Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In de familie van mijn vriendin in Tsjechië zijn ook besmettingen de afgelopen week. Haar tante (70 jaar) die gevaccineerd is met AZ, ligt kritiek in het ziekenhuis. Haar oom die met Jansen is gevaccineerd, is ook besmet maar gelukkig herstellende. Hopelijk komt de booster snel, naar mijn mening de enige weg om de druk op de zorg laag te houden.
Ikzelf kom daar in Nederland nu ook gelukkig voor in aanmerking, maar ik hoop sneller dan januari. De GGD's in Nederland zeggen er klaar voor te zijn. In principe kunnen ze net zo snel gaan prikken als van de zomer, toen er 1.5 miljoen per week gezet werden. Dan waren de meeste kwetsbaren al voor de feestdagen beter beschermd. Eigenlijk is het wachten weer op de RIVM die blijkbaar nog niet klaar is om uitnodigingen te versturen. Eigenlijk weer slecht geregeld. Andere landen zijn er al weken mee bezig. De voorbereidingen hadden al lang in gang gezet kunnen worden voordat het advies van de gezondheidsraad er was. Dan hadden de eerste uitnodigingen deze week al gestuurd kunnen worden. Maar door niet goed te anticiperen, duurt het veel langer.
Maar voor Tsjechië met een lagere vaccinatiegraad dan Nederland, zijn de problemen daardoor ook nog lang niet voorbij.
Lichtpuntje is Groot Brittannië, die een aantal weken voorloopt op de meeste EU landen en waar het aantal besmettingen en opnames nu gelukkig daalt. Maar daar hebben 20% van de volwassenen al een boostershot gekregen en dus bijna alle kwetsbaren.
 
Vergeleken met vorig najaar groeit het aantal besmettingen sneller.
Als er niet wordt ingegrepen gaat het weer naar 200 doden per dag zoals in maart of zelfs hoger. Toen lagen er ongeveer 9,5 duizend mensen in ziekenhuizen met covid. Dat werd gestopt door strengere lockdowns, wat nu niet meer zal worden geaccepteerd door een groot deel van de bevolking.
Veel mensen wantrouwen de overheid en geloven de artsen en experts niet. Ze denken dat het allemaal gemanipuleerd wordt en het alleen om geld en macht draait.
Het is moeilijk om dit te doorbreken.
Nu zat ik daarover na te denken en schoot me de brandweer te binnen. Die speelt een grote maatschappelijke rol in Tsjechische dorpen en steden. Als ze deze mensen goede voorlichting geven en hen op pad sturen, zouden ze denk ik veel nepnieuws tegen gaan en mensen kunnen stimuleren zich iig aan de regels te houden.
Daarnaast hoeft een gevaccineerde geen test meer te doen en dat is ook niet reëel want die kunnen evengoed besmetting doorgeven.
Ook wordt er gezegd dat scholen een besmettingshaard zijn. Kan je dit niet andersom bekijken? Door testen op scholen loop je tegen de besmettingshaarden in thuissituaties aan.
Hmmm de brandweer dat zijn de lokale einsteins met dezelfde mening.......
Hoe cru het ook klinkt op een gegeven moment ,nu dus moet je het gewoon laten gaan .
Wie nu nog niet is gevaccineerd, gaat maar achteraan in de rij staan bij de de jip of op de stoep.
De vrouw van mijn werknemer heeft ook covid ,iedereen in mijn bedrijf getest niemand anders.
wel vreemd ,met zoveel intieme omgangsvormen en geen mondkapjes.......

op school iemand met covid ,dus wat doe je dan als school, sluiten ,en de kinderen naar huis.
Zij blij ,maar de meeste werknemers moeten nu ook wettelijk verplicht thuisblijven om voor de kinderen te zorgen.
Andere vrouw hier gaat naar de dokter en ook covid , dus wat doe je als dokter ,terugsturen naar haar gezin ,hoezo afzondering...
Stoppen met die testen .
Ik ben gevaccineerd omdat
1 ik mezelf wil beschermen
2 als ik het krijg hoop ik dat de klachten minder zijn.
3 het risico lager is dat ik het doorgeef
4 Als ik het draag en overgeef is dat nu een probleem voor die laatste domoor die zich niet wil laten vaccineren,

stoppen met al die regels ,mondkapje geen mondkapje niemand weet of het werkt.
Het Oostenrijkse systeem is een goed idee

opa lag in het ziekenhuis ,aldaar de meeste voorzorgsmaatregelen ,hazmat mondkapje etc.
paar dagen later hadden ze hem covid cadeau gedaan . geen bezoek gehad.
Nu dood.
 

Combined indicator: 14-day notification rate, testing rate and test positivity, updated 11 November 2021​

Combined indicator: 14-day notification rate, testing rate and test positivity, updated 11 November 2021



Tsjechië kleurt bijna helemaal donkerrood nu...
 

kuurgast

Donateur
Een interessant artikel dat héél lang was en beetje heb ingekort:

"Ik hoopte dat de staat zou leren", zegt de expert.

Waarom stijgt het aantal covid-besmettingen en sterfgevallen in Tsjechië weer? Wiskundige René Levínský ziet het probleem in het falen van instellingen en in de moeilijke besluitvormingssituatie van individuen. Volgens hem moet de staat consequent te werk gaan volgens de beschikbare gegevens.

"Het maakt niet uit, echte data is belangrijk", herinnert de wetenschapper zich die gewend is om met data te werken. Hij begrijpt echter dat niet iedereen de tijd heeft om elk aspect van een pandemie te begrijpen. Daarom vindt hij dat het de staat en zijn instellingen zijn die de plicht hebben om de beschikbare gegevens te beheren. En maak volledig gebruik van nieuw beschikbare tools: snelle screentests, antilichaamcocktails of maskers.

Simpel gezegd, de schatting zou als volgt hebben geklonken: berekenen hoeveel mensen nog geen covide-immuniteit hebben, is een zeer ruwe schatting van ongeveer de helft......En dan berekenen we hoeveel sneller de nieuwe deltavariant zich verspreidt. Het is ongeveer twee keer zo besmettelijk. Dus wanneer het virus twee keer zoveel mensen heeft als het zich verspreidt, maar twee keer zo besmettelijk is, komt het binnen bij plus of min hetzelfde aantal geïnfecteerde mensen. Wij lopen tegen hetzelfde risico aan. Ik hoopte dat iedereen die ermee te maken had dat zou overwegen.

"We zien immers dat een pandemie veel meer een sociaal proces is dan een biologisch proces", herinnert René Levínský zich, die als directeur van het Centrum voor het modelleren van biologische en sociale processen de covid-ontwikkeling in Tsjechië en lange tijd in het buitenland.

En omdat het vertrouwen in de staat in postcommunistische staten vrij laag is, zien we grote verschillen tussen Oost- en West-Europa. Bijvoorbeeld in de belangrijkste tool tegen covid vaccins. Volgens Levínský zouden die tegen de covid verplicht kunnen worden als de staat ook de mensen de nodige (financiële -)garanties geeft.

De aantallen zullen groeien zoals ze nu groeien. Ziekenhuizen zullen vol raken. En op een gegeven moment gaat het gebeuren. Het was gisteren laat, maar ik geloof nog steeds dat het mogelijk is om er met testen uit te komen......als we nu grondig testen in bedrijven en scholen, hebben we een kans om hier zonder grote deadlines uit te komen.

Een optie is om covid-vaccinatie verplicht te stellen. Ik begrijp eigenlijk niet helemaal waarom het niet verplicht is. Verplichte vaccinatie is een standaard onderdeel van het rechtssysteem, er is een aantal verplichte vaccinaties bij kinderen en op volwassen leeftijd is een tetanusvaccinatie verplicht. Verplichte vaccinatie is een instelling die we al heel lang hebben en gebruiken, dus waarom zouden we er geen gebruik van maken.
Andere maatregelen kosten ons enorm veel geld, terwijl de prijs van vaccins erg laag is. Het spijt me, maar er is geen reden om deze tool niet te gebruiken.
Beslissen of je je wel of niet wilt laten vaccineren is voor veel mensen erg moeilijk. Het is een nieuw vaccin, het maakt gebruik van het principe van mRNA, wat voor veel mensen een zeer gecompliceerd probleem is. Ik denk dat het veel mensen zou helpen om te horen: je hoeft er niet mee om te gaan, vaccinatie is verplicht en de staat neemt de volledige verantwoordelijkheid voor eventuele bijwerkingen.
Een dergelijke financiële verantwoordelijkheid voor bijwerkingen zou een absoluut minimum kosten. En in deze gepolariseerde samenleving, waar mensen ruzie maken over vaccinaties, zou dat helpen.
Veel mensen kunnen de werkzaamheidsgegevens van vaccins zeker vergelijken.......Vaccinatie verkleint dan de kans dat u op de IC belandt ongeveer tien keer. Nou, dat kan ik vergelijken. Maar noch ik, noch jij kan beschrijven hoe het vaccin in ons lichaam werkt, we kunnen alleen herhalen wat we erover lezen.
Bovendien is de beslissing om te vaccineren in sommige opzichten vergelijkbaar met een situatie die in de speltheorie public good game wordt genoemd. De ideale oplossing voor Jan Novák is dat alle mensen in Tsjechië gevaccineerd worden, alleen Jan Novák niet. Hij zal de ziekte niet krijgen, want de ziekte zal niet bestaan, hij zal het niet verspreiden. Dus subjectief voelt het individu dat het het beste voor hem of haar is om niet deel te nemen aan het oplossen van het probleem.

