Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik las op Facebook een oproep om buitenlanders en buitenlandse kentekens aan te geven die illegaal in hun huisje verbleven.

Dit soort onzin vind je overal op alle sociale media. Dat is in Tsjechië niet anders dan in Nederland.
Groot verschil is wel (denk ik ) dat in Tsjechië de politie geheid een keer gaat kijken en in Nederland peinzen ze daar niet eens over. Je kunt je afvragen wat je het liefste hebt.
Toen ons huis alleen nog maar in onze vakanties gebruikt werd vonden we bij aankomst een keer een briefje op de deur van de politie dat ze controle hadden gedaan en dat alles in orde was. Had ik echt geen problemen mee ;-)
 

kuurgast

Donateur
Waar is Covid-19? De Mapy. -applicatie kondigt mogelijk contact met de geïnfecteerde persoon aan.

Mapy.cz heeft zojuist een update uitgebracht voor zowel Android- als iOS-besturingssystemen, die dankzij locatiedeling u waarschuwt voor mogelijke ontmoetingen met infectie met coronavirus.
“Natuurlijk zullen locatiegegevens van gebruikers anoniem zijn en los staan van andere kaartfuncties. Daarom is inloggen in de applicatie niet nodig ”, zei de ontwikkelaar van Mapy. Martin Jeřábek. De applicatie zal de gebruiker informeren dat ze in contact zijn gekomen met personen die positief zijn getest op coronavirus.
Bron svetandroida.cz + facebook.com/Mapy.cz.
---------------------------------------------------------------------
Op mapy.cz kan je ook alle afgesloten wegen zien bij de grens en het lockdown gebied bij Olomouc.
Zo zie ik nu ook bij de grensovergangen staan : Einde van het evenement: 14/04/2020 om 23:59 uur
En als je op de groene camera's van de snelweg klikt zie je rechts de situatie ter plaatse.
8k3FoW.jpeg


97fBPIs.jpeg

File op D2 richting Slowakije.
 
Laatst bewerkt:
Einde van het evenement: 14/04/2020 om 23:59 uur
Maar bij onze grensovergang staat End of event: 03/26/2020 at 07:55 AM
dat is dus een andere datum.

Is daar een verklaring voor?
 

kuurgast

Donateur
Daklozen in Praag, tijdens quarantaine konden ze worden ondergebracht in voormalige kazernes.

Het is quarantaine, hoe moeten degenen die geen huis hebben ermee omgaan? De Crisisstaf overweegt nu accommodatie in de voormalige kazerne in Karlin.

De plaatsing van daklozen in de gebouwen van de voormalige kazerne in Karlín, moet worden goedgekeurd door het Bureau voor de vertegenwoordiging van de staat in onroerendgoedzaken (ÚZSVM). Die bezit nu het pand.

De daklozen worden nu in een tijdelijk kamp geplaatst op Císařské louce. Het Hermes-schip, dat hen in de winter bedient, was volgens burgemeester Hřib wegens hygiëneproblemen gesloten voor daklozen.

In de hoofdstad zijn ongeveer 3250 daklozen. Slechts een derde komt uit Praag, anderen komen uit andere delen van Tsjechië en het buitenland.
Bron ctidoma.cz.
------------------------------------------
@feertje22 ga maar uit van 14 april.
 

kuurgast

Donateur
Nieuw .....Věda na doma = Wetenschap thuis.

De Tsjechische Academie van Wetenschappen geeft dagelijks tips voor ouders en kinderen tijdens de pandemie.
Zo is er steeds meer voor kinderen te vinden via facebook.
Finanční správa ČR schrijft : Ouders wordt wakker.

Het is tegenwoordig moeilijk om dagelijks een programma te bedenken voor de kinderen, dus we willen je eraan herinneren
dat de educatieve website Finfo al zes maanden draait waar kinderen op een speelse manier informatie leren uit de wereld van belastingen en meer. Middelbare scholieren zullen ook papers en seminar papers kunnen opstellen. finfoveskole.cz.
Surfen op het web kan worden afgesloten met een kennisquiz.
Bron facebook.com/financnisprava.
 
Tsjechië heeft ondanks dat er zo'n 1000 geregistreerde corona besmettingen zijn, er nog niemand is overleden. In Duitsland ook relatief veel minder doden. Er wordt gesuggereerd dat het te maken kan hebben met het feit dat in Duitsland meer mensen tegen TBC zijn ingeënt. (BCG vaccinatie) Hoe zit dat met Tsjechië? Worden mensen in Tsjechië hier ook tegen ingeënt. Wat misschien een verklaring is dat er geen/minder doden zijn.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/BCG-vaccin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien is dit het antwoord waarom er zo weinig dodelijke slachtoffers in Tsjechië zijn.

