Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De regels hebben denk ik wel een afschrikkend effect op massatoerisme en uitbundig risicovol gedrag (feesttoeristen die bijvoorbeeld alleen komen voor het nachtleven).
De gemiddelde toerist (meestal ook nog eens volledig ingeënt) is niet echt het probleem. Ook niet als ze jonge kinderen hebben die niet zijn ingeënt. En dat die zich niet helemaal houden aan de quarantaine, heb ik niet zoveel problemen mee.
Ja, en die feesttoeristen komen natuurlijk allemaal voor het uitbundige nachtleven naar het Tsjechische platteland. :deuk:

Dat anderen het niet zo nauw nemen met de regels, vind jij niet zo erg. Ik heb het al eerder gezegd: jij bedenkt aan de lopende band smoesjes waarom (geheel toevallig uiteraard!) de regels niet gelden voor jou, maar wel voor de zondebokken die jij aanwijst. Met dat gedrag hou jij zelf het - wat jij noemt - Stasi-gedrag in stand. Die "Stasi's" ergeren zich namelijk kapot aan al die types die zelf wel bepalen of en wanneer ze de regels in acht nemen en daarmee de gezondheid van anderen opzettelijk in gevaar brengen. Gek hè?
Onbegrijpelijk dat je dat niet inziet. :confused:
 
Die zei dat mensen bij binnenkomst in Tsjechië een PLF moeten invullen.
En dan moeten ze als eerste controleren of iedereen die CZ binnen komt ook dat formulier heeft ingevuld en dat doen ze al niet.
Ook slaapt de verrader niet......buren/collega's geven ook door als iemand zich niet aan de quarantaine houdt.
Te triest voor woorden, maar als iemand volledig gevaccineerd is dan hoef je al niet in quarantaine en dat weet de buurman dus niet ook niet.
In het PLF formulier wordt daar met geen woord over gerept en ik denk niet dat de Tsjechen dat van een Nederlander kunnen controleren anders dan bij persoonlijke controle.
Als van de PCR geen gegevens zijn of bij melding gaan ze naar het opgegeven adres. Is de persoon niet aanwezig dan heeft die een probleem.....
Nee hoor want die persoon hoeft niet op het aangegeven adres te zjin als hij niet in quarantaine hoeft.

Kortom....... het rammelt en kraakt aan alle kanten en dat doet het al vanaf het begin van de pandemie. Niet alleen met de regels hier in Tsjechië maar net zo goed ook in Nederland en dat irriteert me mateloos. Ik heb mijn hele werkzame leven ook regels moeten stellen en me heel strikt moeten houden aan de 3 regels die daaraan verbonden zijn. Je moet de regels die je stelt kunnen uitleggen - kunnen controleren - kunnen handhaven. Kan je dan niet dan moet je je mond houden.

Zo dat wilde ik nog even kwijt en nu schrijf ik er geen woord meer over.
 

kuurgast

Donateur
Na 20 dagen is het R-getal in Tsjechië weer gestegen tot boven de 1 en staat nu op R 1,06.
Het R-getal in Tsjechië is gestegen naar R 1,11. Bron covdata.cz/cesko.
Toevallig stond er afgelopen dagen daarover iets in de Tsjechische media.
Er was een vraag voor het hoofd van de hygiëne, hoe er gecontroleerd wordt.
Ik heb het bewuste artikel even opgezocht en hieronder de goochel-vertaling:

Buren of sociale netwerken. Hoe hygiënisten covid zondaars onthullen.

Hoe groot is de kans dat uw hygiënist na terugkeer uit een risicoland belt en controleert of u voldoet aan de voorgeschreven zelfisolatie? Als je ongedisciplineerd deelt op sociale netwerken, nemen de kansen aanzienlijk toe.

Als ze ons schrijven dat iemand op sociale netwerken dit en dat zegt, laten we er dan iets aan doen, dus in dat geval besteden we er aandacht aan', zegt de directeur van Praagse hygiëne Zdeňka Jágrová. Dit is volgens haar de meest voorkomende reden waarom hygiënisten persoonlijk gaan controleren bij mensen die zijn teruggekeerd uit een land waar een hoog risico op besmetting met covid-19 bestaat, en daarom zelfisolatie laten opleggen.

Aleš Kotrla, woordvoerder van het regionale hygiënestation van de regio Moravië-Silezië, is het daar ook mee eens. "Meestal is het op initiatief. Natuurlijk worden er ook willekeurige controles uitgevoerd, maar op de prikkel moet wel gereageerd worden”, zegt Kotrla.

Lenka Šimůnková, directeur van Ústí Hygiene, bevestigt ook dat de inspecties doelbewust worden uitgevoerd in plaats van willekeurig. "Als we informatie krijgen dat iemand in quarantaine zou moeten zitten en zich daar niet aan houdt", beantwoordt hij de vraag in welk geval ze gaan controleren op de plek die hij heeft aangegeven voor zijn verblijf in eenzame opsluiting.

