdelijke verblijfsvergunning heb. Maar best bereid ben een test te doen in Tsjechië. Ze kunnen het in mijn ogen dan ook beter Mini-Oostblokzone noemen. In die tijd vierden West-en Oost-Duitsers ook hun vakantie gezamenlijk in Hongarije of Bulgarije.
 
Bovenaan