Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is niet helemaal volgens de regels, maar ik ga woensdag weer. Deze keer zonder registratie en test nadat ik 2 weken geleden ervaren heb hoe de reis per trein en het verblijf in Tsjechië verloopt. Wel met risico op boete als ik per auto naar het treinstation in Duitsland rijd. Maar misschien is een test dan ook al niet meer noodzakelijk omdat Nederland door Duitsland waarschijnlijk deze week van hoogrisico- naar gewoon risicogebied gaat. En de reis naar vlak over de grens dan onder klein grensverkeer valt. Verder zijn ik en mijn vriendin in Tsjechië beiden 1 keer ingeent. Dus minder risico. En aan de Nederlandse inreis regels houd ik mij ook niet omdat Tsjechië eigenlijk al een paar dagen op geel had moeten staan omdat Tsjechië aan alle criteria voor op geel zetten voldoet. Dus testen en in quarantaine gaan wanneer je terugkomt uit Tsjechië is nergens meer op gebaseerd. Maar als toerist zou ik nog even wachten. Maar ik denk dat dat ook weer snel kan. Het virus lijkt uitgedoofd in Tsjechië en Nederland en België zullen snel volgen. De cijfers dalen hard en zullen hard blijven dalen door toenemende immuniteit door vaccinatie en besmetting. En omdat het griep/corona seizoen afloopt. De situatie is nu totaal anders dan in september toen er nog weinig immuniteit onder de bevolking in Europa was en het corona/griepseizoen net begon.
Ik heb overigens weinig vertrouwen dat ik mijn Europees Corona reisdocument op tijd heb omdat ik door de huisarts ben gevaccineerd en de registratie hiervan achterloopt en chaotisch is.
 
Laatst bewerkt:
De accommodatie faciliteiten in Tsjechië kunnen na meer dan vijf maanden opnieuw voor toeristen worden geopend. Vanwege de coronaviruscrisis heeft het tot dusver alleen diensten kunnen verlenen aan gasten die voor zaken of voor een dokter hebben gereisd. Bij aankomst moeten mensen een negatieve PCR- of antigeentest voorleggen die niet ouder is dan 48 uur, een vaccinatiecertificaat of een bewijs van covid-19 in de afgelopen 180 dagen. Een gast met een negatieve test kan zeven dagen blijven, bij een langer verblijf moet de test worden herhaald.

bron: novinky.cz

In Tsjechië gaat de versoepeling van de overheidsmaatregelen tegen de verspreiding van Covid-19 door. Na maandag 24 mei zijn na bijna een half jaar hotels, guesthouses en andere accommodaties weer open gegaan voor toeristen. Als u echter een wellness plant, heeft u pech. Deze services zijn niet langer toegestaan. Volgens Václav Stárek van de Vereniging van Hotels en Restaurants van Tsjechië is deze beperking niet nodig.

In tegenstelling tot terrassen moeten gasten bij aankomst in het hotel aantonen dat ze voldoen aan de voorwaarden voor accommodatie. De gast kan zich bewijzen door middel van PCR of antigeentest, niet ouder dan 48 uur, maar ook door middel van een vaccinatiebewijs of bewijs van de ziekte van Covid-19. "De demonstratie zal het onderwerp zijn van een regeringsvergadering, waar alles zal worden verfijnd en gespecificeerd", zei Václav Stárek, voorzitter van de vereniging.

De geldigheid van tests en bewijzen wordt gecontroleerd door het hotelpersoneel bij de receptie.

Na controle van de accommodatie wordt de termijn gesteld op zeven dagen. Na deze tijd en als u geïnteresseerd bent in een verlenging, is een hertest vereist, wanneer het mogelijk is om ter plaatse een goedgekeurde zelftestkit te gebruiken.

Het dragen van mondkapjes is in alle ruimtes verplicht, behalve in de hotelkamers.

Buffetten zijn verboden, maar volgens Václav Stárek hangt het altijd van het specifieke geval af. Daarom kan een dergelijk aanbod worden gehandhaafd, op voorwaarde dat het eten aan u wordt geserveerd door het personeel of de chef-kok, en dat een van de personeelsleden warme dranken klaarmaakt. "Het werkte een jaar geleden meestal zo, het is niet nieuw. Het draait allemaal om de individuele aanpak van de huisvestingsvoorziening ”, aldus de voorzitter.

Volgens overheidsvoorschriften mogen restaurants in hotels en pensions voor gasten geopend zijn van 6.00 tot 21.59 uur.

Wellnessdiensten, met uitzondering van massages en buitenactiviteiten, zijn nog steeds verboden. Als de neerwaartse trend in de afname van nieuw geïnfecteerde coronavirussen aanhoudt, zouden ze vanaf 14 juni moeten worden toegestaan.

Hotels en pensions zijn van plan in prijs te stijgen, maar het zal helemaal niet snel gaan. Václav Stárek schat het in het bereik van vijf tot tien procent, en alleen in enkele toeristische attracties.

bron: denik.cz
 
Laatst bewerkt:
Leuk voor de Tsjechen, c.q. inwoners van Tsjechië!

Maar voor iedereen, die niet in Tsjechie woont, is een hotelovernachting met toeristisch oogmerk nog niet mogelijk, volgens de Tsjechische overheidssites. :-(
 
Wanneer is het nu eens afgelopen met het meten met twee maten ?

Hotels gaan na meer dan vijf maanden open voor toeristen
Accommodatie faciliteiten zoals hotels en hostels kunnen na meer dan vijf maanden vanaf vandaag weer opengaan voor toeristen. Bij aankomst moeten mensen een negatieve PCR- of antigeentest voorleggen die niet ouder is dan 48 uur, een vaccinatiecertificaat of een bewijs van herstel van Covid-19 in de afgelopen 180 dagen. Een gast met een negatieve test kan zeven dagen blijven, bij een langer verblijf moet de test worden herhaald. Volgens ČTK hebben sommige hotels in de hoofdstad hun eigen testcentra opgezet. De gasten van het hotel kunnen van 06.00 uur tot 21.59 uur worden geserveerd in de restaurants van het hotel. Zelfbedieningsbuffetten zijn verboden. Wellnessfaciliteiten, waaronder sauna's en zoutgrotten, moeten gesloten blijven. Indoor fitnesscentra en sportscholen kunnen werken met capaciteitsbeperkingen.

Met vaccinatiebewijs dat is dus 14 dagen of niet na de 2e vaccinatie.

En de 2e variant:
Negatieve Covid-19-test was drie weken na toediening niet meer nodig
Degenen die hun eerste dosis van een Covid-19-vaccin meer dan drie weken geleden in de Tsjechische Republiek hebben gekregen, hoeven niet langer een negatieve test af te leggen op locaties waar ze nodig zijn, kondigde de Tsjechische minister van Volksgezondheid Petr Arenberger gisteren aan op een persconferentie.
Momenteel wordt alleen volledige vaccinatie erkend als alternatief voor Covid-19-testen. De wijziging wordt van kracht vanaf maandag 24 mei.
De Tsjechische hoofdofficier voor volksgezondheid Pavla Svrčinová voegde eraan toe dat het bewijs van de eerste dosis van het vaccin alleen zal worden geaccepteerd in plaats van een test gedurende drie maanden nadat de dosis is toegediend.

Berichten allebei geleend van expats.cz vanuit dezelfde Coronavirus-update.
De 2e is humor. Hoe bewijs je dat ? Je krijgt een vaccinatiebewijs direct na de 2e. Voor de 1e de uitnodiging zegt helemaal niets. Ben je dan wel geweest ?

Dit is net zo iets als vaccinaties erkennen van buurlanden (behalve Polen ???) maar niet van andere EU-landen die dezelfde EU-gekeurde vaccinaties toedienen.
Waaronder BE en NL natuurlijk.
 

kuurgast

Donateur
De registratie van het Covid-vaccin wordt geopend voor 35-plussers in Tsjechië.

De inschrijving voor vaccinatie tegen Covid = 19 is maandagochtend opengesteld voor mensen in Tsjechië in de leeftijdscategorie 35 tot 39 jaar.
Vanaf woensdag is het voor 30-plussers mogelijk om zich aan te melden voor vaccinatie.

Dit zou betekenen dat 6,6miljoen van de 10,7miljoen Tsjechen dan gevaccineerd zouden zijn.
--------------------------------------------------------------
Verzekeraars dekken Covid-tests om reizen te vergemakkelijken.

In juni zullen ziektekostenverzekeraars in Tsjechië de kosten dekken van twee PCR-tests voor Covid-19 en vier antigeentests voor het virus, zei minister van Volksgezondheid Petr Arenberger na een kabinetsvergadering op maandag.
De minister vertelde dat er tijdens de zomervakantie een speciaal systeem zou komen waarbij reizigers zich gratis zouden kunnen laten testen, en voegde eraan toe dat dit in meer detail door de regering moest worden besproken.
De heer Arenberger zei ook dat het in de toekomst gemakkelijker zou worden gemaakt door een Europees "groen certificaat" dat kan worden gebruikt tijdens internationale reizen; de Tsjechische versie zou vanaf 1 juni beschikbaar moeten zijn om te downloaden.

De laboratoria betwijfelen of dit financieel mogelijk is, want de prijs van testen zou ook omlaag gaan.
----------------------------------------------------
Indoor live-kunstevenementen zijn weer toegestaan met maximale halve capaciteit.

Theaters, bioscopen en concertzalen mogen in Tsjechië heropenen na een onderbreking van enkele maanden vanwege de Covid-situatie. Het maximum aantal bezoekers van 500 is nu toegestaan bij kunstevenementen, terwijl locaties mogelijk niet meer dan de helft van de totale capaciteit bezetten. De meeste theaters zeggen dat ze vanaf juni weer opstarten.
Buitencultuurevenementen mogen nu 1.000 mensen verwelkomen.
Het bijwonen van alle shows is afhankelijk van het feit of bezoekers een negatieve Covid-test hebben ondergaan, minstens drie weken eerder een eerste vaccinatie hebben ondergaan of het virus de afgelopen 180 dagen hebben gehad.
----------------------------------------------------------
Babiš: Restaurants kunnen op 14 juni heropenen.

Restaurants zouden vanaf 14 juni volledig kunnen heropenen, zei premier Babiš zondag op sociale media. Aanstaande maandag zal de regering een langetermijnstrategie bespreken, ontwikkeld door hoofdhygiëniste Pavla Svrčinová, over hoe de epidemie moet worden aangepakt. Naast het heropenen van restaurants en kleedkamers in het fitnesscentrum en zwembaden, bevat het plan ook nieuwe maatregelen, zoals het verplichten van reizigers om na terugkeer van de zomervakantie een coronavirus-test te doen.
Niet iedereen is ingenomen met de voorgenomen heropening van restaurants over drie weken. Het hoofd van de Vereniging van Handel en Toerisme, Tomáš Prouza, reageerde door te zeggen dat 14 juni zonder enige uitleg was geselecteerd en dat restaurants minstens een week eerder zouden openen als de regering zich zou houden aan de reeds aangekondigde voorwaarden voor heropening.
Heeft Zeman met Babiš onderhandeld over het lot van Arenberger?

Vandaag ontving president Miloš Zeman ongepland premier Andrej Babiš. Volgens de woordvoerder van de president, Jiři Ovčáček, gaat de bijeenkomst over "actuele politieke kwesties". Dit is echter geen gewone dinerbijeenkomst in Lány. Er wordt zo gespeculeerd dat ze het lot zouden kunnen bespreken van de minister van Volksgezondheid Petr Arenberger, die de afgelopen dagen met verschillende schandalen te maken heeft gehad, waarop de televisie Seznam en Seznam Zprávy hebben gewezen.
De premier heeft vandaag eindelijk het kasteel verlaten zonder voor journalisten te verschijnen.
Babiš heeft gelogen, dat hij niet over Arenberger heeft gehad met president Zeman.
Babiš beslist woensdag in de regering over de toekomst van Arenberger..................wordt vervolgt...........

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznamzpravy.cz.
 

kuurgast

Donateur
Minister Arenberger werd na de mediaberichten ineens "rijk". Hij bekende huizen en miljoenen........
Wanneer komt de volgende minister van Volksgezondheid?
Arenberger treedt af. Adam Vojtěch zal de gezondheidszorg weer overnemen.

Minister van Volksgezondheid Petr Arenberger maakt vandaag om 11.00uur zijn ontslag bekend en wordt vervangen door Adam Vojtěch, die tot september vorig jaar het hoofd van het ministerie was. Dat maakte premier Andrej Babiš bekend. Arenberger kreeg kritiek vanwege onduidelijkheden over zijn vermogen en financiën. Volgens Babiš besloot de minister af te treden vanwege druk op de familie.
Adam Vojtěch nam eind september ontslag uit de functie, hij wil niet opnieuw kandidaat zijn voor de Kamer. Hij zou ambassadeur in Finland worden.
Bron oa seznamzpravy.cz.

