Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

waar ik vooral bang voor ben is dat met pasen de mensen weer bij elkaar gaan zitten
Dat zal vermoedelijk overal wel gaan gebeuren, want dat is een verlengd feestweekend. Veel mensen zijn de maatregelen beu en willen samen zijn met vrienden en familie. In Tsjechië is dat waarschijnlijk niet anders.
Toch hebben we een voordeel met het goede weer dat eraan komt, zodat we meer buiten kunnen doen, en het vaccineren zal nu toch ook wel stilaan gaan opschieten zeker?
We blijven hopen op beter!
 
Tsjechië gold lang als het land in Europa waar het het slechts ging.
Ik zat net even naar de cijfers van buurland Polen te kijken maar daar schrik je toch ook wel van.
23 maart 17,565 24 maart 29,977 25 maart 34,153 26 maart 35,145
Is denk ik een kwestie van tijd voordat de Duitsers niet meer tegen Nederlanders in Tsjechië kunnen zeggen rij maar via Polen naar Nederland
 
Dat zou ik nog maar eens goed navragen, het is een formulier voor buiten schengen. En 3 weken geleden weigerde Duitsland iedere Transit. 30-03 S'morgens op de radio: Duitsland stopt met controleren. S'middags : Duitsland verlengt de controle met 2 weken.
Een Anti-gen test is gratis, dus die zou ik zeker doen, max 48 uur voor vertrek. De regels veranderen per uur en Saksen spant de kroon.
Bij tegenspraak: Niets mee te maken, dit is geen Duitsland, dit is SAKSEN. :slik::slik: Hij had nog net zijn Stati uniform niet aan, maar de MP5 hing al weer over zijn schouder.
 
Ja, de controles zijn er nog. Tsjechie is vanaf 28 maart j.l. geen Virus-Variante gebied meer, transit, ook door Sachsen, is toegestaan. (Sachsen verwijst naar de lijst van het Robert Koch instituut, een nationale, Duitse lijst dus.)
Het formulier op de site van Hartmanova is zowel voor buiten als binnen Schengen. Men kan bij transit het digitale formulier niet gebruiken omdat men een verblijfsadres in Duitsland MOET opgeven, anders komt men niet verder. Echter bij transit is dit niet van toepassing...

Sommige grensbeambten zijn inderdaad ronduit lomp en vervelend, en kennen de volledige regels niet altijd (of doen alsof ze die niet kennen).

Für Einreisen aus normalen Risikogebieten gelten Ausnahmen von der Anmeldepflicht beispielsweise für Durchreisende oder Reisen im Rahmen des sog. kleinen Grenzverkehrs. Für Einreisende aus Virus-Varianten-Gebieten gibt es indes keine Ausnahme von der Anmeldepflicht.

 
Ik zou voor alle zekerheid toch wel een recente uitslag van een Anti-gen test meenemen. De regels veranderen immers soms heel snel en de douane -beambten blijken ook niet altijd goed geïnformeerd. Kan je eventueel ook van dienst zijn als je onderweg pech hebt en mogelijk toch moet overnachten of iets dergelijks.
 
Ik wacht nog even tot de maatregelen in Tsjechië zijn afgeschaald. En Tsjechië is als risico gebied welliswaar afgeschaald van "virusvarianten gebied" naar "hoogrisico gebied." Maar nog steeds een stapje hoger dan bijvoorbeeld Oostenrijk en Nederland die gewoon " risicogebied" zijn. Als de trend zich zo doorzet gaat ook Tsjechië binnen korte tijd naar gewoon "risico gebied". Tot die tijd wacht ik zowiezo want dan zullen de grenscontroles op hetzelfde nivo liggen als nu tussen Nederland en Tsjechië. Maar in veel gebieden in Duitsland zelf wordt momenteel juist opgeschaald. In de kreis Emsland in mijn omgeving geldt nu een avondklok van 21:00-05:00. Vorige keer ( in december ) had ik overigens het reglement mbt transitreizen van de website van de Bundespolizei uitgeprint en meegenomen mochten ze aan de grens vervelend doen.
 
Vorige keer ( in december ) had ik overigens het reglement mbt transitreizen van de website van de Bundespolizei uitgeprint en meegenomen mochten ze aan de grens vervelend doen.
Nou dan heb ik nieuws voor je. Een vriend van mij had dat ook gedaan en toen die werd tegengehouden terwijl hij volgens de regels gewoon door mocht, wilde die politieagent niet eens kijken naar dat papier. Het antwoord was NEIN en bleef ook NEIN.
 
Ik ken natuurlijk de details niet. Maar als die vriend een Tsjech is, is het moeilijker om aan te tonen dat je op doorreis bent dan voor een Nederlander. Want je moet wel aan kunnen tonen dat je op doorreis bent. Ook toen Tsjechie virus variantgebied was kon je ook niet als transit de grens over. Alleen op enkele zeer hoge uitzinderingen na.
En zoals gezegd, zou ik het nu niet proberen. Ivm de onduidelijkheden tussen risico en hoogrisico. Bij voortgaande trend zit Tsjechie over een dikke week op hetzelfde nivo als Oostenrijk nu .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oei, dan zou ik zo pissig worden! Vragen naar zijn baas, Herr Obersturmbahnfuehrer, stil blijven staan, autosleutel inslikken.... whatever.

Natuurlijk moet je bewijsstukken meenemen, arbeidscontract, inschrijving gemeente, en, en, en....

Maar zo'n simpele oom agent heeft het recht gewoonweg niet om je de transit te belemmeren!! (als die volgens de regels toegestaan is.)

***Maar als die vriend een Tsjech is,***
Nederlander met Nederlands paspoort maar wel een auto op CZ kenteken.
In dat geval kun je moeilijk zeggen, dat je naar huis gaat ja... Had ie een gegronde reden om te reizen?
 
Oei, dan zou ik zo pissig worden! Vragen naar zijn baas, Herr Obersturmbahnfuehrer, stil blijven staan, autosleutel inslikken.... whatever.

Natuurlijk moet je bewijsstukken meenemen, arbeidscontract, inschrijving gemeente, en, en, en....

Maar zo'n simpele oom agent heeft het recht gewoonweg niet om je de transit te belemmeren!! (als die volgens de regels toegestaan is.)
Ja, het blijven Duitsers natuurlijk...
 
2.5 week terug nog heen en weer gereisd (met de auto) tussen Nederland en Tsjechië.
Was geen enkel probleem. Geen politieagent gezien. Zowel heen als terug.

Had uiteraard wel alle benodigde papieren mee en een recente negatieve testuitslag mocht ik toch staande gehouden worden.

Gereden via polen. (Grensovergang Tsjechië/Polen bij Glucholazy, dan Polen/Duitsland via Gorlitz en in Nederland de grens overgekomen bij Arnhem. (A12)
Zoals gezegd nergens gecontroleerd en überhaupt geen politie bij de grens.
Ik rij zelf in een auto op Tsjechisch kenteken.
 
Is er al iets bekend voor de vacinatie in Tsjechië voor wat betreft de 60-70 jarigen?
Het registratie platform staat al heel lang op 70-80 jarigen en ik had verwacht dat daar per 1 april verandering in zou komen.
Dat zie tot op dit moment nog niet.


Centrální systém registrací je zpřístupněn pro skupiny:
  • osob starších 70 a 80 let věku
  • zdravotníky
  • osoby s chronickým onemocněním
  • kritická infrastruktura
Tyto kategorie jsou řazeny dle věku, nikoliv dle pořadí registrace.
 
In het nieuws vandaag op Ceska Televize, 65+ registratie gaat "half april" naar verwachting online (eerder was 9-10 april genoemd).
 
Bovenaan