Vandaag hebben we goedkope tests en hebben we ervaring. We weten dat we in het voorjaar vooral van de epidemie af zijn gekomen door maskers op te doen, uitgebreid te testen en te starten met vaccinaties, waardoor het aantal mensen met een verse vaccinimmuniteit toenam.

Als iemand besluit dat het vaccineren van zwangere vrouwen gevaarlijk is, is dat hun mening. Maar de beschikbare gegevens tonen vrij overtuigend aan dat vaccinatie zeer nuttig is voor zwangere vrouwen, en op basis van de gegevens wordt aanbevolen om het vaccin als prioriteit te krijgen.
Een mening is een mening, maar als een arts weigert een zwangere vrouw te vaccineren, moet hij het diploma teruggeven.

En in die situatie zitten we nu. De ziekte heeft zich verspreid onder kinderen, van hen naar hun ouders. Zelfs nu is er een kans om te voorkomen dat die massale infecties worden doorgegeven aan senioren.
We hebben nieuwe wapens.....We zien dat veel senioren voor een booster gaan, voor de derde vaccinatie. Dat het helpt, zien we nu al aan de cijfers van de ziekenhuizen. Het percentage gevaccineerden op de IC neemt voortdurend af. Half oktober was dat 37 procent, eind oktober een derde, vandaag is dat 27 procent.

Als we testen, zullen we TNO-controle (testbevestiging / ziekteoverleving / vaccinatie) afdwingen waar mensen elkaar ontmoeten, het zal helpen.
Daarnaast is testen cruciaal om zo snel mogelijk resultaat te krijgen. En als hij positief is, kan hij naar de dokter om een dosis monoklonale stoffen aan te bevelen. Het is zeker beter om iemand een vaccinatie te geven voor 500 Kč dan hem een Regeneron te geven voor 50.000. Maar het is nog altijd beter om hem Regeneron te geven voor 50.000 dan om twee weken op de intensive care te belanden. Het is iets dat we nu hebben en vorig jaar niet.

Vorig jaar zaten we bijna op het niveau van de middeleeuwen tegen het virus. Toen waren zulke grote beperkingen logisch, zoals het sluiten van scholen. Vandaag bevinden we ons in een andere situatie. De infectieaantallen zijn vergelijkbaar, maar we hebben betere instrumenten om de epidemie het hoofd te bieden.
Nu hebben we effectieve vaccinaties, goedkope maskers, snelle antigeentesten, antilichaamcocktails, en er zijn mensen die zeggen dat ze liever covid hebben dan zichzelf te beschermen.
Aangeboren immuniteit is geweldig, maar het is onzin om covid te bestrijden door het geïnfecteerd te krijgen. Het is alsof je een huis tegen brand beschermt door dat huis in brand te steken. Het is absurd.
Natuurlijk hebben mensen die hersteld zijn van covid bescherming tegen herinfectie. Maar zelfs voor hen vermindert vaccinatie na de ziekte het risico op een nieuwe infectie ongeveer acht keer........ En het is volkomen absurd dat iemand in plaats daarvan beslist of hij zich laat vaccineren wanneer hij antilichamen heeft gemeten.

Het virus is in de wereld min of meer hetzelfde, alleen soms heerst er ergens een nieuwe variant, die zich vervolgens naar de rest van de wereld verspreidt. Desalniettemin heeft covid in Tsjechië drie keer meer mensen het leven gekost dan in onze zuiderburen in Oostenrijk. De reden is simpel: wantrouwen jegens de staat. Het onvermogen van de staat om zijn functie te vervullen.
.................Het komt me voor dat degene die faalde vooral de staat is. Veel mensen en bedrijven respecteren maatregelen tegen epidemieën.

Bron seznam.cz.
 

kuurgast

Donateur
Hmmm de brandweer dat zijn de lokale einsteins met dezelfde mening.......
Hoe cru het ook klinkt op een gegeven moment ,nu dus moet je het gewoon laten gaan .
Laat deze mensen een dag meelopen in de ambulance en covid-afdelingen dan praten ze wel anders.
Het laten gaan kan niet want dan zit met kerst iedereen thuis vast en stromen de ziekenhuizen over.....
Zoals de cijfers nu gaan wordt het binnen 3 weken al krap in de ziekenhuizen.

Nog wat ander nieuws:


Ze deden alsof ze voor vaccinaties gingen. Toen ze het "papier" ontvingen, vluchtten ze vermomd.

Jihlava Hospital houdt zich bezig met vaccinatie tegen covid-19 in het grootschalige vaccinatiecentrum Hruškové Dvory. Mensen kwamen voor een vaccin met een enkele dosis.
Na registratie, die hen een certificaat garandeert, verlieten ze het centrum zonder het vaccin te ontvangen. "Sommigen zelfs vermomd", zegt Monika Zachrlová, een woordvoerster van het Jihlava-ziekenhuis.
"Deze week kwamen we erachter dat we na de vaccinatie nog acht doses over hebben, wat niet overeenkomt met het aantal mensen dat het certificaat heeft behaald. De volgende dag richtten ze zich daarop in het centrum en kwamen erachter dat het mensen waren die, na registratie, zeiden dat ze naar het toilet gingen en niet terugkwamen op de applicatie, wegliepen", aldus Zachrlová. Volgens haar is een van de vrouwen naar het toilet gegaan om de ambulancebroeders in verwarring te brengen. 'Ze is gewoon vermomd weggelopen', zei Zachrlova.

Als gevolg hiervan heeft het ziekenhuis het aantal medewerkers in het vaccinatiecentrum uitgebreid om het toezicht op de gevaccineerden te vergroten. "En we overwegen om een strafrechtelijke klacht in te dienen tegen de mensen die het hebben gedaan. We vragen ons af of het een vervalsing van een document is, onze advocaat is ermee bezig", aldus Zachrlová. Volgens haar ontdekten de medici ook dat mensen in het vaccinatiecentrum hen smeergeld aanboden voor het niet geven maar morsen van het vaccin.
------------------------------------
Grote ziekenhuizen beperken zorg en bouwen covidaria (afdelingen).
-----------------------------------
Duitsland verplaatst Tsjechië naar de categorie risicolanden.
-----------------------------------
Het lijkt erop dat de regering zich misschien laat inspireren door het optreden van Oostenrijk, zogenaamde 2G-systeem gevaccineerd, genezen. Dit betekent dat de uitslag van testen op covid niet erkend zou worden bij culturele of sportevenementen of in restaurants.
Ook zouden er plannen zijn om alle scholieren 22 en 29 november te testen.

Bron seznam.cz.
 

kuurgast

Donateur
covid 13 november 2021.PNG
Eerst was er een toename van 2.000 per week, daarna 3.000 en afgelopen week 4.000.
Komende week zou het dan boven de 20.000 positieve testen per dag uitkomen.
Er liggen bijna 4.000 mensen met covid in Tsjechische ziekenhuizen, waarvan 550 op IC.
Het dagelijkse sterftecijfer loopt op richting 75 per dag.
Bron
onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
---------------------------------------------
Een stapel medicijnen versus één vaccin.

covid 13 november 2021 1.PNG
Zo ziet het eruit naast één ARO-bed bij een patiënt met een ernstig covid-verloop. Al die dispensers geven hem de exacte hoeveelheden geneesmiddelen om te overleven.......De belangrijkste reden waarom ze zich niet wilden laten vaccineren was: dat ze geen chemie in hun lichaam willen injecteren.

covid 13 november 2021 2.PNG
De hele stapel medicijnen bij één patiënt kan oplopen tot meer dan 100.000 kronen voor één dag.

Bron seznam.cz.
 
Laatst bewerkt:
Zo ziet het eruit naast één ARO-bed bij een patiënt met een ernstig covid-verloop. Al die dispensers geven hem de exacte hoeveelheden geneesmiddelen om te overleven.......De belangrijkste reden waarom ze zich niet wilden laten vaccineren was: dat ze geen chemie in hun lichaam willen injecteren.
Als iedereen dàt nu eens wilde snappen. Misschien dat deze getuigenis toch mensen over de streep zou kunnen trekken.
En dan hebben we het niet eens over de kosten, of over alle inspanningen die het medisch personeel moet doen, om die mensen erdoor te halen!
Heel overtuigend dit verslag!
 
Ik denk niet dat het wijzen op de kosten enig effect heeft. Degenen die nu nog niet gevaccineerd zijn, overtuig je niet meer. Zeker de jongeren niet die ook zonder vaccinatie minder kans hebben op ziekenhuisopname dan veel gevaccineerde ouderen. Dus beter nu concentreren op de ouderen om die een booster te geven. Want ook al ben je gevaccineerd, op hogere leeftijd wordt de werking van de vaccins minder. Vooral diegenen die AZ of Jansen hebben gehad. De ouders van mijn vriendin in Tsjechië hebben vrijdag gelukkig hun booster gekregen. Nadat ze woensdag hun pincode kregen, konden ze vrijdag al terecht. Dat is vlotter dan in Nederland.
 