Bij terugkeer uit populaire zomerbestemmingen zoals Spanje of Griekenland, maar ook uit Frankrijk, Portugal of Denemarken en andere landen, moeten mensen vijf dagen in zelfisolatie doorbrengen en vervolgens een PCR-test doen, tenzij ze 14 dagen na de tweede dosis zijn gevaccineerd of de ziekte de afgelopen 180 dagen heeft gehad.

Tegelijkertijd is het bij reizen vanuit het buitenland altijd nodig om het aankomstformulier in te vullen. De naleving van deze terugkeermaatregelen staat onder toezicht van hygiënisten, die erop wijzen dat niet-naleving kan leiden tot een boete van maximaal 20.000.

Uit de huidige gegevens blijkt dat het opleggen van een boete niet zo uitzonderlijk is. Bijvoorbeeld: terwijl het Praagse hygiënestation vorig jaar sancties oplegde met betrekking tot reizen naar het buitenland voor een bedrag van 256 duizend kronen, dit jaar alleen al waren dit tot juni boetes van 4.124.000 kronen.

Hygiënisten ontmoeten mensen die niet willen voldoen aan de verplichte vijfdaagse quarantaine, vooral omdat ze voor aankomst een negatieve test hebben. En dat vinden ze voldoende.
Maar dit is niet het geval. De hygiënisten hebben een overzicht van wie de test heeft gedaan en wie niet - tenminste als mensen het aankomstformulier invullen. Deze verplichting geldt voor terugkeer uit alle landen als men er meer dan 12 uur in heeft doorgebracht. "Afhankelijk van uit welk land mensen komen, wachten we tot ze ons binnen vijf dagen een negatieve test sturen. Zo niet, dan herinneren we hen eraan, "voegt Šimůnková eraan toe. Als mensen niet reageren, is het tijd voor boetes.

Het aankomstformulier helpt ook in andere gevallen. "We hebben een overzicht van de situatie, vooral met betrekking tot aankomsten uit risicogebieden", legt Aleš Kotrl uit van het Moravisch-Silezische regionale hygiënestation.
Dit is bijvoorbeeld handig als een deltamutatie wordt gedetecteerd bij een passagier in een vliegtuig. In dat geval is het mogelijk om vluchtgegevens te zoeken met behulp van het aankomstformulier en vervolgens de luchtvaartmaatschappij om een lijst te vragen van andere passagiers in de omliggende stoelen rond de positieve persoon. Dit is precies hoe het Praagse sanitaire station te werk ging met geïnfecteerde Olympiërs in een speciaal verzonden vliegtuig naar Tokio.

Het is echter niet duidelijk in hoeverre mensen voldoen aan de verplichting om het aankomstformulier in te vullen. Volgens hygiënisten in de regio Moravië-Silezië worden mensen bijvoorbeeld gedisciplineerd en registreren ze in totaal meer dan 86.000 formulieren. De regio Ústí nad Labem geeft idee van dagelijkse aantal: het gaat om ongeveer 200 formulieren.

Bron seznamzpravy.cz.

Het artikel ging dus om de eigen inwoners die regels ontwijken.
 
Ja, en die feesttoeristen komen natuurlijk allemaal voor het uitbundige nachtleven naar het Tsjechische platteland. :deuk:

Dat anderen het niet zo nauw nemen met de regels, vind jij niet zo erg. Ik heb het al eerder gezegd: jij bedenkt aan de lopende band smoesjes waarom (geheel toevallig uiteraard!) de regels niet gelden voor jou, maar wel voor de zondebokken die jij aanwijst. Met dat gedrag hou jij zelf het - wat jij noemt - Stasi-gedrag in stand. Die "Stasi's" ergeren zich namelijk kapot aan al die types die zelf wel bepalen of en wanneer ze de regels in acht nemen en daarmee de gezondheid van anderen opzettelijk in gevaar brengen. Gek hè?
Onbegrijpelijk dat je dat niet inziet. :confused:
Voor iedereen gelden de regels en dus ook voor mij. Maar die regels stellen nu ook niet zoveel meer voor. Ik hoef geen smoesjes te bedenken want ik kan gewoon naar Tsjechië zonder test. Ik heb mijn QR vaccinatie code bij mij. Verder draag ik gewoon een mondkapje in winkel en OV. Ik ben eerder toen het risico in Tsjechië tot een redelijk nivo was gedaald met test naar Tsjechië gereisd. Ja, daar heb ik de quarantaine niet afgemaakt maar na 3 dagen weer teruggereisd. Echter was ik feitelijk gewoon in quarantaine en was bovendien best voorzichtig. Ik zat alleen in huis. En als een Nederlandse gezin kinderen bij zich heeft die niet gevaccineerd konden zijn maar niet in quarantaine zijn maar wel getest heb ik daar inderdaad geen problemen mee. Regels moeten er zijn, maar je moet er met verstand mee omgaan. Stasis kunnen dat niet. De meeste Tsjechen die ik ken wel.
 

