Trutnov en omgeving

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Svoboda nad Upou (bij Trutnov)

ik ga deze zomer met mijn gezin voor het eerst naar tschechië, we logeren in svoboda nad ùpou, ik kan bijna niet wachten om te vertrekken. kan er mij iemand wat tips geven over de omgeving, we maken graag natuur wandelingen maar ook ons lekker ontspannen zien we wel zitten ik ben gek op sauna's
alvast bedankt
groetjes, sandra;)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Lees het forum door over de omgeving van Trutnov, daar zitten jullie op amper 10 km van. Wat er daar allemaal in de buurt is, is teveel om op te noemen. Een paar aanraders zijn alvast met het treintje vanuit Trutnov naar Adrspach en vanaf Pec pod Snezkou te voet naar de top van de Snezka. Dat zijn natuurwandelingen.......
 
Freddy2005 schreef:
Lees het forum door over de omgeving van Trutnov, daar zitten jullie op amper 10 km van. Wat er daar allemaal in de buurt is, is teveel om op te noemen. Een paar aanraders zijn alvast met het treintje vanuit Trutnov naar Adrspach en vanaf Pec pod Snezkou te voet naar de top van de Snezka. Dat zijn natuurwandelingen.......
Hi Freddy,

Ik las je berichtje en wij gaan dit jaar ook naar Pec pod Snezkou en willen daar ook wandelen. Is er een kaart van die wandeling te krijgen of staat het goed met bordjes aangegeven? Is dit plaatsje trouwens een beetje gezellig 's avonds in de zomer?
En si dat treintje makkelijk te vinden in Trutnov. Twee jaar geleden zijn we naar Adrspach gereden en het was daar zo vreselijk druk. Allemaal bussen vol met toeristen dat we juist de andere kant van de parkeerplaats zijn opgelopen en daar konden we ook nog leuk wandelen. Was wel niet zo groot en mooi denk ik als de bekende "toeristische" trekpleister maar wel leuk.
Groetjes van Janet
 

Freddy2005

† In Memoriam
Hallo Janet, de wandelingen zijn met bordjes aangeduid en ook op grote borden zoals op bijgevoegde foto. De wandeling naar de Snezka is soms gewoon ee processie bij mooi weer. Dan hoef je alleen maar alle anderen te volgen.​

Wat de trein naar Adrspach betreft moet je gewoon de "normale" treinverbinding nemen naar Teplice vanuit Trutnov. Dus het gewone treinstation en van daaruit naar de rotsenstad. Het is een uitstapje waard met dit boemeltreintje.





 
Dank je voor de info Freddy, waar deze site toch al niet goed voor is. Ik heb inmiddels via via de "NS" site van Tsjechië gevonden en het kost niet veel zag ik al wel en het lijkt mij ook wel een leuk treinritje door de bergen.
Ik kan bijna niet wachten tot het augustus is..........

Wij gaan naar Ped poc Snezkou eind juli. De bedoeling is van daaruit diverse uitstapjes te maken. De tip van Freddy om met een trein van Trutnov naar Adrspach te gaan leek ons wel leuk. We zitten in hotel Horizont. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Groetjes van Janet
 
Tips omg. Trutnov

Komende zomer zitten we in het plaatsje Křenov, zo'n 20 km boven Trutnov (in de buurt van Žacléř). En ik vroeg me af wie er nog leuke tips heeft voor deze omgeving ??
Als moderator ben ik natuurlijk bekend met de zoek functie op dit forum en ook ken ik de link-pagina.
De grote toeristische plekken ken ik wel (Ardspach, Dvur Kralové, enz), ik ben meer opzoek naar leuke tips over kleine dingetjes zoals Tabe in Dit topic over west Bohemen heeft verteld....

En ja, ik weet ook al dat ik bij Esthertje op de koffie kan gaan :deuk:
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Kijk alle belangrijke attracties staan al op je lijstje. Weet je al dat Coosnaampje een pension heeft gekocht in Krenov. Waar gaan jullie eigenlijk vertoeven. En Jan Kiefte zit ook vlakbij in Bernatice. 2 km.
 
Esthertje schreef:
Kijk alle belangrijke attracties staan al op je lijstje. Weet je al dat Coosnaampje een pension heeft gekocht in Krenov. Waar gaan jullie eigenlijk vertoeven. En Jan Kiefte zit ook vlakbij in Bernatice. 2 km.

Nope, wist het nog niet van Coosnaampje, Krenov is een dorpje van niets, dus dat pension moet ik makkelijk kunnen vinden...
Misschien kan Coosnaampje het adres eens doorgeven !

Wij vertoeven in een vakantiehuis in Krenov, dit huis om precies te zijn....
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Dat ziet er gezellig uit Arno, daar gaan jullie je best vermaken. Ik vind Krenov inderdaad klein, maar het heeft wat. Er staan mooie leuke huizen, weinig afbraaktoestanden. Tegenover het pension van Coosnaampje, waar overigens nog wel het een en ander aan verbouwd moet worden voor de Grand Opening, ligt nog een pension/restaurant (duitse/tsj eigenaars) met sauna, een paar tennisbaantjes volgens mij e.d. Coosjes huis is een redelijk groot geel huis met een bord in de tuin U Studny of iets dergelijks. Ik heb ff mijn woordenboek niet bij de hand, maar het moet het tsj woord zijn voor waterput. En je kan het inderdaad niet missen hoor. Maar terugkomend op je vraag. Er is al zoveel gesproken over de omgeving Trutnov en wat er te doen is, dat alles wat ik op het eerste moment ff bedenk wel al beschreven staat. Kun je wat dingen noemen waar jullie geïnteresseerd in zijn dan kan ik ff specifiek zoeken voor jullie naar iets leuks. :D Wanneer gaan jullie eigenlijk precies ?
 
We gaan de eerste 2 weken van Augustus... Waar we in geïntresseerd zijn...pfffff veel dingen...
We gaan met z'n 7en... Marion, ik en onze kleine meid, m'n schoonouders en de broer van Marion met zijn Vriendin.

M'n schoonouders zijn vooral geïntresseerd in wandelen, Marion en Ik in het bezoeken van historische stadjes, kastelen en dierentuinen (maar of het er met die kleine van komt weet ik niet).

Waar we iig allemaal van houden is lekker eten !
 
Omgeving Trutnov.....? Daar kan je een hele pagina mee vullen. Maar de grote attracties zijn hier al vaker genoemd. Toch heb ik nog wel een paar tips. Adrspach is jullie waarschijnlijk wel bekend, je kunt een gedeelte door lopen waar je voor moet betalen (ook leuk natuurlijk om in de zomer met de boot te gaan varen), maar er is ook een gedeelte waar je gewoon heerlijk de wandelroutes kunt volgen. De meeste routes zijn goed te beginnen vanuit Teplice. Ook leuk is de route tussen Adrspach en Skaly (groen/geel geloof ik) en dan met de trein terug naar het startpunt.
Een mooi klooster vind je o.a. in Broumov. Leuke rondleiding met een gids (ook duits en engels). Wat ik met name fascinerend vond was hun grote bibliotheek en het verhaal dat daaraan vast zat. Nachod is ook zo'n leuke plaats met een mooi kasteel. En kijk ook eens over de grens in Polen, want daar zijn ook hele leuke stadjes, kastelen, etc te vinden.
Eettentjes in en rondom Trutnov zijn er te kust en te keur. De raadskelder (Radnice, onder de VVV)is een favoriet, maar ook het restaurant (naam vergeten) iets verderop(naar beneden) in de winkelstraat, aan een pleintje. Leuk terras en heerlijk tsjechische keuken tegen een redelijke prijs. Een goedkoop stekkie is U Draku (bij de VVV rechtsaf, in de galerij). Onze eerste gedachte was een semie kantine, maar de mensen zijn aardig en het eten is goed te doen. Verder vind je langs weg nr 14 in Batnovice nog de Bulanka. Hun menukaart is ontzettend uitgebreid, maar met name de knoflooksoep is een aanrader. Langs de 14, maar dan nog in Trutnov vind je ook Olymp. Hier kan je eten, maar je kunt er ook bowlen of karten. Een leuke moderne tent. Als laatste noem ik nog het stadspark van Trutnov. Zeker een bezoekje waard. Groot, aandacht voor de gevallenen van de slag in 1866 + een uitkijktoren.
Uiteraard is er nog veel meer leuks, maar zelf ontdekken blijft natuurlijk ook leuk of gewoon een bezoekje aan de VVV in Trutnov.
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. Voor leuke tips en nieuwe eettentjes ben ik ook altijd in.
 

Tabe

† In Memoriam
leuk !!

Leuk, zulke persoonlijke berichtjes met eigen ervaringen en kennis van een streek, stad of plaats waar men zelf veel verblijft. Hebben anderen er ook wat aan. Veel staat al in gidsen, is te vinden op dit forum oid, maar eigenlijk gaat er toch niets boven dergelijke ervaringen als door Klaverik nu op het forum is geplaatst !!
 
leuk om te lezen want wij zitten in juli ook daar in de buurt. net onder zacler.ben natuurlijk al een beetje aan het kijken geweest op het net maar dan vind je meestal alleen de grote atracties en die kennen we inmiddels wel:D dus ben ik erg blij met informatie over
eettentjes e.d:eten: :cheers:
 
Net weer terug van een paar dagen in Trutnov e.o. Deze keer heb ik goed opgelet, want we hebben er zelf ook nog een keer gegeten. De naam van het restaurantje dat ik niet meer wist is makkelijker dan ik dacht. Het heet Nr. 1. Niet te missen met grote rode zonneschermen aan de gevel.
Groeten,
Irene
 
Bovenaan