Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vaccinatiebewijzen vanaf 7 juni beschikbaar voor buitenlanders

Het ÚZIS-portaal dat op 1 juni is gelanceerd om certificaten te verstrekken aan Tsjechische burgers die vaccinatie, testen of herstel van Covid laten zien, zal vanaf 7 juni beschikbaar zijn voor buitenlanders, volgens een document op de ÚZIS-website. Buitenlanders moeten hun geboortedatum, e-mailadres en telefoonnummer invoeren. De gebruiker ontvangt dan een sms waarmee hij toegang krijgt tot het systeem. Ook zal het mogelijk zijn om op verzoek een attest te krijgen van de zorgverlener die de vaccinatie of test heeft uitgevoerd. Alle mensen zullen op 7 juni geen automatische sms meer ontvangen om toegang te krijgen tot een certificaat na vaccinatie en zullen in plaats daarvan de ÚZIS-portal moeten gebruiken.

Bron Expats.cz
 

kuurgast

Donateur
Corona-situatie in Tsjechië: aantal gevallen blijft dalen, 7-daagse incidentie op 25.

Het aantal nieuwe coronabesmettingen blijft dalen in Tsjechië. Woensdag werden in dit land 348 nieuwe gevallen bevestigd, dat is ongeveer een derde minder dan in de voorgaande week. Dit betekent dat de cijfers nog steeds op het niveau van augustus vorig jaar liggen. De zevendaagse incidentie is momenteel 25 nieuwe infecties per 100.000 inwoners.
De veertiendaagse incidentie is 60 per 100.000 inwoners.
In de ziekenhuizen worden momenteel 432 Corvid-19-patiënten behandeld, bij ongeveer 74 van hen is de ziekte ernstig. Daarbij zijn deze cijfers niet nauwkeurig want, na 14 dagen worden ze niet meer als covid aangemerkt in ziekenhuizen.
Sinds het uitbreken van de pandemie zijn 30.136 mensen overleden aan of met de besmetting.

Bijna 110.000 mensen zijn woensdag ingeënt tegen corona. Dit is een nieuw dagrecord voor de vaccinatiecampagne. Er zijn nu in totaal ongeveer 5,49 miljoen vaccindoses toegediend. Volgens gegevens van het ministerie van Volksgezondheid hebben 1,57 miljoen mensen (ongeveer 10 procent van de bevolking) in Tsjechië de tweede dosis al gekregen.
De gezondheidsautoriteiten maken zich zorgen over het groeiende gebrek aan belangstelling om zich te laten inenten onder mensen van middelbare leeftijd en jongeren. Naarmate de epidemie vertraagt, verliest de vraag of je je moet laten vaccineren aan urgentie en veel jonge mensen denken er twee keer over na. Gezondheidsexperts hebben geadviseerd om ongeveer 70 procent van de bevolking te inenten om groepsimmuniteit te bereiken.
Om middernacht opent het covid-vaccinatie-register voor de groep van 16 tot 29 jaar oud.
In Tsjechië kunnen vanaf eind juni kinderen van 12 jaar en ouder worden ingeënt, zegt hoofdhygiënist Pavla Svrčinová.
-------------------------------------
Zeven EU-landen open voor gedeeltelijk gevaccineerde Tsjechische inwoners en gevaccineerden uit zes niet-EU-landen welkom.

Mensen die ten minste drie weken eerder in Tsjechië een eerste dosis coronavirusvaccin hebben gekregen, kunnen zeven landen binnen waarmee Tsjechië een overeenkomst heeft gesloten: Duitsland, Polen, Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Slovenië en Kroatië.

Minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch zei dat toeristen met vaccinatiecertificaten uit die landen onbeperkt toegang hebben tot diensten in de Tsjechische Republiek. Minister van Buitenlandse Zaken Jakub Kulhánek zei dat mensen die zijn gevaccineerd uit zes niet-EU-landen (Israël, Australië, Thailand, Nieuw-Zeeland, Singapore en Zuid-Korea) het Tsjechische grondgebied zonder beperkingen en toegang tot diensten kunnen betreden.
--------------------------------------
Vojtěch wil landelijke PCR-tests op scholen na de zomer.

De Tsjechische minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch wil aan het begin van komend schooljaar uitgebreide coronatesten van de PCR-methode voor scholieren invoeren. Hij verklaarde dat de reden voor de plannen was om het ontstaan van besmettingsbronnen op scholen te voorkomen. De minister zei een epidemiologische ontwikkeling zoals die vorig jaar na de zomervakantie in Tsjechië begon te willen voorkomen.
-------------------------------------
Zuid-Afrikaanse, Indiase en Zuidoost-Aziatische Corona-varianten bevestigd in Tsjechië.

Inmiddels zijn ook in Tsjechië meerdere coronavarianten bevestigd door middel van sequencing. 53 gevallen van de Zuid-Afrikaanse, 13 van de Indiase en 9 van de Zuidoost-Aziatische varianten werden erkend.
Dienovereenkomstig waren op 21 mei in totaal 2700 positieve coronamonsters gesequenced. De Britse mutatie blijft echter de overhand hebben onder hen. Het National Reference Laboratory wil het aandeel van de gesequencedeerde monsters in dit land verhogen tot vijf procent van de positieve resultaten.
-------------------------------------------------
Ondertussen zijn er allerlei rechtszaken over regeringsbesluiten tijdens het hoogtepunt van de pandemie.
Maandag 31 mei heeft een nieuwe golf van heropeningen gebracht, veertien dagen eerder dan gepland.
Het groene licht waar restaurants, pubs, sport- en amusementsfaciliteiten lang op hadden gewacht, kwam vrijdag veertien dagen eerder - een beslissing die werd versneld door de uitspraak van het Hooggerechtshof dat zei dat de regering niet het recht had om de algemene sluiting van restaurants te verlengen en wellnessfaciliteiten onder de nieuwe pandemiewet. Om problemen te voorkomen en rekening te houden met de verbeterende epidemiologische situatie, kondigde minister van Volksgezondheid, Adam Vojtěch, plannen aan voor een uitgebreide heropening per 31 mei, en zei te hopen dat dit geen tegenslag zou veroorzaken.

De landelijke sluiting van kleuterscholen en de alomvattende beperking van de activiteiten van de basisschool in Tsjechië, waartoe het ministerie van Volksgezondheid in april van dit jaar met twee resoluties opdracht gaf, waren onwettig. Volgens een uitspraak van de hoogste administratieve rechtbank was hiervoor geen wettelijke basis. Zonder de noodtoestand uit te roepen, kan het ministerie volgens het gerechtelijk bevel de werking van universiteiten alleen beperken op grond van de Pandemiewet.

De actie die het ministerie van Volksgezondheid in april heeft ondernomen tegen de verplichte adembescherming was onwettig. Dat had de hoogste administratieve rechtbank (NSS) bepaald. De rechtbank vond tekortkomingen in de motivering van de omstreden maatregel, die niet meer van toepassing is.
De maatregel was van kracht van 12 april tot 3 mei en verbood mensen ouder dan twee jaar om zich te verplaatsen of buiten hun huis te blijven zonder maskers. De hoogste administratieve rechtbank kon de maatregel niet met terugwerkende kracht ongedaan maken, maar oordeelde alleen dat deze onwettig was.

Bronnen english.radio.cz + deutsch.radio.cz.
Alle cijfers en grafieken onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vorige week naar Tsjechië geweest en zonder registratie en test deze keer. Ik ben per trein gereisd vanaf Duitsland. Voor de zekerheid heb ik wel mijn Nederlandse vacinatiebewijs bij me mochten ze me toevalligerwijs toch controleren. Tot nu toe 1 prik gehad. De datum staat daar op en ik kan dus aantonen dat ik minstens al 3 weken geleden mijn 1e heb gehad. Ben nog bezig om het bewijs ook via een vertaalapp in het Engels te hebben.
Wat me trouwens ook mateloos ergert is de traagheid waarmee Nederland landen op geel zet. Je zou maar met het vliegtuig vanuit Tsjechië naar Nederland reizen. 2 keer een dure test bij vertrek, minstens 5 dagen verplicht in quarantaine die pas opgeheven kan worden met nog weer een dure test.
En dat omdat je in een land was met al een paar weken een risico dat ver onder de grens zit die geldt voor gele landen. Maar het moet omdat Nederland het vertikt om de lijst bij te werken.

Ps: nog een aanvulling; net de link geprobeerd die Bohemian hierboven gaf. Dat werkte prima en je kunt ook Engels als taal instellen. Alleen jammer dat in de disclaimer staat dat het geen officieel document is. Maar ik ga in ieder geval het engelstalige bewijs uitprinten. En waarschijnlijk komt het bij mij ook goed met het digitale Covid19 paspoort omdat ik geristreerd sta weet ik nu.👍
Die DidiD link werkt prima, maar is, zoals aangegeven nog steeds geen officieel bewijs, ook je gele vaccinatiepaspoort lijkt zinloos.
Gesteld dat dit probleem valt op te lossen of te omzeilen: Wij reizen per auto, Wie heeft actuele ervaringen met het invullen van dit document?
 
Ik heb geen ervaring met de auto, maar het invullen van het inreisformulier is eenvoudig. Je moet volgens mij wel een Smart phone/mobiele telefoon hebben. Want je moet bevestigen met via een SMS code die je krijgt. Ook een dure pcr test is niet nodig. Een sneltest (antigeen) volstaat. Hoe het verder in Tsjechië moet wordt niet bepaald duidelijk gemaakt. Als je de karta pasasera krijgt ontvang je verder geen informatie hoe je verder moet handelen. Dat is een minpunt. Volgens mij moet je je melden bij de Tsjechische GGD en een PCR test inplannen. Daarvoor zijn wel links. Met reservering en betaling inclusief. Je hoeft niet langer in quarantaine als je na aankomst in Tsjechië negatief bent getest. De testafspraak kun je van te voren in Nederland al inplannen. Zodat je je na het resultaat vrij kunt bewegen, ook per auto. Een link met met testlokaties in het Engels weet ik niet zo. Ik weet zelf wel een paar testlokaties en de reservingswebsites in mijn omgeving (provincie Liberec). Maar misschien heeft iemand een actueel overzicht met testlokaties in het hele land met links naar hun reserveringssysteem.
 
Laatst bewerkt:
Mooie update. Dank.
Omdat wij met de auto gaan, zal ik de informatiestroom blijven volgen, en op voorhand het inreisformulier gaan invullen.
We zien de uitslag c.q. de informatie wel tegemoet.
:toppie:
 

kuurgast

Donateur
Ik heb nog 80.000 vaccins onderhandeld, pochte Babiš.

Ze hebben nog niets gekregen........
"We onderhandelen bilateraal met de afzonderlijke landen en we krijgen de belofte van hen tegen eind juni vaccins af te leveren", zegt een woordvoerster.
De door Babiš geregelde vaccins komen na twee maanden., maar niet gratis.

Hongarije, Oostenrijk en Slovenië zullen covid-vaccins naar Tsjechië sturen, maakte de premier begin april bekend.
De iROZHLAS.cz-server ontdekte dat Tsjechië deze vaccins niet cadeau kreeg. Volgens regeringswoordvoerster Jana Adamcová leenden de landen hen alleen uit. Het is niet duidelijk wanneer en onder welke voorwaarden Tsjechië de vaccins zal teruggeven.
Babiš zei vrijdag dat een dergelijke procedure vanaf het begin de bedoeling was.
Vrijdagmiddag ontving premier Andrej Babiš ongeveer 41.000 doses Pfizer/BioNTech covid-19-vaccin van de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken Péter Szijjártó.
Oostenrijk heeft vorige week 30.000 doses AstraZeneca gebracht.
Ook zijn er in februari vijfduizend vaccins van Moderna door Israël naar Tsjechië gestuurd en deze week zijn ook de beloofde 100.000 doses Pfizer/BioNTech uit Servië binnengekomen. Tsjechië hoeft ze echter niet terug te geven, het is een geschenk.
Vandaag of maandag een zending vaccins uit Slowakije aan in Tsjechië, met 10.000 doses vaccin van het bedrijf Moderna.
Bron irozhlas.cz.
 
Het ziet er naar uit dat een vakantie deze zomer in Tsjechië voor Nederlanders er niet in zit. Of je gevaccineerd bent of niet, je komt het land niet in. Tenminste zo lijkt het, ook wanneer ik naar het ANWB reisadvies kijk of op de website van de rijksoverheid.
Klopt dit?
 
Ik zie het iets positiever in. Ik denk (hoop) dat het Europees corona-certificaat (App) vanaf 1 juli binnen de hele EU gebruikt gaat worden. Daarnaast gaat het goed met de besmettingscijfers van beide landen. Vorig jaar ging mede daardoor Nederland medio juni op groen....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoezo komen Nederlanders Tsjechië niet in?
Volledig gevaccineerde Nederlanders kunnen bij mij weten nu al Tsjechië in. Alleen is momenteel volgens mij nu nog de eis dat je binnen 5 dagen na aankomst in Tsjechië een PCR test doet.

En ik ga er inderdaad vanuit dat per 1 juli gevaccineerde Nederlanders gewoon met het Europees corona certificaat Tsjechië binnen kunnen.

En als de besmettingen in Nederland nu hard blijven dalen en onder de 50 per 100 000 uitkomt dan wordt Nederland misschien wel over een week of 2 van de hoge risico landen afgehaald. Duimen maar.

Niemand weet nog 100% hoe en wat, maar als Nederlander kun je zeker Tsjechië in volgens mij.
 
En als de besmettingen in Nederland nu hard blijven dalen en onder de 50 per 100 000 uitkomt dan wordt Nederland misschien wel over een week of 2 van de hoge risico landen afgehaald. Duimen maar.
Ikzelf kijk uit naar de dag dat volgens Nederland Tsjechië op groen gaat. In de praktijk eerst een PCR-test en dan nog een Antigeentest om terug te reizen naar NL is voor mij het grootste obstakel.

Vandaag Tsjechië op 52 per 100.000 en per 7 dagen. :) Waarbij ik vermoed dat de norm 25 besmettingen is, zie;

 
Volledig gevaccineerde Nederlanders kunnen bij mij weten nu al Tsjechië in. Alleen is momenteel volgens mij nu nog de eis dat je binnen 5 dagen na aankomst in Tsjechië een PCR test doet.
Graag zou ik informatie krijgen waaruit dit vaccinatievoordeel wordt aangetoond. Voorlopig hebben wij alleen het Internationale vaccinatie certificaat (Het Gele Boekje).
Daarnaast moet men ook nog steeds het electronic Passenger Locator Form invullen.

file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/Protective_measure_against_SARS-CoV-2_from_June_1st_2021_-_20210531.pdf
 
Alle mensen zullen op 7 juni geen automatische sms meer ontvangen om toegang te krijgen tot een certificaat na vaccinatie en zullen in plaats daarvan de ÚZIS-portal moeten gebruiken.
Update:
Ik woon in Tsjechië en heb een permanente verblijfsvergunning. Vrienden van mij hebben een tijdelijke voor 5 jaar.
Zij hebben hier op 4 juni hun 2e vaccinatie gehad, ik vandaag ( 7 juni)
Ik kreeg op papier het EU vaccinatiebewijs mee met QR-code. Daarnaast ook een code via sms op mijn telefoon.
Thuis kreeg ik een e-mail met daarin hetzelfde EU vaccinatie cedrtificaat die als ZIP bestand gestuurd werd en alleen te openen was met de code in het SMS.
Mijn vrienden kregen afgelopen vrijdag NIET dat exemplaar op papier mee, wel die SMS code en via e-mail het certificaat.
 
Hoezo komen Nederlanders Tsjechië niet in?
Volledig gevaccineerde Nederlanders kunnen bij mij weten nu al Tsjechië in. Alleen is momenteel volgens mij nu nog de eis dat je binnen 5 dagen na aankomst in Tsjechië een PCR test doet.
Je mag komen vanuit Nederland, maar nog steeds alleen maar met een noodzakelijke reden. Voor toerisme dus nog niet, ook al ligt het natuurlijk in de verwachting dat dit over enkele weken wel zo zal zijn.
 
Ikzelf kijk uit naar de dag dat volgens Nederland Tsjechië op groen gaat. In de praktijk eerst een PCR-test en dan nog een Antigeentest om terug te reizen naar NL is voor mij het grootste obstakel.

Vandaag Tsjechië op 52 per 100.000 en per 7 dagen. :) Waarbij ik vermoed dat de norm 25 besmettingen is, zie;

Let op, de ECDC-tabellen gaan over de incidentie per 14-dagen. En inderdaad, als die onder de 25 per 100k zakt en er zijn minder dan 4% van de testen positief, dan springt een land op groen bij ECDC.

1623083287961.png

Nederland heeft o.a. Portugal en Hongarije al op geel gezet, en dat terwijl ze boven die 25 zitten en een vergelijkbare incidentie als Tsjechie.
Welke criteria Nederland precies hanteert blijft onduidelijk.
Tsjechie neemt wel deze ECDC-kaartjes als leidraad.
 
Here we go!

Od 21. června budou moci do České republiky cestovat bez omezení lidé z celé Evropské unie a Srbska, pokud splní pravidla pro očkování, testování či prodělání nemoci.

---------------------------------------------------------------------------

From 21 June, people from all over the European Union and Serbia will be able to travel to the Czech Republic without restriction if they comply with the rules for vaccination, testing or disease.

 
Ben er SUPER blij mee dat het weer kan vanaf 21 juni

Vanaf 21 juni kunnen mensen uit de Europese Unie en Servië zonder beperkingen naar Tsjechië reizen", zei minister van Volksgezondheid Adam Vojtěch (voor JA) na de kabinetsvergadering.
 
Hoogstwaarschijnlijk wel ja. Zullen dezelfde regels zijn als het covid paspoort. Dus of vaccinatie, negatieve test uitslag of bevestiging dat je coronavirus hebt gehad afgelopen 180 dagen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan