Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Haha, wat sneu voor dat meisje zeg. Lijkt meer op een reklame voor hun woonplekje dan de naam van hun kind...
giggle.gif

IK ben het verder helemaal met je eens. Traditie is leuk, maar om nou allemaal hetzelfde te heten is ook niet alles.
Met dat goedkeuren heeft mijn moeder ook problemen gehad. Het is wel al 23 jaar geleden, maar toen ze mijn naam opgaf, wilden ze het niet accepteren, omdat het niet in de kalender stond. Ze heeft doorgezet en nu staat mijn naam zelfs in de kalender en het is een vrij populaire naam geworden. Das dan weer jammer, maar goed.
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Ach ja, ik heb Ctibor en Zlata voorgesteld, werd door de familieraad afgekeurd... Vaclav vind ik mooi, maar ik ben nog geen Nederlander (zonder cursus Tsjechisch dan) tegengekomen die die naam spontaan goed uitsprak.
Ik vind het enerzijds erg grappig maar anderzijds ook wel saai dat de koosnamen/bijnamen zozeer vast staan: Jan wordt Honza enzovoort. Daarom wilden we geen Tsjechische namen aan onze kinderen geven, want daar wordt dan gelijk dat koosnaampje van gemaakt die we niet zouden willen.
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

mijn vriendin is zwanger en het staat al vast dat als het een jongetje heet hij vaclav gaat heten, dan hebben we opa-venca, vader-vasek en baby Vasik Dan wordt het toch een beetje verwarrend.
Ik vind barbora een mooie naam (dat is mijn dochtertje)
laura vind ik ook leuk, maar mijn man vid het te hard staan voor een babytje. Voor een jongen vind ik Tomas, Lukas en jakub leuk.
Sorry, het zijn dus echt weer de namen van dit moment.
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Tonca schreef:
mijn vriendin is zwanger en het staat al vast dat als het een jongetje heet hij vaclav gaat heten, dan hebben we opa-venca, vader-vasek en baby Vasik
Het lijkt wel bij ons thuis, exact hetzelfde.
grin.gif
Ik ben die laatste (jongste), Vašík
party.gif
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

voor een meisje absoluut Eliska. Das het Tsjechische equivalent van Lies, onze dochter. Voor een jongen zou ik voor Pavel gaan. Vaclav kan natuurlijk ook.
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

veerle schreef:
voor een meisje absoluut Eliska. Das het Tsjechische equivalent van Lies, onze dochter.
Ik dacht eigenlijk dat Eliška overeenkomt met Ilse.

Mijn moeder heet namelijk Eliška. Ze vertelde mij ooit dat tijdens de tweede wereldoorlog op school naam Eliška niet gebruikt mocht worden, Duitsers hebben haar zelfs "omgedoopt" naar Ilse. Ik heb ooit een schoolrapport van haar gezien met Ilse erop.
Maar misschien zaten die moffen gewoon naast...
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

zowel Eliska, elise, ilse, lies, liesl, lise, lisa, els,Betty, Bets...., allemaal zijn ze afkomstig van de hebreewse naam Elisabeth. De nicht van Maria, en moeder van Johannes de Doper, is een bekende bijbelse figuur met die naam. Die Moffen hedden dus gelijk, en een vorm gekozen die toen in Duitsland populair was. Misschien is Elisabeth, wereldwijd wel een van de namen met de meeste afleidingen.
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Ach jullie kunnen tenminste nog Venca Vasek en Vasik zeggen. Familie van mij heette ouwe willem, jonge willem, en kleine willem. (godzijdank was de vader Willen van ouwe willem al dood
laugh.gif
)

Ericek
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

cheer.gif
party.gif
giggle.gif
Joepie, gefeliciteerd Lisa met je Alexander! Foto's zien er mooi uit! Gaat alles goed met jou en Alexander?

Groeten,

Bart
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Mijn schoonfamilie... Zdenek, Eva, Eva en Zdena
wink.gif


Ik heb Zdena eruit gepikt als vriendinnetje, wat helaas betekent dat niemand in NL haar naam kan uitspreken, laat staan in Duitsland!!

Erik
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Ik moet zeggen dat ik wel vind dat Nederlanders vaak te snel opgeven wat betreft het uitspreken van een vreemde naam.
Mijn moeder, die Pavla heet, wordt al 15 jaar door de Nederlandse schoonfamilie en collega´s ´´Pafla´´ genoemd, terwijl een w uitspreken toch niet zo moeilijk is?
Zdena lijkt me ook niet moeilijk, hoogstens een beetje ongebruikelijk
crazy.gif
 
Bovenaan