Tsjechen - een volk van vroege opstaanders

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Tsjechen - een volk van vroege opstaanders.

De meerderheid van de Tsjechen begint te werken voor 8.00 uur 's ochtends. Zo vroeg, als geen andere natie in Europa.

Morgenstond heeft goud in de mond - natuurlijk is er een vergelijkbaar gezegde in de Tsjechische taal (ranní ptáče dál doskáče), en de Tsjechen nemen het serieus. Volgens een onderzoek van de softwaregigant Microsoft werken in totaal 82% van de werknemers in dit land al vóór 8.00 uur 's ochtends. Dus, de Tsjechen behoren tot de top vroege vogels in Europa.

De Tsjechische werkdag begint vroeg, een gewoonte waarvan wordt gezegd dat hij teruggaat naar de tijd van het Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk, toen keizer Franz Joseph. Naar verluidt ging hij om acht uur 's avonds naar bed en stond hij elke dag voor vier uur' s morgens op.
Hij zou om 5 uur over de staatszaken worden geïnformeerd en daarna de eerste petitionarissen ontvangen. Om 6 uur in de ochtend, toen hij ontbeten had, hij zou in beeld zijn en klaar om bevelen te geven. De werkdag in het Oostenrijks-Hongaarse rijk begon om 7 uur s'ochtends, zo niet eerder, en toen de eerste telefoon in het paleis werd geïntroduceerd, stonden functionarissen in het hele rijk paraat om de ochtendgesprekken uit Wenen te beantwoorden.

Tot op de dag van vandaag is er niet veel veranderd in Tsjechië.
De regering onder leiding van premier Andrej Babiš houdt zijn sessies om 6 uur met journalisten die om uiterlijk half zes aanwezig moeten zijn.

Medewerkers in de industrie moeten de wekker het vroegst instellen, de gemiddelde starttijd is om 6.00 uur. Een uur later starten ambtenaren, bouwvakkers of werknemers in het openbaar vervoer. Precies 8:00 begint men dan in de IT-, groothandel- en telecommunicatiesector. Werknemers in de banksector en de detailhandel slapen het langst, omdat de meeste werkzaamheden om 9.00 uur beginnen.

Uit opiniepeilingen die over dit onderwerp zijn uitgevoerd, blijkt dat de overgrote meerderheid van de werknemers een dienst niet zou verwelkomen om hen een later begin te geven, gewoon omdat ze het waarderen dat ze 's middags meer vrije tijd hebben. Mensen die beginnen bij 6 gaan meestal om 14.30 uur al naar huis.

Uit de enquête blijkt echter dat met name mensen in grotere steden meer vrijheid krijgen om te onderhandelen over een latere start of thuiswerken. Terwijl twee jaar geleden 75 procent van de werknemers van kleine en middelgrote bedrijven elke dag op hun werkplek moest zijn, is nu slechts 39 procent gebonden aan een bureau. Een kwart van de werknemers werkt af en toe of regelmatig vanuit huis, 27 procent heeft de mogelijkheid om in cafés of co-working centers te werken en 14 procent is op pad.
Bronnen radio.cz/en + radio.cz/de.
 
Zoals de meeste van onze buren: 5 uur er uit, 6 uur weg.
;)
Dus om half 7, traktoren door de straten!!
Soms 24/24!

Oogsttijd

Dan ben je wel weer vroeg thuis, maar ligt in de meeste gevallen er nog een hoop werk op je te wachten in het Bos, de Moestuin, Kleinvee etc.
Tot laat in de avond is buurman Lukas nog met z'n bijen bezig.
Dit jaar dus een ramp. En de meeste bomen dood in het bos om bekende redenen.

Maar goed, er wordt nu weer een hoop geploegd en gezaaid. Volgend jaar zien we het resultaat wel.
 
Die tractor om zeven uur 's morgens herken ik, draai mij dan nog een keer om, met het gevolg; te laat voor brood in de winkel in het dorp, met geluk nog brood vd vorige dag, verpakt gesneden brood, zonder smaak, of een zure bruine mik, die tot de middag, steeds weer uit je maag omhoog wil komen.
Mijn buurman rijdt dan twintig km naar de stad, om daar brood te kopen. Vooral in de winter is dat een hele toestand, eerst sneeuw ruimen, dan zien zijn Nissan diesel aan de gang te krijgen, en dan over gladde wegen om brood in te slaan.
Daarom zijn we begonnen zelf brood te bakken met een bakmachine, en daar zijn best aardige resultaten mee te bereiken. In alle gevallen beginnen we met goede ingrediënten; olijfolie, verschillende graansoorten, en gedroogde vruchten, het gaat om de inhoud, de vorm is minder belangrijk.
Naar ons idéé is Tsjechië meer een bierland dan een broodland.
 
Ik heb flexibele werktijden ( tussen 6 - 9), maar ik begin meestal tussen 6:15 - 6:30, betekent om 5:10 opstaan, Het fijne is dat ik mestal op tijd thuis ben, erg lekker als je thuis aan het klussen bent.
 
Bovenaan