Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Moeten alle gasten zich testen? Ook als ze een internationale QR code hebben (bewijs van volledig gevaccineerd of hersteld)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen als ze (nog) niet volledig gevaccineerd zijn. We hebben hier nu een ponykamp met kinderen, die zijn niet gevaccineerd. Over het algemeen hebben we hier gezinnen die voor het paardrijden komen, daar zullen er nog niet veel volledig gevaccineerd van zijn.
 
Maar ik dacht gelezen te hebben, dat dat per 9 of 12 juli weer gaat veranderen. Eén vaccinatie plus 22 dagen telt dan niet meer, dat wordt twee vaccinaties plus 14 dagen. Maar ik geef mijn mening graag voor een ander.

Zie: https://www.expats.cz/czech-news/article/coronavirus-update-july-2-2021 , waarin staat

"One Covid vaccine dose is no longer enough for people to prove that they are not infectious -- proof of two weeks after the second dose application will be necessary as of July 9, Czech Health Minister Adam Vojtěch said after a cabinet meeting Thursday."
Dat klopt inderdaad helaas. Heeft alles te maken met de ook in Tsjechië oplopende besmettingen door de Delta variant. Dus nu maar hopen dat het niet verschrikkelijk uit de hand loopt met die besmettingen. Ook niet in Nederland.
 
Alleen als ze (nog) niet volledig gevaccineerd zijn. We hebben hier nu een ponykamp met kinderen, die zijn niet gevaccineerd. Over het algemeen hebben we hier gezinnen die voor het paardrijden komen, daar zullen er nog niet veel volledig gevaccineerd van zijn.
En een herstelbewijs? Onze kinderen hebben geen vaccinatie gehad, maar wel corona (minder dan 180 dagen geleden).
 
1625498153224.png Nu geldt dat nog wel, maar ik weet niet zeker of dat na 9 juli ook nog geldig is.

Coronavirus update, July 2, 2021: Czech govt. tightens rules for travelers and proving Covid status at home​

People will again need to be two weeks after vaccination or show a test to attend events, Covid test to be necessary for people returning from abroad.​

 
Wat moet ik eigenlijk doen als ik reeds in Tsjechie ben, en ergens positief getest word? Bijvoorbeeld om een restaurant binnen te kunnen gaan.

Ik heb geen huis in Tsjechie, ik spreek een heel klein beetje Tsjechisch, ik ken er niemand. Hoe kan je in quarantaine als je geen huis hebt, maar ergens in een pension zit of op een camping?
 
Wat moet ik eigenlijk doen als ik reeds in Tsjechie ben, en ergens positief getest word? Bijvoorbeeld om een restaurant binnen te kunnen gaan.

Ik heb geen huis in Tsjechie, ik spreek een heel klein beetje Tsjechisch, ik ken er niemand. Hoe kan je in quarantaine als je geen huis hebt, maar ergens in een pension zit of op een camping?
Beste KDM, wellicht het volgende ter overweging. Ikzelf (70+ met nogal onderliggende aandoeningen) heb mij laten vaccineren vanwege de risico's voor mij en anderen.
Mijn vrouw (Tsjechische) wilde het absoluut niet (never nooit niet!), tot ze er achter kwam dat dit enorm veel bezoek- en reisbeperkingen met zich mee brengt. Ook wilde ze , zeker op haar leeftijd, niet langer in een cocon leven. Uiteindelijk heeft ze toch tussen twee de voor haar "kwade" mogelijkheden gekozen en zich toch volledig laten vaccineren. Dit voorkomt ook grotendeels een situatie die u hierboven schetst. Let op, we zijn nog lang niet van Corona metde bijbehorende beperkingen af, en vrijheid heeft vaak ook een prijskaartje!
 
Allen bedankt op de antwoorden op mijn vragen!. Inmiddels staan op onze tweede camping in Tsjechië. In Luhacovice. Heerlijk geen enkele buitenlander tegen gekomen op een Litouwse camper na.😙
Prachtig weer. Genieten van de Tsjechische cultuur waar onder ook de bierfeesten🤪 met live muziek.
De enige Corona maatregelen die wij nog tegen komen zijn mondkapjes op bij een rondleiding in een kasteel en in winkels.
Op terrassen restaurant’s etc geen controles behalve het A4tje aan de muur van het ministerie van volksgezondheid met alle beperkingen😳. Zoals iedereen hebben de Tsjechen het helemaal gehad met Corona.
Ik hou mijn hart vast ,een groot gedeelte is nog steeds niet gevaccineerd. De tijd zal het leren.
Richard
 
Afgelopen weekend zijnwij in oostenrijk geweest bij de Formule 1 op de Red Bull Ring.
Om binnen te komen moest je of een negatieve PCR kunnen tonen of het EU vaccinatiebewijs.
Wij hadden het vaccinatiebewijs uit Tsjechië uitgeprint en het werkte prima, we kregen zo een polsbandje met een QR code waarmee we de rest van het weekend konden doorlopen.
We zijn ook in een restaurant wezen eten. Daar vroegen ze ook om het vaccinatiebewijs en ook daar was die van ons in orde.

Conclusie De EU-vaccinatiebewijzen die we hier krijgen werken dus ook internationaal.
 

kuurgast

Donateur
Het R-getal daalde tot R 1,23. Het is echter al een week boven de 1 wat betekent dat de epidemie versnelt.

Zondag zijn er 105 positieve testen geregistreerd. Dit is ongeveer het dubbele van een week geleden.
In Tsjechië zijn maandag 126 nieuwe besmettingen met het coronavirus geregistreerd. Dit is bijna hetzelfde aantal als op zaterdag. Maandag was de nationale feestdag en op vrije dagen wordt er minder getest dan op werkdagen.
De zevendaagse incidentie is nog steeds meer dan negen gevallen per 100.000 inwoners. Er zijn echter regionale verschillen in de incidentie. In Praag is dat 30,6 gevallen, in het district Ústí nad Labem 2,2 gevallen per 100.000 inwoners.

Tsjechië staat op de 17e plaats in Europa wat betreft de vaccinatiegraad tegen Covid-19. Meer dan drie en een half miljoen mensen zijn in Tsjechië volledig ingeënt tegen Covid-19. Dat cijfer vertegenwoordigt bijna 33 procent van de bevolking.

Sinds het uitbreken van de coronapandemie in maart vorig jaar zijn meer dan 1,66 miljoen mensen in Tsjechië besmet met het coronavirus.
30.312 mensen zijn overleden aan het coronavirus.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 
Beste KDM, wellicht het volgende ter overweging. Ikzelf (70+ met nogal onderliggende aandoeningen) heb mij laten vaccineren vanwege de risico's voor mij en anderen.
Mijn vrouw (Tsjechische) wilde het absoluut niet (never nooit niet!), tot ze er achter kwam dat dit enorm veel bezoek- en reisbeperkingen met zich mee brengt. Ook wilde ze , zeker op haar leeftijd, niet langer in een cocon leven. Uiteindelijk heeft ze toch tussen twee de voor haar "kwade" mogelijkheden gekozen en zich toch volledig laten vaccineren. Dit voorkomt ook grotendeels een situatie die u hierboven schetst. Let op, we zijn nog lang niet van Corona metde bijbehorende beperkingen af, en vrijheid heeft vaak ook een prijskaartje!
Ik ben wel gevaccineerd, maar nog maar een prik.
 
Tsjechië staat op de 17e plaats in Europa wat betreft de vaccinatiegraad tegen Covid-19. Meer dan drie en een half miljoen mensen zijn in Tsjechië volledig ingeënt tegen Covid-19. Dat cijfer vertegenwoordigt bijna 33 procent van de bevolking.

Is volgens mij zelfs de 21 e plaats?
 

kuurgast

Donateur
En (buiten CZ) wél gevaccineerden zijn ook nog steeds vogelvrij?
"Vanaf 7 juli kunnen mensen die in derde landen zijn gevaccineerd een Tsjechisch certificaat krijgen. Aanvragers moeten Tsjechische of EU-burgers zijn, of voldoen aan de verblijfsregels. Het vaccin moet dan overeenkomen met die goedgekeurd door de EMA”, zei de minister van Volksgezondheid eind juni in zijn twitteraccount.
Bron irozhlas.cz.

