Digitaal betalingsverkeer

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

https://www.cd.cz/de/info/aktuality/-33792

Behoorlijke drastische maatregelen dus van de Ceske Drahy.

Als je geen smartphone hebt - zoals ik, ik snap die dingen niet - kan je op onbemande stations geen kaartje kopen. Treinpersoneel verkoopt geen kaartjes en een pc heb je natuurlijk onderweg in het bos niet bij je, bovendien zonder wifi doet een pc niets.
Betalen met een Nederlandse bankpas heb ik in het verleden wel geprobeerd, maar dat ging altijd fout in Tsjechie. Moest ik uiteindelijk toch nog contant betalen. Nu betaal ik alles contant in Tsjechie, daar een Nederlandse bankpas blijkbaar toch niet geschikt is. Ik zou wel een Tsjechische bankrekening kunnen openen als contant geld straks geweigerd blijft. Ik weet niet of dat mag als niet-Tsjechische ingezetene.

Smartphones zijn me echt te ingewikkeld, ik heb het geprobeerd, maar ik kom er niet uit. En dat dan koppelen aan een bankrekening, terwijl ik er niets van snap, vind ik toch wat listig.
 
Open een rekening bij de KB. Men werkt wel veel elektronisch, maar je kunt aangeven dat je contact wilt via SMS op een ouderwetse mobiele telefoon. In het begin loopt dit nog niet simpel omdat ze de zaak met de computer nog moeten regelen, maar na de eerste dag loopt alles perfect. Het gebruik van een Nederlandse ouderwetse mobiel is mogelijk.
De voorgeschreven maandelijkse afrekeningen stuurt men naar je e-mailadres. De kosten daarvoor zijn nihil. Voor de meeste andere zaken moet je betalen. Bijvoorbeeld voor kasstortingen en betaalopdrachten.
Naar keuze in het Tsjechisch of in het Engels.
 
Dank je. Dekuje vam.

Ik heb een Triodosbankrekening (milieuvriendelijke bank). Werkt in Nederland, ik kan er geld mee halen uit de bankomat (wel erg duur, maar kan wel, geld wisselen is goedkoper), pinnen in het buitenland werkt niet. Ik betaal dus alles contant en dat ging altijd prima in Tsjechie, er pinnen sowieso heel erg weinig Tsjechen en ik zie ook weinig Tsjechen met een smartphone. Dit gaat voor veel Tsjechen problemen geven dus.

Enfin, ik ga er van uit dat dit een tijdelijke maatregel is, dit is erg on-Tsjechisch. Zeker in de dorpjes zie je eigenlijk nooit iemand bij de kassa of in de trein met een pinpas of smartphone betalen.

Tsja, ik ben ook op gevorderde leeftijd, dus voor mij is dit allemaal echt te moeilijk.
 
er pinnen sowieso heel erg weinig Tsjechen en ik zie ook weinig Tsjechen met een smartphone
Dit is echt verleden tijd. Pinnen kan nu ook bijna overal (tenzij het afgelegen plekjes zijn), jaren terug was dat inderdaad wel anders. De smartphone is net als in elk ander land ook in Tsjechië ruim aanwezig.
 
Bovenaan