BCG vaccinatie bij baby's. Hervaccinatie bij 2 jaar en 11 jaar indien tuberculin negatief. In Nederland wordt al sinds 1930 vrijwel niet meer algemeen hiertegen gevaccineerd. Maar misschien hebben de oudere inwoners van Tsjechië vroeger ook een BCG vaccinatie gehad. Wat misschien het lagere overlijdingspercentage verklaard.

https://khn.org/morning-breakout/dr00056463/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn vrouw vroeg mij om dit verhaal te verspreiden. Waarschijnlijk kennen velen van jullie het inmiddels al via whatsapp. Maar het is zo'n mooi verhaal en het betreft ons allen in deze barre tijd. En daarom zet ik het toch nog maar een keer hier op het forum voor hen die het nog niet kennen. Jullie informatieverstrekking is overigens echt geweldig. Bedankt Kuurgast, Olivier, Feertje, Stadla, Rainbow, wereldreiziger en al die anderen. Dit is toch echt een geweldig, leuk en dikwijls hartverwarmend forum.


MAAR DE LENTE WIST HET NIET….

Het was begin 2020...
De mensen hadden een lange donkere winter achter de rug,
Februari was een hele onrustige maand geweest met veel stormen en veel regen
De natuur was onrustig, alsof ze de mensen iets wilde vertellen, alsof ze de mensen ergens voor wilde waarschuwen…En toen werd het Maart...

Het was Maart 2020...
Ineens kwamen de mensen bijna niet meer buiten en dat over de hele wereld, landen gingen op slot, de mensen konden niet geloven dat dit gebeurde, het was zo surrealistisch!
De straten waren leeg, de meeste winkels waren gesloten, de meeste auto's stonden langs de kant van de weg...Iedereen wist wat er aan de hand was

Maar de lente wist het niet
En de bloemen bleven uitkomen
En de zon scheen…De eerste mooie lentedag sinds lange tijd brak aan
En de zwaluwen kwamen weer terug
En de lucht werd oranje en blauw
Het werd later donker en 's ochtends vroeger licht

Het was Maart 2020...
De jongeren studeerden online, vanuit huis
Kinderen speelden onvermijdelijk vooral in huis
Pubers verveelden zich, ouders wisten niet wat te doen
Mensen kwamen alleen even buiten om boodschappen te doen of om de hond uit te laten
Bijna alles was gesloten …Zelfs de kantoren, hotels, restaurants en bars
Mensen moesten vanuit huis gaan werken
Ondernemers kwamen in de problemen
De meeste kinderen konden niet meer naar school
Er was ineens niet genoeg ruimte voor iedereen in ziekenhuizen, operaties en onderzoeken werden uitgesteld...Iedereen wist het

Maar de lente wist het niet en het ontsproot
Ze draaide onverstoorbaar haar jaarlijkse programma af
Ze schonk de mensen haar mooiste bloemen en haar heerlijkste geuren
Het was Maart 2020

Iedereen zat thuis in quarantaine om gezondheidsredenen of preventief
Sommige mensen mochten niet meer naar hun werk, maar anderen móesten
Elkaar omhelzen, kussen of een hand geven was ineens een bedreiging
Iedereen moest flinke afstand tot elkaar bewaren, dat was afschuwelijk
In de supermarkt waren allerlei schappen leeg
Allerlei leuke dingen gingen niet meer door, daar werd een streep door gezet en niemand wist wanneer dat weer kon
Mensen werden beperkt in hun vrijheid terwijl er vrede was
Over de hele wereld werden veel mensen ziek en het was besmettelijk...
Er was isolatie, ziekte en paniek….Toen werd de angst pas echt!!

