Tsjechië verandert continu

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goed idee. Nu even geen tijd maar in januari gaan we de archieven doorspitten naar foto's van het begin van de jaren negentig. We hebben foto's gemaakt van een kasteel dat we jaren later totaal niet herkenden omdat het gerestaureerd was en niet alleen het kasteel maar het hele dorp was gerestaureerd en in schitterende pasteltinten geschilderd.
 
Het verandert inderdaad. Qua straatbeeld is het in mijn ogen jammer (toerist)
Het was altijd zeer interessant om te zien hoe groot het verschil is als je door de dorpen en steden ging. Soms echt oud en vervallen maar daar hield ik van.
Prachtige architectuur, je ziet de geschiedenis. De nieuwe winkelcentra's etc dat hoort er nu eenmaal bij.
Neen dat is niet wat mij aanspreekt ook al is het misschien beter voor de Tsjechen. Daar laat ik me niet over uit omdat ik er te weinig ken.

Wat betreft over ''vroeger was het beter''
Als het gaat over hoe we met elkaar omgaan weet ik wel zeker dat het vroeger beter was. Kom op zeg, ze steken je nu neer voor een telefoontje. Kitsen in je gezicht als je verkeerd kijkt, slaan conducteurs kapot etc etc etc.
Van ''kennissen / vrienden '' moet je alle via Facebook of twitter vernemen, een bezoekje kan er niet van af want ooo wat zijn we Druk Druk Druk.

Hoe is het ermee maat? Druk Druk Druk. Ja barst dat lijkt wel een standaard antwoord/
Kotsmaatschappij is het. Ga anders een keer 24 uur in het openbaarvervoer van R'dam of een andere grote stad ziitten, of loop eens weg van het centrum. Wedden dat je dat 30 jaar geleden niet zag.

Maar effe terug komen op de foto's. ik vind die oude wel mooier, nieuw spul zie ik hier ook.
Soms denk ik zelf dat wij hier in Nederland achterlopen op Tsjechie.... betreft die mega-winkelcentra's is dat in wel zeker.
 
Wat betreft over ''vroeger was het beter''
Als het gaat over hoe we met elkaar omgaan weet ik wel zeker dat het vroeger beter was. Kom op zeg, ze steken je nu neer voor een telefoontje. Kitsen in je gezicht als je verkeerd kijkt, slaan conducteurs kapot etc etc etc.
Van ''kennissen / vrienden '' moet je alle via Facebook of twitter vernemen, een bezoekje kan er niet van af want ooo wat zijn we Druk Druk Druk.

Dat is niet alleen in Tsjechië zo, dat is overal. En ik vind dat je alles wel een beetje over één kam scheert.
 
Een tip voor de komende zit of beter gezegd de bankdagen, kijk eens tussen de oude foto's in het archief en zoek in de nieuwste naar eenzelfde foto maar dan anders.

En dan komt er vanzelf weer een verhaal bovendrijven dat de moeite waard is om te laten lezen door anderen.
 
Bovenaan