Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Niemand kan je zeggen of er wel/niet gecontroleerd wordt. Transit is meestal geen probleem. Maar je gaat naar Tsjechie, dan moet je naar hun regels kijken...
De Tsjechische regels zijn duidelijk, maar streng (nog).
Overigens is Nederland bezig met eenzelfde quarantaine-plicht...
Hoi Josef, ongeacht of je waar dan ook, wel of niet gecontroleerd wordt, het volgende:
als we nu vanuit Oostenrijk de grens overgaan bij Znojmo dan hoeven we nu als Tsjech of Tsjechisch ingezetene (al 14 dagen volledig gevaccineerd) toch niet meer in quarantaine omdat we niet uit code donkerrood komen ? Vaccinatiepasoort of vaccinatiebewijzen moet dan toch voldoende zijn? Of heb ik iets gemist?
 
Waarom moet het allemaal zo ingewikkeld gemaakt worden???? grrr.....
Ofwel hou je je aan de regels, ofwel niet, hè!
Alles hangt toch af van hoe je je gedraagt, eender waar?
 
Beste Rainbow, het is geenszins de bedoeling om mij niet aan de regels te houden! Integendeel !!!
Wat mij (mijn leeftijd en met veel onderliggende aandoeningen) betreft, kwam er er veel strengere lockdown en strengere regels!
Zoiets als aangegeven in het artikel "The hammer and the dance" en dan nog wat strenger.
Zie link: https://abc7news.com/hammer-and-the-dance-update-tomas-pueyo-coronavirus-article/6199923/

Mijn vraag komt alleen voort uit het feit dat ik de regels niet voldoende begrijp en zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer zie !
Zal we met mijn leeftijd te maken hebben.
Verder, op dit forum is tot nu toe naar mijn weten nimmer gesproken de problematiek over reizen naar CZ via Oostenrijk. Polen is wel eerder aan de orde geweest.
 
Ja Feertje, dat bericht kan ik mij herinneren. Lang leven de EU !? Gewoon duidelijke EU-regels en EU-corona-paspoort, opgelost toch?
Feitelijk zijn wij in staat van oorlog, met het virus als onze vijand. En deze blijkt een heel sterke vijand te zijn welke in staat is om bij zijn tegenstanders verdeeldheid te zaaien. Juist nu zouden we moeten kunnen laten zien dat we zeker binnen de EU elkaar vasthouden en de strijd aangaan. Nu of nooit!
 
Beste Rainbow, het is geenszins de bedoeling om mij niet aan de regels te houden! Integendeel !!!
Beste Bernardito, dit was absoluut geen persoonlijke aanval, naar jou toe, maar een beschuldigende vinger naar het Europese systeem!
We betalen met zijn allen belastingen in eigen land, èn aan Europa.
Europa had wel eens eenduidigere regels mogen opstellen, en dan bedoel ik algemene Europese regels, en het de mensen niet zo moeilijk moeten maken om te reizen. Het zijn al die onduidelijkheden op Europees vlak en alle verschillende regels die het moeilijk maken.
Iemand die in eigen land de regels niet volgt doet dat elders ook niet.
Het is het volgen of niet volgen van de regels wat bepaalt of je ziek wordt of niet, of je nu in je eigen land bent of elders.
Het gedrag van de mens bepaalt of het virus kans maakt of niet, waar je je ook bevindt...
Wij wonen slechts enkele kilometers van de grens België/Nederland.
Ik zie niet in hoe ik in Nederland meer of minder kans zou hebben op besmetting, als ik de juiste regels in acht neem, niet toch?
En toch zijn we maar langs onze kant gebleven, omdat er grenzen getrokken zijn, grenzen die ze eerst massaal opengezet hebben,
uit economisch belang...
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niet in hoe ik in Nederland meer of minder kans zou hebben op besmetting, als ik de juiste regels in acht neem, niet toch?
Sterker nog: Reizen van Zuid Holland (gisteren 1746 nieuwe besmettingen) naar bijvoorbeeld Noord-Brabant (1323 nieuwe gisteren) mag zonder enige restrictie, dus geen test geen formulier geen quarantainen.
Ga ik met dezelfde auto van Usti Nad Laben ( waar ik woon) met gisteren 210 besmettingen naar Noord-Brabant dan moet je wel een negatieve test hebben en in quarantaine.

leg mij het maar uit.
 
Hoi Josef, ongeacht of je waar dan ook, wel of niet gecontroleerd wordt, het volgende:
als we nu vanuit Oostenrijk de grens overgaan bij Znojmo dan hoeven we nu als Tsjech of Tsjechisch ingezetene (al 14 dagen volledig gevaccineerd) toch niet meer in quarantaine omdat we niet uit code donkerrood komen ? Vaccinatiepasoort of vaccinatiebewijzen moet dan toch voldoende zijn? Of heb ik iets gemist?

Je komt toch uit Nederland, had ik begrepen? Dat je door Duitsland en Oostenrijk rijdt, maakt niet uit...
En overigens geldt alleen een Tsjechisch vaccinatie-certificaat voor deze actuele uitzondering.
 
Sterker nog: Reizen van Zuid Holland (gisteren 1746 nieuwe besmettingen) naar bijvoorbeeld Noord-Brabant (1323 nieuwe gisteren) mag zonder enige restrictie
Ditzelfde in België; reizen van Vlaanderen naar Wallonië, waar de besmettingen veel hoger zijn, en terugkeren zonder beperking, maar naar het buitenland (Europa) kan enkel met een heleboel onduidelijke regels (zeg maar elk land bepaalt zijn regels)
Waarom zo moeilijk doen?
Reizen naar bijvoorbeeld Brazilië, Zuid-Afrika of Indië beperken, begrijpelijk, maar binnen Europa?
Graag duidelijke Europese regels, want niemand weet onderhand niet meer wat kan of mag...
Ik vrees dat ook deze zomer niet zal worden wat velen gehoopt hadden, nog te veel onduidelijkheid, jammer...

Europese aanpak?
 
Laatst bewerkt:
Je komt toch uit Nederland, had ik begrepen? Dat je door Duitsland en Oostenrijk rijdt, maakt niet uit...
En overigens geldt alleen een Tsjechisch vaccinatie-certificaat voor deze actuele uitzondering.
Josef, ik waardeer jouw bijdrage aan deze discussie, maar doe even de bron erbij.
Ik ben met name geïnteresseerd waar de laatste opmerking op gebaseerd is en wat die betekent (of gaat die alleen over de route ?).

Zoals je misschien al hebt begrepen:
een meer dan naaste verwante heeft de vaccinatie + 14 dagen achter de rug en heeft een afschrift van het CZ-certificaat bij zich (= voorloper paspoort ?)
Verder een "transit-verklaring á la Hartmanova.eu" en een permanente verblijfsvergunning in CZ voor de zekerheid (lees: Duitse Grundlichkeit).
Komt binnenkort terug vanuit NL.
De Minister van Volksgezondheid van CZ roept op 4 mei : "voor zo iemand gelden de beperkingen als quarantaine niet".
Dat is (nog) niet terug te vinden in de officiële regels. Ik ben in goed gezelschap van Bernardito die zich daar aan ergert.
Ik heb nergens iets kunnen vinden hoe dat werkt terugkomst uit de donkerrode gebieden zoals Nederland.
Maar ik heb het al eerder aangehaald: uitgevaccineerd is toch uitgevaccineerd ?

Wie heeft dat ook alweer als lijfspreuk ? Wie het niet kan zeggen mag het ook zingen ? Of zoiets.
 
Josef, ik waardeer jouw bijdrage aan deze discussie, maar doe even de bron erbij.
Ik ben met name geïnteresseerd waar de laatste opmerking op gebaseerd is en wat die betekent (of gaat die alleen over de route ?).

Zoals je misschien al hebt begrepen:
een meer dan naaste verwante heeft de vaccinatie + 14 dagen achter de rug en heeft een afschrift van het CZ-certificaat bij zich (= voorloper paspoort ?)
Verder een "transit-verklaring á la Hartmanova.eu" en een permanente verblijfsvergunning in CZ voor de zekerheid (lees: Duitse Grundlichkeit).
Komt binnenkort terug vanuit NL.
De Minister van Volksgezondheid van CZ roept op 4 mei : "voor zo iemand gelden de beperkingen als quarantaine niet".
Dat is (nog) niet terug te vinden in de officiële regels. Ik ben in goed gezelschap van Bernardito die zich daar aan ergert.
Ik heb nergens iets kunnen vinden hoe dat werkt terugkomst uit de donkerrode gebieden zoals Nederland.
Maar ik heb het al eerder aangehaald: uitgevaccineerd is toch uitgevaccineerd ?

Wie heeft dat ook alweer als lijfspreuk ? Wie het niet kan zeggen mag het ook zingen ? Of zoiets.

Nogmaals, voor donkerrode landen geldt geen vaccinatie-uitzondering.
Op 3 mei werd enkel aangekondigd dat er een vaccinatie-uitzondering komt per 4 mei voor de licht-rode en oranje landen voor inwoners van Tsjechie ...

De bron lijkt me duidelijk, dat is het Tsjechische ministerie van Volksgezondheid, zie ook bericht:
https://www.tsjechie.net/forum/threads/tsjechië-en-corona.38855/post-477972

Ga nooit uit van media-berichten, en al helemaal niet van met google-translate vertaalde media-berichten.
 
Zojuist weer eens mijn plf (passenger location form) ingevuld. Tot mijn verrassing hoef ik dit keer niet mijn adres op te geven. Ik kan alleen kiezen uit voorgeprogrammeerde plaatsnamen.
 
Ik had dezelfde ervaring gisteren. Gaat heel simpel. En je krijgt nu per SMS een bevestigingscode. Verder niets meer gehoord. Onderweg met de trein in Duitsland en Tsjechië ook geen controles gehad (had ik ook niet verwacht). Zondag reis ik weer terug. Als ik verder geen bericht krijg van instanties, vul ik bij de volgende reis over 16 dagen geen PLF meer in en laat mij in Tsjechië testen. Als ze me dan toch eens controleren zeg ik dat ik in quarantaine ben geweest en daarna getest. Maar die kans is heel erg klein aangezien ik per OV naar Tsjechië reis. Jammer genoeg krijg ik pas eind volgende maand mijn tweede AZ prik. Dus voor een vaccinatiebewijs moet ik nog even wachten. Er is wel een klein risico op een bekeuring in Duitsland onderweg per auto naar het treinstation. Maar ook die kans is erg klein, omdat ik erg vroeg vertrek. Hopelijk zakt in Nederland het risiconivo ook onder de 200 per week per 100k zodat een negatieve test voor Duitsland ook niet meer nodig is.
 
ongelooflijk ,gisteren mocht ik registreren ,en maandag wordt ik al gevaccineerd.
zijn ze nou zo super snel of willen er niet zoveel mensen ?
krijg wel blikken van ongeloof hier dat ik mij laat vaccineren.
soms begrijp ik de wereld even niet....
 
zijn ze nou zo super snel of willen er niet zoveel mensen ?
krijg wel blikken van ongeloof hier dat ik mij laat vaccineren.
Ik denk dat 2e Curious. Deze week hebben ze hier per dag ongeveer 70.000 prikken gezet (in het weekend 20.000) dus ze prikken hier een stuk minder dan in NL.
Mijn vrouw (categorie onder 60) kreeg ook binnen een week na openstellen van de registratie haar prik al.
Hier in ons dorp hoor ik van erg veel mensen dat ze het voor geen meter vertrouwen en zich niet laten prikken. Ook niet als het om bijv. Pfizer gaat.
 
Blij voor de mensen die snel zijn geprikt. Helaas heb ik een wat minder goede ervaring. Wellicht doordat de computer nog niet goed werkte is mijn aanmelding van 1 maart niet goed verwerkt. Enkele weken geleden me opnieuw aangemeld en een mail gekregen dat mijn aanmelding was geaccepteerd. Nog steeds geen sms met code ontvangen voor de volgende stap.
 
Bovenaan