Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marwa (en anderen), ik heb dezelfde problemen gehad.
We zijn hier met zijn drieën. Bij 2 was het inderdaad een eitje, maar ik kom niet verder dan de invoer van telefoonnummer, e-mail en geboortedatum. Dan verschijnt: neznámé vstupní údaje. Als ik inlog bij mijn reservering, dan staat daar ook ineens ongeldige aanmelding. Maar daar kan ik niets meer wijzigen. Misschien moet ik maar terug naar de priklocatie en kunnen ze me daar verder helpen.
 
Marwa: Lijkt mij een goed idee. Ze waren bij ons uitermate behulpzaam. Zeker op vakantie kan je er plezier van hebben.
Ik weet alleen niet of dit formulier nu bruikbaar is als "EU-paspoort" zoals bedoeld door de EU.
De muggenzifterij in de Tsjechische Tweede Kamer maakte dat er ook niet duidelijker op.
Op de terugweg uit NL (een weekje niet in Groningen, Friesland of Drente), één nacht tweedegraads familiebezoek in DE en een slotnachtje in DE (Seeburg bij Halle; bevalt ons prima) op weg naar huis in CZ. Tot nu toe alleen bij de laatste verklaring tevoorschijn gehaald. Geen enkel probleem tot nu toe. Houden zo.
 
Ik weet alleen niet of dit formulier nu bruikbaar is als "EU-paspoort" zoals bedoeld door de EU.
Het EU-certificaat, met de QR-code, krijgt men in Tsjechië al vanaf 1 juni, en is vanaf 1 juli a.s. geldig in de hele EU. (Zowel digitaal als op papier. Voor de zekerheid beide vormen meenemen.)

Edit: let wel op. Het ene land neemt genoegen met 3 weken na 1e vaccinatie, andere landen pas 2 weken na de laatste dosis (of in geval van Janssen, dus 2 weken na dat vaccin).
 

kuurgast

Donateur
Het R-getal staat in Tsjechië op R 1,11.
----------------------------------
Tsjechische autoriteiten waarschuwen voor toename van verspreiding van Covid-19.

Na bijna drie maanden gestaag te zijn afgenomen, neemt het aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus in Tsjechië weer toe. Voor het eerst sinds half april ligt het R-getal boven de 1, wat wijst op een versnelling van de verspreiding van de epidemie.

De zevendaagse incidentie steeg licht, van 6,7 naar 7,2 nieuwe infecties per 100.000 inwoners. Het ergst is de situatie in Praag met 21 nieuwe infecties per 100.000 inwoners.
Volgens Ladislav Dušek, directeur van het Institute of Health Information and Statistics (ÚZIS), is dit geen tijdelijke fluctuatie, maar een duidelijk waarschuwingssignaal.
"De achteruitgang van de epidemie - gemeten aan het aantal nieuw ontdekte gevallen - is gestopt. Het is een zeer representatieve uitspraak, omdat we nog dagelijks een groot aantal testen uitvoeren. Zelfs gisteren een nog groter aantal - ongeveer 40.000 PCR-tests, meer dan 120.000 antigeentests per dag. Dit is dus geen verstoring, het is echt een relevante trend, de achteruitgang van de epidemie is gestopt", zei hij.
----------------------------------------------------
Tsjechische regering zal donderdagavond tijdens haar speciale bijeenkomst over de huidige coronasituatie bespreken hoe de ongecontroleerde verspreiding van de deltamutatie van de ziekteverwekker Covid-19 onder controle te krijgen.

Terwijl Europa zich schrap zet voor een golf van de meer besmettelijke Delta-variant van het coronavirus, racet Tsjechië tegen de klok om een zo groot mogelijk deel van de bevolking te vaccineren voordat het zich onvermijdelijk in het land verspreidt. De lijst met no-go-staten groeit snel en de regering bereidt zich voor om de regels voor mensen die terugkeren van buitenlandse vakanties aan te scherpen bv verplichte test na vakantie.

Hoewel hygiënefunctionarissen tot nu toe slechts 120 gevallen van de zeer besmettelijke Delta-variant hebben bevestigd, luiden experts alarmbellen en waarschuwen ze dat het in Groot-Brittannië slechts twee maanden duurde voordat de Indiase variant zich over het land verspreidde. Bovendien zal met de start van het vakantieseizoen de verspreiding naar verwachting veel sneller zijn. EU-gezondheidsfunctionarissen voorspellen dat de Delta-mutatie eind augustus 90% van de gevallen van het blok zal uitmaken.

Gezien hoe besmettelijk Delta is, is de situatie niet rooskleurig. Op dit moment is slechts 28 procent van de Tsjechen volledig gevaccineerd, ongeveer de helft van de bevolking heeft ten minste één Covid-vaccin. Uit tests is echter gebleken dat bij de Delta-variant één vaccin alleen niet voldoende bescherming biedt. Een enkele dosis van het Pfizer/BioNTech-vaccin biedt slechts 33% bescherming tegen de Delta-mutatie, terwijl het 79 procent effectief is tegen de Britse variant die in het land dominant is geweest. Degenen die Covid hebben ondergaan, zouden de Britse variant hebben ondergaan en zouden niet immuun zijn voor Delta.