Dit is dus voor Tsjechische mensen die buiten de EU een vaccin hebben gekregen. Om te reizen is voor hen een Tsjechisch certificaat handiger.
--------------------------------------------------------------------------

Het R-getal staat op R 1,20.
Woensdag zijn er 279 nieuwe gevallen bevestigd in Tsjechië, dit is een verdubbeling van een week eerder.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 
The rules of engagement:
Gevaccineerd zijn, of gevaccineerd worden.
Ik vertrek volgende week van uit Praag, met Ryanair naar Italie: Orio al serio airport. Europees coronapaspoort / App voldoet. Retourvlucht: idem dito.
Paspoort en App.
Geen getest geen gedoe. Hooguit hier en daar nog een FFP2. Maar die zitten in mijn tas.
Dus!
Een aanvulling mijnerzijds:
Het invullen van een EU Digital Passenger Locator Form blijkt toch nog noodzakelijk.
Voor de terugreis geldt hetzelfde.
 
Misschien is het hier al een keer geschreven, maar dan heb ik er overheen gelezen.

Met de app Tecka (in play store te vinden) kan je de QR code van de vaccinatie op je telefoon zetten zodat je die altijd bij je hebt.
 
Een aanvulling mijnerzijds:
Het invullen van een EU Digital Passenger Locator Form blijkt toch nog noodzakelijk.
Voor de terugreis geldt hetzelfde.
Zondag met KLM naar Amsterdam gevlogen en donderdagochtend ook met KLM retour Praag. Bij het online inchecken bij KLM krijg je, bij vertrek vanuit Praag, geen boardingpass, maar moet je je toch melden bij de incheckbalie. Daar controleren ze zeer streng je vaccinatiebewijs. Klopt dit niet, of voldoe je niet aan de regels, krijg je geen boardingpass. Dit overkwam dus 2 Nederlanders die voor mij stonden in de rij. Niet vliegen en ga maar naar de Nederlandse ambassde, want KLM kan hier ook niets voor je doen.
Bij de terugvlucht naar Praag gaat het allemaal veel soepeler. Wel een digitaal Passenger Locator Form invullen maar dat is zo klaar. Ook hiervan krijg je een QR code en sla deze op in je telefoon! Want je moet bewijs kunnen tonen namelijk. Bij het online inchecken moet je een drietal online vragen beantwoorden en je je bent klaar. Digitale boardingpass in de telefoon en gaan.
Bij aankomst op de luchthaven Praag in principe een strenge controle voordat je in de aankomsthal komt, maar de dienstdoende beamte stuurde iederen, verveeld, gewoon door. Ze keken nergens naar
 
Zondag met KLM naar Amsterdam gevlogen en donderdagochtend ook met KLM retour Praag. Bij het online inchecken bij KLM krijg je, bij vertrek vanuit Praag, geen boardingpass, maar moet je je toch melden bij de incheckbalie. Daar controleren ze zeer streng je vaccinatiebewijs. Klopt dit niet, of voldoe je niet aan de regels, krijg je geen boardingpass.
Een dag of twaalf geleden (toen nog juni !!) gevlogen, PRG - AMS. Ik kreeg zonder meer mijn boardingpass, geen test- of vaccinatiebewijs nodig. Het reisadvies Tsjechië is tenslotte groen. Kennelijk is hier iets per 1 juli gewijzigd.

Het bevreemdt me overigens wel. Je zou zonder iets moeten kunnen vliegen naar NL. Wellicht waren het reizigers op doortocht die in AMS moeten overstappen. Geen idee, eigenlijk.
. . . . maar de dienstdoende beambte stuurde iedereen, verveeld, gewoon door. Ze keken nergens naar.
Ook mijn ervaring. Ze kijken er nog geen vijf seconde naar. Er is ook geen QR-scanner. Maar altijd nog beter dan in AMS, daar heb ik nog nooit iemand ergens om zien vragen.

Het blijft elke -enkele- reis weer een hele uitzoekerij.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan