Tsjechen en afspraken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Mee eens, Donpedro. Heb er ook totaal geen problemen mee dat de "gemiddelde" Tsjech niet erg stipt is in het nakomen van afspraken. Maar in mijn werkzame leven was alles gebonden aan afspraken; vaak erg beklemmend. Sinds ik met pensioen ben heb ik mij voorgenomen mij niet meer druk te maken om z.g afspraken. Geldt voor in Tsjechie, maar ook voor Nederland. Ook ik heb mijn polshorloge in de kast gelegd en heel vaak "vergeet " ik mijn mobieltje. En in Tsjechie..? Rust, rust en nog eens rust. En als er dan iets moet gebeuren dan mag het ook zitra wel. Pas me daar aan aan de Tsjech die mij behulpzaam is/wil zijn. En dan is het wel eens een weekje wachten op de nieuwe dakpannen o.i.d. So what! Maar ik weet, ik heb makkelijk praten, nu ik alle tijd aan mezelf heb. Dat ligt duidelijk anders bij mensen die, zeker zakelijk, afhankelijk is van de Tsjech.
 
Heb hier best moeite mee , heb het nu al met offertes, opdrachten, enz meegemaakt dat men "Zitra taky den" is.
Bewonderendwaardig als je zo kunt leven, maar het is niet mijn ding .
O ja, ik heb het er in gewreven dat ik de Tsjech niet nodig had en de opdracht naar een Oekrainer ging, het antwoord was : "heb jou niet nodig heb genoeg werk"

Dit was en is helaas bij vele bedrijven en firma's het Gouden Idee, jij hebt mij nodig dus ik bepaal hoe wat en wanneer, want je mag blij zijn dat ik voor je wil komen werken en je geld nemen.
Gelukkig zijn de tijden veranderd ook in tsjechie is het normaal dat je afspraken nakomt, goede en juiste werkomschrijvingen maakt, waarop liefst 2 of 3 firma;s hun offertes maken inclusief levertijden en oplevertijden, kosten van de te gebruiken materialen etc etc.

Als opdrachtgever speel je het spel open en eerlijk, geef aan dat je 2 of 3 offertes opvraagd, dat de gunning gaat naar de firma met de beste prijs/kwaliteit en dat je in termijnen betaald, bij levering van de goederen en matrialen etc. etc.

Mijn ervaring is dat je zaait wat je hebt geoogst, en dat je bij steeds meer firma's met open armen wordt ontvangen, dus ik vindt het simpel of je kiest voor "Zitra" en je karidioloog of je gaat uitbesteden en gaat wat leuks doen!

Ben alleen verbaasd dat er nog geen Vietnamezen in beeld zijn bij de zuinige Nederlanders.


suc6

Joop
 
Deze toekomstmuziek geldt dan, wanneer je met tsjechische bedrijven (al dan niet, toeleveranciers) te doen hebt.
het wordt echter anders, wanneer een nederlands half-fabrikaat, in tsjechie moet worden gecompleteerd, waarbij alle daarvoor gebruikte materialen, uit nederland worden aangeleverd en je alleen te doen hebt met arbeidstijd. dan is "zitra" een moeilijk, zoniet een onmogelijk verteerbaar woord, voor klanten uit west-europa!
 
tsjechen

Ja jozef ik ken dat, dat Tsjechen hun afspraken niet nakomen.
Ik heb zelf een bedrijf in Tsjechie opgestart en ook afspraken gemaakt met klanten en die ook niet opkomen dagen.
Ik heb het anders gedaan : ik heb een afspraak gemaakt met een klant en die kwam ook niet opdagen. toen heb ik een rekening toegestuurd die heeft netjes betaald aan mij en zins die tijd is hij altijd op tijd.
Maar Tsjechen zijn wel aardige mensen, maar van woord houden hebben ze nog nooit van gehoord.
En zo zijn er nog wel een paar dingen die op noemen.
Ik heb ook personeel aan het werk die komen ook altijd te laat, ik heb toen gezegd het personeel die nu nog te laat komen, krijgen direct ontslag.
nou dat heeft geholpen, ze zijn nu op tijd.

groetjes
 
Bovenaan