Hier in CZ hanteren ze 6 maanden na de 2e prik krijg je de booster, als je die wil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het probleem dat zich nu gaat aankondigen is dat de jongeren nu ook het vaccin willen hebben als 2G eraan komt zoals in Oostenrijk. Ik denk dat het op dit moment beter is voor een lagere ziekenhuis bezetting om eerst de 50 plus die nog niet gevaccineerd zijn te doen en de 60 plus een booster (beginnen met de oudsten). Daarna pas 50 min die nog niet gevaccineerd zijn. Deze hebben hun kans gehad en moeten straks maar even wachten om met 2G weer naar de kroeg te gaan. Want dat komt er vast ook in NL en CZ. Overigens deze week werd ik wel iedere keer gevraagd naar mijn vaccinatie bij cafe/restaurant bezoek in Tsjechië. Hoewel de QR code niet werd ingescand.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kuurgast

Donateur
60 procent van de Tsjechen is gevaccineerd met ten minste één dosis, het percentage steeg in 10 dagen.
Ze verwachten begin december 50 tot 60.000 positieve mensen per dag te hebben. Het risico bestaat dat de tests de epidemie niet volgen. Dat aantal kunnen ze nooit allemaal testen, want dan zouden ze 150.000 tot 200.000 testen per dag moeten doen. Ook het contact met de positieven is dan niet meer haalbaar en traceerbaar.

We gaan de covid-bedden verhogen, maar het personeel ontbreekt, de ziekenhuizen vragen om hulp.
Meer dan 4.000 liggen in ziekenhuizen waarvan bijna 650 op IC. Deze aantallen zullen komende 2 weken zeker verdubbelen.

In Tsjechië zijn drie gevallen van de nieuwe coronavirus-subvarianten SARS-CoV-2 delta AY 4.2 gedetecteerd. Deze variant is mogelijk besmettelijker.

Er wordt druk overlegd wat te doen om covid te beperken. Beiers of toch liever Oostenrijks model? Tsjechische covid-experts zijn het er niet mee eens.

Enquête: niet-gevaccineerde mensen dragen minder beademingsapparatuur en beschermen zich minder goed tegen infectie.
Terwijl 83 procent van de gevaccineerden een masker draagt, doet 60 procent van de gevaccineerden dat. Ongeveer de helft van de gevaccineerden vermijdt drukke ruimtes, vergeleken met 37 procent van degenen die niet zijn gevaccineerd.
Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts een derde van de mensen die symptomen van covid hebben of in contact zijn geweest met een besmette persoon zich laat testen. Volgens de auteurs kan dit komen doordat gevaccineerde mensen, zelfs als ze symptomen hebben of in contact zijn geweest met geïnfecteerden, zelden worden getest. "Het testen loopt volledig achter - slechts 11 procent van de volwassen respondenten is de afgelopen maand voor de test geweest. In het voorjaar was dat 45 procent", aldus de opstellers van het onderzoek.
Hoewel de epidemie de afgelopen weken is toegenomen, hebben de respondenten in oktober gemiddeld 19 mensen persoonlijk ontmoet, van wie 12 zonder het gebruik van een masker. Volgens de auteurs bevinden onbeschermde interpersoonlijke contacten zich op het niveau van de tijd buiten de pandemie. In vergelijking met het einde van de zomer gaan mensen beduidend minder naar restaurants. In oktober bezocht minder dan een derde van de respondenten restaurants, aan het einde van de zomer was dat bijna de helft. Bezoeken aan diensten, kennissen en families of het gebruik van het openbaar vervoer blijven echter op een niveau buiten de epidemie.
Acht procent van de werknemers maakt nu volop gebruik van thuiswerken, de helft van wat ze een jaar geleden deden. Driekwart van de mensen komt elke dag naar de werkplek, 13 procentpunten meer op jaarbasis.
Na lange tijd merkten de auteurs een verandering in het economisch gedrag van mensen. Het aantal huishoudens dat probeert te sparen en de consumptie terug te dringen, is met drie procentpunten gestegen. De auteurs zijn van mening dat de reden hogere energieprijzen kan zijn.

Bron seznam.cz.

Antivaxers in Tsjechië willen antistoffen testen goedkeuring krijgen. Maar daar zijn experts het niet over eens want er blijkt uit onderzoeken dat zelfs een kwart van de mensen die ziek waren van covid toch weinig of geen antistoffen in hun bloed hadden.
 

kuurgast

Donateur
Covid-paniek? Vojtěch en Svrčinová organiseren een buitengewone persconferentie.

Als reactie op een recordaantal mensen dat besmet is met covid, belegt de minister van Volksgezondheid haastig een buitengewone persconferentie samen met de hoofdhygiënist van Tsjechië Pavla Svrčinová.
De persconferentie vindt vandaag om 15.00 uur plaats.
-----------------------------------------------------------------------

covid 17 november 2021.PNG

Dinsdag had Tsjechië de meeste covid-19-besmettingen per dag sinds de epidemie vorig jaar begon in maart. Er waren 22.479 nieuwe besmettingen, ongeveer de helft zoveel als vorige week dinsdag.

Ook het aantal ziekenhuisopnames met covid-19 groeide, maar minder sterk. Hun aantal is de afgelopen week met ongeveer een kwart gestegen tot 4425. Maandag werden er volgens herziene gegevens van het ministerie meer dan 4500 in het ziekenhuis opgenomen, het meest sinds half april van dit jaar.

De dagelijkse toename van het aantal ziekten in Tsjechië neemt sinds begin september toe. Ze zijn de afgelopen maand erg snel gegroeid. Half oktober waren er nog steeds ongeveer 1.500 nieuwe infecties per dag, begin november bijna 10.000 per dag en een week geleden bijna 15.000 gevallen per dag.

Dinsdag is het aantal coronatests gestegen ten opzichte van de week ervoor. Ongeveer 69.000 antigeen- en 38.000 PCR-tests werden vorige week dinsdag uitgevoerd, vergeleken met meer dan 79.000 antigeen- en 43.000 PCR-tests deze dinsdag.

Volgens het ministerie droeg ook het feit dat testen op scholen bij aan de recordstijging van dinsdag dat deze week wordt gevolgd door een feestdag.

Evenzo nemen de besmettingen met het coronavirus die in ziekenhuizen terechtkomen sterk toe. Begin oktober lagen er nog zo'n 250 in het ziekenhuis, medio oktober ruim 500 en begin november ruim 2000. Alleen al in de eerste helft van november is het aantal ziekenhuisopnames meer dan verdubbeld. De laatste keer dat er zo'n hoog aantal mensen met covid-19 in ziekenhuizen lag, was medio april van dit jaar. Maar toen waren er meer mensen in ernstige toestand - tot ongeveer duizend, terwijl nu op dinsdag 661 van de in totaal 4.425 gehospitaliseerde personen ernstig ziek waren.

Gegevens over ziekenhuisopnames op de website van het ministerie bevatten echter geen patiënten die al enige tijd geen covid-19-symptomen vertonen, maar in ziekenhuizen verblijven. Ziekenhuizen in Tsjechië moeten spoedeisende zorg beperken vanwege het hoge aantal covid-patiënten, en in sommige regio's helpen soldaten in ziekenhuizen. Volgens het ministerie van Volksgezondheid stond vanmorgen slechts 21 procent van de bedden met kunstmatige longventilatie en 23 procent van de standaardbedden met zuurstof in ziekenhuizen leeg.

Het zevendaagse incidentiecijfer steeg tot 813 gevallen per 100.000 mensen. Het grootste aantal besmettingen bevindt zich in de regio Olomouc. De regio Karlovy blijft het minst getroffen.

Ook het aantal sterfgevallen van mensen met covid-19 neemt toe, 848 van hen stierven in november, terwijl er 333 doden waren in heel oktober.

-------------------------------------
Elk nadeel heb zijn voordeel.............

Lockdown heeft de relatie tussen kinderen en hun vaders verbeterd.

Hoe tevreden zijn de kinderen in Tsjechië met hun ouders? De langlopende studie “Mladé hlasy” (Jonge stemmen) van het lokale Unicef-kantoor stelt jongeren deze en andere vragen. Een van de huidige bevindingen is dat in tijd van de pandemie de relatie met vaders is verbeterd.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 

Coronabesmettingen in Europese landen bereiken recordniveaus​

Meerdere Europese landen melden een recordaantal corona-infecties. Het gaat vooral om Duitsland (52.816), Oostenrijk (14.416), Tsjechië (22.479) en Slowakije (8.342). Ook Polen rapporteert vandaag 24.239 nieuwe besmettingen, het hoogste dagcijfer sinds april. De Hongaren registreerden dan weer 10.265 infecties, het hoogste aantal voor het land sinds eind maart.

In heel wat Europese landen ligt de vaccinatiegraad onder het gemiddelde van de Europese Unie. Zo is 64,9 procent van de hele EU-bevolking volledig ingeënt, meldt het Europese Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC). Slowakije behoort met een vaccinatiegraad van 45 procent tot de landen met de laagste vaccinatiecijfers.

In Europa worden bovendien steeds meer mensen met Covid-19 opgenomen in de ziekenhuizen. Door de heropleving van het virus nemen landen extra maatregelen om de verspreiding ervan te beperken. Zo zijn heel wat landen overgegaan op onder meer vaccinatieplichten en het gebruik van de coronapas. Ook lijkt de zogenaamde 2G-regel aan populariteit te winnen. Die regel stelt dat alleen gevaccineerde en mensen die zijn genezen van corona een toegangsbewijs kunnen krijgen om binnen te mogen in bijvoorbeeld restaurants en kappers.

bron: hln.be

Overal in Europa verslechteren de cijfers, maar Tsjechië hoort alweer bij de koplopers...
 
Helaas niet en ik hoop dat ze dit heel snel wel gaan invoeren. Laat de ongevaccineerden (behoudens die met medische redenen) maar een eigen winkel beginnen waar ze met hun geweldige immuunsysteem (dixit: ongevaccineerden) ongebreideld kunnen shoppen.
Teken dan meteen ook even een 'ik wil niet in het ziekenhuis opgenomen worden met Covid' verklaring 'want mijn immuunsysteem lost het wel op' (want Facebook zegt het..) en dan is iedereen weer blij.
 

kuurgast

Donateur
De infectie is veel gevaarlijker dan vaccinatie.

"Immuniteit na covid geeft een persoon een grondigere bescherming dan vaccinaties." Deze informatie kan voor veel mensen verwarrend zijn.
Je zou kunnen denken dat het beter is om een gerichte infectie te krijgen dan om je te laten vaccineren. Op het eerste gezicht lijkt dit misschien logisch, maar je hoeft alleen maar van een afstand naar de informatie te kijken om duidelijk te maken dat het onzin is.

Het virus infecteren ter bescherming tegen het virus is een duidelijke contradictie. Zoals "een huis aansteken zodat niemand anders het in brand kan steken".
Een gerichte infectie kan in bepaalde omstandigheden echter zinvol zijn voor onschadelijke infecties. Maar SARS-CoV-2 is geenszins een ongevaarlijk virus. Afhankelijk van hoe oud je bent, vormt het virus een licht tot zeer ernstig risico op ziekenhuisopname, langetermijngevolgen en zelfs overlijden.

Het heeft geen zin om de immuniteit na infectie te vergelijken met de immuniteit na vaccinatie om te beslissen of men zich moet laten vaccineren. De vraag is meer: is het beter om de infectie ongevaccineerd of gevaccineerd te krijgen?

We weten uit eigen ervaring hoe de besmetting van de niet-gevaccineerde bevolking eruitziet. In Tsjechië was covid de tweede meest voorkomende doodsoorzaak in 2020. Het zijn niet alleen de eerste gegevens waarover "met of door de covid" werd gedebatteerd. Dit werd bevestigd door aanvullend geverifieerde cijfers van het Tsjechische bureau voor de statistiek: "Van de totale jaarlijkse stijging van het aantal sterfgevallen (...), verklaart covid-19 ongeveer 70% van deze sterfgevallen als de belangrijkste doodsoorzaak", stelt het ČSÚ. Hij droeg vervolgens bij aan duizenden andere sterfgevallen als een van de oorzaken. 65-plussers stierven voornamelijk aan covid, maar ook in de categorie van 25 tot 64 jaar doodde covid 861 mensen en bereikte de top van doodsoorzaken.

Daarnaast zijn er langetermijngevolgen, bijgenaamd long covid, geassocieerd met covid. Er zijn al 50 symptomen bekend van langdurige covid, meestal vermoeidheid, hoofdpijn, slaapstoornissen, geheugenstoornissen, pijn op de borst, aandachtsstoornissen, misselijkheid en ook aanhoudende hoest. De Britse ervaring leert dat 13,7% van de mensen drie maanden of langer symptomen van de ziekte heeft. In de leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar was de incidentie van langetermijngevolgen nog hoger (18,2%).

Ook gevaccineerde mensen kunnen besmet raken, zeker met de nieuwe deltavariant. Tot op heden geven de gegevens echter aan dat vaccinatie een goede (niet 100%) bescherming biedt tegen ernstige gevolgen. Vaccinatie verkleint dus de kans op besmetting. En eenmaal besmet, vergroot vaccinatie de kans om covid-19 te overleven zonder dat een ziekenhuisopname nodig is.

Vaccinatie heeft ook bijwerkingen. Ze komen echter enkele ordes van grootte minder vaak voor dan de gevolgen van een covid-infectie. De vaak genoemde trombose, die bij sommige gevaccineerden optrad, kwam veel meer voor (bijna tien keer vaker) bij mensen die besmet waren met covid.

Daarom is het kiezen van een covid-infectie in plaats van vaccinatie statistisch zinloos. Niet alleen vermijd je bijwerkingen niet, maar integendeel, je loopt het risico een orde van grootte hoger.

Bron seznam.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur

Tsjechië voert maandag 2G-beleid in vanwege toename besmettingen


De invoering van het zogenoemde 2G-beleid gaat in Tsjechië door. Het kabinet heeft definitief besloten dat vanaf maandag alleen mensen die hun coronaprikken hebben gehad of van Covid-19 zijn genezen naar bijvoorbeeld restaurants, hotels en kappers mogen gaan. Ongevaccineerden worden dus geweerd.

