Trouwen en naamsverandering

Topic in 'Wonen & Werken' gestart door Franciene, 14-07-2019.

1. Hallo allemaal,

Ik woon al een aantal jaren in Tsjechië, en ben een paar weken geleden met mijn Tsjechische partner hier getrouwd.

Ik wilde de naam van mijn partner overnemen + mijn eigen naam behouden, dus op onze huwelijksakte staat mijn naam als "Franciene Daňková Oost". Ik was in de veronderstelling dat mijn naam op deze manier veranderd zou kunnen worden op mijn Nederlandse ID en paspoort, maar inmiddels heb ik van de ambassade begrepen dat ik op mijn Nederlandse document altijd mijn meisjesnaam zal behouden. Het enige wat ze kunnen toevoegen is een regel dat ik de echtgenote ben van Jan Daněk.

Alleen nu ben ik bang dat dit problemen gaat opleveren, omdat ik niet de vrouwelijke vervoeging "Daňková" op mijn documenten heb, terwijl ik die hier in Tsjechië nu juist wel wilde gebruiken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het graag!

Groetjes,
    Franciene

rob5 vindt dit leuk.
  2. Hoeft geen probleem te zijn. Het Tsjechische nichtje van mijn vrouw gebruikt voor haarzelf en haar dochter de onverbogen vorm van haar meisjesnaam en heeft dat ook officieel laten vastleggen.

3. kuurgast

kuurgast Donateur

Franciene gefeliciteerd met jullie huwelijk.
    Er staat een topic op het forum over dit onderwerp Tsjechische achternaam.

4. Leuk topic, het gaat echter niet over problemen in het dagelijks leven, maar over de vermelding van de naam op documenten...

5. Zoals blijkt uit het topic waar hierboven naar wordt verwezen, heb ik hetzelfde probleem. Omdat ik 15 jaar -ová achter mijn naam heb gehad, ben ik bij bepaalde instanties nog wel onder die naam bekend. Dus als ik mijn belastingaangifte indien, zet ik daar gewoon Fikejsová op en ik heb er nooit wat over gehoord. Het enige probleem tot nu toe was een postbode die me geen aangetekende brief wilde overhandigen omdat ik als "Fikejsová" tekende. Maar na wat heen en weer gepraat kwam dat toch goed. Ik blijf mezelf gewoon Fikejsová noemen, maar ik blijf het enorm vervelend vinden dat ik alle officiële post op Fikejs krijg enz.

Wel heb ik het voordeel dat ik in ieder geval nog Fikejs als achternaam in mijn Tsjechische verblijfsvergunning heb staan, want als ik het goed begrijp kan dat nu ook niet meer en zetten ze er als hij over 4 jaar verlopen is weer Brouwers op. Als ik dan post op die naam krijg en met mijn huidige handtekening teken, dan denk ik dat de postbode helemaal doorslaat :)

Laatst bewerkt: 15-07-2019
    kuurgast vindt dit leuk.
  6. Hoe ga je verklaren dat je met je man en kinderen bent? Voorheen waren er in sommige landen al problemen door het "ova". Want dat was niet de zelfde achternaam.
    En nu zie ik je al staan bij de douane , met 2 kinderen die niet jou naam dragen.
    En overal anders waar je geregistreerd staat onder je huidige naam en er een ID gevraagd wordt? ( kreeg de paspoorten van de kinderen niet mee zonder mijn pas te tonen, hoewel ik de kinderen bij me had. En een rijbewijs is geen ID. )

En hoe langer ik er over na denk: wat staat er als moeder op de geboorte akte van je kinderen?
    En op welke naam staat je huis en grond?
    En hoe neemt je hypotheek verstrekker het op? En je verzekering? En al die andere, je weet wel, van die 391 pasjes die je tegenwoordig bij je draagt. Van de voordeel pas van Aldi tot Zolando

7. als Czech en als je hier heeeel lang woont werkt,en de taal spreekt wil je dat je vrouw -ova heet.
    als niet Czech onbegrijpelijk.
    eigenlijk zou de voertaal in heel europa gewoon Engels moeten zijn .
    Zou de economie ten goede komen.

8. Wat heeft de voertaal te maken met dat er hier verplicht een naamsverandering doorgevoerd wordt?
    Mijn vrouw heeft geen -ova achter haar naam en dat is voor velen al verwarrend.
    Op ALLE documenten staat ze met die naam vermeld, ( op de geboorte akte na ;) ) en wat is het gevolg als ze ineens een andere naam moet gebruiken?

Afgezien van de afbraak van cultuur.

9. Maar is jouw vrouw niet Tsjechisch, Kobus? In dat geval houdt ze gewoon de naam die op jullie huwelijksakte staat. De verandering geldt alleen voor Nederlandse vrouwen en heeft ermee te maken dat die in Nederland na hun huwelijk officieel altijd hun meisjesnaam houden (hoewel ze ook de achternaam van hun man kunnen gebruiken). Je krijgt dan in je paspoort bijv. Monique Jansen e.v. de Vries. Bij Tsjechische vrouwen verandert de achternaam wel officieel; in hun paspoort staat dan ook alleen de naam die ze bij hun huwelijk hebben gekozen (meestal de achternaam van hun man met -ová).

De Tsjechische vreemdelingenwet is een aantal jaren geleden zo gewijzigd, dat je in je verblijfsvergunning de achternaam volgens je paspoort krijgt en niet meer volgens je huwelijksakte. Bij Nederlandse vrouwen is dit dus hun meisjesnaam. Toen ik ca. 6 jaar geleden mijn verblijfsvergunning moest verlengen, dachten ze nog dat dat "e.v. Fikejs" in mijn paspoort betekent dat ik Fikejs heet, vandaar dat ze mijn achternaam Fikejsová (volgens huwelijksakte) veranderden in Fikejs. Maar ondertussen zijn ze erachter dat dat alleen betekent dat mijn man zo heet, vandaar dat ik bij de volgende verlenging (als ik het goed begrepen heb) weer Brouwers wordt.

De enige manier voor Nederlandse vrouwen om wel officieel de achternaam van hun Tsjechische man te kunnen gebruiken (met of zonder -ová) is een officiële naamsverandering in Nederland. Maar dan komt je meisjesnaam volledig te vervallen en dat vind ik dan weer vrij rigoreus.

Pelhřimov vindt dit leuk.
  10. Dan wordt het toch tijd dat je Officieel Tsjech gaat worden. Dat maakt het leven schijnbaar toch een stuk simpeler.
    Maar dan blijft de vraag over alle documenten die nu op de naam van Fikejsova staan. Want wat zegt de bank ls je met een andere naam in je pas je rekening komt leeghalen?

11. Tot nu toe heb ik er geen echte problemen mee gehad, want op pagina 11 van mijn verblijfsvergunning staat met pen vermeld "Achternaam volgens huwelijksakte Fikejsová". Ik woon bovendien in een dorp waar ze me bij de bank, gemeente, bibliotheek enz. enz. allemaal kennen, dus als ik het even uitleg, dan doen ze niet moeilijk.

En ik heb wel overwogen om de Tsjechische nationaliteit aan te nemen, maar ik wil de Nederlandse niet opgeven, omdat ik me altijd Nederlands ben blijven voelen (ook al woon ik hier al langer dan ik ooit in Nederland heb gewoond).

kuurgast, Pelhřimov en curious vinden dit leuk.
  12. Dat hoeft niet, als jullie getrouwd zijn. Je kan je Nederlandse nationaliteit behouden en de Tsjechische er bij krijgen.
    https://www.rijksoverheid.nl/onderw...017/01/03/nederlandse-nationaliteit-verliezen

Trouwens, Tsjechië eist van je ook geen opgeven van je Nederlandse nationaliteit als je de Tsjechische aanneemt. Sinds niet zo lang geleden verliezen de Tsjechen hun Tsjechische nationaliteit ook niet meer bij het aannemen van een ander nationaliteit. Dat was vroeger anders, uitzondering alleen voor echtgenoten, zoals nu in Nederland.
    https://www.mvcr.cz/clanek/udeleni-statniho-obcanstvi-ceske-republiky.aspx

Dus gewoon doen. Geen nadelen, alleen maar voordelen! Het kost in Tsjechië ook maar 80 euro (In Nederland 900), maar er zijn meer eisen met bewijzen dat je geïntegreerd bent dan in Nederland.

Ik vind dat het in Europa allemaal prima kan en geen probleem moeten zijn zolang de EU iets serieus mag zijn. Meerdere nationaliteiten zou gewoon moeten kunnen!​

Van wat ik heb ervaren gaan de Nederlandse instituties beide namen combineren zodra je de gegevens aan de Nederlandse GBA doorgeeft. Volgens mij kan je het ook weigeren, en ze zijn nogal niet consequent in wat ze doen.

Dat is je zou in de Nederlandse GBA dan als "Franciene Oost Daněk" of "Franciene Oost Daňková" staan.

Lisa F. vindt dit leuk.
  13. ^^
    Om nog even een antwoord op de eerste vraag van deze draad te geven. Lees hier, misschien helpt het.

https://www.justis.nl/producten/naa...de-achternaam-van-mijn-partner-gebruiken.aspx

Ik weet niet of het je zou lukken de Nederlandse autoriteiten te overtuigen dat de naam van je partner is in het geval van een vrouw "Daňková" en niet "Daněk".

Maar als je in Tsjechië trouwt, mag je als een buitenlandse, in plaats van "Daňková" gewoon "Daněk" heten. Je hoeft niet "ova" aannemen. In dat geval voorkom je de problemen en je naam wordt in beide landen hetzelfde: "Franciene Oost Daněk"

Laatst bewerkt: 22-07-2019
  14. Dit klopt helaas niet, zie mijn bijdrage nr. 9. De Tsjechische wetgeving gaat uit van de officiële achternaam (en zoals het citaat aangeeft, wijzigt die voor een Nederlandse vrouw niet naar haar huwelijk). Daarom houd je nu als Nederlandse vrouw gewoon je meisjesnaam in je Tsjechische verblijfsvergunning, evt. met een opmerking op een andere pagina in de verblijfsvergunning dat je volgens je Tsjechische huwelijksakte Daněk/Daňková/Daněk Oost/Daňková Oost heet.

15. Wat klopt niet?

Je wordt in Tsjechië getrouwd. Je neemt het naam van je partner aan, zonder of met "ová", zoals het de Tsjechische autoriteiten moeten toegestaan. De Tsjechische wet geeft je deze mogelijkheden:

Je mag dus of

a) beide je oorspronkelijke naam behouden
    b) kiezen voor de naam van je partner me "ova" als je vrouw bent.
    c) kiezen voor de naam van je partner zonder "ova"
    d) kiezen voor de combinatie van jullie namen "Oost Daňková" of "Oost Daněk".

Met de Tsjechische documenten die je na de bruiloft krijgt ga je je huwelijk in Nederland bij de autoriteiten melden en je zeg voor welke gebruik je kiest. Dan kies je voor beide namen, en je kiest om ze op je ID etc te hebben:

Dan is het toch opgelost als op je Nederlandse paspoort staat hetzelfde naam?

16. Dat lijkt inderdaad zo, maar Met "de achternaam van uw partner komt onder uw eigen naam te staan" bedoelen ze zoals ik het ook heb:

Brouwers
    e/v Fikejs = "echtgenote van".

Dit betekent dus dat mijn man zo heet, dat ik deze naam in NL mag gebruiken, maar niet dat het mijn officiële achternaam is. En daar hebben ze hier in Tsjechië problemen mee. Zoals ik al schreef in bijdrage nr. 9 had de vreemdelingenpolitie bij de laatste verlenging van mijn verblijfsvergunning (6 jaar geleden) nog niet in de gaten wat dat e.v. nu precies inhoudt en werd mijn achternaam Fikejsová op grond van dat e/v Fikejs veranderd in Fikejs. Een jaar later ging een Nederlandse vrouw uit mijn woonplaats haar verblijfsvergunning verlengen, en toen wisten ze bij de vreemdelingenpolitie blijkbaar al dat Nederlandse vrouwen na hun huwelijk officieel altijd hun meisjesnaam houden, ook als ze dat e/v in hun paspoort hebben staan. Deze mevrouw had 40 jaar zeg maar Petříčková geheten (vanwege haar huwelijk met Petříček), maar heet nu weer Van Dam. Met op pagina 11 van de vergunning ook de aantekening dat ze volgens haar huwelijksakte Petříčková heet. Maar bij alle instanties staat ze nu dus na al die jaren weer als Van Dam geregistreerd. Dus als dit nog steeds zo is, dan heet ik over vier jaar als mijn verblijfsvergunning weer verlengd moet worden ook weer Brouwers. En kan Franciene dus ook alleen maar Oost heten.

nemam vindt dit leuk.
  17. Ok, maar dan zou je moeten de Nederlandse instellingen aanspreken om de Tsjechische akte te erkennen en dus je naam werkelijk aanpassen. Volgens mij moeten de Nederlandse instanties dat gewoon doen.

Ik las even hier over en volgens mij heeft Duitsland geen speciale behandeling hier.
    https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/wonen-en-werken/trouwen-in-het-buitenland

Lijk me wel zinvol. Want Lees hier Burgerlijk Wetboek Boek 10, artikel 24:

Laatst bewerkt: 23-07-2019
    Lisa F. vindt dit leuk.
  18. wordt je dan hier ook Lisa.B ??????:stout::stout:

Lisa F. vindt dit leuk.
  19. Mijn vrouw heeft mijn achternaam genomen zonder -ova- erachter. Ze moest dit wel van te voren aangeven.

20. Een Tsjechische vriendin van mij is jaren geleden getrouwd met een Nederlander.
    Die heette van zijn achternaam Hendriksen en zij heet nu ook Hendriksen. Niks iets met ova.
    Voor zover ik begrepen heb, levert dat geen problemen op.

Deel deze pagina