En de dagen zagen er allemaal hetzelfde uit...
En de weken duurden ineens veel langer...
En iedereen hoopte dat er niet nóg meer strenge maatregelen zouden volgen...
De mensen zaten vast in een film en hoopten dagelijks op dé held...
De wereld was vertraagd terwijl het geen vakantie was, niemand had dit verwacht...Iedereen wist wat er gebeurde

Maar de lente wist het niet en de rozen bleven bloeien
De Magnolia stond in de knop
De vogeltjes begonnen aan hun nestjes
De lucht werd steeds gezonder

En toen…
Het plezier van koken en samen eten werd herontdekt
Iedereen gaf elkaar tips over leuke dingen die je met je kinderen kon doen
Er was weer tijd om te schrijven en te lezen
Mensen lieten hun fantasie de vrije loop en verveling ontsproot in creativiteit
Sommigen ontdekten dat ze niet écht leefden en vonden de weg naar zichzelf terug
Mensen hadden van de één op de andere dag veel meer tijd voor het gezin
Anderen verlieten hun vastgeroeste relatie om de liefde van hun leven te vinden
Anderen boden aan om voor kwetsbare mensen boodschappen te doen of te koken
Iedereen wist ineens wat een 'vitaal beroep' was, deze mensen werden helden, ze werden meer gewaardeerd dan ooit
Anderen gingen op afstand muziek met elkaar maken of zingen om op deze manier samen te zijn
Mensen kregen oog voor eenzaamheid en verzonnen dingen om er iets aan te doen
Mensen herstelden van hun stressvolle leven
Mensen die elkaar niet kenden begonnen spontaan een praatje met elkaar
Sommigen maakten vliegers van papier met hun telefoonnummer erop zodat eenzame mensen ze konden bellen
De overheid ging bedrijven en zelfstandigen helpen zodat ze niet failliet zouden gaan of mensen zouden moeten ontslaan
Gepensioneerd zorgpersoneel bood zichzelf aan om te helpen in de Zorg
Uit alle hoeken kwamen vrijwilligers, iedereen wilde iets doen
Om 20:00 uur s ‘avonds gingen mensen uit allerlei landen klappen voor alle artsen, verpleegkundigen en zorgpersoneel die keihard aan het werk waren om in de zorg alles draaiende te houden

2020 werd het jaar waarin men het belang erkende van gezondheid en verbinding, van saamhorigheid, van sociale contacten en misschien ook van zijn roeping, dit deed iets met het collectieve bewustzijn, dit deed iets met álle mensen…

En de economie ging bijna kopje onder, maar stopte niet, het vond zichzelf opnieuw uit
Het was het jaar waarin de wereld leek te stoppen, het jaar waarin we met elkaar in de geschiedenisboeken zouden komen…Dat wisten we allemaal

Maar de lente wist het niet,
En de rivieren werden schoner
En de bomen kregen blad
En de bloembollen kwamen uit
En het werd steeds warmer
En er waren ineens veel meer vogels

En toen kwam het verlossende woord…
De mensen keken tv en de premier vertelde iedereen dat de noodsituatie voorbij was
En dat het virus had verloren!
Dat iedereen SAMEN had gewonnen!!!
En toen ging iedereen de straat op...
Met tranen in de ogen...
Zonder maskers en handschoenen…
De buren werden geknuffeld, alsof het familie was
En de wereld was liefdevoller geworden
En de mensen waren humaner geworden
En ze hadden weer waarden en normen
De harten van mensen waren weer open, en dat had positieve gevolgen
Doordat alles lang stil had gestaan kon de aarde weer ademen, ook zij was genezen van wat de mensen háár veel eerder hadden aangedaan

En toen kwam de zomer....
Omdat de lente het niet wist
En hij was er nog steeds
Ondanks alles
Ondanks het virus
Ondanks de dood

Omdat de lente het niet wist,
leerde iedereen de zin van het leven

"Geïnspireerd op Irene Vella's 'Het was 11 maart 2020'"

Geschreven naar de situatie in Nederland door Susan Blanco - De Taalrecycler
 
Laatst bewerkt:
Misschien is dit het antwoord waarom er zo weinig dodelijke slachtoffers in Tsjechië zijn.

BCG vaccinatie bij baby's. Hervaccinatie bij 2 jaar en 11 jaar indien tuberculin negatief. In Nederland wordt al sinds 1930 vrijwel niet meer algemeen hiertegen gevaccineerd. Maar misschien hebben de oudere inwoners van Tsjechië vroeger ook een BCG vaccinatie gehad. Wat misschien het lagere overlijdingspercentage verklaard.

https://khn.org/morning-breakout/dr00056463/

Ook in Tsjechie is, sinds ongeveer 2004, de TBC vaccinatie uit het standaard pakket gehaald. Het is wel mogelijk dit op eigen kosten bij de kinderarts te laten doen. Maar het is dus niet meer standaard en wordt ook niet vergoed. Wij hebben onze kinderen wel laten vaccineren, maar lang niet iedereen doet dit, omwille van de kosten.
 

kuurgast

Donateur
Beperkingen duren minimaal tot half april, grenzen blijven maanden gesloten

Strenge quarantainemaatregelen zullen niet eerder dan half april worden vrijgegeven als de infectie stopt. De grenzen blijven maandenlang gesloten, zei Roman Prymula. Minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch zei dat scholen als laatste open gaan.