kuurgast

Donateur
Het reproductiegetal, dat de snelheid aangeeft waarmee het virus zich verspreidt, ligt al 12 dagen op rij boven de kritische waarde van één en is momenteel R 1,02.
Het aantal in deziekenhuizen is redelijk stabiel op circa 60, waarvan zo'n 15 op IC.
Onder degenen die momenteel in Tsjechië besmet zijn met Covid-19, overheersen mensen zonder vaccinaties, blijkt uit nieuwe gegevens.
Volgens de laatste gegevens heeft 50,3% van de Tsjechische bevolking de vaccinatie voltooid. Met het huidige tempo zou het land in december de vaccinatiegraad van 70 procent bereiken.
De Tsjechische regering beslist in september over derde vaccinatiedosis voor risicogroepen.
--------------------------------
Coronatesten blijven gratis voor kinderen en jongeren tot 18 jaar.

Preventieve coronatesten in Tsjechië blijven vanaf september gratis voor kinderen en jongeren tot 18 jaar. Dat blijkt donderdag uit een speciale regeringsresolutie. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de leeftijdsgrens te verlagen naar 12 jaar, aangezien ook alle jongeren ingeënt kunnen worden tegen Corona. De zorgverzekeraars blijven de testkosten vergoeden voor mensen die om gezondheidsredenen niet kunnen worden gevaccineerd.

Daarnaast heeft een rondetafelgesprek van het ministerie van Volksgezondheid met experts donderdag besloten dat de detectie van corona-antistoffen in het bloed niet kan worden beschouwd als bewijs dat een persoon niet besmet is of kan raken. Er was geen overeenstemming over hoe hoog de concentratie in het bloed moet zijn en of het ook beschermt tegen corona-mutaties. Een volledige vaccinatie, een overleefde corona-infectie in de afgelopen 180 dagen en een negatieve test zijn nog steeds geldig als bewijs van infectiebescherming.
-----------------------------------------
In september worden de scholieren enkele malen getest.

De eerste dag van het nieuwe schooljaar 1 september, heeft duidelijke regels - er wordt getest. Antigenentesten worden daarna herhaald in de week van 6 september en donderdag 9 september. Als er in een district meer dan 25 positieve gevallen per 100.000 tests zijn, wordt het testen de rest van september verlengd.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 
Tsjechië heeft haar maatregelen voor reizigers vanuit Nederland versoepeld. Nederland is vanaf maandag 23.8.2021 weer onder oranje landen, er is geen quarantaine meer verplicht. Alle mensen vanaf 6 jaar moeten negatieve PCR test hebben.
Volledig gevaccineerden mogen naar Tsjechië reizen zonder beperkingen.
België blijft onder "high risk"
🔴
landen, niet gevaccineerden mensen vanaf 12 jaar moeten 5 dagen in quarantaine en dan een test laten maken. Volledig gevaccineerden mogen naar Tsjechië reizen zonder beperkingen.
Let op: de situatie kan gewijzigd worden.
Meer info: https://www.mvcr.cz/.../coronavirus-information-of-moi.aspx

Kan een afbeelding zijn van kaart en tekst


bron: visitczechrepublic.com (facebookpagina)
 
Dit is top, gelijk mijn zoon zijn pcr test voor morgen afgezegd. Want ik had er al 1 laten doen in NL voor de zekerheid.
Want die pcr test mag vooraf of na aankomst.
 

kuurgast

Donateur
Epidemie in Tsjechië blijft stabiel op laag niveau

Dinsdag deden zich 250 bevestigde coronagevallen voor in Tsjechië. Dat zijn er 49 nieuwe besmettingen minder dan in de week ervoor. Het reproductiegetal ligt voor de vierde dag op rij onder de R 1,0, wat aangeeft dat het virus zich langzamer verspreidt. Dinsdag daalde het van R 0,97 naar R 0,95. De zevendaagse incidentie is nog stabieler: voor de zevende dag op rij zijn het 12 nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners.

Regionaal gezien is de incidentie het hoogst in de hoofdstad Praag met 28 coronagevallen per 100.000 inwoners, en het laagst in de wijk Olomouc met zo’n vier nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners. Het aantal Covid-19-patiënten in Tsjechische ziekenhuizen is ook relatief laag, met 64 mensen die zijn opgenomen, waarvan 11 op IC. In maart van dit jaar, toen de corona-epidemie op zijn hevigst was in het land, moesten meer dan 9.000 patiënten per dag in de klinieken worden behandeld.

Niettemin waarschuwen experts dat het aantal gevallen waarschijnlijk zal toenemen vanaf september, als de vakantie voorbij is. Ladislav Dušek van het Instituut voor Gezondheidsinformatie en Statistieken zei dat, volgens het scenario met een hoog risico, dit zou kunnen betekenen dat tegen half september ongeveer 500 mensen in het ziekenhuis moeten worden opgenomen.
Volgens hem is het huidige aantal besmette mensen zeer gunstig en dankzij hen gaat Tsjechië de herfstmaanden in met de hoop op een mild verloop van de epidemische golf. Maar hoe groot het wordt, zegt Dušek, hangt nu af van de bereidheid van jongeren om zich voor de herfst te laten vaccineren. Laat alsjeblieft ook mensen tussen de 25 en 35 jaar vaccineren. Zij gaan regelmatig naar het werk, waar de ziekte zich ook verspreidt, want in de zomer wordt het werkschema bepaald door vakanties. Veel minder mensen ontmoeten elkaar als ze om de beurt op vakantie zijn. In september worden de contacten sterk verstevigd. Daarnaast zijn er onder de volwassenen van 25 tot 35 jaar veel ouders van zeer jonge kinderen die niet gevaccineerd zijn.
Volgens hem zal de vorm van de herfstgolf duidelijk bepaald worden door de vaccinatieprocedure. En vooral de bereidheid van de jonge generatie om zich te laten vaccineren.

De een periode van vier weken zijn vooral mensen besmet geraakt zonder vaccinaties en zonder immuniteit na de ziekte. Van half juli tot 14 augustus waren ze goed voor 70 procent van alle nieuwe geïnfecteerden. Nog eens bijna 15 procent is bij mensen na de eerste dosis van het vaccin en 11 procent van volledig gevaccineerde mensen. Volgens Dušek raakte een groot deel van de hen besmet tijdens de eerste dagen na vaccinatie.

In Tsjechië zijn 5.406.973 mensen volledig ingeënt. Ongeveer een kwart van de kinderen tussen 12 en 15 jaar heeft minstens één dosis vaccin gekregen

---------------------------------------------------

Quarantaine vaker dan ooit tevoren

Hygiënisten in Tsjechië hebben de parameters van risicocontact aangescherpt. De reden is de aanzienlijk besmettelijkere variant van de delta, die momenteel in Tsjechië domineert met 99%. Bij het opsporen van de geïnfecteerden wordt nu ook een contact dat korter was dan 15 minuten en op een afstand van meer dan twee meter als risicovol beschouwd. Zelfs een masker speelt geen rol.

------------------------------------------------------

Handleiding voor scholen

Voor het begin van het schooljaar heeft het ministerie van Onderwijs alle onderwijsinstellingen een handleiding gestuurd over hoe vanaf september te werk te gaan. Kinderen zonder masker zouden geen toegang tot school mogen hebben. Kinderen die zich van hun ouders niet mogen laten testen, mogen niet deelnemen aan indoor bewegings- en zanglessen. Ze moeten ook alleen lunchen en aparte toiletten hebben.
Niet alle scholen zullen de ministeriële handleiding strikt volgen, want kinderen hebben recht op onderwijs.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 
Vraagje? We vertrekken vrijdag 3 september van uit België naar Plzen Tsjechië. Welke voorzorgsmaatregelen moeten we treffen voor we het land in reizen. Ik heb op de site van de Belgische overheid iets gelezen over PLF formulier invullen? We zijn allen volledig gevaccineerd, meer dan 14 dagen geleden. Wat zijn de huidige maatregelen wat betreft mondmaskers, restaurant-, musea- , kasteelbezoek enz.? Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!!
 

kuurgast

Donateur
De vakantie is voorbij en scholen beginnen. Je ziet een lichte stijging in de cijfers wat begrijpelijk is met een R-getal iets boven de R 1.

Coronavirus op scholen in Praag wordt ontdekt door experts uit afvalwater.

De aanwezigheid van het coronavirus onder kinderen en medewerkers van de Novoborská-basisscholen in Praag 9 en Praag-Lysolaje wordt nu gecontroleerd op afvalwater door automatische collectoren in de riolering. Er worden regelmatig monsters naar laboratoria gestuurd. Als er een virus aanwezig is, worden kinderen en personeel middels PCR getest op covid-19.
Sinds juli 2020 heeft er op veertien plaatsen proefmonitoring plaatsgevonden met de nadruk op woonwijken, woongebouwen, het centrum van Praag, universiteitsslaapzalen en andere belangrijke voorzieningen, zoals de luchthaven Václav Havel, ziekenhuizen en een winkelcentrum. "Momenteel nemen we één of twee keer per week monsters. De tot nu toe verkregen resultaten bevestigen de mogelijkheid om de ziekte van afvalwater van tevoren te voorspellen ", zegt Petr Mrkos, CEO van de Praagse watervoorziening en riolering (PVK).
Nederland loopt voorop met de methode om de aanwezigheid van het SARS-CoV-2-virus in afvalwater te monitoren, waar deze monitoring momenteel centraal wordt georganiseerd in meer dan 300 gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinstallaties.

Bron seznamzpravy.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 
Nederland loopt voorop met de methode om de aanwezigheid van het SARS-CoV-2-virus in afvalwater te monitoren, waar deze monitoring momenteel centraal wordt georganiseerd in meer dan 300 gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinstallaties.
Leuk dat het in Nederland veel gemeten wordt, echter heb ik nog niet gezien dat er ook daadwerkelijk actie mee ondernomen wordt. Ook is vaak het verband tussen de meting en aantal besmettingen niet duidelijk of niet aanwezig.

Je hebt er denk ik meer aan als je het kleinschalig doet, snel en ook mensen gaat testen. Dus bijvoorbeeld: een school meten(zoals in Praag), binnen een dag de uitslag, en als er iets uit is gekomen daarna iedereen testen op die school.
 

kuurgast

Donateur
Het aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus blijft stijgen in Tsjechië.

Het R-getal in Tsjechië is gestegen naar R 1,27 , het hoogste cijfer sinds medio juli.
De zevendaagse incidentie steeg tot 16 gevallen per 100.000 mensen.
De veertiendaagse incidentie is momenteel 29 nieuwe infecties per 100.000 inwoners.
Het hoogste aantal nieuwe gevallen per 100.000 inwoners bevindt zich momenteel in de regio Karlovy Vary(32), gevolgd door Praag(27) en Zuid-Bohemen (22). In de Hradec Králové werden daarentegen slechts zeven besmettingen geteld.
Hoewel sommige corona-indicatoren toenemen, zijn er nog steeds weinig patiënten in Tsjechische ziekenhuizen.
Het aantal corona-patiënten in de ziekenhuizen is circa 60, waarvan zo'n 10 op IC.
54 procent van de Tsjechen is nu volledig gevaccineerd en het ministerie van Volksgezondheid hoopt dat 75 procent van de bevolking eind november is ingeënt.
Zodra ongeveer 75 procent van de bevolking volledig is ingeënt, zal het mogelijk zijn om de maskerplicht en andere coronamaatregelen op te heffen, zei minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch zondag.

Je ziet al enkele weken een lichte stijging en afgelopen week is die ineens omhoog gesprongen. Dat is logisch als je bedenkt dat de vakanties voorbij zijn.
Tot nu toe heeft 86% van de scholen de resultaten van de eerste testen van leerlingen op covid-19 aan het begin van het schooljaar gerapporteerd aan het ministerie. Daarin werden 111 gevallen van infectie bevestigd, zei minister Vojtěch. Er zullen nog twee testdata voor scholen zijn, namelijk 6 en 9 september. Gevaccineerde scholieren en degenen die minder dan 180 dagen geleden een covid-19 hebben ondergaan, hoeven niet te worden getest.

Bronnen english.radio.cz/news + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.

Als het R-getal richting 1,35 gaat kan er een versnelling optreden en dan is het afwachten wat er in de ziekenhuizen gaat gebeuren.
En er is steeds minder belangstelling om gevaccineerd te worden.
Komende weken zijn er de vinobraní=wijnfestivals waar tienduizenden mensen worden verwacht, er is veel meer animo dan andere jaren. Dit kan mogelijk ook weer te zien zijn in de cijfers van eind september.
 

kuurgast

Donateur
Als het R-getal richting 1,35 gaat kan er een versnelling optreden en dan is het afwachten wat er in de ziekenhuizen gaat gebeuren.
Dat kwam dus al de volgende dag, maar de ziekenhuizen hebben altijd een vertraging van circa 10 dagen.

Het R-getal in Tsjechië is gestegen naar R 1,48.
De zevendaagse incidentie steeg tot 21 gevallen per 100.000 mensen.
De veertiendaagse incidentie steeg naar 33 nieuwe infecties per 100.000 inwoners.
------------------------------
Vojtěch: Tsjechië staat aan de voet van een nieuwe golf van de epidemie, die weer uit het westen komt.

Tsjechië staat aan de vooravond van een nieuwe golf van de coronavirusepidemie, zei minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch dinsdag. De situatie is echter niet dramatisch en werd verwacht met de terugkeer van kinderen naar school in september en de terugkeer van de samenleving na maanden van afsluiting.
Zijn woorden waren een echo van een verklaring eerder op de dag van premier Andrej Babiš, die zei dat de regering verwacht dat het aantal gevallen van COVID-19 zal blijven stijgen. De Tsjechische premier zei dat mogelijke nieuwe beperkingen van lokale aard zullen zijn.
De epidemie wordt wakker. Het heeft het potentieel van meer dan duizend gevallen per dag, zegt Ladislav Dušek de directeur van het Instituut voor Gezondheidsinformatie en Statistiek.

Bronnen english.radio.cz/news + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 

kuurgast

Donateur
"Ga vaccineren zodat je niet aan de beademing komt", roepen artsen.

Woensdagochtend lagen 96 mensen met covid-19 in ziekenhuizen, afgelopen woensdag waren het er 53. Meer dan negentig procent van hen is niet gevaccineerd.
Volgens artsen vertoont de delta-variant, die nu de overgrote meerderheid is van de geïnfecteerden, geen specifiek verloop bij gehospitaliseerde patiënten. "De symptomen zijn hetzelfde. ademhalingsfalen, onvoldoende longfunctie, afhankelijkheid van zuurstofapparatuur. Het zijn meestal patiënten met pensioen of prepensioneringsleeftijd en hebben meer chronische ziekten zoals diabetes of obesitas".
"We geven het medicijn Regeneron aan minstens één patiënt per dag. Het zijn meestal jongere mensen zonder een moeilijk traject, poliklinische patiënten. De overgrote meerderheid van de gehospitaliseerde mensen met een ernstiger beloop krijgt dan Remdesivir. Regeneron werkt alleen als de patiënt het in de eerste paar dagen vanaf de eerste symptomen krijgt. Op een moment dat de patiënt een moeilijk beloop heeft, werkt het niet meer voor behandeling. “Helaas komen mensen vaak relatief laat in ons ziekenhuis. Het virus is verraderlijk omdat het een stille stoornis van de zuurstofuitwisseling veroorzaakt."
"We denken dat er in de verwachte golf veel minder patiënten zullen zijn dan vorig jaar. Vaccins hebben meestal een beter verloop, ze mogen niet bij beademing terechtkomen. Voor de niet-gevaccineerde zullen moeilijke ziekteverloop veel frequenter zijn en helaas met het slechtste einde".
Artsen blijven mensen aanmoedigen om zich te laten vaccineren. Dit elimineert het risico om aan de beademing in het ziekenhuis te belanden. De oproep is gericht op alle niet-gevaccineerde. Oudere mensen zullen zo het moeilijke ziekteproces vermijden om in ziekenhuizen te komen en niet dood te gaan. Voor alle anderen, ook voor kinderen ouder dan 12 jaar, is het doel de verspreiding van het virus onder de bevolking te stoppen.
Immunoloog Václav Hořejší van het Instituut voor Moleculaire Genetica van de Academie van Wetenschappen van de Tsjechische Republiek verwacht meer dan duizend nieuwe gevallen per dag, maar ongeveer twintig keer minder ernstige verloop, ziekenhuisopnames en sterfgevallen dan in eerdere golven.

Onder dit soort artikelen wordt massaal gereageerd door antivaxers. Ze geloven zelfs de woorden van artsen en verpleegkundigen niet.
---------------------------------------------------------
Het aantal medici dat is ingeënt tegen covid gestegen. 85% voor artsen en 77 procent voor verpleegkundigen. Het aantal overig medisch personeel nam het meest toe - van ongeveer 70 naar 74 procent, wat mogelijk te maken heeft met het feit dat hun beschermingstermijn 180 dagen na de covid afliep.
---------------------------------------------------------
Tsjechische onderzoekers hebben een methode ontwikkeld die het risico op een ernstig beloop van covid aan het licht brengt.

In een pandemische situatie waren wetenschappers op zoek naar de meest effectieve manier om de covid te bestrijden. "Terwijl het routinematige gebruik van PCR-analyse bloeide tijdens de pandemie, bleek de volgende benadering de sleutel te zijn: het gebruik van nieuwe technologie bij PCR-bemonstering. Door verdere evaluatie krijgen artsen tijdige en zeer waardevolle informatie over de ontwikkeling en het beloop van de ziekte van Covid-19, waarop ze snel kunnen reageren. Met andere woorden, uit een monster dat in een willekeurig laboratorium voor PCR-evaluatie is genomen, kan niet alleen worden bepaald of het SARS-CoV-2-virus aanwezig is, maar ook het beloop van de Covid-19-ziekte van de testpatiënt," zeiden wetenschappers van de 1e Medische Faculteit Karelsuniversiteit Praag.
"De technologie is gebaseerd op het detecteren van de lichaamseigen indicator, waarvan de mate kan voorspellen hoe de infectieziekte zal verlopen. Als een indicator in grote aantallen in het monster van de patiënt wordt gevonden, betekent dit dat hij een infectieziekte doormaakt en dat het beloop van de ziekte waarschijnlijk ernstig zal zijn of zelfs ziekenhuisopname vereist”, aldus vertegenwoordigers van de universiteit.
Voor laboratoria of patiënten verandert er niets. De prijs van de test en de evaluatie ervan blijft vergelijkbaar. Deze methode is vooral belangrijk voor de kwetsbare groep van de bevolking, die vaak complicaties krijgt die samenhangen met veelvoorkomende ziekten en dodelijk kan aflopen als ze niet op tijd ingrijpen.
Het universitaire bedrijf GeneSpector Innovations heeft al een octrooiaanvraag ingediend. Volgens onderzoekers zouden laboratoria zeer binnenkort met de diagnostische methode kunnen beginnen.
---------------------------------------------
Volgens minister Vojtěch ontwikkelt de epidemie geen risicoscenario's, hij voorziet niet hersluiting van het sociale en economische leven.

“We voorzien geen lockdown-achtige maatregelen. Maatregelen in de ergste varianten zullen regime-based zijn - meer algemeen dragen van adembescherming, meer algemene eis van een OTN-document (vaccinatiecertificaat, test of covid-19), misschien enige beperking van massale acties in het ergste scenario . Maar zeker niet het sluiten van etablissementen, winkels en ga zo maar door. Dat heb ik gezegd, dus het is van toepassing en het zal niet veranderen", zei de minister tegen de journalisten. Als de situatie alleen lokaal verslechtert, worden volgens hem vooral regionale maatregelen verwacht.

De hoofdhygiëniste Pavla Svrčinová vertelde er ook over tijdens de commissievergadering. Volgens haar zullen mogelijke toekomstige anti-epidemiemaatregelen vooral organisatorisch en regimegebonden zijn, zelfs met het wekelijkse aantal nieuwe covidem-19-ziekten van meer dan 100 gevallen per 100.000 inwoners.

De gegevens van het Institute of Health Information and Statistics (ÚZIS) laten zien dat de ziekte zich niet significant verspreidt onder de oudere bevolking. Meer dan de helft van de gevallen bevindt zich in de leeftijdsgroep 20-59 jaar. Bijna 40 procent van de gevallen is jong tot 19-jarige leeftijd.

Ik had ergens gelezen dat er bij een dagelijkse toename van 50 patiënten met corona in ziekenhuizen er maatregelen worden afgekondigd.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
 

kuurgast

Donateur
Het R-getal in Tsjechië staat op R 1,18.
De reproductiesnelheid staat sinds eind augustus boven de 1,0, wat aangeeft dat de epidemie versnelt.
De zevendaagse incidentie steeg tot 25 gevallen per 100.000 mensen.
De veertiendaagse incidentie steeg naar 43 nieuwe infecties per 100.000 inwoners.
De regio Karlovy Vary heeft het hoogste besmettingspercentage met 47 geïnfecteerde mensen per 100.000 inwoners. De incidentie was het laagst in regio Liberec met 9,7 nieuwe infecties.

Tsjechië staat aan het begin van een nieuwe golf van besmettingen met het coronavirus, maar is tot nu toe anders dan vorig jaar.
Er zijn tot drie keer minder ziekenhuisopnames. Zoals bevestigd door de ÚZIS-gegevens, betreffen de nieuwe gevallen van de afgelopen weken vooral mensen van 16 tot 29 jaar, die ook tot de minst gevaccineerde groepen behoren.
Maandag werden in Tsjechië zo'n 493 nieuwe gevallen van Covid-19 geregistreerd, een kwart meer dan op dezelfde dag vorige week. Het is de op één na hoogste dagelijkse stijging sinds begin juni.

Twee keer zoveel ziekenhuisopnames als begin september.
Er zijn 139 mensen opgenomen in het ziekenhuis met het coronavirus van wie 21 in kritieke toestand. Al moeten de gegevens met een korreltje zout worden genomen, omdat het ministerie ze achteraf specificeert en ze hoger kunnen uitvallen.
Toch is het nog verre van een situatie waarin het aantal gehospitaliseerde patiënten met covid met 50 of meer mensen per dag zou toenemen. Het was deze grens die vorige week door de minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch werd genoemd als een mijlpaal in het bereiken van een aantal anti-epidemische maatregelen die zouden worden vernieuwd. Dit moet bijvoorbeeld het verplicht testen omvatten, het dragen van adembescherming op het werk of het beperken van massa-evenementen.

Volgens hoofdhygiënist Pavla Svrčinová valt ongeveer 70 tot 80 procent van de uitbraken die de hygiënisten de afgelopen dagen hebben gevolgd, op schoolfaciliteiten. Volgens haar lopen ook bedrijven met een groter aantal niet-gevaccineerde werknemers gevaar.
Ook hygiënisten zien de laatste tijd meerdere uitbraken bij bedrijven met buitenlandse werknemers. Eén geval was in de sociale diensten en twee in medische voorzieningen. Volgens Svrčinová waren deze gevallen altijd gerelateerd aan het feit dat niemand van het personeel was gevaccineerd.

Jonge volwassenen, zijn de open poort voor verdere verspreiding van het coronavirus, zegt Ladislav Dušek, directeur van het Institute of Health Information and Statistics (ÚZIS).
"In de hele generatie van 16 tot 30 jaar - hebben we een vaccinatiegraad van slechts 50 procent. Die mensen wonen samen, hebben samen contacten, entertainment en sociale activiteiten. En in deze specifieke leeftijdsgroep kan de infectie in het najaar effectief worden overgedragen. In de volgende stap, het komt in gezinnen en kan het de oudere en kwetsbare bevolking treffen. In de diepe herfst, wanneer het weer echt slecht wordt, is dat een risico", beschreef het hoofd van de statistici.

Maar het is niet alleen de generatie jongvolwassenen die zich niet haast om zich te laten vaccineren. Niet veel medewerkers van bejaardentehuizen en tehuizen met speciale regimes zochten het vaccin. Volgens de laatste gegevens van eind augustus is slechts 60 tot 65 procent van deze werknemers gevaccineerd. Het ministerie lanceerde echter geen speciale campagne gericht op deze medewerkers. Het voorziet evenmin in een verplichte vaccinatieopdracht.
Het ministerie wil vooral de overgebleven senioren naar de vaccinatie halen. Er zijn nog steeds meer dan 400.000 die ouder zijn dan 60 jaar, die niet worden beschermd door antilichamen na de ziekte of door het vaccin.

Deskundigen achten de gemeenten waar de vaccinatiegraad van senioren het laagst is, risicovol voor de verspreiding van het virus. Ze bevinden zich vooral in grensregio's, waar vaccinatiepunten moeilijk te bereiken zijn, vaker in Moravië en Silezië. De minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch verklaarde dat daar de huisartsen een grotere ro in moeten spelen. Er komen ook ongeveer 40 veldvaccinatieteams naar de regio's.

Sinds de start van de coronavaccinaties eind december vorig jaar zijn er in Tsjechië 5,85 miljoen mensen volledig ingeënt.

Bronnen oa english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 

kuurgast

Donateur
Het R-getal in Tsjechië staat op R 1,05.
De reproductiesnelheid staat sinds eind augustus boven de 1,0, wat aangeeft dat de epidemie licht versnelt.
De zevendaagse incidentie steeg tot 29 gevallen per 100.000 mensen.
De veertiendaagse incidentie steeg naar 55 nieuwe infecties per 100.000 inwoners.
De incidentie is het hoogst in de hoofdstad Praag met 49 coronagevallen per 100.000 inwoners, en het laagst in de regio Hradec Kralové met zo’n elf nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners.
Er zijn 165 mensen opgenomen in het ziekenhuis met het coronavirus van wie 24 in kritieke toestand.
Het aantal sterfgevallen door/met covid in Tsjechië is nu 2 tot 4 per dag.
30.448 mensen zijn overleden door/met het coronavirus.

In Tsjechië heeft momenteel 56 procent van de bevolking zich volledig laten vaccineren. Het aantal mensen dat geïnteresseerd was in het vaccin nam in de zomer echter geleidelijk af. In het huidige tempo zal Tsjechië pas eind augustus volgend jaar de grens van collectieve immuniteit bereiken.
Er is ook begonnen met 3de vaccinatie voor ouderen en zwakkeren. Daarnaast willen ze kinderen vanaf 6 jaar ook de mogelijkheid geven om zich te laten vaccineren.
Medische teams die in het land vaccineren tegen covid-19 worden het doelwit van georganiseerde, vaak agressieve, verbale aanvallen van mensen die vaccins weigeren. Tegenstanders proberen vaak gezondheidswerkers te confronteren en mensen te ontmoedigen om te vaccineren.
Mensen die duidelijk vaccinaties wilden, zijn al lang gevaccineerd. Nu zijn er meer pragmatici die zich laten inenten zodat ze niet getest hoeven te worden of om te kunnen reizen.
Deskundigen noemden aanvankelijk 70% vaccinatie als grens voor het bereiken van zogenoemde collectieve immuniteitsdrempel, maar met de uitbreiding van de deltavariant bleek dit onvoldoende.
Hoewel covid-19-vaccins effectief zijn tegen ernstige ziekte en overlijden, voorkomen ze geen coronavirusinfectie bij volledig gevaccineerde mensen.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan