Tsjechen het langst en Nederlanders het kortst in ziekenhuis

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Nederlandse patiënten liggen kortst in ziekenhuis van alle Europeanen

Een ziekenhuisopname duurt in Nederland het kortst vergeleken met andere EU-landen. Een patiënt ligt hier gemiddeld 4,5 dagen in het ziekenhuis. In Tsjechië duurt een opname met 9,6 dagen het langst.


xxl.jpg


Dat heeft het Europese statistiekbureau Eurostat berekend. Nederland wordt gevolgd door Bulgarije, waar een opname gemiddeld 5,3 dagen duurt.

Na Tsjechië liggen patiënten het langst in het ziekenhuis in Kroatië (9,3 dagen), Frankrijk (9,1 dagen) en Duitsland (9 dagen).

Dalende trend
In de meeste EU-landen daalt de totale opnameduur. Maar onder meer Frankrijk liet in vijf jaar tijd juist een behoorlijke stijging zien.

Eurostat berekende de ligduur door het totale aantal nachten dat patiënten doorbrachten in een ziekenhuis te delen door het aantal ontslagen. Dat cijfer wordt voor onder meer Nederland wel wat gedrukt, doordat een eventueel aansluitend verblijf in een verpleeghuis niet is meegerekend, zegt Eurostat.

Bron: nos.nl
 
Dat kan ik bevestigen, in Tsjechië neemt de huisarts, de dierenarts tijd voor de patiënt, in het ziekenhuis heb ik gelukkig geen ervaring.
Bij de huisarts, eerst een praatje, een grap, hoe is het met je vrouw, ligt er nog sneeuw daar boven? goed, wat zijn de klachten? ook zonder pillen voelt men zich al beter.
En wat ik mij afvraag, die man heeft nauwelijks vakantie, doet spreekuren in verschillende dorpen, in de vakantietijd vallen er wat spreekuren uit, maar verder staat hij altijd klaar.
Hoe anders in Nederland, waar die huisarts altijd uithangt weet ik niet, zeker is dat hij alle vakantie mogelijkheden meepikt, kom je s'morgens 5 over 10 binnen, is meneer al weer weg, krijg je zijn assistent, een meid, de tienerleeftijd nog maar net ontsnapt, en zonder interesse.
In Nederland is een onderzoek gaande over de lengte van het bezoek bij de huisarts, het blijkt dat, als de huisarts meer tijd neemt, er veel minder doorverwijzingen zijn naar het dure ziekenhuis, misschien verklaart dat al een deel v h verschil, die Tsjechen in het ziekenhuis hebben misschien een ernstiger probleem, dan de Nederlander in hun ziekenhuizen.
Bij de dierenarts, het zelfde verschil, hoe is het met de hond , goed, een paar prikken, oké , nog even [ gratis ] nagels knippen,een keer was de hond in Nederland door een andere hond gebeten, die wonden gingen ontsteken, inmiddels in Tsjechië ,naar de dierenarts, 5 dagen iedere dag terugkomen, wonden schoonmaken, de rekening, zo weinig geld, dat ik mij bijna schaamde bij het betalen.
 
Bovenaan