Tsjechen; xenofoob, wereldvreemd of...?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

@mazackova, hierbij een vraag van de 'idioot' Olivier. Ik sluit mij bij @feertje22 aan; ik snap dat blijkbaar ook niet.
Aangezien u blijkbaar de wijsheid in pacht heeft, wil ik u nederig vragen; verlicht mij. Laat ons weten hoe het allemaal wel zit en neem ons mee in de moraal van de verlichte Tsjechische die u blijkbaar voorstaat te zijn. Indien u geen Tsjechische bent, mag u dit stuk als niet geschreven beschouwen.
 
Laatst bewerkt:
Het goed beheersen van de lokale taal waar je woont is de sleutel tot integratie, begrip voor elkaar, uitwisselen van ideeën/visie/gevoelens en meningen. Luisteren naar elkaar is net zo belangrijk als zelf je standpunt uitdragen. Vaak zit de werkelijke mening van mensen opgesloten in kleine details en als je de taal dus niet goed beheerst kunnen deze je ontgaan en ontstaat er snel onbegrip en verkeerde meningsvorming. Op de mathematische schaal (in relatie tot de lokale taalbeheesing) van 1 tot 10 moet je jezelf minimaal een 8+ kunnen geven om je gesprekspartner echt te kunnen begrijpen. Als je intensief deel uit maak van het lokale verenigingsleven dan wordt je snel opgenomen als een van hen en neemt begrip voor elkaar toe. Zelf ben ik hier al heel lang lid van de vrijwillige brandweer (1e buitenlander in Tsjechië na de val van de muur), actief in de Sokol, lid Historische Kring, lid van de Kamer van Koophandel en heb met een paar vrienden een culturele stichting CS156; http://www.cs156.cz/kdo-jsme.html Ik sluit af met een typisch met een Nederlands gezegde: 'Wat de boer niet vreet dat eet hij niet" ;-) fijne dag allemaal, Walther
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Mijn schoonmoeder stuurde een bericht door dat alle Oekraïense kinderen niet op Tsjechische scholen zouden mogen komen omdat ze veel minder begaafd zijn dan Tsjechische kinderen.
Deze ketting-mails met fakenews worden veelvuldig vooral onder oudere Tsjechen gedeeld. Alles wat er door je buurvrouw, familie etc gedeeld wordt is toch de waarheid? Daarbij zijn er enkele prominente politieke figuren die de angstgevoelens blijven aanwakkeren om kiezers te lokken.
De website Manipulátoři.cz is dagelijks bezig om fakenews en hoaxen te ontrafelen, zie ook facebook.com/manipulatori.
 
Ik weet niet meer in welk dorp precies (in ieder geval in Sumava), maar op een zonnige zaterdag gingen we daar eens wandelen. Toegegeven, inmiddels een jaar of tien geleden. Partner is Tsjechische, ik Nederlander, we spraken samen Nederlands.

Op een gegeven moment een vrouwenstem uit de dorpsomroep (die hing daar nog en was ook nog operationeel). Ik dacht eerst dat ik het verkeerd verstond, maar mijn partner bevestigde wat ik dacht te horen:

"Waarschuwing, er zijn twee buitenlanders gesignaleerd. Let op bij het aannemen van contant geld, er kunnen valse biljetten worden aangeboden".

I rest my case.En die valse biljetten heb ik maar gewisseld met een toerist op Karluv Most.
 
Toen we pas in het dorp kwamen wonen werd er na een tijdje gekletst. Mijn vriendin had vergeten het licht op zolder uit te doen waardoor het gerucht rondging dat we een hennepkwekerij op zolder hadden. In het begin was eens een beunhaas bij mij aan het werk geweest. Of het daardoor kwam weet ik niet, maar maanden later had ik 3 politie auto's waaronder de vreemdelingen politie voor de deur staan die een melding hadden gehad dat er illigalen in huis waren. Ik heb ze gevraagd om binnen te komen, dan konden ze dat zelf controleren maar dat hoefde niet. Dat was zo'n 18 jaar geleden toen we het huis net hadden. We hebben 4 buren dichtbij rond ons, met 3 hadden we altijd goed contact en met de 4e later ook. Maar in een dorp wordt altijd gekletst en Tsjechen zijn soms wel een beetje argwanend tegen buitenlanders. Maar ook tegen nieuwe Tsjechische bewoners die niet uit het dorp zelf komen, dat merkte mijn nieuwe buurman ook. Ooit had ik een keer een Antiliaanse collega meegenomen voor een korte vakantie. Toen werd er ook weer flink gekletst. Ze hadden nog nooit zo'n donker iemand in het dorp gezien zei mijn vriendin.
Maar Nederlanders zijn vaak ook niet veel beter. Alleen merken we dat zelf minder. Een goede Braziliaanse vriendin die al jaren in Nederland woont, goed de taal spreekt en geïntegreerd is moet dat nog vaak merken. Bij de minste kritiek gelijk opmerkingen van "dan ga je toch terug naar je eigen land" en toen ze eens met een Braziliaans shirt tijdens een WK wedstrijd naar het cafe wilde kreeg ze hele vervelende opmerkingen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan