Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij hadden gehoopt op het einde van de zomer, of het begin van de herfst, met z'n allen gevaccineerd dan, maar met de huidige evolutie kan je het beter dag per dag bekijken, en voor last minute gaan. Je moet immers door Duitsland, en hoe loopt het daar? (verdubbeld aantal besmettingen sinds vorige week)
De situatie verandert wekelijks, dus ver voorruit kan je niet plannen...
Jammer al die onzekerheden. (Bij ons inmiddels ook al weer 2 jaar geleden dat we onze vrienden zagen)
 
Sorry hoor Bram Zoo, maar hoe ben je op het idee gekomen om ooit een huis in Tsjechië te kopen als je zoveel beperkingen hebt? Werk, kinderen, etc.
 
Ik heb dit huis al meer dan 14 jaar, ik geloof niet dat ik destijds kinderen had, en werken doen we allemaal. Mijn kinderen zijn dol op het huis, dus ik weet niet hoe jou leven in elkaar steekt maar de mijne verder top, een mooie balans, maar mijn afweging heeft corona destijds niet mee genomen in die afweging, wellicht dom. Ik ken 12 huiseigenaren in het buitenland, Duitsland,, Frankrijk, Spanje, Denemarken en Italie.....alleen die ene Tsjechisch eigenaar kan niet heen, wederom niet, al een jaar niet. Sorry maar Tsjechië is verblind helaas, maar ook verlamd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij hadden gehoopt op het einde van de zomer, of het begin van de herfst, met z'n allen gevaccineerd dan, maar met de huidige evolutie kan je het beter dag per dag bekijken, en voor last minute gaan. Je moet immers door Duitsland, en hoe loopt het daar? (verdubbeld aantal besmettingen sinds vorige week)
De situatie verandert wekelijks, dus ver voorruit kan je niet plannen...
Jammer al die onzekerheden. (Bij ons inmiddels ook al weer 2 jaar geleden dat we onze vrienden zagen)
Als volledig gevaccineerde zou ik me geen zorgen maken hoor. Maar goed, dat is nu, alles valt en staat met de waan van de dag, en Tsjechië is niet bepaald het makkelijkste land op aarde is gebleken. Vorig jaar alles zelf fout gedaan, en nu toeristen daar op afrekenen. Het zal wel.
 
Ik voldoe nu aan de regels. Ben volledig gevaccineerd. Maar ik geef toe dat ik de afgelopen 2,5 maand enkele keren naar Tsjechië ben gereisd en daarbij regels heb overtreden. (2 keer voor het einde van mijn quarantaine teruggereisd en enkele keren naar de supermarkt). Maar in jouw geval wist ik het wel. Ik liet mij testen, gooide een kettingzaag en andere materialen achter in de auto, bracht de kinderen naar hun moeder,oma, familie en ging als de donder naar Tsjechië om de schade aan mijn huis te bekijken en te herstellen. Kan zelfs tijdens je quarantaine met je kinderen. Dus eerlijk gezegd geloof ik geen fuck van je verhaal.
 
Ja, makkelijk praten joh, mijn broers zitten in Frankrijk, mijn ouders wonen in Frankrijk. Mijn schoonouders zijn dermate oud dat ik die niet kan vragen en het hondenasiel wil ze niet hebben. Het klopt dat het alternatief is dat ik zelf heen ga zonder kinderen en vrouw, die mogelijk heb ik achter de hand, maar dan nog.....ik heb aannemers nodig, ik moet hout kopen, dat kan ik onmogelijk meenemen, ik moet naar de bank (die zeuren al maanden dat ik langs moet komen). Ik moet naar de gemeente vanwege een geschil......hoe gaan we dat allemaal regelen in quarantaine. Bedankt voor je tips en je fantastische nuances.
 
Je hebt gelijk Bram, wil je echt kunnen doen wat je gepland had, loop je tegen onzekerheden aan, die misschien wel op te lossen zijn, of te omzeilen, maar je wil het veilig doen, zonder risico, en dat is begrijpelijk. En wat dat betreft kan niemand jou rekening maken.
Het zijn de mensen die aan alles het lak hebben en nergens rekening mee houden, die besmet geraakt zijn en ook anderen hierin meegetrokken hebben.
Eerder in deze discussie kwam de andere kant aan bod, degenen die kost wat kost wilden gaan, jij wil het veilig doen, en eens dat kan, is de vakantie voorbij, en moeten de kinderen weer naar school.
De vaccinaties kwamen te laat voor veilige zomer en vakantie in het buitenland, dit overal in Europa.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan kan ik in quarantaine gaan maar hoe kom ik aan eten? Ik mag geen aannemer spreken, ik moet alles dan zelf doen zonder naar een bouwmarkt te kunnen
Eten voor 5 dagen? Gewoon meenemen. Aannemer kan komen kijken als je er niet bent, met je sleutelbeheerder in Tsjechie bijvoorbeeld (95% van tweedehuiseigenaren in het buitenland heeft zo iemand).
Als je bijv. 3 weken naar Tsjechie gaat zit je 16 dagen niet in quarantaine... Thuiswerken kan ook in je thuis in CZ.
Kortom, denk in oplossingen...
 
Ik neem dat risico wel. Ik ga slechts 3 dagen, maar ga officieel in quarantaine. Dat vind ik ook geen probleem, want 3 dagen in mijn huis red ik wel. ....
Dan kan ik in quarantaine gaan maar hoe kom ik aan eten? Ik mag geen aannemer spreken, ik moet alles dan zelf doen zonder naar een bouwmarkt te kunnen.
Wellicht ben ik te kortzichtig, maar als vorig jaar drie dagen geen probleem was, dan lijkt me nu vijf dagen ook nog uit te houden, op de vijfde dag een PCR test en je kunt naar bank, bouwmarkt, aannemer enz?
 
Zoals ik zei; ik heb 7 dagen, 5 dagen quarantaine, 2 dagen wachten op de uitslag en het is dag 7, tijd om naar huis te gaan. Wat jullie ook schrijven, het is feitelijk onmogelijk, ik heb geen sleutelbeheerder, ik heb een sleutelkluisje, ik zal die eens vragen of hij me kan helpen....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus, het rood zijn van Nederland is geen zaak voor CZ, eens, maar de omgang wel, want ze behandelen vooral kinderen als criminelen en als je kijkt naar andere landen is de reactie hoog overdreven, helemaal naar mensen toe die er belangen hebben.

Het ligt niet aan Tsjechie...
Duitsland zet Nederland (en Spanje) binnenkort op hoog-risico, niet gevaccineerden 5 dagen in quarantaine, zelfde liedje dus.
(Geldt uiteraard niet voor doorreis.)
 
Ja, makkelijk praten joh, mijn broers zitten in Frankrijk, mijn ouders wonen in Frankrijk. Mijn schoonouders zijn dermate oud dat ik die niet kan vragen en het hondenasiel wil ze niet hebben. Het klopt dat het alternatief is dat ik zelf heen ga zonder kinderen en vrouw, die mogelijk heb ik achter de hand, maar dan nog.....ik heb aannemers nodig, ik moet hout kopen, dat kan ik onmogelijk meenemen, ik moet naar de bank (die zeuren al maanden dat ik langs moet komen). Ik moet naar de gemeente vanwege een geschil......hoe gaan we dat allemaal regelen in quarantaine. Bedankt voor je tips en je fantastische nuances.
lees in je post dat jij volledig gevaccineerd bent ??
waar is dan het probleem ?
 
Hij zegt: Als volledig gevaccineerde zou ik me geen zorgen maken hoor
Daarmee zegt hij nog niet dat hij zelf al volledig gevaccineerd is ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien in de herfstvakantie, Bram? Nog even volhouden dan. Het moet eens gaan lukken! Veel moed...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, makkelijk praten joh, mijn broers zitten in Frankrijk, mijn ouders wonen in Frankrijk. Mijn schoonouders zijn dermate oud dat ik die niet kan vragen en het hondenasiel wil ze niet hebben. Het klopt dat het alternatief is dat ik zelf heen ga zonder kinderen en vrouw, die mogelijk heb ik achter de hand, maar dan nog.....ik heb aannemers nodig, ik moet hout kopen, dat kan ik onmogelijk meenemen, ik moet naar de bank (die zeuren al maanden dat ik langs moet komen). Ik moet naar de gemeente vanwege een geschil......hoe gaan we dat allemaal regelen in quarantaine. Bedankt voor je tips en je fantastische nuances.
Bram, "COUNT YOUR BLESSINGS" !
 

kuurgast

Donateur
26 juli donker rood.PNG
Afbeelding twitter.com/CzechMFA.

België blijft "oranje"
Bij aankomst in Tsjechië vanuit groene en oranje landen moeten reizigers een aankomstformulier invullen en een antigeen- of een PCR-test op COVID-19 ondergaan, hetzij vóór hun Tsjechische binnenkomst of uiterlijk vijf dagen daarna.

Nederland wordt "donker rood" vanaf maandag 26 juli.
Bij aankomst uit rode en donkerrode staten is een PCR-test verplicht op zijn vroegst op de vijfde dag na aankomst, maar uiterlijk op de veertiende dag. Totdat de test is uitgevoerd, moeten reizigers in quarantaine blijven. Testen voor aankomst in Tsjechië is nog steeds alleen vereist voor mensen die het openbaar vervoer gebruiken. Ook het aankomstformulier moet ingevuld worden bij aankomst uit rode en donkerrode staten.
De aankomstvereisten zijn niet van toepassing op degenen die hun Covid-vaccinatie ten minste 14 dagen geleden hebben voltooid of die in de afgelopen 180 dagen zijn hersteld van Covid-19. Ze moeten echter ook het aankomstformulier invullen.
Bron oa expats.cz.

Nederland wordt dus een tikje donkerder rood. Veranderd zover ik kan zien niets aan de bestaande regelgeving die nu ook al moet worden gevolgd.
Ik denk dat de Tsjechen het zelf vervelender vinden dat Griekenland voor hun rood wordt.
 
Wij hebben vanaf zaterdag 31 juli een huisje gehuurd in een klein bungalowparkje in Starkov. We worden nu - een week voor vertrek - geconfronteerd met de aangescherpte maatregelen van Tsjechië. Onze kinderen (21, 19 en 17 jaar) hebben nog maar één Pfizer-vaccinatie gehad, en moeten dus in quarantaine. Volgens de beheerder van het bungalowparkje wordt er in die contreien eigenlijk helemaal niet gecontroleerd, en hij zegt ons met open armen te willen ontvangen. Maar ja, hij heeft natuurlijk wel een belang bij onze komst. We vragen ons af wat te doen. Kunnen jullie iets vertellen over wat die maatregelen in de praktijk betekenen? En wat kost het afnemen van een PCR-test eigenlijk in Tsjechië? Is er op dit moment nog een avondklok van kracht in Tsjechië?
 
Bovenaan