Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Daar heb je wel gelijk in, maar het is wel zo dat een sommige lettercombinaties in het Nederlands nou eenmaal niet voorkomen. Een "W" op deze plaats in een woord is geen gebruikelijke plaats voor Nederlanders en dan wordt dat op z'n Nederlands uitgesproken. Hiermee bedoel ik niet dat het dan dus goed is maar het gebeurd nu eenmaal.

Mijn dochter heet Ingrid (met harde í's dus) In Tsjechie noemt iedereen haar Iengried.

Ik moet zeggen, ik vind het wel wat hebben, maar dat komt natuurlijk ook omdat het Tsjechies veel zachter en zangeriger klinkt dan ons harde Nederlands, ik denk dat dat het grootste verschil is.

Groetjes,

Corrie.
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

dat Pavla wordt uitgesproken als Pafla komt volgens mij doordat een stemhebbende medeklinker voor een andere stemhebbende medeklinker in het Nederlands geassimileerd wordt naar een stemloze medeklinker, dus V wordt F.
Erikita, ik snap nier echt waar je die W haalt. ok, de Tsjechische V mag dan wel een beetje minder V-erig lijken dan de Nederlandse, maar de afstand naar een W is toch nog ietskes te ver... ??

ben ik nu off topic???
ot.gif
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Elke, de Tsjechische V wordt uitgesproken als de Nederlandse W. Kan zijn dat de V en W in België weer net iets anders zijn dan in Nederland.
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

ok, wesele wanoce!!! klinkt toch niet echt tsjechisch volgens mij, maar zal me er maar bij neerleggen. nooit geveten dat de nederlandse w werschilt wan de `wlaamse`...
kzoek het later wel even uit...
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Ik weet niet hoe de V/W in België is, daarom schreef ik ´´kan zijn´´. Maar in ieder geval komt de Tsjechische V het meest dichtbij de Nederlandse W.
Dus inderdaad zou je het als Wesele Wanoce uitspreken.

Maar we zijn inderdaad
ot.gif
de laatste berichten, laten we het maar weer over traditionele CZ namen hebben.
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Hey,

Meisjes: Anna, Marketta, Sharka, Katka
Jongens: Rosta, Pavel, Honzik (maar dat is een bijnaam die veel aan jongens gegeven wordt als ze Jan heten)

Greetz Henk
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Ik vind ook traditionele namen wel leuk maar modern mag ook. Maar als het aan mij lag dat zal het voor een meisje: Laura, Marketka, Eliska, Dominika, Katerina, Anna, Daniela of Stefnie zijn en voor een jongetje: Honzik, Jakub, Matej, Petr, Marek, Daniel, David of Tomas zijn.
Ik vind namen als Gita of Maximilian niet leuk. Gita vind ik te hard voor een meisje en Maximilian moest ik heten als ik een jongetje was. Gelukkig ben ik een meisje, hahahaha......
monkey.gif
Een leuke verrasing voor mijn moeder die een jongetje verwacht had en dus alles in de blauw kleur aangeschaft had, hahahah....
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Ja ze dachten ook bij mij dat ik een jongetje zou zijn. Mijn moeder had een enorme buik wat ze als tafeltje gebruikte als ze ging eten en ze waren dan ook super verbaasd toen ik tevoorschijn kwam. Had ik Ondrej geheten geloof ik.

ps Ik was het zwaarste meisje ooit geboren in dat ziekenhuis, 4,6 kilo. Dat is overigens helemaal goed gekomen hoor ;-)
 
Erikita schreef:
Ja ze dachten ook bij mij dat ik een jongetje zou zijn. Mijn moeder had een enorme buik wat ze als tafeltje gebruikte als ze ging eten en ze waren dan ook super verbaasd toen ik tevoorschijn kwam. Had ik Ondrej geheten geloof ik.

ps Ik was het zwaarste meisje ooit geboren in dat ziekenhuis, 4,6 kilo. Dat is overigens helemaal goed gekomen hoor ;-)

Hmpz, dat "tafeltje" komt me bekend voor :)
 
Grappig dat je via via wel eens op oude berichten van jezelf stuit... dat tafeltje is inmiddels (ruim 2 jaar later) een prachtige meid geworden en om een beetje on-topic te blijven, met als 2e naam een Tsjechische van de kalender.... nl. Zofie.
 
zowel Eliska, elise, ilse, lies, liesl, lise, lisa, els,Betty, Bets...., allemaal zijn ze afkomstig van de hebreewse naam Elisabeth. De nicht van Maria, en moeder van Johannes de Doper, is een bekende bijbelse figuur met die naam. Die Moffen hedden dus gelijk, en een vorm gekozen die toen in Duitsland populair was. Misschien is Elisabeth, wereldwijd wel een van de namen met de meeste afleidingen.

Mijn oma was Duits en mijn moeder kreeg de naam Elisabeth. Ze woonden in Tsjechie met mijn opa (die was Tsjech) en toen mijn moeder 15 werd (in 1967) en haar ID moest ophalen, zeiden ze tegen haar, dat ze geen Elisabeth mag heten. Haar achternaam was toen Petrbokova en ze hebben in haar ID gewoon Petra gezet. Zonder vragen of mogelijkeid te kiezen. Dus is ze Petra.
 
Traditionelle namen zijn volgens mij leuk, maar wat vind ik al minder is zo 'n "modegolf" van bepaalde namen... ik vond het op school vervelend, dat we in een klas 3x Michaela(mijn naam) heetten, verder ook 3x Katerina en 4x Lucie, verder veel Jana's, Dániela's enz... men wist nooit, welke Michaela moet nu een vraag antwoorden - ik of een van die twee andere? Zo schijnt het nu weer in Tsjechie met namen als Natalie en Tereza te zijn. Elke ongeveer 10 jaren kiezen ouders voor hun nieuwgeboorte baby uit bepaalde namen die op dit moment "IN" zijn... En met jongens is het meer of minder dezelfde, maar daar blijven bepaalde namen langere tijd modern -zoals Jiri, Jan, Tomas, David, Jakub - die zijn modern zowel nu als vroeger
 
Mijn oma was Duits en mijn moeder kreeg de naam Elisabeth. Ze woonden in Tsjechie met mijn opa (die was Tsjech) en toen mijn moeder 15 werd (in 1967) en haar ID moest ophalen, zeiden ze tegen haar, dat ze geen Elisabeth mag heten. Haar achternaam was toen Petrbokova en ze hebben in haar ID gewoon Petra gezet. Zonder vragen of mogelijkeid te kiezen. Dus is ze Petra.

Niet te geloven, wat een manier om aan je naam te komen! Als jij naar haar genoemd bent, had je dus eigenlijk ook Elisabeth moeten heten :-).
 
Bovenaan