Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

En bedankt......als je het zelf beter kan ga je gang........ohw nee je kan alleen maar links plaatsen zonder duidelijke verklaring erbij. :schrijf:
Niks verkeerds toch mee om met vertaalde copy-paste een update te geven van de stand der zaken. ­čĹŹ

Wat betreft het oprukken van de Delta variant, deze heeft de eerst overheersende Britse variant verdrongen. Maar het totaal aantal besmettingen neemt tot nu toe niet toe. Dus dat zie ik niet echt als "oprukken" Ik ben benieuwd hoeveel procent van de bevolking in Tsjechi├ź nu antistoffen heeft tegen Corona. Bij de bloedbank in Nederland zit dat al ruim boven de 90%. Hoewel dat natuurlijk niet helemaal een zuivere afspiegeling van de bevolking is

Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Behoorlijke spanningen, geweld tussen twee landen die eigenlijk een zijn. Tsjechoslowakije. Grens is afgesloten......Echt jammer dit.
"├Ütern├ş=dinsdag (6.7.2021)"..........beetje oud nieuws........de Slowaken waren woest op hun regering omdat ze tientallen kilometers moesten omrijden.
De kleinere grensovergangen tussen Tsjechi├ź en Slowakije waren van 5 tot 9 juli gesloten. Vanwege zorgen over de verspreiding van het coronavirus wordt aan de Slowaakse grens gecontroleerd.
Alleen volledig gevaccineerden hebben vrije doorgang. Ze hebben zelfs speciale rijstroken voor volledig gevaccineerden bij de grensovergangen, dit is bedoeld om de grenscontrole effici├źnter te maken.
Niet-gevaccineerde mensen moeten een negatieve PCR-test tonen die niet ouder is dan 7 dagen, maar velen hebben er het geld niet voor.
Het Slowaakse grensregime vanaf 19 juli minv.sk.
Iedereen die is inge├źnt tegen covid-19 krijgt twee dagen vrij, belooft Babi┼í.
De regering stemde vrijdag met veel praal in dat ambtenaren twee dagen vrij zouden krijgen om zich te laten vaccineren. Gaandeweg werd echter duidelijk dat lang niet alle mensen die als ambtenaar konden worden beschouwd, dit verlof zouden halen. Leraren of paramedici die werken in ziekenhuizen die door de regio worden ge├źxploiteerd, hebben pech.
Wat de regering heeft goedgekeurd, geldt alleen voor ambtenaren die in dienst zijn of voor medewerkers van het ministerie. In het onderwijs zijn ze medewerkers van de Tsjechische schoolinspectie, wat weer individuele juridische entiteit is.
Bron oa irozhlas.cz.
-------------------
Na het besluit van de Tsjechische regering om haar werknemers die tegen het coronavirus zijn inge├źnt, twee dagen vakantie te geven, vertelde premier Andrej Babi┼í aan het Tsjechische persbureau dat regionale overheden en andere overheidsinstanties hetzelfde zouden moeten doen.
De verklaring kwam naar aanleiding van berichten in de media die erop wezen dat het regeringsbesluit betaalde vakantiedagen aan ambtenaren zal verstrekken, zonder hetzelfde te doen voor beroepen zoals leraren. Gevaccineerde leden van de politie, brandweerlieden, staatsgezondheidswerkers en soldaten krijgen de extra twee dagen vakantie, zei de premier.
Bron oa english.radio.cz.

Laatst bewerkt:

Welke maatregelen veranderen vanaf vandaag?​

Vanaf zondag 1 augustus komt er een verdere versoepeling van de anti-pandemieregels. Er kunnen meer mensen naar winkels, galerie├źn of naar het zwembad, in clubs kan na een lange pauze weer legaal worden gedanst. Culturele en sportieve evenementen buiten en binnen zullen voor meer toeschouwers toegankelijk zijn en de regels voor het bezoeken van monumenten of dierentuinen zijn losser. Zwembaden en sauna's kunnen eindelijk op volle capaciteit draaien.

