Transavia en QR-code

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Transavia zegt zich te baseren op de informatie voor Tsjechie van nederlandwereldwijd waar staat dat er geen inreisbeperkingen (geen QR code etc) zijn. Ik vroeg Transavia via messenger of zij geen QR code etc vragen bij het instappen. Het antwoord was: ik mag hier helaas geen uitspraak over doen. Is iemand recentelijk met Transavia naar Praag gevlogen en terug naar Nederland en werd toen om gezondheidspapieren gevraagd?
 

kuurgast

Donateur
Vanaf 23 maart is testen niet meer verplicht als je (terug) naar Schiphol reist.
Kom je van binnen de EU/Schengenzone naar Nederland? Dan hoef je ook niet meer verplicht je test-, vaccinatie- of herstelbewijs te tonen via je digitaal coronacertificaat (QR-code).
Wel geldt er nog steeds een EU-inreisverbod voor niet EU-burgers.

Het dragen van een mondkapje blijft ongewijzigd op Schiphol. Dit betekent dat je verplicht ben je mondkapje op te zetten vanaf het moment dat je je boardingpass scant na het inchecken tot je in het vliegtuig zit. En wanneer je landt op Schiphol houd je je mondkapje op tot je de bagagehal hebt verlaten.
Het advies blijft om je mondkapje ook nog te dragen op drukke plekken waar je dichtbij andere reizigers staat.
Bron schiphol.nl/nl/berichten/coronavirus-update.

Voor Praag zie prg.aero/en/protective-measures.
 
IATA zegt voor Tsjechie: "not restrictive".
.....
Dus Transavia MOET je zonder QR-code toelaten.
Transavia hoeft dat helemaal niet. Het is Transavia zelf die de regels aan boord van haar vliegtuigen vastlegt en niemand anders. En als zij eisen dat je de QR code moet tonen, omdat je anders niet aan boord komt, dan is dat zo. Ik hoop eigenlijk ook dat ze dit ook doen trouwens.
Transavia zegt zich te baseren op de informatie voor Tsjechie van nederlandwereldwijd waar staat dat er geen inreisbeperkingen (geen QR code etc) zijn. Ik vroeg Transavia via messenger of zij geen QR code etc vragen bij het instappen. Het antwoord was: ik mag hier helaas geen uitspraak over doen. Is iemand recentelijk met Transavia naar Praag gevlogen en terug naar Nederland en werd toen om gezondheidspapieren gevraagd?
U heeft last van een QRcoronafobie?
 
Het is Transavia zelf die de regels aan boord van haar vliegtuigen vastlegt en niemand anders. En als zij eisen dat je de QR code moet tonen,
Precies, en Transavia geeft zelf aan, dat ze zich aan de IATA regels houden, vandaar de opgezochte informatie.

Als Transavia wil dat mensen een QR-code tonen, dan moeten ze dat gewoon duidelijk zeggen, en geen geheimzinnige teksten uitkramen als: "ik mag hier helaas geen uitspraak over doen".
 
Ik ben in februari naar Brazilië geweest. Ik gebruik de traveldoc app die KLM en ik neem ook aan KLM dochter Transavia adviseert. Staan alle documenten op die vereist zijn voor de reis (ook niet Covid) en wordt beter actueel gehouden dan bijvoorbeeld Nederlandwereldwijd. Zo reisde ik vanaf Duitsland omdat de inreisbeperkingen vanaf Brazilië toen minder streng waren dan via Nederland. ( geen test nodig als geboosterde). Maar vlak voor de heen- en terugreis altijd even checken om niet voor verrassingen te komen staan. Hoewel de meeste landen de Covid reisbeperkingen gelukkig hebben opgeheven.
 
