Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik schrik eigenlijk van de reactie op Sander!!!
Volgens mij vraagt hij toch om informatie, wat is daar nu mis mee.
Ik ben al heel lang lid van het forum en heb hier al zoveel informatie gevonden over van alles en nog wat, dat is toch juist fijn als het iemand je zo kan helpen.
Bedankt voor je berichtje, Elske. Ik ben inderdaad zelf ook wel een beetje geschrokken van een paar van de reacties op mijn vraag. Ik was enkel op zoek naar informatie over de situatie in Tsjechië, en daarvoor keek dit Tsjechiëforum mij een uitgelezen plek. Maar het lijkt erop dat ik door sommigen een beetje als een indringer wordt beschouwd. Ik had geen verkeerde intenties, en ik was ook niet op zoek naar manieren 'om de regeltjes te omzeilen'. Dat wilde ik even vermelden.

Inmiddels hebben wij overigens besloten om niet naar Tsjechië te gaan. We hebben het idee dat het - met al die regeltjes en voorschriften - geen ontspannen en onbezorgde vakantie zou zij geworden. Een moeilijke beslissing, maar we hebben er vrede mee. Dan maar een andere keer.
 
Inmiddels hebben wij overigens besloten om niet naar Tsjechië te gaan. We hebben het idee dat het - met al die regeltjes en voorschriften - geen ontspannen en onbezorgde vakantie zou zij geworden. Een moeilijke beslissing, maar we hebben er vrede mee. Dan maar een andere keer.
Jammer dat het nu niet lukt, Sander. Het is dit jaar overal moeilijk door de regels, had je een ander vakantieland gekozen, was je ook tegen veel regels aan gelopen.
Laat je echter niet weerhouden om eens de pandemie voorbij is, toch voor Tsjechië te kiezen, want het is een fantastisch land, met geweldige mensen en een rijke cultuur en natuur.
 

kuurgast

Donateur
Het R-getal staat in Tsjechië op R 0,87.

Het aantal nieuwe besmettingen in Tsjechië is in het weekend gedaald.


Het aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus blijft dalen in Tsjechië. Zondag werden 75 nieuwe gevallen gemeld, 41 minder dan een week geleden.

De zevendaagse incidentie daalde voor de zevende dag op rij, op zondag was het 13 gevallen per 100.000 mensen. In de Tsjechische ziekenhuizen werden 32 mensen behandeld met Covid-19, van wie drie op intensieve zorg.

Het totaal aantal toegediende prikken in Tsjechië staat op 9,97 miljoen. Daarvan zijn 4.476.242 mensen volledig gevaccineerd.
--------------------------------------------------
Tsjechische minister van Volksgezondheid wil de coronavaccinatie van schoolkinderen versnellen.

Minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch wil de coronavaccinatie van schoolkinderen versnellen. De vaccinatiecapaciteit voor kinderen en jongeren tussen de 12 en 15 jaar moet worden vergroot, zo liet hij maandag weten. Vojtěch wees erop dat in september alleen leerlingen die volledig zijn ingeënt zonder tests weer de klas in mogen.
Tot nu toe is ongeveer 20 procent van de Tsjechische kinderen en jongeren tussen de 12 en 15 jaar aangemeld voor de coronavaccinatie. De helft van hen heeft de eerste dosis al gekregen, de anderen hebben zich in ieder geval aangemeld of hebben al een gereserveerde datum.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.

In het weekend wordt er minder getest. De cijfers van dinsdag en woensdag zijn belangrijker.
 

kuurgast

Donateur
Tsjechië zal vanaf 1 augustus de coronabeperkingen verder versoepelen.

Vanaf zondag 1 augustus wordt het plafond voor buitensporten en culturele evenementen verhoogd tot 7.000 en mogen er 3.000 mensen deelnemen aan binnenevenementen op voorwaarde dat ze een negatieve coronavirustest, een vaccinatiebewijs of post-Covid-immuniteit kunnen overleggen.
Zwembaden zullen op volle capaciteit kunnen draaien.
Tijdens georganiseerde rondleidingen door kastelen of dierentuinen tot 20 personen is het niet nodig om de besmettelijkheid te bevestigen.
Volgens Vojtěch hebben binnententoonstellingen bijvoorbeeld momenteel een limiet van één bezoeker per tien vierkante meter. Deze limiet wordt gehandhaafd, maar de exploitant zal kunnen kiezen of het voor hem niet voordeliger is om de capaciteit tot 75 procent te vullen.
Daarnaast mogen gevaccineerde, herstelde en geteste mensen voor het eerst weer gaan dansen. Discotheken konden in april weer open, maar de dansvloeren moesten ongebruikt blijven.
Volgens Vojtěch heeft de regering de maatregelen aangepast op basis van het feit dat de epidemische situatie stagneert, tot op zekere hoogte mogelijk verbetert. "We nemen geen grote negatieve aspecten waar, of het nu gaat om het aantal positieve gevallen of het aantal ziekenhuisopnames", zei hij.
-------------------------------------------
Administratieve rechtbank vernietigt de maskervereiste in openbare gebouwen.

De momenteel geldende maskervereiste in openbare gebouwen in Tsjechië is dienovereenkomstig niet gerechtvaardigd. De hoogste administratieve rechtbank in Brno heeft daarom dinsdag de maatregel van het ministerie van Volksgezondheid opgeheven. De uitspraak van de rechtbank wordt drie dagen na de betekening van het vonnis van kracht. Het ministerie van Volksgezondheid krijgt de tijd om te reageren en zo nodig de motivering van de maatregel aan te vullen. Als dit opnieuw onvoldoende wordt geacht, zou dat betekenen dat regels zoals de verplichting voor mensen om een mondkapje te dragen in het openbaar vervoer en metroruimten mogelijk ongeldig worden.

Volgens de rechters negeert het ministerie van Volksgezondheid de uitspraken van de bestuursrechter "systematisch". De rechtbank heeft het ministerie herhaaldelijk beschuldigd van tekortkomingen in de rechtvaardiging van de coronamaatregelen.
In een rechtsstaat is het voor de uitvoerende macht niet mogelijk om een duidelijk geformuleerd oordeel van de rechtbank naast zich neer te leggen, aldus rechter Petr Mikeš.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Přehled hospitalizací osob s laboratorně prokázaným onemocněním COVID‑19 dle průběžného hlášení nemocnic = Overzicht van ziekenhuisopnames van personen met laboratoriumbewezen ziekte COVID - 19 volgens lopende ziekenhuisrapporten , die lopen heel zachtjes omhoog en dat is naast R-getal belangrijkste.

Nog meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.

Er zijn al zo'n 30 "verboden" in tijde van pandemie vernietigd door de rechtbank.
 
Tsjechië zal vanaf 1 augustus de coronabeperkingen verder versoepelen.
Ik kan niet wachten! :fluit:

Hier op "het platteland" hangen alle mondkapjes al aan slechts één oor. Ongeacht of het de zelfgemaakte, de chineese blauwe of de FFP2 puntneuzen zijn.

Voor de beleefdheid doet men op het postkantoor het "gordijntje"voor de mond, maar als je "helaas" zonder eigen voorkeur binnenkomt, is het ook geen probleem.

In het Openbaar Vervoer echter, geeft een groot deel van de reizigers aan om, ná de versoepelingen, toch maar een mondkapje op te zetten.
Kwestie van risico analyse.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondanks dat nu ook veel Tsjechen van vakantie uit vaak hoogrisicolanden terugkomen, lijkt de delta variant niet echt op te rukken. Ook ik in GB daalt het aantal besmettingen ondanks "Freedom-day". En in Nederland waar na de opening van disco's en clubs er honderden superspreadevents waren die een explosie van besmettingen veroorzaakten is nu sprake van een implosie. Eigenlijk is Nederland alweer hoogrisico af want in afgelopen 7 dagen waren er minder dan 200 gevallen per 100k inwoners.
Net als in GB heeft zo'n beetje al 90% antistoffen tegen het virus door vaccinatie en besmetting. Wellicht is er nu eindelijk groepsimmuniteit bereikt en heeft de recente besmettingsgolf en vaccinatiesnelheid het laatste zetje gegeven dit te bereiken. Ik wordt optimistisch dat het hele Corona circus binnenkort geschiedenis is. Het is nog even afwachten of de immuniteit ook voldoende blijft wanneer het weer kouder wordt en de scholen weer openen en mensen meer binnen leven.
 

kuurgast

Donateur
Ondanks dat nu ook veel Tsjechen............. lijkt de delta variant niet echt op te rukken
Coronavirusgevallen in Tsjechië blijven dalen, Delta-variant dominant.

De corona-epidemie in Tsjechië neemt nog steeds af. Dinsdag deden zich 252 nieuwe coronagevallen voor in Tsjechië. Dat zijn er 49 nieuwe besmettingen minder dan in de week ervoor. In een wekelijkse vergelijking zit het aantal positieve resultaten dus voor de tiende dag op rij in een dalende trend.

Het R-getal staat op R 0,86, het laagste sinds eind juni.

52 patiënten zijn in het ziekenhuis opgenomen, van wie er acht in ernstige toestand verkeerden. Op 10 en 11 juli was het aantal Covid 19-patiënten in ziekenhuizen nog 25, waarvan 2 op IC.
Volgens de huidige statistieken van het ministerie van Volksgezondheid zijn er de afgelopen zes dagen geen sterfgevallen door het coronavirus geweest.

De Delta-variant is nu de dominante vorm van COVID-19 in Tsjechië, goed voor 80 tot 90 procent van de infecties.
------------------------------------------
Iedereen die is ingeënt tegen covid-19 krijgt twee dagen vrij, belooft Babiš.

Premier Andrej Babiš wil blijkbaar de vaccinatiecampagne in Tsjechië nieuw leven inblazen. Zoals het internetportaal Seznam Zprávy woensdag liet weten, wil de regeringsleider op de kabinetsvergadering van vrijdag het voorstel indienen om alle ambtenaren twee betaalde werkdagen te geven als ze dit jaar zijn ingeënt. Babiš schreef op Twitter: We zullen het aanbevelen aan alle regio's en gemeenten, en natuurlijk ook aan bedrijven. En dat hij alle mensen begrijpt die bang zijn voor een sterkere reactie na de vaccinatie en sommigen hebben het ook. Maar hij wilde mensen motiveren om zich te vaccineren.

Tegelijkertijd zal het kabinet alle ministers opdragen om andere medewerkers van het departement, waaronder de krijgsmacht, twee dagen vrij te geven. Het enige wat je hoeft te doen is het nationale vaccinatiebewijs of de bijbehorende digitale vermelding op je mobiele telefoon te laten zien, zegt Babiš. Ten slotte willen ze dezelfde praktijk aanbevelen aan vertegenwoordigers van regionale en lokale autoriteiten. Het voorstel van Babiš kan ook worden gezien tegen de achtergrond dat Tsjechië momenteel voldoende vaccins beschikbaar heeft, zodat de staat voor het einde van het jaar bijna 2,4 miljoen vaccindoses wil overlaten aan geselecteerde landen in de Balkan, Afrika en Azië.

Het plan van Babiš wordt minachtend erkend door de oppositie. Het plaatsvervangend hoofd van de burgemeesterspartij Stan, Petr Gazdík, zei met het oog op de lopende verkiezingscampagne "dat de premier niet meer weet wat hij moet weggeven".
De voorzitter van de Piraten, Ivan Bartoš, juicht het idee toe. "Dit is een van de weinige overheidsvoorstellen om vaccinatieprikkels in te voeren. Voor ambtenaren is het dus een feitelijke beslissing van de overheid. De aanbeveling is logisch voor bedrijven en het blijft aan de werkgevers om te beslissen, aangezien het hun kosten zijn."

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz + seznam.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
Meer cijfers en grafieken covdata.cz/cesko, daar staat ook het R-getal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In Nederland hoort een gemeente met een 20000 inwoners tot het 'platte land'. Ik neem aan in Tsjechië ook, hoewel ik wel eens anders begrijp. Ik noem dit omdat hier nog zeer actief mondkapjes worden gedragen. Enkele dagen geleden was ik vergeten het mee te nemen in een winkel, wilde niet terug gaan omdat het regende, voelde me toch zeer bezwaard. Was echt een uitzondering.
 

Tsjechische ambtenaren krijgen extra dagen vrijaf voor vaccinatie​

De ambtenaren in Tsjechië krijgen meer betaald verlof als ze zich laten vaccineren tegen het coronavirus. Dat heeft de regering in Praag vandaag beslist.
Er wordt één dag betaald verlof toegekend per vaccindosis. Ook de ambtenaren die al eerder hun vaccins hadden ontvangen, krijgen die bijkomende vrije dagen alsnog toegekend.

Eerste minister Andrej Babis zegt dat hij op die manier mensen wil motiveren om zich te laten vaccineren. Hij roept de privésector ook op om dit voorbeeld te volgen.

Vaccinatiemoeheid

Tot nu toe zijn in Tsjechië 4,6 miljoen van de 10,7 miljoen inwoners volledig gevaccineerd. Maar stilaan lijkt er sprake van vaccinatiemoeheid bij de bevolking. Om de vaccinatiegraad op te drijven, wordt in de hoofdstad Praag nu ook een bus ingezet waar mensen zich kunnen laten inenten zonder voorafgaande registratie.
Mogelijk spelen electorale motieven ook wel een rol bij de regeringsbeslissing. Begin oktober vinden in Tsjechië parlementsverkiezingen plaats.

bron: hln.be
 
Ach ja, het zijn bijna verkiezingen...

Dit plannetje kost ca. 21 miljard CZK, of zo'n 800 miljoen EUR, zo is berekend.

En dat terwijl de Tsjechische staatsschuld schrikbarend opgelopen is in de corona-crisis.
 
Enkele dagen geleden was ik vergeten het mee te nemen in een winkel, wilde niet terug gaan omdat het regende, voelde me toch zeer bezwaard. Was echt een uitzondering.
Bij mij in de dorpswinkel dragen nog weinigen een mondkapje. Zelfs de Vietnamees achter het pexiglas heeft hem meestal af. In de grotere supermarkt dragen nog wel de meesten er een en wanneer mensen er geen bij zich hebben trekken ze hun shirt omhoog en houden het half voor hun gezicht.🙂
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft het oprukken van de Delta variant, deze heeft de eerst overheersende Britse variant verdrongen. Maar het totaal aantal besmettingen neemt tot nu toe niet toe. Dus dat zie ik niet echt als "oprukken" Ik ben benieuwd hoeveel procent van de bevolking in Tsjechië nu antistoffen heeft tegen Corona. Bij de bloedbank in Nederland zit dat al ruim boven de 90%. Hoewel dat natuurlijk niet helemaal een zuivere afspiegeling van de bevolking is
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Behoorlijke spanningen, geweld tussen twee landen die eigenlijk een zijn. Tsjechoslowakije. Grens is afgesloten dus ook voor het broedervolk de Tsjechen. Ooit een land. Echt jammer dit.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Behoorlijke spanningen, geweld tussen twee landen die eigenlijk een zijn. Tsjechoslowakije. Grens is afgesloten......Echt jammer dit.
"Úterní=dinsdag (6.7.2021)"..........beetje oud nieuws........de Slowaken waren woest op hun regering omdat ze tientallen kilometers moesten omrijden.
De kleinere grensovergangen tussen Tsjechië en Slowakije waren van 5 tot 9 juli gesloten. Vanwege zorgen over de verspreiding van het coronavirus wordt aan de Slowaakse grens gecontroleerd.
Alleen volledig gevaccineerden hebben vrije doorgang. Ze hebben zelfs speciale rijstroken voor volledig gevaccineerden bij de grensovergangen, dit is bedoeld om de grenscontrole efficiënter te maken.
Niet-gevaccineerde mensen moeten een negatieve PCR-test tonen die niet ouder is dan 7 dagen, maar velen hebben er het geld niet voor.
Het Slowaakse grensregime vanaf 19 juli minv.sk.
Iedereen die is ingeënt tegen covid-19 krijgt twee dagen vrij, belooft Babiš.
De regering stemde vrijdag met veel praal in dat ambtenaren twee dagen vrij zouden krijgen om zich te laten vaccineren. Gaandeweg werd echter duidelijk dat lang niet alle mensen die als ambtenaar konden worden beschouwd, dit verlof zouden halen. Leraren of paramedici die werken in ziekenhuizen die door de regio worden geëxploiteerd, hebben pech.
Wat de regering heeft goedgekeurd, geldt alleen voor ambtenaren die in dienst zijn of voor medewerkers van het ministerie. In het onderwijs zijn ze medewerkers van de Tsjechische schoolinspectie, wat weer individuele juridische entiteit is.
Bron oa irozhlas.cz.
-------------------
Na het besluit van de Tsjechische regering om haar werknemers die tegen het coronavirus zijn ingeënt, twee dagen vakantie te geven, vertelde premier Andrej Babiš aan het Tsjechische persbureau dat regionale overheden en andere overheidsinstanties hetzelfde zouden moeten doen.
De verklaring kwam naar aanleiding van berichten in de media die erop wezen dat het regeringsbesluit betaalde vakantiedagen aan ambtenaren zal verstrekken, zonder hetzelfde te doen voor beroepen zoals leraren. Gevaccineerde leden van de politie, brandweerlieden, staatsgezondheidswerkers en soldaten krijgen de extra twee dagen vakantie, zei de premier.
Bron oa english.radio.cz.
 
Laatst bewerkt:

Welke maatregelen veranderen vanaf vandaag?​

Vanaf zondag 1 augustus komt er een verdere versoepeling van de anti-pandemieregels. Er kunnen meer mensen naar winkels, galerieën of naar het zwembad, in clubs kan na een lange pauze weer legaal worden gedanst. Culturele en sportieve evenementen buiten en binnen zullen voor meer toeschouwers toegankelijk zijn en de regels voor het bezoeken van monumenten of dierentuinen zijn losser. Zwembaden en sauna's kunnen eindelijk op volle capaciteit draaien.

Vrije tijd

  • Voor vrijetijdsactiviteiten biedt het plaats aan maximaal 1000 mensen binnenshuis en 2000 mensen buitenshuis. Als iemand niet aan de voorwaarden voldoet, bijvoorbeeld vaccinatie, test of ziekte in het verleden (zogenaamde OTN), kan hij of zij deel uitmaken van een groep van maximaal 20 personen. Tot nu toe zijn het 10 mensen geweest.

Winkels en kapsalons

  • De minimale klantafstand wordt teruggebracht van 2 meter naar 1,5 meter. Die afstanden gelden niet voor leden van één huishouden. Er is een capaciteitslimiet per klant voor elke 10 vierkante meter winkelruimte. Het is niet van toepassing op een kind onder begeleiding van een volwassenen.
  • Kappers etc. dienen te zorgen voor een stoelafstand van minimaal 1,5 meter. De kapper moet de klanten blijven controleren (of hij aan de voorwaarden voldoet, bijvoorbeeld vaccinatie, test of ziekte). Als de klant geen bewijs kan voorleggen, mag hij de dienst niet verlenen.

Bars en disco's

  • In discotheken en clubs mogen al mensen dansen. Maar alleen mensen met vaccinaties, bevestiging van covid in de afgelopen 180 dagen of met een negatieve test van een inzamelplaats tot 24 uur oud.

Zwembaden en sauna's, wellness

  • De capaciteitslimiet van 75 procent wordt afgeschaft, operators kunnen de volledige capaciteit benutten.

Kastelen en paleizen

  • Georganiseerde groepen tot 20 personen, bijvoorbeeld tijdens rondleidingen, hoeven niet aan te tonen dat ze niet besmettelijk zijn.

Dierentuin en botanische tuinen

  • Het bezoek kan zonder beperkingen (dus zonder bewijsplicht OTN) door maximaal 20 personen worden bijgewoond. Daarnaast geldt maximaal 75 procent van de capaciteitsgrens van het maximaal mogelijke aantal bezoekers.

Cultuur en sport

  • In plaats van 5.000 kunnen er 7.000 mensen zijn bij buitenevenementen. Voor staande toeschouwers wordt de verplichte tussenruimte teruggebracht van 4 naar 2 vierkante meter. Er moet een afstand van 2 meter van het podium zijn. Bij interne evenementen verandert het aantal van 2.000 naar maximaal 3.000, moeten alle toeschouwers zitten en moeten ze allemaal zijn ingeënt, getest of de ziekte overwonnen hebben.
  • Het is mogelijk om boven de aangegeven limieten nog meer toeschouwers te ontvangen totdat de volledige capaciteit van de stoelen is gevuld. Wel moet iedereen zijn ingeënt of ziek zijn geweest en moet een bevestiging worden gegeven bij het kopen van een ticket. De test zal in dit geval niet voldoende zijn.

Kinderevenementen

  • Het aantal deelnemers aan kinderevenementen stijgt van 500 naar 1.000 indoor en het aantal outdoor deelnemers verandert van 1.000 naar 2.000.

Galerijen en tentoonstellingen

  • 75 procent van de ruimte kan worden gebruikt voor expositieruimtes. De limiet blijft echter op 10 m2 per persoon.
bron: novinky.cz
 
Laatst bewerkt:
De mondkapjes in de trein en bus die bij velen inderdaad letterlijk een mondkapje of soms een kinkapje zijn blijven dus. Maar ach ik ben er aan gewend en het is altijd een feest in de treinen van de Ceske Drahy, met of zonder mond- of kinkapje. :D:cheers::yess:
 
Bovenaan