Vrije tijd

• Voor vrijetijdsactiviteiten biedt het plaats aan maximaal 1000 mensen binnenshuis en 2000 mensen buitenshuis. Als iemand niet aan de voorwaarden voldoet, bijvoorbeeld vaccinatie, test of ziekte in het verleden (zogenaamde OTN), kan hij of zij deel uitmaken van een groep van maximaal 20 personen. Tot nu toe zijn het 10 mensen geweest.

Winkels en kapsalons

• De minimale klantafstand wordt teruggebracht van 2 meter naar 1,5 meter. Die afstanden gelden niet voor leden van ├ę├ęn huishouden. Er is een capaciteitslimiet per klant voor elke 10 vierkante meter winkelruimte. Het is niet van toepassing op een kind onder begeleiding van een volwassenen.
  • Kappers etc. dienen te zorgen voor een stoelafstand van minimaal 1,5 meter. De kapper moet de klanten blijven controleren (of hij aan de voorwaarden voldoet, bijvoorbeeld vaccinatie, test of ziekte). Als de klant geen bewijs kan voorleggen, mag hij de dienst niet verlenen.

Bars en disco's

• In discotheken en clubs mogen al mensen dansen. Maar alleen mensen met vaccinaties, bevestiging van covid in de afgelopen 180 dagen of met een negatieve test van een inzamelplaats tot 24 uur oud.

Zwembaden en sauna's, wellness

• De capaciteitslimiet van 75 procent wordt afgeschaft, operators kunnen de volledige capaciteit benutten.

Kastelen en paleizen

• Georganiseerde groepen tot 20 personen, bijvoorbeeld tijdens rondleidingen, hoeven niet aan te tonen dat ze niet besmettelijk zijn.

Dierentuin en botanische tuinen

• Het bezoek kan zonder beperkingen (dus zonder bewijsplicht OTN) door maximaal 20 personen worden bijgewoond. Daarnaast geldt maximaal 75 procent van de capaciteitsgrens van het maximaal mogelijke aantal bezoekers.

Cultuur en sport

• In plaats van 5.000 kunnen er 7.000 mensen zijn bij buitenevenementen. Voor staande toeschouwers wordt de verplichte tussenruimte teruggebracht van 4 naar 2 vierkante meter. Er moet een afstand van 2 meter van het podium zijn. Bij interne evenementen verandert het aantal van 2.000 naar maximaal 3.000, moeten alle toeschouwers zitten en moeten ze allemaal zijn inge├źnt, getest of de ziekte overwonnen hebben.
  • Het is mogelijk om boven de aangegeven limieten nog meer toeschouwers te ontvangen totdat de volledige capaciteit van de stoelen is gevuld. Wel moet iedereen zijn inge├źnt of ziek zijn geweest en moet een bevestiging worden gegeven bij het kopen van een ticket. De test zal in dit geval niet voldoende zijn.

Kinderevenementen

• Het aantal deelnemers aan kinderevenementen stijgt van 500 naar 1.000 indoor en het aantal outdoor deelnemers verandert van 1.000 naar 2.000.

Galerijen en tentoonstellingen

• 75 procent van de ruimte kan worden gebruikt voor expositieruimtes. De limiet blijft echter op 10 m2 per persoon.
bron: novinky.cz

Laatst bewerkt:
Ik begrijp van enkele Tsjechen dat je Slowakije beter niet binnen kan proberen te komen, maar grens met Polen is wel gewoon open. Enfin, ik hoef ook niet zonodig de grens over, het is wel prima hier zo. Gitaarmuziek, Radegast, kampvuurtje 's avonds, smazeny syr s hranolkem, kava turecko, langos (dat is eigenlijk Hongaars) en natuurlijk de Kofola.

Misschien ga ik ook even naar Polen, als ik een grenswachter zie vraag ik anders gewoon of ik naar binnen mag, dat lukt me nog wel in het Tsjechisch (maar absoluut niet in het Pools). :sneeuw: Eh nee, het sneeuwt niet hier. :D

Bovenaan