Tsjechen in top 5 alcoholdrinkers van de wereld

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Oost-Europeanen grootste alcoholdrinkers ter wereld; Tsjechië op 5

Inwoners uit Moldavië drinken de meeste alcohol. Zij consumeren 17,4 liter alcohol per persoon per jaar, wat gelijkstaat aan 178 flessen wijn.

Dat blijkt uit een overzicht dat Vouchercloud samenstelde aan de hand van data van de Wereldgezondheidsorganisatie. Zij gebruikten hiervoor gegevens uit de periode 2010 tot en met 2015.

In de top tien zijn meer landen uit Oost-Europa te vinden. Op de tweede en derde plek staan Wit-Rusland en Litouwen (beide 17,1 liter alcohol per persoon per jaar). De top vijf wordt verder aangevuld door Rusland en Tsjechië (14,5 en 14,1 liter).

Nederland
Nederland staat op de 42e plek. Een Nederlander drinkt gemiddeld 9,6 liter pure alcohol per jaar. Dat is nog boven de Verenigde Staten, waar 9,2 liter alcohol per persoon per jaar geconsumeerd wordt. Dat is ongeveer gelijk aan 558 blikken bier van 33 centiliter.

De lijst wordt afgesloten door landen als Koeweit en Pakistan, waar gemiddeld 0,1 liter alcohol per jaar genuttigd wordt. In Pakistan wordt vanwege religieuze overtuigingen weinig alcohol gedronken. In Koeweit is de consumptie van alcohol verboden.

Bron: nu.nl
 
De Tsjechen leven het ongezondst van alle wereldburgers, schrijft The Independent. Zij drinken per jaar 13,7 liter pure alcohol en roken veel te veel. Afghanen leven het minst ongezond. Zij drinken nauwelijks alcohol en roken bijna niet. Slechts 2,7% procent van de Afghaanse bevolking heeft een BMI boven de 30. Dat blijkt uit een onderzoek, uitgevoerd door Clinic Compare, een Engelse vergelijkingssite voor chirurgen en klinieken. Per land zijn het jaarlijkse alcohol- en tabaksgebruik per persoon geanalyseerd en hoe veel obesitas voorkomt onder de bevolking. Clinic Compare gebruikte voor dit onderzoek data van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), het CIA World Factbook en de World Lung Association.

https://www.foodlog.nl/artikel/tsjechie-nummer-1-in-ongezonde-leefgewoonten/
 
..... Afghanen leven het minst ongezond. Zij drinken nauwelijks alcohol en roken bijna niet. Slechts 2,7% procent van de Afghaanse bevolking heeft een BMI boven de 30. .....
Kan wel zijn, maar alleen een volslagen idioot wil in Afghanistan wonen om gezond te leven. Ze drinken en roken daar dan misschien nauwelijks, maar op jaarbasis ligt het onnatuurlijke sterftecijfer daar honderden malen hoger dan bij ons, dankzij de al decennia durende terreur van dat bommenleggende Taliban-tuig (en natuurlijk de bemoeizucht van eerst Rusland en daarna de VS). Afghanen krijgen, gezien hun gemiddelde levensverwachting, amper de kans om een BMI op te bouwen. Dan maar liever ongezond in Nederland of Tsjechië leven.
 
Ik ben Nederlander en drink nu en hier heel weinig. Maar toen ik van 1996 t/m 2000 "Tsjech" was(officieel geemigreerd), dronk ik veel meer. Het is de lucht, het landschap, de cultuur en de vrouwen die dat veroorzaken. Maar ook mijn werk als gids in Praag bracht dat met zich mee.
 
Daar heb je wel een punt, er is een grote groep toeristen die alleen voor de drank naar Tsjechie komen. Goedkoper dan thuis of niet toegestaan, maar in praag kan alles.
 
Het verborgen alcoholisme in Nederland is denk ik ook een onderschat probleem. Ik maak me daar wel eens zorgen over. Kijk maar eens hoeveel lege blikjes (van pils tot Grolsch Kanon) er langs de kant van de weg liggen. Let maar eens op hoeveel mensen wandelen of zelfs fietsen met een geopend blikje bier. Verder schrik ik toch ook van de vele ouderen die hun winkelwagentje vol laden met de goedkoopste witte wijn. Als je er op let is alcoholisme in NL gans niet zo onzichtbaar.
 
Hahaha, dat is een leuk glas. Die moet ik aan mijn man laten zien, haha.

In Tsjechië hoort alcohol bij de cultuur. Wordt er een kind geboren, dan hoort daar een borrel (stamprla) bij. Bij een verjaardag, trouwdag, bezoek, zelfs bij een begrafenis, altijd wordt er een borrel geschonken. Schenk je die niet, wordt dat zelfs als "niet gastvrij" gezien.

Er wordt ook gedronken om hard werken en een hard leven vol te houden....
Misschien dat Nederland daarom lager op de lijst staat? ...

Na zdraví!! :)
 

kuurgast

Donateur
Daling verkoop sterke drank suggereert dat Tsjechen misschien niet de leidende alcoholconsumenten in Europa zijn

Gebrek aan toeristen leidt tot een daling van 24% van het totale Tsjechische alcoholgebruik.

Tsjechië wordt al jaren beschouwd als een van Europa's toonaangevende landen wat betreft alcoholgebruik per hoofd van de bevolking. Maar recente gegevens over de verkoop van sterke drank in het land suggereren dat Tsjechen toch niet zulke zware drinkers zijn.

Volgens gegevens die donderdag zijn vrijgegeven door de Tsjechische Spirit Producers and Importers Union, is de verkoop van alcoholische dranken met bijna een kwart gedaald sinds de beperkingen met betrekking tot Covid-19 in het land werden geïntroduceerd, meldt de website Aktualne. Dat cijfer is eigenlijk lager dan het EU-gemiddelde.

"We gaan ervan uit dat de meeste mensen hun gewoonten met betrekking tot alcoholgebruik tijdens de coronaviruscrisis niet hebben veranderd. Mensen die gewend waren om naar restaurants en bars te gaan, moeten momenteel thuis blijven. Desondanks is de verkoop met 24 procent gedaald, 'vertelde Vladimír Darebník, hoofd van de Spirit Producers and Importers Union, aan de website.

Drábek zegt dat behalve de buitenlandse toeristen, die nu de toegang tot Tsjechië zijn ontzegd, de verkoopdaling wordt beïnvloed door het verbod op grensoverschrijdend winkelen. "Duitsers en Oostenrijkers komen naar Tsjechië om tegen gunstige prijzen alcohol te kopen, net zoals onze burgers naar deze landen gaan winkelen voor eten en kleding", vertelde de heer Drábek aan de website.

Terwijl de verkoop in restaurants en hotels een diepe duik heeft genomen, steeg de detailhandelsverkoop van alcoholische dranken met 14 procent. Een van de redenen achter de verhoging is een hogere consumentenbelasting, ingevoerd in 2020.

De prijs van een halve liter sterke drank met een alcoholpercentage van 40 procent steeg van 57 CZK naar 65 CZK, een stijging van 16 procent.

Brouwerijen rapporteren een omzetdaling van 40 procent als gevolg van de coronavirusepidemie. Bij minibrouwerijen zijn de verliezen meer dan 80 procent.

De omzetdaling wordt niet alleen veroorzaakt door de sluiting van restaurants, maar ook door lagere export. De gegevens van het Tsjechische bureau voor de statistiek suggereren dat het alcoholgebruik in Tsjechië de afgelopen jaren vrij stabiel is gebleven. In 2016 bedroeg het jaarlijkse verbruik van sterke drank 173,5 liter per hoofd van de bevolking, in 2017 was dit 170,6 liter en in 2018 bereikte het 172,8 liter.

Ondertussen dronk de gemiddelde Tsjech in 1948 slechts 84,4 liter alcohol per jaar.

Bron radio.cz/en + news.expats.cz.
 
Bovenaan