Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Sinds zondag is Tsjechië voor Duitsland geen hoogrisico gebied meer. Door de dalende besmettingscijfers in Tsjechië is het risico nivo afgeschaald naar gewoon risicogebied. Daardoor is een negatieve test bij de grens niet meer nodig als je naar Duitsland gaat. Bij langer verblijf is quarantaine etc. nog wel noodzakelijk.
 
Ik heb mijn eerste prik ook gehad en direct ook de datum voor mijn 2e gekregen. Gisteren met mijn broers/zussen/zwagers in een "familieconferentie" gezeten en wat ik van hen hoorde kan ik concluderen dat het hier inderdaad een heel stuk beter en overzichtelijker geregeld is dan in Nederland.

We gaan offtopic hier, maar op dit moment loopt het in NL ook wel goed. Wel ben ik van mening dat ze het hier erg lastig hebben gemaakt met de vele verschillende groepen die voorrang krijgen. En dan een deel via de huisarts wat anders gaat dan via de GGD. Maar goed, er wordt gevaccineerd en dat is het belangrijkste uiteindelijk.

Qua data is dit wel een mooie:
 
Ja, gaat echt goed. Als de trend zich zo voortzet zal volgende week het gemiddelde voor Tsjechië ook onder de 100 komen. Dinsdag of woensdag. Het niveau voor verdere versoepelingen. Ook de daling van Covid19 patiënten in de ziekenhuizen zet gestaag door. En eind deze week onder de 2000. Dus ruim 3 kwart minder dan 1.5 maand geleden. ( 9300)
 
gaat de goede kant op.met het coronapaspoort wellicht dit jaar nog nar cz.............
Wellicht dit jaar? 😉Binnen een dikke maand denk ik. En dan is quarantaine ook niet meer nodig bij terugkomst in NL of B. Ik ga morgen weer voor het eerst sinds half december naar Tsjechië. Straks eerst nog even naar de sneltest. Maar hopelijk is dat binnenkort dan ook verleden tijd.
 

kuurgast

Donateur
We geven Ivermectine niet aan patiënten. We willen ze geen pijn doen, zegt de dokter.

Hoofd van de medische kamer over ivermectine: de premier beslist alles, maar niet wat hij moet beslissen.


"Ik ben het volledig eens met minister Blatný dat de oncontroleerbare toediening van een medicijn dat ernstige bijwerkingen kan hebben een onredelijk gevaar is", zei Milan Kubek, voorzitter van de Tsjechische medische kamer, tegen Radiožurnál.
Het verbaast me dat sommige mensen het standaard ding als vaccinaties afwijzen en in staat zijn om niet-geteste medicijnen met één ademhaling te nemen.

Het is een niet-goedgekeurd preparaat met een werkzame stof, dat in Tsjechië alleen is geregistreerd voor uitwendig gebruik bij de mens in de vorm van een zalf tegen een huidziekte genaamd rosacea en dan ook voor diergeneeskundig gebruik als ontwormingsmiddel voor vee.
Van ivermectine weten we dat het de lever, de nieren of het zenuwstelsel kan beschadigen (het doodt tenslotte parasieten).

Miljoenen patiënten die de afgelopen jaren ivermectine hebben gekregen zonder grote complicaties omdat ze parasitaire ziekten hadden, dwz hoogstwaarschijnlijk geen beschavingsziekten zoals obesitas, diabetes of hypertensie of andere ernstige ziekten hadden, waren niet 65 jaar of ouder, maar bovenal kenden ze toen geen covid-19.

Ivermectine is in de eerste plaats een politiek onderwerp geworden, zegt Jan Bláha, hoofd van de afdeling anesthesiologie, reanimatie en intensive care-geneeskunde van de 1e medische faculteit van de Charles University en het General University Hospital in Praag, waar ze zorgden voor de moeilijkste covid patiënten sinds het begin van de pandemie.
"De premier leidt, in zijn voordeel, de natie tot valse verwachtingen", zei Bláha in een interview met Seznam Zprávy over het onderwerp ivermectine. Volgens hem is dit een volstrekt incompetente ingreep en zeer gevaarlijke manipulatie, die de gezondheid van veel mensen kan schaden.

Deskundige verenigingen van anesthesiologen, intensivisten, infectologen, longartsen en huisartsen hebben ook een gezamenlijke verklaring over ivermectine afgegeven. Ze zijn niet meer verzoenend met ivermectine: “Klinische studies met covid-19 hebben tegenstrijdige resultaten opgeleverd en worden bekritiseerd vanwege het kleine aantal patiënten en methodologische fouten. De huidige stand van de professionele kennis laat het niet toe om een duidelijke aanbeveling te formuleren voor de administratie, 'schrijven de top medische beroepen die rond patiënten met covid-19 bewegen. "Op dit moment is behandeling met ivermectine een experimentele behandeling zonder voldoende bewijs van evidence-based medicine en kan deze niet worden beschouwd als onderdeel van de juiste professionele zorg", voegen artsen toe.
covid medicijn.PNG
Deze afbeelding circuleert op twitter en de bron ervan haalt er een arts bij die 150 personen dit middel gegeven heeft in Brno.
Het is nog steeds een experimenteel medicijn in Tsjechië. Zie ook deutsch.radio.cz.

-----------------------------------------------

De EU werkt aan een digitaal groen certificaat om reizen mogelijk te maken.
Zie ec.europa.eu.
 
Deze afbeelding circuleert op twitter en de bron ervan haalt er een arts bij die 150 personen dit middel gegeven heeft in Brno.
Het is nog steeds een experimenteel medicijn in Tsjechië. Zie ook deutsch.radio.cz.
Zo'n plaatje zegt natuurlijk niks zonder verdere info. Het kan best zijn dat tegelijkertijd de maatregelen goed begonnen te werken, en het vaccineren goed op stoom kwam. Met andere woorden: als op de piek iedereen minstens 2 pivo's per dag begon te drinken, is dat dan ook een medicijn ?

Overigens is in Nederland het aantal sterfgevallen in een dalende lijn sinds eind februari. Nu zo'n 18 gemiddeld per dag. Dit is wel alleen RIVM data, niet de sterftecijfers vanuit CBS.
 
@Plank, het is fake-news, ivermectine wordt helemaal niet grootschalig ingezet in Tsjechie.
Het zijn de resultaten van de harde lockdown, met de reisbeperkingen ook binnen Tsjechie zelf, en strenge handhaving.
 
Ik kreeg hier een vraag over: "Waarom Tsjechië nog niet"
Dit vond ik als antwoord: https://www.expats.cz/czech-news/article/quarantine-rules-partly-relaxed-for-returnees-from-abroad.
En vertaald:
Tsjechische inwoners 14 dagen na de tweede dosis van het Covid-vaccin zullen vanaf 4 mei vanuit het buitenland kunnen terugkeren uit de "oranje" en "rode" landen zonder coronavirus-tests en quarantaine, heeft de Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken Jakub Kulhanek getweet.
"Goed nieuws voor de reeds gevaccineerde: vanaf 4,5. Het zal waar zijn dat iedereen die minstens 14 dagen na de tweede dosis heeft, zonder tests of quarantaine kan terugkeren uit 'rode' en 'oranje' landen. Het is de eerste stap om weer normaal te worden. reizen. Verdere stappen zullen volgen, ”schreef Kulhanek maandagmiddag.

Wel gek dat er niets gezegd wordt over "donker rood", zoals bijvoorbeeld Nederland. Gevaccineerd is toch gevaccineerd ?
 
Leuk en informatief, maar de tekst gaat onder de afbeelding verder met het volgende :

Momenteel moeten alleen degenen die terugkeren uit een land met een zeer hoog risico (donkerrood) voor vertrek nog een Covid-test ondergaan . Deze categorie staten omvat een klein aantal EU-leden en de meeste derde landen, waaronder Groot-Brittannië.
Bij terugkeer uit de hoog- (rood) en gematigd- (oranje) risicostaten is een test voor vertrek alleen vereist van mensen die in Tsjechië gebruik gaan maken van het openbaar vervoer.
 
De twee bovenstaande berichten kunnen wat verwarring opleveren....

Er wordt onderscheid gemaakt tussen mensen die wel/niet in Tsjechie wonen.
En of je met prive-vervoer (auto) komt, of met een meer openbaar vervoermiddel als vliegtuig/trein/bus.
(dus niet "als je gebruik gaat maken van het openbaar vervoer in Tsjechie", dat is onzin)

Ga niet op artikelen in de media af, maar enkel op overheidsinformatie, zie de 2 geactualiseerde tabelletjes hier:

 
Dus als ik het goed lees, moet je om vanuit Nederland (donkerrood), dus met een test komen én moet je ook nog in quarantaine, ook al ben je 2x ingeënt? Hopelijk zal het straks toch wel vrij reizen worden met het vaccinatiepaspoort.
 
Ons CZ-huis staat in de buurt van Znojmo.
Wij rijden (met eigen auto) soms (vroeger vaak) via Oostenrijk (Passau) , en gaan dan bij Znojmo E59 Haté de grens over.
Bij deze grensovergang is er aan de Tsjechische kant in het geheel geen controle.
Op dit moment lijkt mij de situatie alsvolgt:
Volgens Radka Hartmanova bij "transit" door Duitsland helemaal geen covid-test nodig.
Grensovergang bij Passau bij transit ook geen test nodig, en Oostenrijk (rood/oranje) via E59 Znojmo ook geen probleem.

Klopt dit of zie ik het verkeerd? Kan iemand ons raad geven? Hoor het graag.
Groet, Bernardito

PS. Mijn vrouw is Tsjechische en ik ben Nederlander met CZ-verblijfsvergunning. We rijden met auto met CZ-kenteken
 
Dus als ik het goed lees, moet je om vanuit Nederland (donkerrood), dus met een test komen én moet je ook nog in quarantaine, ook al ben je 2x ingeënt? Hopelijk zal het straks toch wel vrij reizen worden met het vaccinatiepaspoort.
Ja, dat klopt op dit moment nog. Het wachten is inderdaad op de Europese regeling ....
Ons CZ-huis staat in de buurt van Znojmo.
Wij rijden (met eigen auto) soms (vroeger vaak) via Oostenrijk (Passau) , en gaan dan bij Znojmo E59 Haté de grens over.
Bij deze grensovergang is er aan de Tsjechische kant in het geheel geen controle.
Op dit moment lijkt mij de situatie alsvolgt:
Volgens Radka Hartmanova bij "transit" door Duitsland helemaal geen covid-test nodig.
Grensovergang bij Passau bij transit ook geen test nodig, en Oostenrijk (rood/oranje) via E59 Znojmo ook geen probleem.

Klopt dit of zie ik het verkeerd? Kan iemand ons raad geven? Hoor het graag.
Groet, Bernardito
Niemand kan je zeggen of er wel/niet gecontroleerd wordt. Transit is meestal geen probleem. Maar je gaat naar Tsjechie, dan moet je naar hun regels kijken...
De Tsjechische regels zijn duidelijk, maar streng (nog).
Overigens is Nederland bezig met eenzelfde quarantaine-plicht...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
indien uit nederland zie onderstaande .

/ Czech citizens, their family members, EU citizens with a certificate of temporary residence and foreigners with a permanent residence permit must fill in an arrival form before entering the Czech Republic and undergo an antigen or PCR test, administered no more than 24 hours (antigen) or 72 hours (PCR) before the beginning of the trip and have a written confirmation of the result. Subsequently, they must submit a second PCR test (antigen is not sufficient) administered in the Czech Republic, which can be administered no earlier than the 5th day and no later than the 14th day after entry. Self-isolation is required until confirmation of a negative test result. It is also mandatory to wear an FFP2 (KN95, N95, P2, DS) respirator everywhere outside the home for 14 days after arrival.

wel raar uit brd/ be is het veeel gemakkelijker.....
 
Bovenaan