Babiš's ministers van Volksgezondheid
- Adam Vojtěch, 13 december 2017-21 september 2020
- Roman Prymula, 21 september 2020-29 oktober 2020
- Jan Blatný, 29 oktober 2020-7 april 2021
- Petr Arenberger, 7 april 2021 - heden

Ik snap niet dat Adam Vojtěch zich weer heeft laten strikken door premier Babiš, die wel geen andere kandidaten meer kon krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels minder dan 100 besmettingen (per 100.000 inwoners en over 7 dagen) in Praag. Het is echt nog niet zo lang geleden dat dit er rond de 700 waren. Hopelijk geldt dit aantal van 100-min snel voor heel Tsjechië.
Nu, drie weken later, zijn het er nog maar 38 (per 100.000 inwoners en over 7 dagen) in Praag.
 

Bijlagen

  • 2021-05-25.png
    2021-05-25.png
    220,7 KB · Bekeken: 5
Inderdaad, dat klopt. De registratie is, afgaand op de berichten uit Nederland, in Tsjechië wel iets beter geregeld.
Naast het papieren bewijsje, kan men binnenkort ook digitaal een bewijs van 1e vaccinatie ophalen, en wel hier:
(update: het werkt al, net gedaan)

 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, dat klopt. De registratie is, afgaand op de berichten uit Nederland, in Tsjechië wel iets beter geregeld.
Naast het papieren bewijsje, kan men binnenkort ook digitaal een bewijs van 1e vaccinatie ophalen, en wel hier:

In Nederland krijg je na de prik een papieren bewijsje mee (zowel bij 1e als 2e). En hij zou ook beschikbaar moeten zijn op de website waar je ook de afspraak kan maken. Maar ik begreep dat dit in sommige gevallen (vooral prikken die niet door GGD zijn gezet) nog niet compleet is.

Dit zal wel compleet moeten raken voor het Europese bewijs dat er aan komt.
 
Ik denk dat nummers van verblijfsvergunningen niet worden herkend.
Het is aan te raden een eIdentita te regelen, daarmee lukt het prima. (Althans bij mij.)
 
Je krijgt ook een bewijs na de eerste vaccinatie!
Nee, Pauline. Mijn echtgenote (uitbehandeld) en ik (2e is in zicht) hebben na de 1e vaccinatie niets gekregen, niet op papier en niet via internet of telefoon. Ik zing het nog wel even uit zonder bewijsje. Uit eten (binnen) wordt vermoedelijk toch pas na 14 juni en voor buiten mag er nog wel een paar graden bij.

Dank aan iedereen die weer op het bericht van Pauline gereageerd heeft.
Ik had nog nooit van eldentita gehoord.
Jullie zijn in goed gezelschap, want zelfs Google maakt dezelfde fout. De website is https://www.eidentita.cz
Niet zo moeilijk om daar identiteit van te maken.
"U kunt contact met ons opnemen om de registratie op de e-identiteit te ondersteunen. Tijdens werkuren ma-vr van 7 uur tot 18 uur op de nummers 704 844 558, 704 844 559 of 225 514 777. Buiten werkuren, weekends en feestdagen op het nummer 225 514 777 alleen blokkering van de eOP authenticatiefunctie. Vanwege de aanzienlijke werklast van telefonische ondersteuning, kunt u uw verzoeken rechtstreeks invoeren in de SZR Service Desk-applicatie https://eidentita.szrcr.cz/ of mogelijk per e-mail eidentita@szrcr.cz"


Ik ga nog wel even kijken wat deze site verder biedt.

Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd. Deze hebben we dus weer binnen.
 
Nee, Pauline.
Ja Jan Pieter. Na de 1e prik kan je zelf dat vaccinatiebewijs downladen, als je tenminste in Tsjechië gevaccineerd bent, maar dat zal wel gezien je in Libun woont.
En na de 1e vaccinatie heb ik in ieder geval keurig een bewijs meegekregen met daarop het batchnummer van de prik die ik gekregen heb en de datum voor de 2e prik
 
Bovenaan