Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Inmiddels is het 7 dagen gemiddelde voor Nederland gezakt tot onder de 31 besmettingen per 100000 per week. Dus eigenlijk kan Nederland voor Tsjechië ook wel op geel. En wel of geen test. Belangrijker is dat iedereen zich laat vaccineren. De Delta variant rukt op. Alleen met een hoge immuniteit/vaccinatie graad kunnen we nieuwe toestanden zoals afgelopen jaar voorkomen.
 
Die aantallen kloppen niet. Per 7 dagen zijn dit de aantallen (John Hopkins Univ., zie site ourworldindata.org
(En ECDC kijkt inderdaad naar 14-daagse incidentie, daarbij zijn de getallen nog veel hoger voor met name Nederland, omdat de daling veel later ingezet is dan die in Tsjechie.)

Bekijk bijlage 86846


Als ik deze data op de genoemde website ourworldindata.org opzoek staat boven de grafiek de volgende tekst:
"Daily new confirmed Covid-10 cases per million people", met vervolgens: "Shown is the rolling 7-day average."

NDCcases.jpg

Dus teruggerekend per 100.000 inwoners zijn deze waardes 10x zo laag.
De genoemde 47,58 voor Nederland zou dan inhouden dat er 4,758 (4 komma 758) nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners plaats hebben gevonden over de laatste 7 dagen gemiddeld per dag.
Voor Tsjechië komt dat dan neer op 1,154 (1 komma 154) nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners als voortschrijdend 7-daags gemiddelde per dag.

Het maakt er allemaal niet simpeler op, die verschillende manieren van data presenteren en grenswaardes en en en

Edit: de door Antonius geciteerde 4,2 besmettingen per 100.000 kan derhalve wel degelijk in overeenstemming zijn met een dalende trend die als 7-daags voortschrijdend gemiddelde op 47,58 per 1.000.000 per dag staat.
 
Ondertussen zit Nederland op 31 besmettingen per 100 duizend per week. Belangrijker dan al die inreisregeltjes, testen etc. is vaccinatie. De Delta variant rukt op. Vooral onder ongevaccineerde jongeren die terugkomen van vakantie worden nu veel besmettingen van deze variant gevonden. Gelukkig is de vaccinatiebereid in NL erg hoog en blijft de vaccinatiesnelheid groter dan het oprukken van de besmettelijker delta variant. Ik hoop hetzelfde voor Tsjechië. En keren we niet terug naar de toestanden van afgelopen jaar.
 
De genoemde 47,58 voor Nederland zou dan inhouden dat er 4,758 (4 komma 758) nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners plaats hebben gevonden over de laatste 7 dagen gemiddeld per dag.
Ook ik ben er nog even ingedoken. Wat ik eerder plaatste was inderdaad een daggemiddelde (maar geen weekgemiddelde!) over de afgelopen 7 dagen. Dus de gemiddelde dagwaarde dien je met 7 te vermenigvuldigen om op de weekwaarde te komen.

Het ECDC, waarop de landen rood, oranje of groen kleuren gaat echter uit van getallen per 14 dagen, per 100.000 inwoners.
"biweekly", dat heb ik nu ingekopieerd. De getallen in het plaatje hieronder moet je dan door 10 delen.

NL staat dan op 85
CZ op 20

1624475412664.png

Nederland is waarschijnlijk nog rood, omdat de positiviteitsratio nog vrij hoog is, meer dan 4%.

1624475547739.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo
De dalende trend in 14-daagse besmettingscijfers ziet er idd prima uit.
Met de daling in de positiviteits-ratio gaat het minder snel.
 

kuurgast

Donateur
Het R-getal staat in Tsjechië op R 0,9.
Sinds de start van de vaccinatiecampagne zijn in Tsjechië al 7,5 miljoen doses coronavaccins toegediend.
Tot nu toe zijn 2,6 miljoen mensen volledig gevaccineerd met twee doses.
---------------------------------------------------
Deskundigen adviseren voorzichtigheid te midden van indicaties van verspreiding van de Delta-variant in Tsjechië.

Met een gestage afname van het aantal gevallen van coronavirus in de afgelopen maanden, heeft de regering de versoepeling van de maatregelen versneld, waardoor het leven in Tsjechië bijna weer normaal is geworden. Echter, met de dreigende dreiging van de Indiase mutatie in Europa en indicaties van overdracht door de Delta-gemeenschap in sommige delen van het land, dringen experts aan op voorzichtigheid.

Na de schijnbaar eindeloze maanden van lockdown is het leven in Tsjechië bijna weer normaal. Winkels, restaurants en sportfaciliteiten zijn heropend – weliswaar met veiligheidsmaatregelen – en het land stelt zijn grenzen open voor toeristen. Deskundigen waarschuwen echter dat de Tsjechische Republiek een fatale fout kan maken door de dreiging van de Indiase mutatie die zich nu in Europa verspreidt te onderschatten, waarbij sommigen zeggen dat ze al een gevoel van déjà vu hebben, verwijzend naar de zorgeloze manier waarop Tsjechen het einde vierden van de pandemie vorig jaar met een feest op de Karelsbrug.

Besmettelijke mutaties verspreiden zich door Praag. "Het begin van het jaar wordt herhaald", waarschuwt de burgemeester.
Volgens de burgemeester van Praag, Zdeněk Hřib, wordt het leven geleidelijk aan weer normaal, maar moeten mensen niet bezwijken voor de illusie dat de pandemie van dag tot dag is geëindigd.
"We roepen de regering daarom op om het dragen van gasmaskers of nanorozen in het openbaar vervoer te handhaven”, zegt burgemeester Hřib.
De hoofdstad vraagt de regering ook om het formulier voor passagiers naar Tsjechië onmiddellijk aan te passen, met vermelding van het exacte adres voor quarantaine, zodat het hygiëne station van Praag opsporing en inspecties kan uitvoeren.

Het State Institute for Health bevestigde woensdag de verspreiding van de meer besmettelijke Indiase mutatie in de regio's Liberec en Zuid-Bohemen, hoewel het land op 18 juni slechts ongeveer 30 gevallen van Delta meldde. Delta is ook verschenen in de regio's Praag, Moravië-Silezië, Hradec Kralové, Usti en Vysočina.

Dus is Tsjechië veilig voor een nieuwe aanval van de coronaviruspandemie? Een aspect dat in het voordeel is, is dat ongeveer driekwart van de mensen die tegen Covid 19 zijn ingeënt, het Pfizer/BioNTech-vaccin heeft gekregen waarvan wordt aangenomen dat het effectief is tegen de Indiase mutatie. Deskundigen waarschuwen echter dat het land tegen de zomer niet of nooit groepsimmuniteit zal bereiken, gezien de lagere interesse in het krijgen van een vaccin bij jongere bevolkingsgroepen.

Het R-getal in Praag dat was gedaald tot R 0,8 staat nu op R 1,34.
Het hoofd van Instituut voor gezondheidsinformatie en statistiek (ÚZIS), Ladislav Dušek, zei dat vooral jonge mensen verantwoordelijk zijn voor de stijging van de cijfers in Praag.
In de leeftijdscategorie van 16 tot 19 jaar is de incidentie van nieuwe gevallen per 100.000 inwoners in Praag 31,5, terwijl het in het hele land 12,9 is, in de groep van 20 tot 29 jaar 59,9 in Praag en 15,6 in totaal. Daarom is de lage interesse onder jongeren om een vaccin te krijgen bijzonder zorgwekkend.
--------------------------------------------------------------
De maskervereiste in Tsjechië blijft bestaan.

De verplichting om een FFP2- of nanomasker te dragen blijft van kracht in het openbaar vervoer en in gebouwen in Tsjechië. Minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch liet donderdag aan het persbureau ČTK weten dat hij maandag niet zoals gepland een wijziging aan het kabinet wilde voorstellen. De reden hiervoor is dat het aantal dagelijkse nieuwe coronabesmettingen in het land niet meer daalt. Oorspronkelijk zouden vanaf 1 juli eenvoudige chirurgische maskers voldoende moeten zijn als mond- en neusbescherming.
------------------------------------------------------------------------------
Enkele krantenkoppen:

Delta-variant zal halverwege de zomer 90 procent van de gevallen in de EU voor zijn rekening nemen.
Meer besmettelijke deltamutaties in Tsjechië. In een week tijd is het aantal gevallen verdrievoudigd.
Nieuwe gegevens: het virus gaf niet op. Het aantal rode vlekken op de kaart neemt toe.
Er zijn een kwart meer nieuwe gevallen van covid in Tsjechië dan een week geleden.
Covid wordt sterker in Praag. Politici willen bescherming laten vallen.
Covid wordt steeds erger in Praag. Hygiënisten maken zich zorgen.
Fiasco met Spoetnik. Slowaken zullen vaccins uitdelen aan de Balkan zodat ze niet over de datum raken.


Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + expats.cz + seznamzpravy.cz + prazska.drbna.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.

Het lijkt op het oog goed te gaan, maar die Delta kan alles ineens omgooien........
 
Laatst bewerkt:
Het animo om je te laten testen met een antigeentest is zeer groot. Men heeft vakken van 10 minuten waaruit je kunt kiezen. Het zal me niets verbazen wanneer er toen ik me liet testen 5 mensen zich hadden aangemeld voor dat tijdvak. Men heeft een geprinte lijst met namen klaarliggen. Op de juiste regel moet je je handtekening zetten. De test is alleen met een wattenstokje in beide neusgaten rondgaan. Enkele minuten later krijg je een voorbedrukt formulier mee met je gegevens plus aangeduid of je negatief bent getest. Ga je om de 7 dagen dan betaalt de verzekering de kosten, wil je vaker dan betaal je 200 kronen voor een test.
Gezien het feit dat ik twee weken geleden door de huisarts met het Janssen-vaccin ben gevaccineerd zal het wel weer een hele toer worden een nette print als bewijs daarvan te krijgen.
 
Gezien het feit dat ik twee weken geleden door de huisarts met het Janssen-vaccin ben gevaccineerd zal het wel weer een hele toer worden een nette print als bewijs daarvan te krijgen.
Super simpel, gewoon even naar https://ocko.uzis.cz/ gaan.
De optie rechtsonder is het meest handig voor buitenlanders. En anders toch even de eerder genoemde eIdentita aanmaken.
(Ik had mijn certificaat een half uurtje na de prik...)
 
Klopt Stadla, zo heb ik het ook gedaan.
@Josef Ik ben een week in de weer geweest om mojeID aan te maken voor die eldentita. Is niet gelukt en ik kan er een boek over schrijven hoe krom dat hier in elkaar kan zitten als je pech hebt. Ik weet wel hoe het moet, want mijn vrouw daar is het wel gelukt,
Ik was blij met die mogelijkheid van https://ocko.uzis.cz/ want ik heb dat bewijs nu in mijn telefoon staan en ook op papier.
MojeID heb ik in de prullebak gegooid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vreemd, ik had MojeID vorig jaar al, als Nederlander...
Misschien ligt het aan het feit, dat ik mijn identiteit online kon bevestigen via mijn Datova Schranka, die ik al jaren heb om met overheden te kunnen communiceren (zowel zenden als ontvangen).
 
ga ik ook nog proberen, ik heb een Datova Schranka als zelfstandig ondernemer, maar die kan je niet gebruiken als particulier.
Totaal ander topic, maar soms wordt ik gek van al die bureaucratie. Zoveel verschillende instanties en geen connecties. Het ergste is als je gaat verhuizen, voordat je dan alle instanties je nieuwe adres hebt laten veranderen ben je weken bezig. Maar verder :toppie:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu ruim 2 weken geleden van de huisarts een vaccinatie met het vaccin van Janssen gekregen en vanochtend getracht volgens jullie gegevens aan de gang te gaan. Ik kom geen stap verder. Invoer onvolledig etc. Vergeet niet dat mijn eerdere pogingen een vaccinatie te krijgen mislukt waren. Dat betekent ook dat mijn gegevens niet in het systeem zullen zijn opgeslagen. Ik schrijf maar eens een mail naar de verzekering.
 
Bij mij lukt het ook niet via ocko.uzis, terwijl ik wel via dat systeem afspraken kon maken voor vaccinatie. Nu ben ik 2x gevaccineerd en nu kennen ze me niet meer.
 
Ik heb bij het invullen via ocko.usis hetzelfde email adres/voledige naam en telefoonnummer gebruikt als op het formulier toen ik werd gevaccineerd. Het werkt prima voor mij.
 

Bijlagen

  • 4A6E2AC0-3B9F-4F3C-8AC0-FE33C2C781F0.jpeg
    4A6E2AC0-3B9F-4F3C-8AC0-FE33C2C781F0.jpeg
    98,2 KB · Bekeken: 8
Ja, werkte bij mij ook prima, moest wel alleen bij het invullen van het formulier mijn eerste voornaam invullen. Ik heb er 3 en dat zijn ze in CZ niet gewend :D , maar ik neem aan dat bij controle dat geen probleem gaat opleveren
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Marwa (en anderen), ik heb dezelfde problemen gehad. Ik had gelezen dat er niet meer automatisch bewijzen verstrekt werden. Dat heb ik aangekaart bij de tweede prik. Geen probleem. Tijdens de wachttijd na de prik kreeg ik al een zwart-wit print van de EU-verklaring. Voordat ik thuis was stond hetzelfde in kleur klaar op telefoon en computer. Maar toen. Mijn vrouw had eerder een verklaring ontvangen, maar niet de EU-versie. Ik had al eens inloggen met telefoonnummer, e-mailadres en geboortedatum geprobeerd, maar liep alsnog vast op het ID-nummer. Het Nederlandse nummer wordt niet geslikt, naar ik van de bank begreep een foutje dat hersteld moet worden. In het NL-nummer zitten letters en in het CZ-nummer niet ?
Wat bleek toen ik het bij uzis nog een keer probeerde (rechts bovenin) bleek dat ik de eerste keer niet goed gekeken had. De pagina was veel langer en onder de ID-vraag stond de invuloefening met telefoonnummer, etc. Daarna was het een eitje. Succes.
 
Bovenaan