En volgens Traveldoc moet je bij de vliegreis van Amsterdam naar Praag nog wel een Health Declaration invullen en bij je hebben. Ik dacht dat het om de Tsjechische PLF ging, maar het blijkt de Nederlandse. De website van de NL overheid waarnaar bij travel doc gelinkt wordt, is verwarrend. Daar staat iets dat het is afgeschaft per 20/4, maar enkele zinnen later staat er dat het nodig is. Misschien dat de tekst op de NL overheid site nog niet goed is aangepast aan de situatie per 20/4. En de tekst onder de zin dat het per 20/4 niet meer nodig is, nog gaat over de periode tot 20/4. Maar je kunt het formulier altijd natuurlijk downloaden en invullen. Een QR code van een of ander Covid document is echter niet meer nodig. De Nederlandse gezondheidsverklaring is gewoon een papiertje waar je moet aangeven geen Covid te hebben. Er wordt geen QR code gegenereerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik vlieg wekelijks tussen Praag en Amsterdam met KLM en heb al weken geen controle gezien, niet op documenten (Health declaration), niet op QR code. Feitelijk op niets dus. Ook bij het digitaal inchecken hoef je nu niet meer te linken naar je digitale Covid pass.
Boarding in Amsterdam en Praag gaat snel, zonder enige check op Covid.
 
Bij KLM is het niet verplicht maar aangeraden. Wat praktisch gezien wil zeggen dat de helft het wel doet en de andere helft niet. Meestal heeft iedereen tijdens het instappen wel een mondkapje op, maar gaat dat grotendeels af als ze een keer zitten.
 
. De Nederlandse gezondheidsverklaring is gewoon een papiertje waar je moet aangeven geen Covid te hebben.
Transavia laat je dit invullen wanneer je online incheckt, zover ik begrepen heb
Ik vlieg wekelijks tussen Praag en Amsterdam met KLM en heb al weken geen controle gezien, niet op documenten (Health declaration), niet op QR code. Feitelijk op niets dus. Ook bij het digitaal inchecken hoef je nu niet meer te linken naar je digitale Covid pass.
Boarding in Amsterdam en Praag gaat snel, zonder enige check op Covid.
Ik neem aan dat voor Transavia hetzelfde geldt en ook vanuit Eindhoven. Ook goed om te weten dat ook de terugvlucht geen problemen zal geven
 
Het is natuurlijk allemaal veel makkelijker, als dit nog zou gelden, om gewoon je QR te laten zien/koppelen aan je ticket en gaan. Dat heb ik bij KLM ook gedaan en na een keer koppelen ben je voor de rest van de vluchten klaar.
Ik begrijp dat panische ontwijkgedrag van QR codes nooit zo.
 
Ik begrijp dat panische ontwijkgedrag van QR codes nooit zo.
Dat heeft niets met ontwijkgedrag te maken. Als je wekelijks vliegt lijkt het allemaal zo makkelijk en kun je dit zeggen. Maar toen ik in februari naar Brazilië vloog had ik per reis maar liefst 6 Covid documenten nodig en 4 covidgerelateerde QR codes nodig. Somigen had ik al maar sommigen kon ik pas een aantal uren voor vertrek verkrijgen. Het zorgt voor een boel stress en gepuzzel om zeker te weten dat je de boel voor elkaar hebt. Als je dan ook nog foutmeldingen krijgt tijdens dit proces nog meer stress. Ik vloog met KLM/AF,. maar ik heb geprobeerd mijn gegevens via mijn KLM account up te loaden, met alle gevraagde documenten lukte dat echter niet. Dus blij dat het meeste is afgeschaft. En inderdaad, naar de helft van de verplichte documenten werd niet gevraagd. Maar je zou toevallig wel controle hebben en je hebt ze niet. Dan kun je een probleem hebben.
 
Gelukkig is dat nu ook weer simpel geworden. Mijn reactie ging over het feit dat sommige mensen de QR codes liever niet zagen verdwijnen. En ook binnen Europa, dus ook van en naar Tsjechië bestond een woud van verschillende QR codes, PLF's en andere documenten die je nodig had. Dat was soms best een heel gepuzzel. En dan was die mede door KLM geadviseerde Travel Doc app best handig. Want regels veranderden soms wekelijks en sommige overheidssites waren doorspekt met juridische taal. Wat het ook niet eenvoudiger maakte. Blij dat dat voorbij is.
 
Bovenaan