Tsjechen en afspraken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heb het vandaag nog aangehaald in de wachtkamer van Lazne en ik had een hoop lotgenoten.
Het gaat om het volgende; als je in Nederland of Duitsland een afspraak maakt dan word deze ook nageleefd .Doe je dit in Tsjechie dan verschijnt de afspraak uren later of niet :kwaad:
Wat ik ook meegemaakt heb dat je in het bijzijn van getuigen een afspraak maakt voor b.v. Maandag de 15e ze doodleuk zeggen "nee joh ,het is volgende week".
Heb hier best moeite mee , heb het nu al met offertes, opdrachten, enz meegemaakt dat men "Zitra taky den" is.
Bewonderendwaardig als je zo kunt leven, maar het is niet mijn ding .
O ja, ik heb het er in gewreven dat ik de Tsjech niet nodig had en de opdracht naar een Oekrainer ging, het antwoord was : "heb jou niet nodig heb genoeg werk"
 
nou jozef, dat klopt niet helemaal hoor!
hier in nederland komen ze afspraken ook niet na. :(
vanaf 1 februari zijn ze mijn huis aan het renoveren, dat zou 3 weken duren maar soms ben ik bang dat het 3 maanden gaat worden :snotter:
je wilt niet weten hoe vaak ik voor niets heb zitten wachten:zwijg:
dus het zal wel overal het zelfde zijn
 
Jozef, ik heb in NL al wat vrije dagen opgenomen voor niets. Gewacht op meubelen die niet kwamen, op klusjesman die zijn afspraak vergeten was enzv. Laat staan afspraken in ziekenhuis, mensen maken afspraken voor onderzoeken, er zijn lange wachtlijsten en dan komen ze niet opdagen, ze bellen niet eens af. Dus je bewering dat de afspraken in Nederland nageleefd worden klopt echt niet.
 

pepo

† In Memoriam
Nederlanders leven van afspraken. Ga je bij de buren koffie of biertje drinken zonder afspraak? Zelden!
Ook mensen, die niet of niet meer werken, lopen in Nederland altijd met een agenda in de binnenzak of in een tasje.
In Tsjechie is deze "agenda-cultuur" helaas en ook gelukkig nog niet zo overontwikkeld zoals in NL.
Je moet er maar mee leren leven. Verwacht niet, dat het andersom gaat gebeuren.
Ik raad iedere Nederlander aan om aandacht te besteden aan de Tsjechische "afspraken-cultuur"; hoe werkt dat, hoe kan ik best er mee omgaan.
Het loont zich, zeker, als je te maken krijg met de aannemers of zelfstandige vaklieden uit de directe omgeving of zelfs uit je eigen dorp. De lokale kroeg is altijd handig, maar geen voorwaarde voor een geslaagde overeenkomst.
De Nederlanders roepen al te graag: wij zijn nuchter, zakelijk, to the point. Mooi is dat, maar in Tsjechie kan dit gedrag wel eens anders overkomen. Laat mij dat hier niet uitspreken.
En hoe zit dat met de taal?
 

Tabe

† In Memoriam
......O ja, ik heb het er in gewreven dat ik de Tsjech niet nodig had en de opdracht naar een Oekrainer ging het antwoord was "heb jou niet nodig heb genoeg werk"......


Verstandige Tsjech, Jozef!!!!Hieronder een verhaaltje over afspraken etc.

De zuinige Tsjech.

Las zojuist een berichtje van waarde forumlid Jozef. Jozef klaagt een beetje over het wel of niet goed nakomen van afspraken met een Tsjech. Het gaat dus over het NIET nakomen van afspraken en vervolgens dreigt hij de Tsjech met de woorden: voor jou een Oekrainer.

Doet mij denken aan een gebeurtenis dat een aantal jaren geleden ergens bij ons in de buurt heeft plaatsgevonden. Een wat welvarender Tsjech in onze gemeenschap had hout nodig. Veel hout. Voor zijn kacheltje wel te verstaan. De man kon voor een koopje flink wat brandhout kopen maar dat moest dan wel bij hem bezorgd worden en in zodanige stukken worden gezaagd zodat de man het hout ook tijdelijk als een soort muur of erfafscheiding kon gebruiken. Geen punt; hout zou gebracht worden en ook gezaagd. Komt er op een gegeven ogenblik inderdaad een grote vrachtwagen met hout aan. Wel 20 kuub schat ik. Maar niet gezaagd on mooie stukken van een meter. De chauffeur en zijn maat, beide Oekrainer, losten het hout in de wal en hebben er ongeveer twee volle werkdagen er over gedaan om alles in hapklare brokken te maken. Onze man tevreden. Maar kennelijk is er mbt de betaling iets mis gegaan. Een stevige woordewisseling tussen de Oekrainers en de Tsjech als gevolg. Maar ze dropen af, die Oekrainers. Een paar dagen later. Onze Tsjech staat in de vroege ochtend in zijn badjas voor het huis en kijkt naar zijn houtstapel, althans hij dacht dat hij naar zijn houtstapel keek. Driekwart van het hout weg. Die nacht gestolen !. Van de daders geen spoor.Hoe is het mogelijk. Zodra er onraad is blaffen daar de honden!. Tja en dan komt de politie erbij. Voor het eerst dat ik bij ons in het dorp politie zag. Ach, volgens mij waren het eerlijke Oekrainers, zoniet dan hebben ze vermoedelijk opgehaald waar ze dachten recht op te hebben.

Dus Jozef......Liever een.... dan....
 
Dit is nu echt een interessant onderwerp, hier komen de cultuur verschillen echt na voren.
Ik zit in de leidinggeven en moest in Tsjechië helemaal omschakelen, dat gaf in eerste instantie wel wat aanpassingvermogen voor mij.
Wij zijn toch allemaal weg van Tsjechië, van de rust ruimte en de gemoedelijkheid en de stres en drukte willen toch velen ontvluchten.
Bij alles wat ik nu laat doen via derde is er veel discussie, en dat spelletje speel ik mee
Uiteindelijk komt het best goed, als je je eigen maar aanpast aan de gewoontes van het land.

Arie CZ
 
tijd

Wat wij juist zo zullen missen als we weg zijn uit Tsjechie is het onthaasten.
Toen wij er in 2006 gingen wonen duurde het wel drie maanden voor ik in mijn hoofd geen telefoon meer hoorde afgaan.
Er is toch hoop ik niemand die dit een gezonde situatie vind.
Wel heb ik in ziekenhuizen altijd ervaren ,veel mensen laten komen in hetzelfde half uur op afspraak, dat je eigenlijk nooit langer wacht dan een half uur.

Chinto
 
Ik was speciaal voor deze man naar de CZ gereisd en en ik was voor ik naar Nederland reisde nog langsgegaan of de afspraak stond . Ja het kwam goed, hij had al mensen besteld .........dus niet .Ach weer een ervaring rijker
 
Heb het vandaag nog aangehaald in de wachtkamer van Lazne en ik had een hoop lotgenoten. Het gaat om het volgende; als je in Nederland of Duitsland een afspraak maakt dan word deze ook nageleefd .Doe je dit in Tsjechie dan verschijnt de afspraak uren later of niet:kwaad: Wat ik ook meegemaakt heb dat je in het bijzijn van getuigen een afspraak maakt voor b.v. Maandag de 15e ze doodleuk zeggen "nee joh ,het is volgende week . Heb hier best moeite mee ,heb het nu al met offerte,s opdrachten enz meegemaakt dat men " Zytra taky den "is . Bewonderendwaardig als je zo kunt leven maar het is niet mijn ding .O ja, ik heb het er in gewreven dat ik de Tsjech niet nodig had en de opdracht naar een Oekrainer ging het antwoord was "heb jou niet nodig heb genoeg werk"

haha heel herkenbaar, maar aan de andere kant ook heel waar dat het in NL net zo goed gebeurd :) Ik heb al eens wat gescholden en geschreeuwd dat dat in NL NOOIT zou gebeuren, dat mensen ALTIJD netjes afbellen of zeggen dat ze wat later komen... waren we bij mijn moeder, aan het wachten op een klusjesman die tussen 9 en 12 zou komen... niet dus... om 1300 had mijn man het niet meer van het lachen: 'dat zou in Tsjechie NOOIT gebeuren' haha..

het ligt maar aan het moment en de mensen denk ik.
 
Och, weet je Jozef....?

Ik woon nu 14 jaar (of zo...??) in CZ en het went hoor. Je leert vanzelf hoe je hun kan 'straffen". zo laat ik nooit maar (bv) 1 loodgieter komen maar wel twee, en laat hun onderling dat ook weten....ze zijn dus echt wel op tijd.

Ook als je een offerte krijgt..... hoe vaak proberen ze niet om er wat meer uit te krijgen. Ik vraag als ze de offerte aanbieden atijd of ze kunnen rekenen..... en leg ze dan uit wat ik bedoel. En...ik bedoel dan dus dat wat ze hebben gezien aan werk en wat ze aanbieden....dat dat eender dient te zijn en zo niet dat ze dan dus pech hebben. Als je ze dat vooraf verteld....komt het wel goed. Ik heb een (1) keer gehad dat de aanbieder z'n offerte terug nam...... deze was dus op voorbedachte rade uit op meer centjes.... fout dus. En verder...... gewoon zelf ook open en eerlijk zijn en je geen oor willen laten aannaaien. Komt alles goed.
 
iedereen op deze site heeft gelijk, jozef, toen hij, om welke reden dan ook, zijn frustratie neerpende en de mensen die daarop reageerden ook! het is het moment en of iets af MOET! ik denk terug aan 1993, toen ik voor, door nood gedwongen, het werk uit besteedde in een "laag loon-land", in dit geval tsjechie. het had ook polen kunnen worden, want afstand speelt ook een rol. "zitra" werd een bekend woord voor mij, maar afhankelijk van nederlandse-, belgische-, duitse- en franse klanten, moest er wel een levertijd afgesproken worden, iets, wat veel frustraties en onbegrip bij voornoemde klanten teweeg bracht. iets privé afspreken, was niet aan de orde en werd pas een werkplek, toen ik mijn kantoor naar de "hospoda" verhuisd had. (zie de reaktie van pozor pes)!het werkt echter heel frustrerend wanneer je, met de mentaliteit die je gewend bent, daarop in te spelen. op dit moment ben ik ook onthaast, alles mag en niets moet! mijn mobiel heb ik aan de kant gemieterd, want dat ding is heel indoctrinerend! het is net of ik zit te vissen op een groot meer, het bootje (mijn leven) in beweging gebracht door een zacht briesje, waar ik niet eens mijn kraag voor hoef op te zetten.
 
Het is maar een huis

Bedankt Camil goede vriend:top: ,De boosheid is over de Oekrainer is nog goedkoper ook en deze man was mij door iemand aanbevolen die goede ervaring met deze man heeft:):yess:: .Het zit wel snor . Dit voorjaar en de Zomer nog wat laten verbouwen en zodra de winter komt wegwezen naar warmere oorden met de camper ,Portugal ,Zuid-Spanje ,Marokko,Misschien Egypte we zien wel Carpe Diem
 
haha heb ook de ervaring gehad iets af te spreken..
tot drie keer toe, voor mijn nieuwe dak..
3 dakdekkers kwamen langs..
de ene vond het te lastig
de tweede wilde wel maar had teveel werk..
de derde wilde de helft vooruit..
toen was ik het zat..
ik dacht dat moet anders..
Loco, een Tsjechiëse vriend gebeld..
Ik zeg Loco zorg voor een dakdekker die komt en zich aan zijn afspraken houd..
de volgende kwam Loco met dakdekker ..
Loco alles laten afspreken, prijs afgesproken in bijzijn van Loco, en klaar was kees..
En het dak zit er op!
Dus geduld en schakel de tsjech zelf in !
Pes...
 
:confused:Ach ja als ik het goed beschouwd doen de tsjechen wat betreft het niet na komen van afspraken het eigenlijk niet veel anders dan de nederlanders.
Alhoewel, mijn pedicure (CZ) altijd stipt op tijd komt en als ze niet kan komen belt ze enkele dagen van te voren keurig af. Ook de slager (CZ) komt altijd op de afgesproken dag.
Dus wat mij betreft valt het nu nog wel mee met de tsjechen, wat ik van enkele van de Hollanders hier en de met hun gemaakte afspraken dan weer niet kan zeggen.
zoals een afspraak met een Nl kennis in de CZ, die in geld nood zat en wat geld geleend had, Hij zou als terugbetaling wat kluswerk doen voor tussen de 130 en 180 Kc. komt na enkele dagen om een voorschot vragen en heeft daarbij het afbetaalde bedrag berekent met een tarief van 180 Kc.
Bij mijn weten is tussen 130 en 180 Kc toch nog steeds 155 Kc en zeker geen 180.
En dan ook nog vandaag wel komen en morgen niet of pas in de middag etc.
En zo heb ik nogwel wat meer voorbeelden van Nederlanders in de CZ die de gemaakte afspraken niet na komen.
Er is dus sprake van Grens overschrijdend gedrag.:deuk::deuk:
Zo zie je maar
 
afspraken

Voor dat ik definitief in Tjechie ging wonen ,was ik al op de hoogte van de Tsjechiese manier van afspraken nakomen
En meer verschillen met ":ons Hollanders
Heb er totaal geen probleem mee.Komt het vandaag niet in orde,dan komt het morgen wel goed
Geeft mij het gevoel dat ik zelf ook een beetje af kan stappen ,van een STRAK omlijnd leventje.Heerlijk :top:
Een van de eerste dingen die ik af heb geschaft is mijn horloge

:lmfao:
 
Bovenaan