Trutnov en omgeving

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie kan mij iets vertellen over de Křížová cesta op de Kruisberg bij Zdoňov?

Ik kwam deze info tegen (site over Geocatching) http://www.geocaching.com/geocache/GC1715F_krizovy-vrch
Maar op wat afbeeldingen na kon ik verder weinig vinden.

Tijdens het zoeken vond ik ook iets over een ruïne van een parochiekerk op de zogenaamde Heiligenberg. Dit lijkt niet dezelfde plek te zijn. Als ik het goed zie op Google Maps dan bevindt het gesteente met de kruisweg zich links van de weg tussen Adrspach en Zdoňov? En is de Heiligenberg daar direct boven?
De toegangsweg lijkt bij de boerderij te horen. Iemand die er geweest is en mij meer kan vertellen?
 
Antwoord op mezelf, ik heb inmiddels wat gevonden. Mogelijk ook interessant voor de rest. Als ik alles juist vertaald en geïnterpreteerd heb is de info als volgt:

Rond Křížovém vrch (667m) loopt een gele wandelroute die begint bij Hotel Lesní in Dolni Adršpach. De route eindigt op de weg in de buurt van het dorp Zdoňov vanwaar het gemakkelijk teruglopen is. De hele route is ongeveer 3,5 kilometer. Na ongeveer een kilometer via de gele route te hebben gelopen, scheidt het groene pad dat stijgt richting het observatiedek. De steile rotsen langs dit pad zijn bekleed met 14 reliëfs die de reis van Jezus naar Golgotha uitbeelden.

Na het afdalen van de Kruisberg vervolgt de gele route naar de Pottenbakkervallei (Hrnčířského údolí) en de gerenoveerde kapel van St. Johannes van Nepomuk. Vanaf hier is het slechts een klein stukje naar de Heiligenberg. Hier is in 1667 op de plaats van een kapel een Maria Welvaartskerk gebouwd die werd gebruikt als familiegraf voor de eigenaars van het slot in Zdoňov.

Als onderdeel van de Josef hervormingen werd de kerk in 1786 gesloten en het interieur openbaar geveild. De kisten uit het Kolowratschen familiegraf werden overgebracht naar de parochiekerk. De ruïnes van de Maria Welvaartskerk zijn nog bewaard gebleven.
 

kuurgast

Donateur
Laatst bewerkt:
Bovenaan