Mensen moeten zich erop voorbereiden dat Pasen dit jaar zal worden getroffen door strenge maatregelen tegen de verspreiding van de ziekte. 'Blijkbaar zullen ze niet meer zijn zoals we gewend zijn. Ze zullen zonder bezoeken en zonder kerken zijn ”, waarschuwde minister Vojtěch.

Het hoofd van de crisisstaf, Roman Prymula, benadrukte dat de maatregelen werken omdat het aantal besmette mensen niet exponentieel toeneemt, zoals in veel andere staten het geval is. Het verwacht dat beperkende maatregelen pas medio april kunnen worden vrijgegeven. Voorwaarde is wel dat tegen die tijd het aantal geïnfecteerden zal zijn gestabiliseerd, op maximaal 10.000.

Prymula schatte eerder dat het aantal geïnfecteerden in april oploopt tot 15 duizend, maar heeft sindsdien beperkingen aangenomen.

Van de 1047 die met coronavirus zijn besmet, liggen er nu 74 in het ziekenhuis. Hiervan zijn er 19 op de ICU, 11 op kunstmatige longventilatie en één patiënt blijft op extracorporale circulatie, zei minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch.

Volgens vice-minister van Volksgezondheid Prymula moeten de maskers worden gedragen totdat er slechts tientallen gevallen per dag zijn. Volgens hem is een lockdown niet gepast, als mensen zich houden aan het huidige regeringsbevel. 'Ik zou het aan de regering willen voorstellen als er meer dan tienduizend besmet zouden zijn', zei hij.

Zowel Vojtěch als Prymula waren het erover eens dat grensmaatregelen lang zouden duren. 'We kunnen het ons niet veroorloven nog een golf van zieken te krijgen', zei de minister.

Volgens Prymula staat de kwestie van pendelaars op de agenda van de regeringsvergadering van maandag. “Persoonlijk ben ik voorstander van het sluiten van de grenzen zelfs voor hen, 'zei hij. Minister Vojtech merkte op dat er onder hen gevallen waren van coronavirusinfectie.

Vojtěch zei dat scholen als laatste weer opengaan. Dit zal waarschijnlijk gebeuren rond mei en juni. Prymula voegde eraan toe dat de lessen gedurende een deel van de zomervakantie konden worden verlengd. Het is volgens hem belangrijk dat de afstudeerexamens plaatsvinden. 'Dat moet gebeuren, de rest is een kwestie van discussie', zei hij.
Bron idnes.cz.
 
Misschien dat er op een zeker moment (ergens in de zomer?) toch nog een uitzondering (zie bovenstaand bericht) wordt gemaakt voor mensen met een (2e) huis in Tsjechië. Hoe je dat dan straks gaat controleren? Ik heb echt geen idee. Wij hebben gelukkig een goede huismeester (de oude eigenaar van het huis) maar dat heeft natuurlijk lang niet iedereen. Gelukkig doe ik vrijwel al mijn betalingen via het internet maar echt fijn is dit natuurlijk niet. Als je veel Tsjechische vrienden hebt (bijvoorbeeld goede buren zoals wij) of andere Nederlanders kent die er permanent (en in de buurt) wonen dan lukt het waarschijnlijk ook nog wel. Heel veel praktische problemen dus (na de winterperiode) voor een hele hoop mensen lijkt mij, maar natuurlijk wel van volkomen ondergeschikt belang in vergelijking met het enige echte probleem wat ons allen nu bedreigd. In vergelijking tot Nederland (waar men natuurlijk ook zijn stinkende best doet) doet Tsjechië het eigenlijk best wel goed vind ik. Het bevreemd mij soms ook dat landen het allemaal zo verschillend aanpakken. Hopelijk komt daar snel verandering in want dat is hard nodig lijkt mij. Het virus stopt niet bij de grens.
 
Laatst bewerkt:
@Azum:
Wat dacht je van Nederlanders die niet meer het land uit kunnen om naar Nederland te gaan?
Onze oudste zoon studeert in juni (eindelijk) af en we zouden maar wat graag naar die diploma uitreiking gaan.
Familie zien we al weken niet meer en daar kunnen nog wel wat maanden bijkomen.
We hebben iemand in de naaste de fam. die Corona heeft en ik moet er niet aan denken dat dat slecht gaat aflopen
etc.
 
