Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het formulier moet door iedereen ingevuld worden: https://www.mvcr.cz/mvcren/SCRIPT/V...idents_as_of_December_7th_2021_-_20211207.jpg
Als je in Duitsland niet overnacht, dan zijn er geen beperkingen voor doorreizen.
Dag Marwa, ik deelde jouw mening dat het LPF formulier altijd moet worden ingevuld, dus ook met eigen vervoer reizen. Maar op de site van Hartmanova staat nu: Als u in Tsjechië blijft voor langer dan 12 uur (of als u als inwoner van Tsjechië terugkeert uit het buitenland), dan moet u aan onderstaande voorwaarden voldoen, en tevens moet u een formulier* invullen als u niet met eigen vervoer reist. Kennelijk is er dus iets veranderd?
Vanaf maandag moet je, ook als je bent gevaccineerd, een pcr test laten zien om Tsjechië binnen te komen.
Geldt dit ook voor Tsjechen en voor Nederlanders die een verblijfsvergunning hebben voor Tsjechie?
 

kuurgast

Donateur
Vanaf 27 december 2021 de voorwaarden voor aankomst in Tsjechië voor buitenlanders aangescherpt.

Het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid zal de voorwaarden om het land binnen te komen aanscherpen. De maatregel is gericht op de bestrijding van de nieuwe ommicron-coronavirusstam.

De nieuwe grensoverschrijdingsregels voor buitenlandse toeristen gaan op 27 december in.

In het bijzonder:

– Een negatieve PCR-test (niet ouder dan 72 uur) wordt een voorwaarde om Tsjechië binnen te komen, ongeacht uit welk land de reiziger terugkeert. Zelfs uit "groene" of "oranje" landen (volgens de classificatie van het ministerie van Buitenlandse Zaken) zal nog steeds een PCR-test vereist zijn;

– Een PCR-test (niet ouder dan 72 uur) bij binnenkomst in Tsjechië is vereist, zelfs voor degenen die zijn gevaccineerd en degenen die het coronavirus hebben gehad.
Er wordt alleen een uitzondering gemaakt voor reizigers die de derde dosis van het vaccin hebben gehad, kinderen jonger dan 12 jaar en gevaccineerd (met twee doses) in de leeftijd van 12 tot 18 jaar.

Mensen zonder vaccinaties tegen Covid-19 zullen tussen de vijfde en zevende dag na aankomst in Tsjechië vanuit welk land dan ook een nieuwe test moeten doorstaan, aldus het ministerie.

Het ministerie verklaarde oorspronkelijk dat de maatregel vanaf 3 januari van toepassing zou zijn op Tsjechische burgers en groepen buitenlanders (verblijfsvergunning) die onder de vrijstellingen vallen.
"Alleen voor buitenlanders zijn de voorwaarden voor binnenkomst in Tsjechië aangescherpt", zei het ministerie in een avondverklaring.

De Vereniging van Reisbureaus heeft al gereageerd op de nieuwe regeling. Volgens haar zal de noodzaak van een PCR-test het reizen enorm bemoeilijken.
Er is geen juridische reden om de reis kosteloos te annuleren.

Bronnen praguemorning.cz + deutsch.radio.cz + seznamzpravy.cz.
 

kuurgast

Donateur
Ik heb er een uitgehaald omdat ik die erg mooi vind:

Beste zorgverleners, ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om mijn diepste dankbaarheid en respect uit te spreken voor alles wat u voor patiënten heeft gedaan sinds het begin van de coronaviruspandemie. En dit alles met de droevige wetenschap dat ik niet meer kan bieden dan deze woorden die u het meest zullen behagen, maar uw extreem veeleisende en nobele lot zal het er niet gemakkelijker op maken. Covid 19 veranderde vorig jaar uw langdurige zeer veeleisende werkomstandigheden in een hel op aarde.
Vandaag een vervolg:

Berichten van lezers aan paramedici.

In de brieven verzetten de lezers van Seznam Zprávy zich het vaakst tegen agressie jegens paramedici en probeerden ze ondersteunende gebaren door te geven aan het personeel.