Om deze reden wil minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch terugkomen op het onlangs ingevoerde beleid dat een enkel vaccin wordt beschouwd als voldoende bescherming voor mensen om geen negatieve PCR-tests of quarantaine te hoeven maken. Hij stelt voor dat mensen die terugkeren uit het buitenland of zelfs op vakantie gaan, op hun werkplek een negatieve PCR-test moeten laten zien. Degenen die terugkeren uit risicovolle bestemmingen zouden in quarantaine moeten.

Als het voorstel wordt goedgekeurd, wat gezien de situatie zeer waarschijnlijk is, zou het land vanaf volgende week teruggaan naar het testen van alle niet-gevaccineerde mensen en mensen met slechts één injectie. Dit zou het aantal uitgevoerde tests aanzienlijk verhogen, aangezien deze nodig zijn voor toegang tot de meeste openbare gelegenheden zoals restaurants, bioscopen, kappers en sportfaciliteiten.

Het ministerie van Volksgezondheid heeft bovendien de lijst met no-go-staten uitgebreid. Op de lijst van extreem risicovolle landen staan bijna twintig staten, waaronder India, Brazilië of Zuid-Afrika. Vanaf 1 juli omvat het Rusland, Paraguay en Namibië, en vanaf volgende week geldt het verbod voor Tunesië. De regering overweegt ook serieus om het verbod uit te breiden tot Egypte, een van de favoriete zomerbestemmingen voor Tsjechische toeristen. Het ministerie van Volksgezondheid heeft ook een beroep gedaan op voetbalfans om niet naar Azerbeidzjan af te reizen voor de kwartfinalewedstrijd tussen Tsjechië en Denemarken.

Sequencing wordt nu nog beperkt gedaan, maar minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch wil dat alle labs dit gaan doen met meeste positieve testen.
-------------------------------------------------------
Volgende week sluit Slowakije kleinere grensovergangen met buurlanden; in het geval van de grens met Tsjechië, zal dit 14 van het totaal aantal van 32 grensovergangen zijn.
Vanaf 9 juli zal Slowakije, op enkele uitzonderingen na, quarantaine eisen van passagiers die niet zijn ingeënt tegen covid-19 bij het binnenkomen van het land.
Vanaf 9 augustus geldt er geen quarantainevrijstelling meer voor niet-gevaccineerde mensen die regelmatig over de grens pendelen om te werken in Slowakije.
Volgens de Slowaakse media zullen niet-gevaccineerde passagiers zich bij binnenkomst in Slowakije elektronisch moeten registreren en twee weken in quarantaine moeten. Voor kinderen onder de 12 jaar gelden dezelfde quarantaineregels als hun ouders.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 
Hoe dan ook. De Nederlandse Corona check app. werkt prima. Nu ook, per vandaag, met een Internationale versie.
Ik vlieg volgende week vanuit Praag, via Milaan naar Zwitserland. (en gelukkig ook weer terug).
Zoals het er nu voorstaat, voldoet de App. Geen getest, geen formulieren geen gedoe.
Biometrisch paspoort, Internationale App, en gaan.
Ik zal mijn ervaringen delen en kijk uit naar gelijkwaardige of andere ervaringen.
 
Full vaccination uptake among adults in EU/EEA countries

This graph shows the cumulative number of full vaccinations among adults (aged 18 years and above) in EU/EEA countries as a percentage over the country population aged 18 years and above as of 27 June 2021. Full vaccination is defined according to the instructions of the manufacturer for each vaccine product.

1625164346156.png
Situatie per 1 juli, het moment dat voor veel mensen de vakantie een begin neemt, mate van vaccinatie niet onbelangrijk, als maatregel tegen het verspreiden van de ziekte

bron: https://covid19-vaccine-report.ecdc.europa.eu/
 

kuurgast

Donateur
Het R-getal staat in Tsjechië op R 1,11.
Het R-getal staat in Tsjechië op R 1,25.
----------------------------------
Weer een lichte stijging van nieuwe coronagevallen.

In Tsjechië zijn donderdag 164 nieuwe coronagevallen geregistreerd. Dat zijn er 70 meer dan op dezelfde dag de week ervoor.
De landelijke incidentie van zeven dagen is acht nieuwe infecties per 100.000 inwoners. Experts zien de verspreiding van de zeer besmettelijke deltamutatie als reden voor de hernieuwde toename van coronagevallen.
Praag heeft de grootste stijging van coronavirus, maar voorlopig is het ministerie niet van plan om maatregelen op regionale schaal in te voeren.
-------------------------------------------
Tsjechische regering neemt strengere regels aan voor negatief bewijs van corona.

De Tsjechische regering heeft donderdagavond besloten om de regels voor negatief coronabewijs weer aan te scherpen. Daarna wordt een persoon wiens eerste vaccinatiedosis minstens drie weken geleden was, niet meer automatisch als Corona-negatief beschouwd zoals voorheen. Voor het bezoeken van een restaurant, een cultureel evenement of andere openbare gelegenheden is nu weer een coronatest vereist. Voortaan worden alleen mensen die minimaal twee weken geleden de tweede vaccinatiedosis hebben gekregen als beschermd beschouwd.