Ook in Tsjechie is, sinds ongeveer 2004, de TBC vaccinatie uit het standaard pakket gehaald. Het is wel mogelijk dit op eigen kosten bij de kinderarts te laten doen. Maar het is dus niet meer standaard en wordt ook niet vergoed. Wij hebben onze kinderen wel laten vaccineren, maar lang niet iedereen doet dit, omwille van de kosten.
Ok. Dan zag ik waarschijnlijk een oud lijstje. Maar feit blijft dat de oudere generatie die het meeste risico loopt, wel met het BCG vaccin is ingeënt. Net als veel mensen in Duitsland.
 
@Azum:
Wat dacht je van Nederlanders die niet meer het land uit kunnen om naar Nederland te gaan?
Onze oudste zoon studeert in juni (eindelijk) af en we zouden maar wat graag naar die diploma uitreiking gaan.
Familie zien we al weken niet meer en daar kunnen nog wel wat maanden bijkomen.
We hebben iemand in de naaste de fam. die Corona heeft en ik moet er niet aan denken dat dat slecht gaat aflopen
etc.

Inderdaad. Ik werk in Nederland, woon in Tsjechie. Als de grenzen nog maanden gesloten blijven (wat mij een utopisch standpunt lijkt) dan heb ik ook een uitdaging zeg maar....
 
Inderdaad. Ik werk in Nederland, woon in Tsjechie. Als de grenzen nog maanden gesloten blijven (wat mij een utopisch standpunt lijkt) dan heb ik ook een uitdaging zeg maar....

Mocht er een werktijdverkorting voor je worden aangevraagd dan heb je sowieso een (financieel) probleem als je permanent in het buitenland woont maar in Nederland je geld verdient. Wij wonen hier in Nederland ook aan de grens en alle regels en nood maatregelingen (UWV) die er nu genomen zijn om deze crisis te lijf te kunnen gaan gelden helaas (tot dusver) niet voor hen. Net zo min als voor ZZP'ers die hier in Nederland werken maar in het buitenland hun thuisadres hebben. Wel vreemd want je betaalt in Nederland wel belasting hiervoor (inkomsten). Geen idee hoe het daar verder mee moet als je geen werk meer hebt en ook niet over de grens kunt gaan. Behalve fysieke dus ook meteen een hele hoop praktische problemen die er op mensen afkomen. Iemand een idee hierover hoe dat in Tsjechië werkt?
 
Ik werk op de universiteit Groningen en heb daar ook een klein flatje waar ik van maandag t/m donderdag verblijf. En -gelukkig- wordt er geen deeltijd WW aangevraagd maar zijn we druk bezig met digitaal onderwijs/onderzoek/begeleiding aan het opzetten. Feitelijk gaat zo'n 50% van het academisch onderwijs min of meer door.
 
  • Leuk
Waarderingen: Azum

kuurgast

Donateur
De Duitsers blijven de grens oversteken. Verkoop ze niets, zei de burgemeester.

De burgemeester van Dolní Poustevna in de regio Děčín riep lokale verkopers op niets te verkopen aan buitenlanders die de groene grens illegaal overschrijden. Ze komen vooral naar de Tsjechische stad om goedkopere alcohol en sigaretten te kopen.
Daarom heb ik vandaag aan Tsjechische handelaren een aanbeveling gedaan om geen buitenlandse burgers te dienen om hen dat te laten zien wat in Tsjechië wordt bevolen, moet in acht worden genomen, 'voegde de burgemeester van de stad eraan toe,grenzend aan Sebnitz, Duitsland.
Bovendien vinden lokale mensen het niet prettig dat de meeste buitenlanders zich zonder de vermomming door de stad verplaatsen.
“In Duitsland is het virus veel wijdverspreider dan in Tsjechië en zijn de maatregelen daar veel zachter. De dreiging hierheen te worden gebracht is dus groot ”, zegt Holec.
Bron idnes.cz.

Ook al probeer je illegaal naar je 2de huis te gaan.....ze vinden je toch wel met boetes etc.
Goochel op de plaatsnaam van dorp van je 2de huis of dichtstbijzijnde stad mesto/kraj met toevoeging facebook, dan zie je het meeste info uit jouw omgeving, zoals bv facebook.com/mesto.vrchlabi.
 
Bovenaan