Een van deze werd gestuurd door een schrijver die als trainer uit Olomouc tekende:

"Ik zou willen zeggen: geef niet op, we zijn allemaal al mentaal moe, want niemand van ons kan het einde zien of voorspellen en dat is het ergste van de hele situatie. Je loopt altijd beter als je precies weet hoe lang je moet rennen en wanneer het doel zal zijn. Maar nogmaals, in zulke uitdagende situaties die niemand ooit heeft kunnen doorstaan, realiseer je je hoeveel je aankan en wordt je trots op wie je bent geworden", schreef hij.
Volgens hem zal het onvermoeibare doorzettingsvermogen van de medische staf uiteindelijk tot een succesvol einde leiden. "Ik geloof dat een van de beste gevoelens die je kunt hebben, is wanneer je iets aankan dat zo moeilijk is dat niemand, zelfs hijzelf niet, heeft toegegeven het aan te kunnen. Dat is precies onze huidige situatie. Niets duurt ooit voor altijd, dus zelfs dat stopt een keer. We zullen de wereld niet terugbrengen naar hoe het vroeger was, maar er zal een nieuwe zijn vol sterkere mensen die zullen kunnen zeggen dat ze het hebben gedaan. Over een paar jaar zullen schoolkinderen erover leren in geschiedenis als een belangrijke situatie vol dappere mensen, wat de wereld heeft veranderd."
Ten slotte voegde hij een citaat toe dat hem helpt in moeilijke situaties. "Als je een race loopt of een berg beklimt, zijn ze altijd de meest uitdagende, maar tegelijkertijd de belangrijkste laatste meters. En als je niet opgeeft, win je."

Bron seznamzpravy.cz.
 
Is niet duidelijk.
Hou iig rekening met steekproefsgewijze controle nabij de grens en bedenk dat NLers altijd opvallen met hun gele kentekenplaten.
Maar... ik moet er bij zeggen dat ik in 2 jaar tijd nog geen controles heb gezien ( ik woon 300 m van de grens en zie hem feitelijk dagelijks)
 
En luchthavens. In de regionale trein waarmee ik naar Tsjechië reis, ook nog nooit controle gehad. Overigens een nutteloze maatregel volgens mij. Maar misschien is het alleen voor de bühne. Zo kunnen ze naar de bevolking zeggen "we hebben maatregelen genomen om te voorkomen dat buitenlanders omikron naar Tsjechië brengen". Het meeste grensverkeer rond deze tijd zijn inwoners uit Tsjechië die van winkelen, familie/vrienden bezoek, werk, studie, vakantie naar Tsjechië reizen. Zij hoeven niet getest, maar kunnen net zo goed besmet zijn. Straks misschien kans dat er wat internationale wintersporters komen, maar tegen die tijd hebben daarvan ook de meesten de booster al gehad. Bovendien is de omikron variant allang in Tsjechië. Vreemd dat je niets leest over percentages, maar hooguit over enkele gevallen die ze ontdekken. Terwijl ik lees dat bijvoorbeeld in mijn provincie Drenthe al 28% van de omikron was vlak voor kerst. Tsjechië is echt geen eiland in Europa waar de omikron omheen gaat. Ook buurland Oostenrijk is het percentage omikron al zo'n beetje de helft. Zal dat in Tsjechië niet zo zijn?
 
Overigens na een tijdje zoeken toch wat info gevonden hoe de omikron variant zich verspreidt in Tsjechië (op Covariants.org). Op 195 sequentiebepalingen in de afgelopen 2 weken in Tsjechië waren er 31 van omikron. Oftewel zo'n 16%. Maar in 2 weken kan het heel snel gaan natuurlijk. Het percentage van de laatste dagen moet al veel hoger liggen.
Screenshot_20211228_091351_com.android.chrome.jpg
Het paarse hoekje dat rechtsboven zichtbaar is, is de opkomende omikron variant. Het totale plaatje geeft de ontwikkeling van alle Covid varianten weer die er in Tsjechië zijn geweest. Het is mij ook niet duidelijk hoe de sequentiebepalingen zijn geweest. Steekproefsgewijs of gericht op een bepaald cluster. Want dat vertekent het plaatje natuurlijk behoorlijk.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Het is mij ook niet duidelijk hoe de sequentiebepalingen zijn geweest.
"Om de ongecontroleerde verspreiding van de nieuwe omicron-variant te voorkomen, wordt het nu verplicht om onderzoekende PCR-tests uit te voeren op alle positieve monsters als de proefpersonen klinische tekenen van Covid-19 vertoonden", zei minister van Volksgezondheid Vlastimil Válek.
Bron praguemorning.cz.

De afgelopen weken werd dit maar gedaan met 10% van de positieve testen om zo meer testcapaciteit te hebben voor de grotere aanvraag. Nu is er minder aanvraag voor testen en kunnen ze het sequencing weer verhogen. Ze zullen dit nooit zomaar opschalen, maar wachten eerst tot de benodigde instructies komen.

De zevendaagse incidentie "
Potvrzené případy za posledních 7 dní na 100 000 obyvatel" staat nu op 363 en begint af te remmen. Nu afwachten wanneer de stijging weer begint en hoe snel ivm omicron.
 

kuurgast

Donateur
De minister van Volksgezondheid verwacht dat de Omicron-golf rond januari-februari een hoogtepunt zal bereiken.

Hoewel het aantal Covid-besmettingen in Tsjechië al meer dan een maand gestaag daalt, waarschuwen experts dat het land de komende weken te maken krijgt met een enorme golf van Omicron-infecties. In een poging om de verspreiding van de epidemie uit te bannen, heeft de regering opdracht gegeven tot massale testen in bedrijven en instellingen van zowel gevaccineerde als niet-gevaccineerde werknemers.

"De stilte voor de storm" is hoe minister van Volksgezondheid Vlastimil Válek de huidige stilte in de Covid-epidemie beschreef. Sprekend na de kabinetsvergadering van woensdag, waar ministers een effectieve strategie bespraken om te voorkomen dat de gezondheidssector instortte, zei de heer Válek dat de Omicron-golf waarschijnlijk aan het begin van het nieuwe jaar aan kracht zal winnen en in de laatste week van januari een hoogtepunt zou moeten bereiken. of eerste week van februari.

Momenteel varieert het aantal nieuwe Covid-gevallen dat dagelijks wordt gedetecteerd van zeven tot negenduizend, maar tijdens de feestdagen is het aantal uitgevoerde tests aanzienlijk gedaald. Het aandeel van de Omicron-variant varieert in verschillende regio's.

Tot dusver hebben laboratoria tussen 19 en 26 december 108 gevallen van Omicron gemeld en de week erna 351 nieuwe gevallen. Hoewel dat misschien niet veel lijkt, zijn experts er zeker van dat Omicron zich in het stadium van verspreiding door de gemeenschap bevindt en waarschuwen dat deze cijfers misleidend kunnen zijn gezien de daling van het aantal tests en de lichtere symptomen die gepaard gaan met Omicron. Hoe dan ook, ze verwachten dat Omicron zich in de eerste weken van januari als een lopend vuurtje onder de bevolking gaat verspreiden.

De regering heeft opdracht gegeven om vanaf 2 januari twee keer per week te testen op scholen en bedrijven en instellingen zullen vanaf half januari alle werknemers, zelfs degenen met een booster-injectie, twee keer per week moeten testen om uitbraken te isoleren.

Aangezien Omicron een kortere incubatie- (3 dagen) en korte infectieperiode heeft (2 dagen voordat de eerste symptomen verschijnen en drie dagen erna), overweegt de regering ook om de zelfisolatie- en quarantaineperiodes te verkorten, evenals het interval tussen herstel van de ziekte en gevaccineerd worden. De quarantaineperiode zou kunnen worden teruggebracht van 10 dagen naar vijf, waarna de persoon weer aan het werk kan als hij geen symptomen heeft en nog vijf dagen overal een masker moet dragen.

De overheid zet ook door met vaccinaties als de enige effectieve vorm van bescherming tegen een ernstig verloop van de infectie en ziekenhuisopname. Meer dan 2,2 miljoen mensen hebben een boostervaccinatie gekregen in Tsjechië, en er worden er elke dag zo'n 50 duizend toegediend. In de 70-plussers en risicogroepen is dat meer dan 60 procent van de bevolking. Experts zeggen dat het lang niet genoeg is en miljoenen mensen kwetsbaar maakt.
Tsjechië opent boostervaccinaties vanaf 4 januari voor iedereen ouder dan 18.

Het Instituut voor gezondheidsinformatie en statistieken, heeft twee waarschijnlijke scenario's gepresenteerd voor de naderende Omicron-golf - een realistisch en crisisscenario. Het realistische scenario zou zijn als Omicron zich grotendeels zou verspreiden onder de niet-gevaccineerde bevolkingsgroepen, in welk geval er ongeveer 15.000 nieuwe gevallen per dag zouden zijn. Aan de andere kant zou een massale verspreiding over de bevolking kunnen leiden tot ongeveer 50.000 nieuwe infecties per dag. Zelfs met een kleiner aandeel ziekenhuisopnames dan bij Delta, zou de gezondheidssector hier heel moeilijk mee om kunnen gaan.

Bron english.radio.cz
 

kuurgast

Donateur
De covid-19 vaccinatiebewijzen zijn vanaf 1 februari nog maar negen maanden geldig.

Dat vertelde de woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid, Ondřej Jakob, vandaag. Aanvankelijk maakte het ministerie bekend dat de wijziging in januari zou plaatsvinden. Het is gebaseerd op de verordening van de Europese Unie, die vanaf 1 februari voor alle lidstaten geldt. Negen maanden is hervaccinatie nodig. Aanvankelijk was de geldigheid van vaccinatiecertificaten niet beperkt.

Ongeveer 64 procent van de bevolking in Tsjechië is ingeënt tegen covid-19, en ongeveer een derde van hen heeft een boosterdosis. Begin mei hadden ongeveer een miljoen mensen in Tsjechië de vaccinaties voltooid, van wie de meesten de oudste senioren, paramedici en leraren waren. Als ze begin februari niet zijn ingeënt, verloopt hun vaccinatiebewijs begin februari.
Bron seznamzpravy.cz.
 
Aangezien Omicron een kortere incubatie- (3 dagen) en korte infectieperiode heeft
Dat verklaart voor een groot stuk de verwachte booming van de besmettingscijfers, de besmettingen vermenigvuldigen zich op veel kortere tijd. Wat staat ons te wachten? Ik denk dat de gezondheidssector met een bang hart afwacht! :slik:
 

kuurgast

Donateur
Klopt @rainbow ook het Tsjechische ziekenhuispersoneel zit met samengeknepen billen te wachten op wat komen gaat.

Waar de delta-variant zorgde voor een verdubbeling van de besmettingscijfers in 2-3 weken, doet omikron dat in 2-3 dagen.
Het risico om opgenomen te worden in het ziekenhuis met de omikronvariant lijkt volgens Brits onderzoek veel kleiner dan bij de deltavariant.
Personen die zijn hersteld van COVID-19 hebben 3 tot 5 keer meer kans om opnieuw besmet te worden met de omnikronvariant in vergelijking met de deltavariant.

Omikron is dus besmettelijker, met minder kans op ziekenhuis verloop. Maar tussen besmettelijkheid van 60% en minder ziek 40% zit een verschil wat door snellere verspreiding wel tot hoger ziekenhuis bezetting kan leiden.

De symptomen door een besmetting met omikron doen vooral denken aan die van een verkoudheid. Een loopneus, hoofdpijn, vermoeidheid, spierpijn, verminderde eetlust, droge hoest, niezen en keelpijn zijn de meestvoorkomende symptomen. Je blijft wel reuk en smaak houden in tegenstelling op eerdere varianten.
Wat ik in Tsjechische media las was dat het opvallend is dat mensen drijfnat wakker worden vanwege nachtelijke zweetaanvallen door omikron.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan