Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ga nu elke week naar de sauna. Meld me op tijd aan voor een antigeentest. Mij viel op dat het aantal bezoekers daaraan toch erg groot is. Liet bij het zwembad wel mijn test zien. In het restaurant had ik het wel bij me, maar daar werd echt niet op gelet. Ik denk toch dat men niet voor politieagent wil optreden. Toch meer je eigen verantwoording.
Heb me vandaag weer aangemeld, maar volgende week hoop ik een bewijs van vaccinatie te kunnen laten zien.
 
wij zijn net een weekje geweest, 19/6 terug gekomen. Wel uit voorzorg alles mee genomen. Zodat we alleen maar in onze bubbel hoefde te blijven. Geen controle gezien.
 
Ik woon in Tsjechië en ben 2 weken geleden een week naar NL geweest. Daarnaast woon ik tegen de Duitse grens aan dus ik zie van dichtbij wat er allemaal gebeurt. Ik kan je zeggen dat er nergens ook maar iets gecontroleerd wordt. In feite zijn de regels dus gewoon voor de bühne. Wat iedereen er dus mee doet moet hij/zij zelf weten.
Toch even twee opmerkingen over controle van de regels. Vorige week zijn wij vanaf Praag gevlogen met Lufthansa, met een tussenlanding in Frankfurt. Wij hadden onze tweede vaccinatie achter de rug, maar omdat de tweede vaccinatie nog maar 5 dagen oud was, moesten wij toch nog een gecertificeerde antigeentest kunnen laten zien. De terugreis gaat ook via Frankfurt en de vaccinatie is dan langer dan 14 dagen geleden en dan zal de reis zonder test moeten kunnen.
Kom je met eigen vervoer naar Tsjechië, dan wordt er bij de grens hoogstwaarschijnlijk niet gecontroleerd, maar dat wil niet zeggen dat je, als je niet aan de vereiste voorwaarden voldoet het land binnen mag. Wij hebben als pension/camping de plicht om te controleren. Of is dat veranderd sinds ik een paar dagen het nieuws wat minder heb gevolgd in verband met familiebezoek/vakantie?
 
Zijn hier ook mensen die niet gevaccineerd zijn en gaan reizen?

Ik lees op deze site https://covid.gov.cz/situace/cizinci/moznosti-povinnosti-cizincu-pri-vstupu-do-cr
in het Tsjechisch dat

" 3. Bij een reis naar Tsjechië met eigen vervoer is het niet nodig om voor aanvang van de reis een PCR-test te laten doen."

En dan nog... Ik reis met de auto, zou eerst in een hotel overnachten en dag erna doorreizen naar Moravie...
Is dat dan de bedoeling dat je al in het hotel na aankomst meteen in quarantaine moet, wachten op het resultaat van de 2de PCR in Tsjechie en dan pas mag je doorreizen?

Heeft iemand ervaring of een idee hoe dit zit?

Ook nog, vanaf juli zouden de PCR-testen gratis zijn?

Ik zal dankbaar zijn als iemand hierop wilt reageren!
 

kuurgast

Donateur
De zevendaagse incidentie is momenteel 9 nieuwe infecties per 100.000 inwoners.
De incidentie van 14 dagen is 22 gevallen per 100.000 inwoners.
Het reproductiegetal is gestegen naar R 0,84.
---------------------------------------------------------------------
Zeven districten staan onder verscherpt toezicht. Ze lopen een groter risico op covid.

Het Institute of Health Information and Statistics monitort potentieel risicovolle ontwikkelingen niet meer per regio, maar per district.
De epidemische situatie in Tsjechië kalmeert, maar epidemiologen vragen de regering voorzichtig te zijn. Volgens hen is vooral een gedetailleerde analyse van positieve monsters, de zogenaamde sequencing, belangrijk. Alleen dankzij het is het mogelijk om de verspreiding van de gevaarlijke delta-mutatie covid-19, voorheen bekend als Indiase, te voorkomen.
Volgens het huidige waarschuwingssysteem dat wordt gebruikt door het Institute of Health Information and Statistics (ÚZIS), was de ernstigste situatie in het district Liberec vorige week nog steeds hetzelfde. ÚZIS verdeelt districten in drie risicocategorieën op basis van het zevendaagse aantal nieuwe gevallen en het reproductiegetal. Als de wekelijkse incidentie groter is dan 25 gevallen per 100 duizend inwoners en tegelijkertijd het R-getal groter of gelijk is aan R 0,95, wordt de wijk als potentieel meest risicovol beoordeeld.
Volgens hen blijft het aantal nieuwe gevallen per week per 100.000 inwoners in de regio Liberec het op één na hoogste, maar is het R-getal gedaald tot R 0,7 dus het vertraagt.
"We registreren geen grote uitbraken. De aantallen kunnen echter worden beïnvloed door bijvoorbeeld de detectie van meerdere gevallen in een van de scholen. We blijven echter heel voorzichtig met het terugkeren van vakantie en de mogelijke introductie van enkele van de risicovolle mutaties", zegt de woordvoerster van het regionale hygiënestation van de regio Midden-Bohemen.
Experts volgen de verspreiding van covid in Zuid-Bohemen. Ze zijn bang voor een deltamutatie.
-----------------------------------------------------------------
Zaterdag komen er meer versoepelingen in Tsjechië.

Vanaf 1 juli kunnen Tsjechische kinderen tussen de 12 en 15 jaar zich inschrijven voor de vaccinatie tegen het coronavirus.

Het ministerie van Volksgezondheid wil vanaf de tweede helft van juli vaccinaties tegen het coronavirus mogelijk maken, ook zonder voorafgaande registratie.


Bron oa seznamzpravy.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.

... Ik reis met de auto, zou eerst in een hotel overnachten en dag erna doorreizen naar Moravie...
Is dat dan de bedoeling dat je al in het hotel na aankomst meteen in quarantaine moet, wachten op het resultaat van de 2de PCR in Tsjechie en dan pas mag je doorreizen?
Direct na aankomst in quarantaine. Het is niet de bedoeling die 5 dagen quarantaine op verschillende adressen te verblijven.
Maar wie weet veranderd er weer van alles vanaf 1 juli.....
 
Hoe kan je als toerist eigenlijk in quarantaine?

Ik kan toch moeilijk in een hotel of camping in quarantaine? Op een camping heb je niet eens je eigen toilet en douche, laat staan kookgelegenheid.
 
hehe, eindelijk krijg ik een lijst onder ogen va de landen waarvoor in Nederland de verplichte quarantaine geldt vanaf 1 juni.

Bron: Nu.nl

  • Argentinië
  • Bahrein
  • Bangladesh
  • Bolivia
  • Brazilië
  • Chili
  • Costa Rica
  • Dominicaanse Republiek
  • Ecuador
  • Frans-Guyana
  • Guyana
  • India
  • Kaapverdië
  • Maldiven
  • Nepal
  • Pakistan
  • Panama
  • Paraguay
  • Peru
  • Seychellen
  • Suriname
  • Uruguay
  • Venezuela
  • Verenigd Koninkrijk
  • Zuid-Afrika
 
Bij het invullen van het Public Health Passenger Locator Form dat momenteel iedere buitenlander voor het binnengaan van Tsjechië moet invullen staat o.a. het volgende vakje: "Datum zahájení letu, jízdy / Date of departure".
Het komt op mij wat verwarrend over. Date of Departure is zoiets als datum van vertrek. Ik heb de indruk dat men datum van aankomst bedoelt, want als ik "Datum zahájení letu, jízdy" met GT vertaal krijg ik zoiets als "startdatum van de vlucht of rit". M.a.w. datum van aankomst in Tsjechië en niet datum van vertrek uit Tsjechië.
Kan iemand met wat meer kennis van de Tsjechische taal bevestigen of mijn veronderstelling klopt?
 
Mijns inziens:
De Tsjechen gebruiken het begrip "Date of departure"; een in de Engelse vertaling in hun verklaring: Datum zahájení letu, jízdy.
Dat blijkt dus in de oficiële vertalng: Vertrekdatum.
Dát willen ze dus weten.
Of het daarna belangrijk is om te weten waar vandaan, hoe, waarom, datum binnenkomst etc., zijn andere vragen.
Dus:
Als je dus op 27 juni vertrekt richting Tsjechië, vul je in: 27 juni of 27. června.
En dan gewoon op reis gaan.

Maar je kan natuurlijk ook naar,.................... :fluit:
Niet, naar Tsjechië. Dat zou echter toch wel jammer zijn.:D
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo
Weet iemand waarom nl nog op rood staat voor tsjechie. Huidige aantal besmettingen per 100.000 inwoner in NL is 4,2 terwijl in tsjechie dit op gemiddeld 8 staat in de afgelopen 7 dagen.
 
Ze kijken volgens mij naar de gegevens van de ECDC. Die staan hier:
De kleuren op deze kaart zijn gebaseerd op de cijfers van twee weken daarvoor (op dit moment bijgewerkt tot zondag 13-6). Om oranje te worden, mogen er in één week niet meer dan 50 besmettingen per 100.000 inwoners zijn en dat twee weken lang. Het loopt dus achter bij de huidige situatie.
 
Huidige aantal besmettingen per 100.000 inwoner in NL is 4,2 terwijl in tsjechie dit op gemiddeld 8 staat in de afgelopen 7 dagen.
Die aantallen kloppen niet. Per 7 dagen zijn dit de aantallen (John Hopkins Univ., zie site ourworldindata.org
(En ECDC kijkt inderdaad naar 14-daagse incidentie, daarbij zijn de getallen nog veel hoger voor met name Nederland, omdat de daling veel later ingezet is dan die in Tsjechie.)

1624427247844.png

 
Ik zie door de bomen het bos niet meer :(
Kreeg net een E-mail over wat je allemaal nodig hebt als je vanuit Nederland naar Oostenrijk wilt voor de Formule 1 daar volgende week.
Maar...... wat heb je nodig vanuit Tsjechië ?
 
Bovenaan