Daarnaast worden bij terugkeer uit het buitenland weer verplichte coronatesten ingevoerd. Dit treft alle staten, ongeacht de epidemiologische situatie die daar heerst. Zonder deze test kunnen inwoners van Tsjechië na een verblijf in het buitenland niet meer aan het werk.

Volgens minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch zullen deze aanscherpingen op vrijdag 9 juli van kracht worden. Het kabinet reageert op de stagnerende epidemiologische situatie in het land.
-------------------------------------------
Na een trage start vordert het Covid-vaccinatieprogramma van de Tsjechische Republiek momenteel snel. In een poging om nog meer mensen te bereiken, is de regering van plan om binnen een maand "inloop"-vaccinaties te lanceren, terwijl de 12-plussers mogen zich vanaf nu registreren voor inenting.
De optie van inloopvaccinaties zou vanaf midden volgende maand beschikbaar moeten zijn, zei de heer Vojtěch.
Sinds het weekend waren meer dan 2,5 miljoen mensen in het land van 10,7 miljoen volledig gevaccineerd, terwijl 4,7 miljoen mensen ten minste één dosis hebben gekregen.

De minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch is van plan de door de staat betaalde tests voor coronavirus geleidelijk te annuleren voor niet-gevaccineerden. Hij ziet geen reden voor mensen om zich te laten testen als ze de mogelijkheid hebben om zich te laten vaccineren.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznamzpravy.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 
Gisteren heel netjes een antigeentest laten uitvoeren (ik kan nog geen bewijs van vaccinatie krijgen). Die maar eens in de tas laten zitten. Vandaag eerst naar de kapper: geen controle. Daarna zwembad: ook geen controle. Wellicht kwam er wel iemand de situatie bekijken: er mogen maximaal 13 bezoekers in de sauna waarin er normaliter 20 mensen in kunnen. Het bezoek is zeer beperkt; zal dus prima aan de eisen hebben voldaan. Alleen bij binnenkomst van het zwembad en bij het verlaten moet je een mondkapje op. Daarna in een bistro gegeten: weer geen controle van mijn bewijs van een negatieve test voor corona.
 
Gisteren heel netjes een antigeentest laten uitvoeren (ik kan nog geen bewijs van vaccinatie krijgen). Die maar eens in de tas laten zitten. Vandaag eerst naar de kapper: geen controle. Daarna zwembad: ook geen controle. Wellicht kwam er wel iemand de situatie bekijken: er mogen maximaal 13 bezoekers in de sauna waarin er normaliter 20 mensen in kunnen. Het bezoek is zeer beperkt; zal dus prima aan de eisen hebben voldaan. Alleen bij binnenkomst van het zwembad en bij het verlaten moet je een mondkapje op. Daarna in een bistro gegeten: weer geen controle van mijn bewijs van een negatieve test voor corona.
Is het testen betaalbaar in Tsjechie? Wij gaan met ons gezin in augustus naar zuid Bohemen. Op één na allen gevaccineerd. Die ene is een dochter van 14. Die zal dus af en toe getest moeten worden?
 
Waar moet je zo'n test laten doen?
Is daar een kaart van beschikbaar met locaties en inderdaad zoals Henkes al vraagt, wat zijn de kosten daarvan? Elke 3 dagen een PCR-test gaat wel in de papieren lopen.
 
Dat is inderdaad slecht reregeld en niet overzichtelijk. Het komt neer op zoeken op Google naar testlokaties in de regio in Tsjechië waar je zit. Voor toeristen is het bovendien meestal onmogelijk om de goedkopere antigeentest te laten doen. Ik heb er een paar opgezocht voor het geval ik die nodig zou hebben in Tsjechië. Gelukkig ben ik nu volledig gevaccineerd.
Maar mijn ervaring is dat ik toe nu toe nergens ben gevraagd naar een test of vaccinatie bewijs. 2 keer naar het zwembad geweest in mijn dorp en af en toe op het terras gezeten.
Voor Liberec heb ik bijvoorbeeld deze testlokatie gevonden.
en hier nog een link om testlokaties te vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
correctie, er stond een verkeerde kaart online bij ecdc. Met de nieuwe criteria is er juist meer groen geworden in west europa...
Voor zolang het duurt. Dus geniet er van zolang het nog kan. In Nederland grote clusters van besmettingen bij een aantal clubs/discotheken. Juist dit zijn uiterst riskante lokaties, veel ongevaccinneerden, veel mensen dicht opeengepakt, gebrekkige ventilatie en daarbij gesjoemel met testbewijzen/QR codes, waarbij de portiers blijkbaar niet de moeite nemen om te controleren of de QR code geen kopie is en naar de bijbehorende legitimatie vraagt. Dank zij dit beleid zitten we nog voor augustus met een nieuwe golf en alle beperkingen die daar aan vast hangen. De besmettingen ontstaan echt niet in de supermarkt/winkel of op straat.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan