Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik begrijp van enkele Tsjechen dat je Slowakije beter niet binnen kan proberen te komen, maar grens met Polen is wel gewoon open. Enfin, ik hoef ook niet zonodig de grens over, het is wel prima hier zo. Gitaarmuziek, Radegast, kampvuurtje 's avonds, smazeny syr s hranolkem, kava turecko, langos (dat is eigenlijk Hongaars) en natuurlijk de Kofola.

Misschien ga ik ook even naar Polen, als ik een grenswachter zie vraag ik anders gewoon of ik naar binnen mag, dat lukt me nog wel in het Tsjechisch (maar absoluut niet in het Pools). :sneeuw: Eh nee, het sneeuwt niet hier. :D
 
Sinds zaterdag zijn wij in Tsjechië en dan echt op het platteland. Ik weet (nog) niet hoe het in de steden is, maar hier lijkt iedereen wel Corona moe te zijn. Okay, in de supermarkten wordt nog wel door het gros doorgaans de FFP2 mondkap gebruikt, maar hier niet meer. Ook al vind je nog wel de sticker op de deur van de buurtsuper. Voor ons dus oppassen geblazen, helemaal vooruitlopend op de verplichte PCR test van onze dochter woensdag a.s..
 
Tsjechië gaat voor kinderen uit o.a. Nederland e.a. versoepelen:

Op 31 juli 2021 heeft het ministerie van Volksgezondheid de beschermende maatregel met betrekking tot de voorwaarden voor binnenkomst in Tsjechië bijgewerkt.
Kinderen tussen 6 en 12 jaar die reizen vanuit landen met een hoog of zeer hoog risico op overdracht van COVID-19 kunnen onmiddellijk na aankomst in Tsjechië een RT-PCR ondergaan en zelfisolatie beëindigen door een negatief testresultaat te verkrijgen . Ook hoeft deze leeftijdsgroep voor aankomst in Tsjechië niet meer getest te worden.

Bron: https://www.mvcr.cz/mvcren/article/coronavirus-information-of-moi.aspx & https://www.visitczechrepublic.com/en-US/Covid-19
 
..... vooruitlopend op de verplichte PCR test van onze dochter woensdag a.s..
Wij willen ook naar Tsjechië gaan 21 augustus. Met onze 10 jarige zoon. Hoe hebben jullie dit met jullie dochter gedaan? Moet je je kind binnen houden tot de test gedaan is en de uitslag er is? Ik zag wel labs waar je een test kan boeken en binnen 6 uur de uitslag krijgt. Maar zie het niet echt zitten mijn zoon op te sluiten. Ik lees dat jullie er sinds zaterdag zijn en uw dochter woensdag de test krijgt. Ben erg benieuwd.
 
Met de nieuwe regels voor kinderen kun je direct na aankomst je zoon laten testen, bij een negatieve uitslag mag hij dan meteen uit isolatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de reactie, heeft u toevallig enig idee hoe wij deze test direct bij aankomst regelen? Is dat bij de grens of is dat na aankomst op de bestemming? (Camping)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas, helaas. Er was al niet veel te vinden en ook Nederland wereldwijd maakt melding van een nieuwe regeling voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar, maar om teleurstellingen en problemen te voorkomen, lees dan op www.hartmanova.eu het volgende:

p.s.: de informatie op diverse sites over een uitzondering voor kinderen 6-12 jaar, waaronder de Nederlandse site van de Rijksoverheid, is niet in overeenstemming met de inhoud van de actuele Tsjechische regeling.
Met andere woorden, deze uitzondering geldt alleen voor Tsjechische kinderen, die terugkeren uit het buitenland, naar hun woonland.

Het had zo mooi kunnen zijn. Misschien volgend jaar beter?
 
Wij willen ook naar Tsjechië gaan 21 augustus. Met onze 10 jarige zoon. Hoe hebben jullie dit met jullie dochter gedaan? Moet je je kind binnen houden tot de test gedaan is en de uitslag er is? Ik zag wel labs waar je een test kan boeken en binnen 6 uur de uitslag krijgt. Maar zie het niet echt zitten mijn zoon op te sluiten. Ik lees dat jullie er sinds zaterdag zijn en uw dochter woensdag de test krijgt. Ben erg benieuwd.
Wij zijn gisteren voor de test naar het ziekenhuis van Pardubice geweest voor de test afspraak om 11.00 u. Deze hadden wij nog thuis in Nederland online gemaakt. Ons werd gezegd dat de uitslag tussen 24 en 48 uur kon duren, maar waarschijnlijk korter. Nou om 14.00 u kwam de verlossende sms :). Btw, hieronder kun je zien hoe onze dochter zich heeft vermaakt.

Puzzel.jpg
 
Omdat de regels voor kinderen wat onduidelijkheid gaf heb ik het MZCR (ministerie van binnenlandse zaken CZ) gevraagd om nadere uitleg (geldig alleen voor CZ kinderen of alle kinderen). Onderstaand hun antwoord (zonder vertaling🤪):

All children aged 6-12 years are exempted from testing before travelling to the Czech Republic when arriving from coutries of high risk of infection, so-called red countries or from countries of very high risk of infection, so-called dark red countries under point I.10 k) of the Protective measure. Upon arrival in the Czech Republic, it is obligatory to undergo a test by RT-PCR method within 5 days after entering the Czech Republic and selfisolate until the receival of result of said test.. The obligation to fill in the Passenger form is still valid. Children must also have entry authorisation.

The full text of the Ministry of Health'sProtective measure can be found here: https://www.mzcr.cz/ochranne-opatre...publiky-s-ucinnosti-od-31-7-2021-do-odvolani/.

Ook de Nederlandse ambassade in Praag bevestigt dat bovenstaande geldt voor Nederlandse kinderen.
 
Ja, het ministerie geeft verkeerde informatie over de eigen regeling in het Engels. Als het niet om te huilen was, zou je erom kunnen lachen.

Hier de bewuste passages in de hele regeling (en zo staat het er ook in het Tsjechisch), alles dus alleen voor inwoners van Tsjechie...

Josef,

Inderdaad treurig dat regels niet eenduidig zijn. Zelfs de Nederlandse ambassade bevestigt na contact met het ministerie dat we gewoon zonder test kunnen inreizen.
 
Vrijdagmiddagpuzzel, ontdek de verschillen...

1. Aktuality a důležitá upozornění
Dne 31. července 2021 vstoupilo v účinnost nové ochranné opatření Ministerstva zdravotnictví upravující vstup do České republiky.
Nově se u dětí ve věku 6 až 12 let přistupuje k možnosti ukončit povinnou samoizolaci po návratu ze zemí s vysokým nebo velmi vysokým rizikem nákazy negativním výsledkem PCR testu provedeného na území České republiky (nejde-li o děti, které mají výjimku z jiného důvodu, např. z titulu prodělaného onemocnění covid-19). U této věkové skupiny se již nebude vyžadovat ani test před cestou do České republiky. Dále se s ohledem na blížící se začátek akademického roku na vysokých školách umožňuje přijímat žádosti o dlouhodobá víza a dlouhodobé pobyty za účelem studia na vysoké škole (podle § 64 odst. 1 písm. a) zákona o pobytu cizinců) v České republice i v zemích s extrémním rizikem nákazy.

1. Important notices
As of July 31st, 2021, the Ministry of Health updated the Protective Measure regarding the conditions of entry into the Czech Republic.
Children between 6 to 12 years of age travelling from the countries with a high or a very high risk of COVID-19 transmission may undergo RT-PCR immediately after their arrival in the Czech Republic and finish self-isolation by obtaining of a negative test result. This age group also does not need to be tested before arrival to the Czech Republic any more. An updated measure also newly enable to accept applications for long-term visas and long-term residence permits for the purpose of study pursuant to § 64 para. a) of Act No. 326/1999 Coll., on the stay of foreigners in the territory of the Czech Republic and on the amendment of certain acts as amended (study in accredited study programmes at a university for the academic / school year 2021/2022) in the countries with extreme risk of COVID-19 transmission.
 
Is dit niet een heleboel geneuzel die eigenlijk nergens voor nodig is?

Of gaat het hier om wie het verst kan pissen?

Een kind dat 4 weken in Eindhoven is geweest met de naam Vratislav en een kind net de naam Klaas die daar ook 4 weken is geweest, gaan beide met dezelfde auto naar Tsjechië.
Daar aangekomen weet ik in ieder geval 1 ding zeker.
De naam en de nationaliteit is anders maar daar houden de verschillen dan ook echt mee op.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal gelijk Feertje, daarom is die regeling, die onderscheid maakt tussen wel/niet Tsjechisch resident, zeer discriminatoir. En veroorzaakt bovendien dit soort onduidelijkheden, al op het eigen ministerie :-(
 
Als ik het goed begrijp is er verwarring tussen de Tsjechische tekst en de Engelse tekst, toch ?
Deze regels zijn gemaakt voor iedereen die Tsjechië inreist en dus kan men verwachten dat een groot deel geen Tsjechisch kan. Daarom geven ze zelf ook Engelse teksten.
Elke Engelse tekst die ik hierboven zie is duidelijk: het is geldig voor elk kind en het maakt niet uit of het kind wel of niet Tsjechisch is.
Als er dan een discussie ontstaat, kan je toch gewoon de Engelse tekst geven van de ministeries en is het einde discussie.

Deze link bv: https://www.hartmanova.eu/noodtoestand-inreisverbod-tsjechie/20210730 protective measure.pdf

Staat het volgende:
(k) persons under 12 years of age; only point I.4(b) and (d) and I.6(b) and (d) shall not apply to these persons, who are obliged, after entering the Czech Republic from a country with a high or very high risk of infection, to undergo an RT-PCR test for establishing the presence of the SARS-CoV-2 virus no later than 5 days after arrival to the Czech Republic and have a negative test result before finishing self-isolation;
Kortom, alles wat onder die punten die genoemd wordt is niet geldig voor personen onder 12. Ze mogen meteen na binnenkomst (maar binnen 5 dagen) een test doen en bij negatief hoeven ze niet in quarantaine.
 
Elke Engelse tekst die ik hierboven zie is duidelijk: het is geldig voor elk kind en het maakt niet uit of het kind wel of niet Tsjechisch is.
Als er dan een discussie ontstaat kan je toch gewoon de Engelse tekst geven van de ministeries en is het einde discussie.
Wij als camping kunnen zo dan toch behoorlijk in de problemen komen. Stel dat er een controle komt en de ambtenaar in functie vindt dat wij alleen Nederlandse kinderen mogen toelaten waarvan er een bewijs van quarantaine moet zijn. Als wij dan met de Engelse tekst aan komen zetten, ben ik bang dat wij toch niet onder een torenhoge boete uit kunnen komen.
Als ik de Tsjechische tekst onder google laat vertalen, komt in de tekst het woord 'terugkeer' voor en dat geeft toch aan dat het niet geldt voor toeristen. Ik denk dat wij juridisch zeer zwak zullen staan.
 
Jan, als accomodatie-dienstverlener ben je niet verantwoordelijk voor het controleren van de inreis-voorwaarden/regels.
Je hoeft niet te weten dat mensen direct uit NL komen. Misschien waren ze wel eerst 2 weken in "groen" Duitsland.

Wel verantwoordelijk ben je voor de controle van het niet-besmettelijk zijn van de gasten, dus vaccinatie, recent doorgemaakt covid, of een negatieve (PCR-)test.
 
Staat het volgende:
(k) persons under 12 years of age; only point I.4(b) and (d) and I.6(b) and (d) shall not apply to these persons, who are obliged, after entering the Czech Republic from a country with a high or very high risk of infection, to undergo an RT-PCR test for establishing the presence of the SARS-CoV-2 virus no later than 5 days after arrival to the Czech Republic and have a negative test result before finishing self-isolation;
Kortom, alles wat onder die punten die genoemd wordt is niet geldig voor personen onder 12. Ze mogen meteen na binnenkomst (maar binnen 5 dagen) een test doen en bij negatief hoeven ze niet in quarantaine.

Zo werkt het niet helemaal Plank. Want Artikel 10 (k) verwijst naar 4b en 6b etc., en daar gaat het enkel over Tsjechisch ingezetenen.

Als toerist kun je wel de tekst van de website uitprinten, daar mag je vanuit gaan, dat ie klopt als buitenlander.

1628274702870.png
 
Bovenaan