Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Eliška
smiley20.gif
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Ik heb zelf op anders gestemd, omdat ik het aan de ene kant heel goed vind dat tradities zo worden doorgegeven en de meeste Tsjechische namen erg mooi vind.
Aan de andere kant is het voor veel mensen een kwestie van hun kind zo noemen omdat iedereen dit nou eenmaal doet en altijd gedaan heeft. Beetje saai dus, om het om die reden te doen.

Zelf vind ik o.a. Tereza, Daniela, Dominik, Zdenek, Lucie, David en Martin heel mooi.
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

het is me al een paar keer opgevallen...als we ergens met vrienden zitten,ze stellen hun andere vrienden aan me voor dat ze meestal hun engelse naam gebruiken: ondra:andrew, kat'a:kate enz
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

al die koosnaamtjes vind ik wel schitterend:jakub:kuba,kamila:kamca,lucie:lucka,jana:janicko(of zoiets),lenka:lenicko.... .sona:soninka,zuzana:zuzka of zuza
men eigen naam:stefaan:heb al vannalles gehoord:stef,stefiku,stefi,stefane,stefanku,stefanek enz
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Rontje schreef:

Maar dan moet zo'n jochie hier in Nederland of Belgie naar school.. of later naar het gemeentehuis voor zn rijbewijs etc. (met al die dakjes en streepjes)

Dan staat ie dus hier zn hele leven te spellen en uit te leggen hoe je zn naam nu precies schrijft.... Dat is toch ook niet de bedoeling..
crazy.gif
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

bon, ik heb voor de 2e mogelijkheid gestemd, alhoewel ik vind dat het altijd belangrijk is voor een land/bevolking tradities te behouden, maar in de naamkwestie kan het idd nogal op een saiie situatie uitdraaien. ik ken wel veel tsjechische mensen die dezelfde naam hebben en automatisch ga je dan van die dingen doen als `mala Lenka, velka Lenka, Lenka-Cervenka enzo om de personen te onderscheiden, wat ik geen goei oplossing vind (mssn omdat ik het niet gewoon ben om mensen bijnamen te geven). dus een beetje meer variatie zou welkom zijn, maar sl je blijft vasthouden aan die kalender, tsja... maar aan de andere kant, de tradities, tsja tis een moeilijke deze...
mooie tsjechische namen vind ik Dagmar (kheb me ooit laten wijsmaken dat dat een tsjechische naam is, is dan wscl een van de weinige vrouwelijke namen die eindigt op een harde medeklinker) en martin.
absoluut lelijk vind ik Marketa en Honza...
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

is dagmar geen scandinavische naam?
volledig akkoord met wat elke zegt,3 jaar geleden in men klas(potravinarska skola in pce) hadden we ook 2 lenka's... lenka airbag(verdere commentaar overbodig) en lenka girafe(velka lenka?)..... en die namen heb ik deze maal niet uitgevonden:)))).
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Ook ik heb voor de tweede mogelijkheid gestemd, maar desondanks zijn er nog hele mooi 'tsjechische namen*'

Mijn voorkeur gaat uit naar:
Xenie, Mila(da), Milan, Gita...kortom meer mooie vrouwen- dan mannennamen mijns inziens. Maar dat is dus persoonlijk.

* namen die op de tsjechische kalender voorkomen
 
Re: Poll: Traditionele namen voor Tsjechische babies?

Inderdaad, Tsjechen gaan in het algemeen voor de meer traditionele namen, hoewel sommigen toch wel voorzichtig wat origineler proberen te zijn. Als ik hier door de wijk loop, hoor ik moeders naar hun dochtertjes meestal Lucinko (Lucie), Terezko, Nikolko of Adélko roepen, terwijl bij de jongens Kuba (Jakub), Honzík (Jan) en Adam favoriet zijn. De meeste van die namen vind ik wel mooi, maar om als kind met vijf naamgenootjes in de klas te zitten lijkt me niet zo denderend. Dus krijgt ons babietje dat er elk moment aan zit te komen een iets minder voorkomende naam. Maar wel uit de kalender, dan hoef je de naam tenminste niet te laten goedkeuren.
Wel een voordeel van die wat meer traditionele naamgeving is, dat je hier niet zulke uitwassen hebt als soms in Nederland. Daar ken ik bijvoorbeeld een meisje dat Precious Buitenhuis heet!
 
Bovenaan