Met het plan, dat woensdag al door premier Andrej Babis werd bekendgemaakt, wordt gereageerd op de flinke toename van het aantal coronabesmettingen in Tsjechië. Dinsdag testten 22.511 mensen positief op het coronavirus, een dagrecord. Door de snelle verspreiding van het virus neemt de druk op de ziekenhuizen toe, met name in het oosten van het land.

De 2G-regel is volgens Babis nodig omdat de huidige beperkingen niet voldoende zijn. Zijn regering wil dat meer mensen zich laten inenten. De vaccinatiegraad in Tsjechië loopt volgens het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) iets achter op het gemiddelde van de Europese Unie. In het land is 57,9 procent van de hele bevolking volledig ingeënt, terwijl dat het EU-gemiddelde op 58,9 procent ligt.

Bron: anp.nl
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kuurgast

Donateur
We hebben er genoeg van, de verpleegsters zijn boos.
De verpleegsters vroegen het publiek om hulp. Laat je vaccineren!


In een open brief vroegen de hoofdverpleegkundigen van het regionale ziekenhuis in de regio Ústí nad Labem het publiek om hulp bij het bestrijden van de pandemie. In de brief riepen ze op tot vaccinatie tegen covid.

"Alsjeblieft, help ons paramedici. We leven al anderhalf jaar in constante stress en spanning. Velen van jullie waren thuis, maakten appartementen en huizen schoon, hadden tijd voor familie en kinderen. We waren aan het werk. Jij werkte vanuit huis, wij renden om de ziekenbedden heen. Je studeerde met de kinderen, onze kinderen wachtten tot we 's avonds thuiskwamen." staat in de brief.

De verpleegsters beschrijven het verloop van de pandemie in ziekenhuizen, de ervaring van de zorg voor zieke patiënten, de angst om de kerst als gevolg van de pandemie op het werk te zien.
"We hebben er genoeg van. We zijn professionals, ervaren gezondheidswerkers, maar we zijn geen monniken, we hebben ook ons leven. En daar horen 25 diensten van twaalf uur per maand niet bij', staat in de brief.
----------------------------------------------------------
De laatste anti-Covid-maatregelen.:

De regering keurde vandaag goed dat werkgevers vanaf maandag niet-gevaccineerde werknemers één keer per week moeten laten testen. De maatregel geldt ook voor zelfstandigen.
Ook scholieren zullen iedere maandag getest gaan worden.
Overheidsmedewerkers moeten zoveel mogelijk thuiswerken vanwege de covid-19-epidemie.
Er wordt bij alle bedrijven op aangedrongen om werknemers zo mogelijk thuis te laten werken en geen grote evenementen te houden.

Vanaf maandag 22 november mogen alleen mensen die volledig zijn ingeënt of in de afgelopen zes maanden het coronavirus hebben gehad, restaurants betreden, gebruikmaken van diensten of culturele of sportevenementen bijwonen.

Over 14 dagen zal het kabinet beslissen over verdere aanscherping, en dus over nieuwe maatregelen.
------------------------------------------------------
Ik zoek een covid....... Het verspreidt zich op internet promotionele advertenties.

Sommige tegenstanders van vaccins zijn duidelijk: ze zouden eerder besmet raken dan gevaccineerd worden.
"Wie heeft een covid? Ik wil besmet raken, laat me 180 dagen rusten, bedankt", schrijft Kamil op zijn Facebook-profiel. En hij is niet de enige die de afgelopen dagen op zoek is naar positieve covid. Sommige niet-gevaccineerde mensen plaatsen advertenties op sociale media waarin ze een infectie vragen voor geld. Sommigen zijn bereid er enkele duizenden kronen voor te betalen.
Maar...... het bewust verspreiden van een besmettelijke ziekte is strafbaar, volgens de wet: § 152 Šíření nakažlivé lidské nemoci.

Altijd interessant om de reacties daaronder te lezen:
- In plaats van zo'n advertentie kunnen ze solliciteren om de covid-afdeling te helpen. Op termijn wordt de covid gepakt, helpen ze mee in de covid-crisis, worden ze bedankt en krijgen ze alsnog betaald. Dat is meer dan twee vliegen in één klap.
- Ja, laat ze naar de covid-afdelingen gaan en zonder beschermingsmiddelen.
- Dit zijn gewoon egoïstische mensen die alleen bezig zijn met hun eigen rechten en vrijheden. Maar ze vergeten al hun plichten en het feit dat hun vrijheid eindigt waar ze de vrijheid van iemand anders beginnen te beperken.
- De verspreiding van een besmettelijke ziekte kan worden bestraft met maximaal acht jaar gevangenisstraf.

Bron seznamzpravy.cz.
 
Bovenaan